שני, 17 אוגוסט 2015 16:13

המשך המלחמה ברכב הפרטי: הקרב על החניה

המודל הסוציאליסטי מתנגד לחופש הפרט, דוגל ב"חינוך העם" וב"הקרבה". האם מישהו בישראל מאמין שאלי ישי וכחלון יגיעו לעבודה בתחבורה ציבורית? האם לנשותיהם ולבאי ביתם לא "ישמרו" חניה כאשר הם מבקרים את אבא?

לרוב המשפחות בישראל יש רכב פרטי אחד לפחות – כ- 66% מהמשפחות (גם בישובים הערבים). בישובים הכפריים היחס עולה לכ- 83%. בערים הגדולות אחוז הבעלות על רכב פוחת, כ-60% בתל אביב. אלה נתונים מ-2012 – הנתונים ל-2015 גבוהים באחוזים ספורים.

אין ספק שכל אותן משפחות מעוניינות בחניה אחת לפחות צמודה לבית, ולפחות חניה אחת נוספת במרחק קצר מהבית עבור בני משפחה שבאים לביקור או אורח אחר, וחניה אחת בקרבת מקום העבודה. כמעט כל המשפחות מהאזורים הכפריים והערים הקטנות מעדיפות להגיע בנוחיות במכונית לעיר הגדולה ולהחנות את רכבם בנוחיות.

אין להסיק מכך שכל מכונית זקוקה ל-3 מקומות חניה... כי לא כל המכוניות חונות כל הזמן, כפי שלא כל המכוניות נמצאות בנסיעה כל הזמן. מלבד זאת, חלק מהציבור משתמש בתחבורה ציבורית – בעיקר מי שנקודת היציאה ויעד הנסיעה שלו נמצאים במרחק הליכה מהתחנה הציבורית, ואחרים מחוסר ברירה – חסרי רכב פרטי.

לא יהיה מופרך להמר שלרוב המתנגדים האידיאולוגים לרכב פרטי יש מכונית אחת לפחות... כמובן, שמ"חוסר ברירה" – כך הם לרוב טוענים להגנתם... כי "אילו הייתה תחבורה ציבורית ראויה, כמובן שהיו מוותרים על רכבם הפרטי". אחד מהמיתוסים של אויבי המכונית הוא: "אם יסללו כבישים חדשים וחניות חדשות – הכול יתמלא במהרה במכוניות חדשות". הנה ציטוט אופייני של אחת מ"המומחים לתחבורה": "קידום הרחבת כבישים מגדיל את הביקוש אצל הציבור לנסיעה בכלי רכב פרטיים, ופוגע בבחירה של אנשים להשתמש ברכבת", אומרת תמר קינן, מנכ"לית עמותת תחבורה היום ומחר. גם ה"מומחה לתחבורה" של החברה להגנת הטבע, אריק טפיירו מחזיק בדעה הנחרצת שדרוש מנהיג שיקבע באומץ ו"שימנע סלילת כבישים חדשים" – יש להניח שדעתו על "מקומות חניה חדשים" דומה.

זו כמובן שטות מוחלטת. מספר כלי הרכב שיכולים תיאורטית להיות בו זמנית על הכביש הוא כמספר המבוגרים מעל גיל 17 ובהנחה מופרכת שכולם נוהגים בעת ובעונה אחת. זהו. יכולות כמובן להיות מכוניות מעבר לכך, אבל לא על הכביש. כך גם עם מספר מקומות החניה הנדרשים. כאשר רמת המינוע נמוכה כמו בישראל ותשתית הכבישים בצמצום יחסית לכל המדינות המפותחות, אכן נראה ש"כל כביש חדש מתמלא".

יש "נקודת רוויה", מעבר לה מספר כלי הרכב ומקומות החניה (יחסית להיקף האוכלוסייה) חדל לצמוח, אלא בקצב איטי עם גידול האוכלוסייה הטבעי.  

אמצעי התחבורה משמש אותנו לרוב לשני צרכים עיקריים: נסיעות שגרה ונסיעות אקראי. נסיעת השגרה העיקרית היא למקום העבודה. חלק מנסיעות השגרה קל יחסית להמיר לתחבורה ציבורית,  אבל אף בעל רכב לא ייסע לחגיגת בר מצווה או חתונה בתחבורה ציבורית, ולרוב אפילו לא לבילוי, לביקור, או לקניות בעיר – למרות שרובן נסיעות שגרתיות. 

המודל הסוציאליסטי: שנאת חופש הפרט ו"חינוך" העם ל"הקרבה"

האדם המודרני משתמש במכונית לנוחיותו. המכונית הפרטית משרתת אותנו היטב ועונה היטב לצרכינו ובנוחיות חסרת תחרות, ברוב היעדים והשימושים. אבל הכנסייה הקולקטיביסטית המתחסדת דורשת מהאדם התנזרות ורוצה לכפות עלינו סגפנות, "הסתפקות במועט" ו"חזרה לטבע". הבישופים, הקרדינאלים והכמרים לא מסתפקים בהטפה נגד "החוטאים במכונית" – הם משתדלים לכפות זאת עלינו ולהוקיע את החוטאים.        
 

1567 4

1567 1

האם יש מישהו במדינת ישראל שמאמין שאלי ישי ומשה כחלון יגיעו לעבודה בתחבורה ציבורית? האם נשותיהם, ילדיהם ובאי ביתם יגיעו לביקור, אל המשרד של אבא כחלון, בתחבורה ציבורית? הרי ברור ש"ישמרו" להם חניה. כבר ב-2008 פרסם בנק ישראל דין וחשבון שכותרתו "ריסון השימוש ברכב פרטי כחלק ממדיניות איכות הסביבה" – כמה מכוניות יש בממוצע למשפחה של עובד בבנק ישראל? בטח 2.25...

רון חולדאי, ראש העיר תל אביב, התייחס לאחרונה לתכנית הצמצום של מקומות החניה בעיר ואמר: "מקומות החניה שייכים לציבור, הם משאב ציבורי, ואנחנו נחליט איך להקצות אותם" [הציטוט לא מדויק, מזיכרון הכותב]. זכויות החניה שייכות לעם, והעם יקצה את החניות באמצעות נציגיו המוסמכים. לרון חולדאי ולכל הקומיסרים בעירייה תישמר חניה צמודה לבניין העירייה – כי הם "משרתי הציבור", כי הם מקריבים את עצמם "למען העם" – אבל הם "יחנכו" אותנו להשתמש בתחבורה ציבורית.     

בעבר הרחוק הכריחו אותנו לבנות חניות בבניין חדש על פי תקן שחייב מספר מינימאלי של חניות לדירה או למשרד. כלומר, ניתן היה לבנות יותר. החוק החדש קובע תקני חניה מרביים – אסור לבנות יותר חניות מכפי שהקומיסרים קבעו. יתר על כך, הסובייט העליון קיבל סמכות להחרים מקומות חניה "עודפים", ראו כתבה ב"הארץ": "...קביעה חשובה נוספת היא, שעם הפעלת קו חדש של הסעת המונים יחויבו בעלי מקומות חניה עודפים להסב אותם לשימוש אחר". שימו לב, עיתון "הארץ" תייג נכון את הכתבה במדור "חינוך וחברה", לא במדור "תחבורה" – כי הרי מדובר ב"חינוך". צריך "לחנך מחדש" את הציבור. ניסו את זה כבר בהצלחה מרובה בסין הקומוניסטית, בקמבודיה ובברית המועצות.

התקן הישן למשרד שמקבל קהל (מי צריך תקן? כבר אמרנו?) מחייב מקום חניה אחד לכל 30 מ"ר. במגדל משרדי הממשלה בצומת קפלן בתל אביב נבנו 72,000 מ"ר משרדים. כלומר צריכים היו להיות כ- 2,400 מקומות חניה. בפועל אומץ התקן החדש והמחמיר והוכשרו בסך הכול 350 מקומות חניה. לא קשה לנחש מי חונה בהם – עובדי משרדי הממשלה, כי כידוע לעובדים יש "זכויות" וההסתדרות לצידם.

עובדי המדינה שהיו מפוזרים במשרדים ישנים בסביבה סרבו לעבור לבניין החדש "כל עוד לא ימולאו דרישותיהם" כי "בבניין החדש קיימת מצוקת חנייה, שתאלץ חלק מהעובדים להחנות את כלי רכבם במקומות מרוחקים". הוכרז סכסוך עבודה בתמיכת ההסתדרות. חזון ה"מכונית לכל פועל" לא נסדק.

כל המשטרים אויבי חופש הפרט דגלו ב"חינוך מחדש" של הציבור, אך לאליטה היו חוקים אחרים. ברוסיה היו חוקים אחרים לנומנקלטורה (אליטה)  – אפילו חנויות ששפעו את מנעמי המערב כאשר לרשות העם עמדו מדפים ריקים בחנויות הממשלתיות. 

רחמו עלי כי יתום אני

השלטון אינו מאפשר לשוק לייצר מקומות חניה חדשים במרכזי הערים כבר מזה עשרות רבות של שנים. אותם פקידי שלטון ויורשיהם האידיאולוגיים טוענים לאחר מכן: "בגלל שאין אפשרויות חניה, צריך לחסום את הכניסה למרכזי הערים לרכב פרטי". אנלוגיה טובה לבדיחה היהודית על הצעיר שרצח את הוריו ובא לרב לבקש את עזרת הקהילה כי הוא יתום.

לא יכול להיווצר "מחסור בחניה" בתנאים של חופש כלכלי

מחסור במוצר יוצר ביקוש מוגבר. יזמים מזהים ביקוש-יתר בעזרת מנגנון המחירים שגורם להתייקרות המוצר ומגיבים בהגדלת ההיצע. כלל בסיסי שאמור לספק חניות ככל שיידרשו גם במרכזי הערים. אין מחסור במגרשים, כיכרות וגינות ציבוריות שאפשר לבנות מתחתם אלפי מקומות חניה. יזמים היו שמחים לבנות חניון רב קומות עילי או חניון רובוטי תת קרקעי במרכזי הביקוש בערים חנוקות-חניה – אילו חוק התכנון והבניה לא היה חוסם אפשרות זאת.

בתל אביב יש חניונים ספורים כאלה שנבנו ברגע של שפיות. ספק רב אם יאושרו נוספים.
  

1567 2

1567 3

אחד מהמחסומים האידיאולוגיים לבניית חניות חדשות היא ההחלטה לשימור העבר, וההשקפה של פקידי העירייה "המקצועיים" כי הם יודעים מה "צריך להיות" אופי העיר. אילו חשבו כך ראשי העיר לפני שמונים שנים לא היו נבנים רוב הבניינים שהיום רוצים "לשמר". ואם "משמרים" אלפי בניינים אז מתקשים גם לבנות חניות, כי צריך לאמץ את העבר האופן מושלם.

הם גם "יודעים" שצריך למנוע בניית מקומות חניה. העירייה מגבילה כיום את מספר מקומות החניה כאשר בונים בניין מגורים חדש בלב אזור מצוקת החניה בתל אביב. "מומחי" מחלקת ההנדסה בעירייה מסבירים את ה"צדק החברתי" שבאיסור: אם יאושרו יותר מקומות חניה לבניין דירות פרטי, אז קיים חשש שבעלי הדירות "ימסחרו" את החניות. דהיינו, ישכירו חניות לשכנים חסרי חניה וירוויחו... אין דבר מאוס יותר על המוח הסוציאליסטי ("החברתי") מעשיית רווח, בייחוד על ידי אחרים. ידוע בתל אביב, שמהנדס תנועה נחשב למוצלח אם הוא מצליח להערים על העירייה ולתכנן מרתפי חניה שאפשר לנצל אותם, לאחר תום הבנייה, לחניית ליותר רכבים מאשר בהיתר המקורי.  

כחלוניזם

הכחלוניזם אוסר על בניית חניה לכל דירה, ומחמיר במיוחד עם דירות שבמרחק עד 650 מטרים מתחנות הסעת המונים – לדירות אלה תותר חניה אחת לכל חמש דירות. למה? כי הכחלוניזם גורס שהמנהיגים הנאורים צריכים "לחנך" את העם, הם "יודעים".

זוג צעיר שגר בדירה בעיר, תיאסר עליו למעשה אחזקה של מכונית פרטית (אם לא יצליח לשכור חניה תמורת תשלום גבוה לאלמנט שלילי אנטי-חברתי שמרוויח על גב מצוקת החניה). אם הזוג הצעיר ירצה להתארח לסוף שבוע אצל ההורים שגרים מחוץ לעיר, הם יצטרכו ללכת ברגל עם עגלת התינוק, סיר החמין והעוגה לשבת, עד ל"תחנת הסעת ההמונים". ישנה חלופה נוספת: אם ההורים בעלי רכב, הם יגיעו לעיר ויסיעו את הזוג הצעיר, ועם צאת השבת יחזירו אותם לעיר. 4 נסיעות ארוכות במקום שתים, אילו כחלון היה מתיר חניה לזוג הצעיר. ויש "פיתרון" נוסף למשוואה: ההורים המזדקנים יעברו לגור בעיר בקרבת הזוג הצעיר. כך תורם הכחלוניזם גם להתייקרות הדירות בעיר. שוב,  ראוי להדגיש כי לא מדובר בבת או בבן של כחלון – הם הרי שייכים לנומנקלטורה.

המחסור בחניה כחלק משוק מקרקעין מעוות

שוק הדירות והמקרקעין מעוות לחלוטין בעקבות התערבות השלטון המרכזי. במשך עשרות רבות של שנים החליטו הקומיסרים בוועדות התכנון המרכזי שחייבים להפריד בין אזורי משרדים למגורים. למה? כי הם "יודעים". גישה זו משתנה בשנים האחרונות.

אילו השליטים לא היו מתערבים בתהליכי הבניה הטבעיים שמבטאים את העדפות הציבור – יש להניח שבלב אזורי מגורים היו מפוזרים גם בנייני משרדים, מקומות תעסוקה עם חניונים נדיבים. חניוני בנייני המשרדים מתרוקנים כבר אחר הצהריים ובעלי החניונים היו שמחים להשכירם, לתושבים או לבליינים שמבקרים בעיר, בשעות אחר הצהריים והערב.   

"תקן חניה" הוא מושג מיותר לחלוטין. אין צורך בתקן שיחייב חניה אחת לדירה או חמש חניות לדירה. אם לא יהיה תקן ותוסר המגבלה לבנות חניות וחניונים – לא תהיה "מצוקת חניה". מחסור במקומות חניה באזור מסוים היה מייקר את תעריפי החניה באותו אזור ומגדיל את הכדאיות לבניית חניונים (בהנחה ששלי יחימוביץ' ודב חנין לא "יפקחו" על מחירי החניה וישבשו את האיתותים שהשוק שולח ליזמים על היווצרות מחסור וכדאיות להשקיע). בהעדר מגבלות יוכל יזם לקנות, לדוגמה, בניין מגורים ישן בשכונה עם מצוקת חניה ולבנות תחתיו חניון רב קומות, אפילו חניון רובוטי תת-קרקעי. תהליך זה אסור כיום על פי חוקי הבנייה הקיימים. בעלי דירות בבניין דירות פרטי יוכלו להכשיר חניות כרצונם, החניה היא קניינם הבלעדי והם רשאים להשכיר אותה ואפילו למכור אותה.  





אם יהיה שפע של מקומות חניה התנועה בכבישים בתוך העיר תרד פלאים, ואיתה צריכת הדלק וזיהום האוויר. רבים מאתנו יכולים להעיד כי ניסיון למצוא חניה במרכזי הערים בישראל מצריך במקרים רבים סיבובים מיותרים שמסתכמים למספר קילומטרים.

כמה חניות צריך לדירה או למשרד? את זה יקבע היזם לפי דרישות ציבור הקונים. אם הוא יכול למכור משרדים ללא חניות וזה כדאי לו – שלא יבנה חניות. אם הכרחי שלכל משרד יהיו חמש חניות – אז היזם יתקשה להשכיר או למכור בהעדר חניות. לא צריך את אלי ישי, ואת כחלון לקבלת החלטות אלה. תרומתם היחידה צריכה להיות בכך שלא יתערבו. אין צורך "לחנך" או "להעניש" או "לעודד" את הציבור, גם לא להחליט עבורנו באיזה אמצעי תחבורה נשתמש. חופש מעריצות השלטון הריכוזי גם בחניה.

מוטי היינריך

עודכן לאחרונה ב שלישי, 11 אוקטובר 2016 14:29
שלמה קליש 17/08/15
מוטי אתה חייב לפרסם ב FB ו Twitter.
כך ע״י לייק אחד משוכפל לאלפי אנשים.
0
יובל אלוני 17/08/15
צדיקים מטעם עצמם אויבי החרות והפריפ
צדיקים מטעם עצמם אויבי החרות והפריפריה. וכי מה יעשה תושב מושב כפר ,ישובים קטנים הפרוסים על פני כל מפת הארץ . שממאנים לחיות חיים פרימיטיבים .והם לא חברים בהגנת הטבע ?ממילא סוחטים אותם בכל מיני מסים והיטלים הזוים כדי שאזרח יחזיק רכב לממש הזכות לחיים חופשיים . בושה וכלימה לציבור הרחב שלא מתקומם...ומה בכלל הבעיה בלבנות חניונים משוכללים מעל או מתחת לקרקע??
0
מארק ק 17/08/2015
מוטי, מגיב 1 צודק
הגבתי בנוסח דומה בעבר.חבל שאי אפשר להפיץ הלאה...
0
גרי 21/08/2015
כתבת:
"לא יהיה מופרך להמר שלרוב המתנגדים האידיאולוגים לרכב פרטי יש מכונית אחת לפחות..."זה תלוי באיזה דגם הם באים. יש הרבה "מתנגדים" שהם במקרה צעירים, במקרה נטולי ילדים ובמקרה גרים במרכז תל אביב, לרבים מהם אין מכונית. אבל חכה כמה שנים ותן להם להקים משפחות ואז נסה למצוא מישהו אחד שאין לו מכונית. האובססיה לתחבורה ציבורית הופכת מגוחכת יותר בעידן המודרני בו לכל ילד יש כיסא מיוחד ברכב שמתאים בול לגילו ומשקלו.
0
ארי 23/08/2015
טיפשות שאין כדוגמתה...
עם זאת, המדינה והעיריות צריכה לצד שידרוג כבישים ליצור תשתיות של חניונים במרכזי הערים ובצמתים במחלפים, בפרזדורים שקורבים לאזורי מרכז!!
0
הארי 23/08/2015
אגב רציתי לדעת, מתקן החנייה הזו ..
כמה כמות יכול להכיל רכבים בתוך בחניון???
0

3000 תוים נשארו