שלישי, 15 אוקטובר 2013 06:02

העלוקות מכות שנית: הצעת חוק ל"מס גוגל"

הצעת חוק חדשה תחייב את גוגל לשלם מידי שנה 7% מהכנסותיה בישראל לגופים שנקראים "יצרני תוכן" (ידיעות, מעריב, הארץ ואחרים). ועדה ממשלתית תחלק את הכסף... שר התרבות והספורט יקבע את התקנות. שוד חוקי נוסף.

ח"כ אראל מרגלית (העבודה) הניח על שולחן הכנסת הצעת חוק תחת הכותרת "חוק היוצרים החדש התשע"ג – 2013". הצעת החוק תחייב את גוגל (בעצם "כל" מנוע חיפוש) לשלם מידי שנה 7% מהכנסותיה בישראל לגופים שנקראים "יצרני תוכן" (כגון עיתונים, בלוגים, אפילו "קו ישר"...). ואיך יחולק הכסף? תוקם ועדה ממשלתית לגבייה ולחלוקת הכסף. יוקם תאגיד ממשלתי, ושר התרבות והספורט יקבע את התקנות ואת הרכב הוועדה.    

הסופר ג'ורג' אורוול אמר: "השפה הפוליטית נועדה לגרום לשקר להישמע כמו אמת, לרצח להראות מכובד, ולתת אשליה של מוצקות לעלה נידף ברוח." ואכן, כל הצעת חוק שנועדה לבזוז את המוכשר והמצליח לטובת אלה ש"מגיע להם", מנומקת בדרך כלל במיטב הטרמינולוגיה הקומוניסטית: "לשם כך עושים מנועי החיפוש שימוש בתוכן שרבות הושקע ומושקע בפיתוחו וביצירתו, וזאת תוך גריפת רווחים גדולים" (מתוך דברי ההסבר להצעת החוק). הקפיטליסט מרוויח מזיעת אפיהם של הפועלים ולכן הרווחים מגיעים לפועל. מוכרי הדירות מצליחים למכור את דירתם ולגרוף רווחים גדולים בזכות הפרסום בלוחות ובעיתונים – ולכן צריך הרווח ממכירת דירה להתחלק בין לוח ידיעות אחרונות ללוח יד2 (לפי החלטת וועדה ממשלתית).

ח"כ אראל מרגלית רוצה "להציל את התקשורת בישראל", כי "הריכוזיות של גוגל באה על חשבון היצירה הישראלית". הוא כמובן טוען ל"כשל שוק" ולכן הממשלה צריכה להתערב בחקיקה. נורית דאבוש, מרצה לתקשורת ורגולאטורית לשעבר (יו"ר הרשות השנייה) תומכת בהצעת החוק ורואה אותה "הוגנת". לדעתה, גוגל מרוויחה מספיק בישראל ("נהנית מרמת הכנסות גבוהה") והגבייה מגוגל "תפיח חיים בגופי התוכן". "צריך כבר כעת לשים מגבלה ולמנוע מהלווייתן הגדול הזה לבלוע את גופי התוכן" (מקור: מהדורה מודפסת של דה-מרקר). יצרני המכוניות היו צריכים לפצות את עגלוני הכרכרות על אובדן הכנסות, יצרני הטלוויזיה את בעלי אולמות הקולנוע, ויצרני נורות החשמל את יצרני הנרות. אסור ליזם להצליח יותר מידי – ואם אתה כבר מצליח, אז ההצלחה שייכת ל"עם". שוד חוקי. ג'ורג' אורוול כבר אמרנו? 

יש להניח שח"כ אראל מרגלית לא כל כך מקורי בהצעתו. כנראה שהעתיק את הרעיון מ"הנאורות שבמדינות אירופה": בצרפת למשל, אין אף עיתון רווחי אחד – למרות סבסוד ממשלתי לעיתונים בהיקף של 1.2 מיליארד יורו לשנה. בתחילת השנה נכנעה גוגל לאיומיו של נשיא צרפת פרנסואה הולנד לחוקק "חוק גוגל" הדומה להצעתו של ח"כ מרגלית. כ"פשרה" בין הבוזז לקורבן העבירה גוגל "תרומה" של 60 מיליון יורו לעיתוני צרפת. במדינות אירופה "נאורות" אחרות מתגלגלות הצעות חוק דומות.

גוגל אינו מפר את זכויות היוצרים לכתבות בידיעות אחרונות. גוגל מפנה, באמצעות תקציר המידע, את מחפש המידע אל האתר של העיתון – לקריאת התוכן המלא. ידיעות אחרונות רשאי לשתול שורת קוד פשוטה באתר שלו כדי לחסום את גוגל מלסרוק את העיתון, אילו רצה. אני מציע לגוגל לפנות אל "יצרני התוכן" ולהציע להם להתנתק ממנוע החיפוש שכה "פוגע" בהם – נראה מי יתנתק.

טרוף החקיקה הפופוליסטית המתמשך עלול להצליח גם הפעם, כמו בחוק הסופרים, חוק משקל הדוגמניות וחוקים אחרים שנועדו "להסדיר" את חיינו באדיבות הממשלה, ליצור עוד מספר ג'ובים למקורבים על חשבון האזרח, ולהגדיל את תשלומי ההעברה מסקטור אחד לשני לפי החלטות פוליטיות. ושוב נזכיר – כל חוק כזה מעלה את מחיר הקוטג' בעוד אגורה.

מוטי היינריך

עודכן לאחרונה ב ראשון, 24 יולי 2016 04:09

3000 תוים נשארו