שישי, 30 יוני 2017 03:43

סערת הקוד האתי

סערת "הקוד האתי" באקדמיה: למה לא לכפות "קוד אתי" גם למבול ההמלצות בתקשורת למזון ולדיאטה, פלאפל לדוגמה.

בס"ד

משרד התזונה הלאומית פרסם את הקוד האתי לדוכני הפלאפל.
פלאפל הוא המאכל הלאומי של מדינת ישראל. ככזה, הוא מתוקצב ע"י המועצה לתזונה לאומית (מת"ל), בראשותה של שרת התזונה.
את הקוד האתי ניסח הפרופ' לפילוסופיה באסא בלומפילד.

 

2389

הצורך בקוד אתי עלה בעקבות תלונות אזרחים על פעילות מיסיונרית ממש, שמנהלים דוכני הפלאפל. במסגרתה הם "חופרים" ללקוחות על יתרונות התזונה הטבעונית המתגלמת בפלאפל, מניפים בראש חוצות, בדוכנים עצמם, את דגלי הטבעונות, מפיצים חומר תעמולה טבעוני, וכיו"ב.

כצפוי, פרסום הקוד האתי עורר סערה ציבורית.
הן תומכי הקוד והן מתנגדיו הציגו טענות חזקות להצדקת עמדתם.

תמצית טענות המתנגדים: סתימת פיות, הגבלת חופש הבעת הדעה / חופש הביטוי [הערה: נגזרת של הזכות הטבעית לחרות], הרס הדמוקרטיה.

את טענות תומכי הקוד הציגה שרת התזונה הלאומית, הגב' סויה פליאו-צמחי:

1. הקוד האתי שלנו מבוסס על קוד אתי מקביל של המדינות המובילות בעולם בפלאפל, כשוודיה, ניו זילנד, קנדה, ועוד.
2. פלאפל הוא המאכל הלאומי של מדינת ישראל (הוכחה: שיר הפלאפל של להקת אילון), ולכן עלינו להגן עליו.
3. כמאכל לאומי, דוכני הפלאפל מתוקצבים ע"י המועצה לתזונה לאומית (מת"ל), ולכן זוהי חובתה של המדינה למנוע "פוליטיזציה" תזונתית בדוכנים.

ורק צביקי הקטן, שאמא בדיוק גמרה להקריא לו את 'בגדי המלך החדשים', שאל בתמימות של ילד בן ארבע: אמא, המדינה באמת צריכה להתעסק עם פלאפל?


לוי.

עודכן לאחרונה ב שישי, 30 יוני 2017 04:05
יוסי ברנע
זמן האתיקה
נניח שבאוניברסיטה לא היה כל קוד אתי. האם אפשר היה ליצור מנגנון תלונות על הטרדות מיניות? קוד אתי הינו רצוי במוסדות היררכיים בשל החשש לניצול לרעה. כי בני האדם ביסודם עלולים לעשות רע בכוחם.מה לגבי הפלפל? מה הקשר למוצר ולקוד אתי? אין קשר? יש קשר בריאותי. למשל שהשמן לא יטוגן פעמים רבות מדי. מי צריך לפקח על כך? פקידי המדינה?יש להקים מחלקת פיקוח במשרד הכלכלה ולהעסיק אלפי אנשים? גם בזבוז כספים, גם ספק שזה יואיל. מה כן צריך לעשות? לתת לאזרח אפשרות לגרום לנקיטת הליכים נגד פלפליה שמסכנת את הציבור. זהו צעד אתי. בלי תקנון אלא מאזרחות טובה שבה מובן שסכנת הרעלה היא סכנה שיש להילחם נגדה כמובן מאליה.
0
יעקב
סטירה ומציאות
המדינה אכן מתעסקת ב"קוד אתי לתזונה" - כלומר ממשלת ארה"ב, באמצעות משרד הבריאות מפרסמת אחת ל 5 שנים המלצות תזונה נכונה, לפי מיטב הידע הרפואי (לטענתם).הצרה היא שההמלצות היו לא נכונות, וגרמו למגפת השמנת היתר (בארה"ב משהו כמו חצי האוכלוסייה (או שליש - אני לא זוכר) סובלים מהשמנה מוגזמת.מה יעשה העם הבור והנבער בלי המלצות תזונה אלוהיות? (כלומר ממשלתיות)?
0
@ לוי.
מי שחושב ...
מי שחושב שדוכני הפלאפל הן אלגוריה, חביבה אולי ודמיונית, לאוניברסיטאות, עושה זאת על דעת עצמו בלבד ...אם כי זוהי בדיוק כוונת המשורר.
0
דוב הקוטב
חוזר: סערת הקוד האתי
[quote name="יוסי ברנע"]נניח שבאוניברסיטה לא היה כל קוד אתי. האם אפשר היה ליצור מנגנון תלונות על הטרדות מיניות?״כן ע״פ חוק.קוד אתי אכן קיים באוניברסיטאות בחו״ל אבל עם הבדלים חשובים. הקוד המוצע ע״י בנט הוא קוד אתי מטעם השילטון. הוא שונה מהותית בתוכנו מהקוד האתי שאונברסיטאות בחו״ל קבלו על עצמם בעצמם, וההבדל החשוב ביותר - הוא יאכף סלקטיבית - ברור לכל שבישיבות ההסדר למשל לא יאכף שום קוד אתי.
0
יוסי ברנע
אתיקה בישיבות ההסדר
בישיבות ההסדר יש פחות הכרח לקוד אתי מאשר באוניברסיטאות? יש פחות ריבוד היררכי ומעמד מאשר למרצים? הקוד האתי אמור להיכתב ע"י המוסד. לא התייחסתי כלל למדינה באשר הקשר הרלבנטי הוא החוק הפלילי.
0
יעקב
אתיקה בישיבות
בישיבות אין צורך בקוד אתיקה של בנט-כשר. יש להם קוד אתיקה, ב"ה. זו התורה ושולחן ערוך.רק האוניברסיאטאות החילוניות והפרופסורים האתיאיסטים חסרים כול הכוונה או מצפן בחיים, ולכן זקוקים לבנט+כשר כדי שיורה להם שיתנהגו בצורה נאותה.
0
@ לוי.
חבר'ה, מה קורה איתכם ?
האם המדינה צריכה לייצר / לנהל / לתקצב פלאפל ?למרות טיעוני הבעד המשכנעים שמוצגים בכתבה דלעיל, כל בר דעת יראה רעיון כזה כהזוי. פלאפל הוא תחום השייך לפעילות כלכלית פרטית. לא פעילות של גוף ציבורי.לכן, "קוד אתי" מטעם המדינה לא רלבנטי. וכעת חברים, מה ההבדל בין פלאפל לבין אוניברסיטה ?!אם אנו חברי מפלגת העבודה, או תומכי ליכוד, לפיד ושאר הקשת הפוליטית - השאלה הזו מוזרה. מאד.וכי מי, אם לא הממשלה, תייצר/ תנהל / תתקצב את האוניברסיטאות ?רק שאנו משהו אחר. 'להלן הפתיח מדף הבית של 'קו ישר': " 'קו ישר' מציג מבנה חלופי למדינת ישראל המבוסס על כלכלה חופשית וחירות הפרט".אז על מה אתם מתווכחים ? על קוד אתי בגופים שהם בבעלות / ניהול / תקצוב וכו' של המדינה (ישיבת הסדר, אוניברסיטה) אשר לכתחילה אין להם כלל מקום במדינת החופש ?
0
יוסי ברנע
בכל זאת אתיקה
גם באוניברסיטה פרטית שאינה ממומנת ע"י המדינה צריך להיות סוג של קוד אתי, כי בכל זאת זה מוסד בעל היררכה של יחסי כוחות ואפשרות לניצול לרעה. לאתיקה זו, מר לוי אין קשר לחוק הפלילי של המדינה, אלא עם תהיינה עברות פליליות ולא רק של משמעת או כל הכרוך בכך. במסגרת הפלפל מוסיף יעקב ירקות בדמות שולחן ערוך והתורה שהם כידוע קודים אתיים המאומצים בחום ברחבי העולם הנאור.ועוד לגבי הפלפל, זה שהוא עלול להזיק יכול להביא להליך נגד בעלי דוכן כזה או אחר אבל בכך יכולים להיות מעורבים גם רק גופי צרכנות פרטיים שעוסקים בבריאות הציבור. לא צריך לדחוף את המדינה לכל מקום.
0
@ לוי.
הקוד האתי במועדון הברידג' של 'קו ישר'
קבוצת תומכים של 'קו ישר' הקימה מועדון ברידג'. המקימים ניסחו קוד אתי הכולל חובת הגעה בלבוש נאות, איסור על טבק ואלכוהול, והתנהגות צנועה בין המינים, במיוחד בין המדריכים למתלמדים. כל מצטרף למועדון, כולל צוות עובדיו, מתחייב לשמירה על הקוד האתי. מי שימצא מפר אותו - יסולק מן המועדון. אם מדובר בעובד - הוא יפוטר.תומכים אחרים, אף הם שוחרי ברידג', נבעתו מהאיסורים האנכרוניסטים הללו, והקימו מועדון ברידג' נוסף, נטול כל קוד אתי. האם למדינת החופש יש בעיה עם מועדון א' והקוד האתי שלו ? לא. זהו קוד וולונטרי. כל המצטרפים למועדון, ובכלל זה עובדיו, עושים זאת מרצונם החופשי. איש לא מפעיל כפיה על איש. הכפיה החזקה מכל, זו של המדינה, מחוץ לתחום.האם למדינת החופש יש בעיה עם מועדון ב', נטול הקוד האתי ? לא. מי שנפשו חפצה בברידג' מעורב באלכוהול, סיגריות ו"אהבה חופשית" - תפאדל. איש לא כופה דבר על איש. המדינה, גם כאן, מחוץ לתחום. בשני המועדונים, אם יתבצע מעשה של אלימות וכפיה, המוגדר בחוקי המדינה כעבירה פלילית - המדינה, שתפקידה להגן על הפרט מאלימות וכפיה, תתערב.במדינת החופש קיימים גופי צרכנות פרטיים. המדינה לא יוזמת / מנהלת / מתקצבת את הקמתם, וכמובן איננה רשאית לאסור את פעילותם. קיימות גם עמותות פרטיות (כנ"ל) התומכות, או מתנגדות, לפעילויות שונות שמתקיימים אזרחי המדינה. למשל העמותה למלחמה בסמים, או העמותה לקידום הוודקה. קואליציה של כמה גופי צרכנות + העמותה לקידום הקוד האתי במועדוני ברידג'-שחמט-פסיפונים יצאו בקמפיין נרחב נגד מועדון ב'. הקמפיין כולל שילוט חוצות, הפגנות, וכו'.האם למדינת החופש יש בעיה עם זה ? לא. כל עוד מימון הקואליציה והקמפיין שלה לא נעשה על חשבון משלם המיסים, וכל עוד פעולותיה לא מפרות את זכויות החרות והקניין של הזולת.וכעת, אדון יוסי: האם אתה חולק על משהו מהדברים דלעיל ? האם חסר בהם משהו לטעמך ?ומלה על התורה וההלכה כ"קוד אתי" ... הם לא קוד אתי ! אלו מצוות אלוקים, שהיהודי המאמין מקיים במסגרת עבודת ה'. השבת קראנו את פרשת חוקת, העוסקת במצוות פרה אדומה. האם פרה אדומה היא חלק מ"קוד אתי" ? האם איסור אכילת חרקים, שאוהבים להתנחל בגרגרי החומוס, המהווים בסיס לקציצות הפלאפל, או בפטרוזיליה המקשטת את הסלט שבפיתה - האם זה "קוד אתי" ?
0
יעקב
תורה והלכה
הם לא רק קוד אתי, הם הרבה יותר. אבל - התורה וההלכה בבודאי נותנים תשובות גם למי שעלול היה לחפש תשובה לשאלות מסוימות ב"קוד אתי" של בנט-כשר. כלומר - בסביבה של תורה והלכה אין צורך בקוד אתי נוסף, גם לא בקוד אתי פרטי כמו הקוד האתי של מועדון הברידג'. אנו בעד מועדון ברידג' כהלכה.בנט-כשר חולים במחלה הרגילה היום - שיגעון גדלות. הם חושבים שהמדינה היא האלוהים, והם - בתור שליחי המדינה הם שליחי האל וצריכים לכן להטיל קוד אתי על הציבור הנבער שבלעדיהם לא ידע איך צריך להתנהג.הם חושבים שהמשרה הממשלתית שלהם מקנה להם סמכות מוסרית. כמובן - כול אחד רשאי לכתוב קוד אתי, ולפרסם ספר, חוברת או בלוג ברוח הקוד. זה תקין. מי שירצה יקרא ויקבל, מי שלא - לא.הבעיה עם הקוד של בנט-כשר שהם רוצים להטיל מרות של המדינה, לחייב את קבלת הקוד תחת איום בסנקציות מצד המדינה.
0
שחרורון
חוזר: סערת הקוד האתי
יעקב אמר/ה :
הם לא רק קוד אתי, הם הרבה יותר. אבל - התורה וההלכה בבודאי נותנים תשובות גם למי שעלול היה לחפש תשובה לשאלות מסוימות ב"קוד אתי" של בנט-כשר. כלומר - בסביבה של תורה והלכה אין צורך בקוד אתי
אני חילוני. להפריך קיום של אלוהים הוא מהלך לוגי פשוט. הבעיה היא שזה משאיר אותך עם תהום מוסרית. אתיקה חילונית היא משהו שאני נאבק איתו על בסיס יומיומי. השלב הקשה ביותר היה למצוא תאוריות שגם מתישבות עם ההגיון. למזלנו יש 1500 שנה של פילוסופיה מערבית (מסוקרטס לקאנט ומאריסטו לאיין ראנד), וברגע שמגלים את זה מחדש זה נותן כיוןמה שהפתיע אותי הוא שיש לי יותר במשותף עם היהודי הקונסרבטיבי (הגרסה האמריקאית, לא אלו שתקועים במאה ה17) ועם הנוצרים הפרוטסטנטים, מאשר עם האטאיסט המצוי.גילתי שאני חולק איתם הרבה מעקרונות המוסר, למרות שאנחנו לא מסכימים על מקור המוסר (אלוהים). האמת, לא משנה אם אתה נשען על פילוסופיה או פחד מישות עליונה. פרטים שמחזיקים בעקרונות של חרות פרט, אחריות הפרט למעשיו, ערכי משפחה וכו הם בסיס לחברה נורמאליתבהעדר אלוהים או פילוסופיה אנחנו מקבלים ואקום שממולא עי המדינה והתפיסה הדומיננטית נאו-מרקסיזם. תופעות כמו הרס המשפחה (עי רווחה ופמניזם), עידוד נרקסיזם (עי ״זכויות״ ומגיע לי), עידוד אי לקיחת אחריות (עי יוזמות חברתיות) ועידוד עצלנות ותאבת בצע (עי חוקי עבודה)אלו השני סנט שלי. תהיה יהודי קונסרבטיבי, פרוטסטנט או תחייה עפ הפילוסופיה המערבית - רק אל תיהיה ליבראל פרוגרסיבי

0
יאיר
קוד אתי, חובה בכל מקום של סמכות
כפי שאין זה ראוי שמרצה ינצל סמכותו כדי לכפות (גם אם בעדינו) ולהשיג טובות הנאה מיניות מהסטודנטית שלו. כך אין זה ראוי שינצל מעמדו כדי להשפיע על תפיסתה הפוליטית.כמו לגבי עיתונאים, כך גם לגבי קצינים בצבא, וכך גם לגבי מרצים באוניברסיטה, שופטים, גם של כדורגל, ניצול הכוח והמונופול למעשה שניתן להם לתחום מסוים, כדי להשיג דבר מה בתחום אחר הוא מעשה נבלה, וטוב שיש סימנים שמתחילים לבער את הנגע במקומותינו
0
שחרורון
חוזר: סערת הקוד האתי
יאיר אמר/ה :
כפי שאין זה ראוי שמרצה ינצל סמכותו כדי לכפות (גם אם בעדינו) ולהשיג טובות הנאה מיניות מהסטודנטית שלו. כך אין זה ראוי שינצל מעמדו כדי להשפיע על תפיסתה הפוליטית.כמו לגבי עיתונאים, כך גם לגבי קצינים בצבא, וכך גם לגבי מרצים באוניברסיטה, שופטים, גם של כדורגל, ניצול הכוח והמונופול למעשה שניתן להם לתחום מסוים, כדי להשיג דבר מה בתחום אחר הוא מעשה נבלה, וטוב שיש סימנים שמתחילים לבער את הנגע במקומותינו
שוק חופשי הוא המחטא הטוב ביותר.לכולנו יש אגנדה, זאת עובדה. אבל ברגע שיש קשר בין המוצר שאתה מציע לשכר שלך, אלו שלא יכולים לשמור את דעותם ואיבר מינם לעצמם, מוצאים את עצמם בתחום אחרזאת הסיבה שבעיות אתיקה נמצאות רק בתחומים ממשלתים, בהם אין קשר בין ביצועים, איכות וערך להשארות במשרה (כמו: מרצים באקדמיה, מורים, שופטים, חכים וכו)

0
יעקב
בשביל מה יש חוק פלילי?
"פי שאין זה ראוי שמרצה ינצל סמכותו כדי לכפות (גם אם בעדינו) ולהשיג טובות הנאה מיניות מהסטודנטית"בשביל זה יש את החוק הפלילי.לא צריך "קוד אתי".
0
יעקב
ה 4 ביולי
הנה נאום הנשיא קלווין קולידג' ביום העצמאות ה 150 של ארה"ב (1926).http://teachingamerica nhistory.org/library/document/speech-on-the-occasion-of-the-one-hundred-and-fiftieth-anniversary-of-the-declaration-of-independence/בין השאר אמר:Governments do not make ideals, but ideals make governments.
0
יאיר
יעקב צודק, עדיף להפעיל את החוק הפלילי
וכפי שאנו אוסרים שופט כדורגל שהעדיף את אהדתו לקבוצה מסוימת להשפיע על החלטתו השיפוטית. כך יש לעשות לכל מרצה באקדמיה, עיתונאי בשליחותו, קצין , יועץ משפטי או שופט, המשתמשים בכוחם כדי להטות ולהטעות את הכפופים או המושפעים מהם. אך כדי שהחוק הפלילי יאכף כראוי, יש לקבוע שניצול לרעה ע"י מרצה למשל, להטיית תפיסתם הפוליטית של הסטודנטים שתחתיו, הינו בלתי מוסרי ובלתי ראוי. ממש כפי שניצול מיני ע"י אותו מרצה הינו פשע.
0

3000 תוים נשארו