שלישי, 20 מרס 2018 05:04

גרפים דפוקים בעיתונות בישראל

גרף מאיר עיניים כאשר הוא משולב בכתבה עיתונאית. אבל העיתונות בישראל משופעת בגרפים דפוקים – תופעה ללא הסבר. שפטו בעצמכם.

לעיתים קרובות משולב גרף מאיר עיניים בכתבה עיתונאית. גרף או טבלה נועדו להמחיש חזותית, סדרת נתונים מעניינת הקשורה לכתבה. הטורח לעיין בהם נוכח שאכן, ברוב המקרים, הגרף ממלא את ייעודו: ממחיש במבט אחד את כוונת המאמר, מאיר עיניים ושובר מונוטוניות שחורה של אותיות דפוס.

מזה שנים רבות אני נתקל (בכל העיתונים וגם באינטרנט) בגרפים "דפוקים". גם אם תשברו את הראש לא תצליחו להבין את הגרף, או למה התכוון המשורר בטבלה? לעיתים יש סתם טעויות הגהה, לפעמים טעויות לוגיות, לעיתים הכול סתם מבולגן.

לאחרונה הגיעו גרפים עד נפש והחלטתי לשמור גרפים דפוקים כדי להדגים בראיות את האישום. במלל הכתוב אין בדרך כלל שגיאות כתיב או שגיאות דפוס, אבל כאשר מפרסמים גרף או טבלה – לפתע כל שרשרת הפקת הכתבה לוקה ב"ליקוי מאורות" או "ליקוי גרפי", החל בכתב וכלה בעורך ובמגיה. אין הסבר טוב לתופעה המוזרה. לפעמים נדמה שרק אני סובל מתסמונת ה"גרף הרגיז". פסיכולוגים (עם M.A ואפילו עם B.A) ממליצים לשתף אחרים בזעם כבוש, אז הנה אוסף קצר רק מהחודשים האחרונים:

2441 8

---------------------------------------------------------

טבלה מתוך כתבה בגלובס בעניין עתירה שהוגשה נגד בנק ישראל על צבירת יתרות מטבע חוץ:

מה יכול להיות פשוט מטבלה שמפרטת סכומי כסף? אבל לא בטבלה זו ב"גלובס". לפי הכותרת, הסכומים נקובים במיליארדי דולרים. אז לפי הטבלה הדפוקה, בספטמבר 2016 הסתכמו יתרות המט"ח ב- 398 מיליארד דולר. נתון שלא היה ולא נברא מעולם. בתקופה הנסקרת היתרות עמדו על כ- 100 מיליארד דולר פלוס-מינוס כ-10 מיליארד לכאן או לשם. בינואר 2017, לפי הטבלה הדפוקה, יתרות המט"ח כבר זינקו ל- 3,102 מיליארדי דולרים, כלומר כ-3 טריליון דולר! זה כבר מתקרב לתקציב הפדראלי של ממשלת ארצות הברית או ליתרות המט"ח שסין צברה...

מעניין אם טבלה זו צורפה לעתירה לבית המשפט ואם השופט קרא והבין את הטבלה, או שכבודו קרא ולא הבין... אבל היה נבוך להודות בכך. 

----------------------------------------------------------------------------------------------

אתר וואלה פרסם בנובמבר 2017 כתבה לרגל 40 שנה להסכם השלום עם מצרים.

בכתבה משולבים שני גרפים נאים על התפתחות התוצר לנפש במצרים ובישראל בשנים 1965-2015. הגרף הראשון מצייר את התפתחות התוצר לנפש במצרים לבדה. עכשיו מגיעים לגרף השני ובו שני קוים, האדום – התמ"ג לנפש בישראל והכחול התמ"ג לנפש במצרים. היכן הבעיה והיכן הרשלנות?

הרשלנות – בציר השמאלי לא מצוין מהם אותם מספרים, שקלים? דולרים? תפוזים? כנראה דולרים. לפי הגרף הראשון, התמ"ג לנפש במצרים זינק באותה תקופה מ-500 ל-3,500 לנפש (כנראה דולרים). אבל נדלג אל הגרף השני, שם עיקר השטויות.

בגרף השני מופיעים כאמור 2 קוים (ישראל, מצרים). כאן כבר מצבה של מצרים עגום הרבה יותר מאשר העגמומיות בגרף הראשון: מצרים הייתה "על הקרשים" בתחילת התקופה – התמ"ג לנפש ממש אפסי; ולאחר כ-50 שנים הצליחה בקושי לגרד את ה-400 דולר לנפש בשנה.

גם הנתון לגבי ישראל דפוק. לפי וואלה, התחלנו בשנת 1965 מבערך 150 דולר לנפש (לא היה ולא נברא), ובשנה האחרונה בגרף הצלחנו להגיע בערך ל-3,500 דולר לנפש שגם זה שטות. התוצר הריאלי לנפש בישראל בשנת 2015 עמד על כ- 36,000 דולר.
ועוד על מצרים (הגרף הכחול) בגרפים: למרות שצירי הנתונים זהים בשני הגרפים – הקו הכחול שמתאר את הכלכלה המצרית שונה לחלוטין בשני הגרפים. וואלה.

2441 22441 3
----------------------------------------------------------------------------------------------

הנה גרף מתוך כתבה בגלובס על רפורמת המס של טראמפ: הגרף מנסה להמחיש לנו כיצד התפתחה ההכנסה של המאיון העליון (אדום) באמריקה לעומת ההכנסה של מחצית מתושבי ארצות הברית (המחצית הענייה – כחול). 

לפי הגרפולוגים של גלובס, הכנסת המאיון העליון (העשירים) הייתה נמוכה יותר בשנים 1962-1995 מאשר החצי העני של ארצות הברית. בציר האנכי מימין רשומים אחוזים (%). אחוזים ממה? מה משמעות הקביעה שהכנסת המאיון העליון עמדה בשנת 1962 על 12% ??? לוואלה הפתרונות. ניחושים יתקבלו בברכה.

2441 4
---------------------------------------------------------------------------------------------

2441 5

 

 

 

 

והנה טבלאות מתוך "ידיעות אחרונות" על מחירי השכרה ומכירה של דירות. לפי הטבלה הראשונה שכר הדירה בתל אביב לדירה 4 חדרים עומד על 3,265 שקל... במציאות קשה למצוא אפילו דירת חדר במחיר זה. ובטבלה השנייה, מחיר דירת 3.5 חדרים בחיפה עומד על כ- 3.144 מיליון ₪. אם ארנון מוזס יצהיר שהוא מוכן לשלם מחיר כה גבוה על דירה בחיפה – יעמדו אצלו בתור כל תושבי חיפה. המחיר בחיפה כיום כמעט שליש מזה (באזור טוב). או מחיר ממוצע של 4 חדרים בתל אביב... כמעט 6.5 מיליון שקל! יש דירות כאלה בתל אביב בכיכר המדינה או במגדלי יוקרה... אבל זה בהחלט לא הממוצע. כנראה שהכותרות בשתי הטבלאות הוחלפו. טעות קטנה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------------------

והנה כתבה בגלובס, במהדורה המודפסת, על יעילות ענף הבנייה בעולם. 

מהם המספרים האלו? אולי אחוזים? אחוזים ממה? מה משמעות פער שלילי (אדום) או פער חיובי (כחול)?
ברוב הפרמטרים ישראל נמנית בדרך כלל עם "הרעים", בדרך כלל אנחנו לא באותה ליגה של סינגפור ודנמרק. הפעם אנחנו יחד איתם... כחול/אדום – זה טוב או זה רע?

2441 1
מעניין שהגרף הוסר ממהדורת גלובס באינטרנט. כנראה, קל יותר להסיר מאשר לתקן...

--------------------------------------------------------------------------------------------

גרף שפורסם במסגרת ראיון עם פרופ' רוני גמזו מנכ"ל איכילוב. הגרף פורסם במהדורה המודפסת של "כלכליסט". באתר כלכליסט הסירו לחלוטין את הגרף.

גרף ממש דפוק, לפיו ממשלות נורבגיה ודנמרק מוציאות כמעט את כל התוצר השנתי על בריאות (כ-85%)... הם כנראה לא אוכלים, לא לומדים, אין תחבורה ואין בילויים – מוציאים את כל הכסף על בריאות. שיהיו בריאים...

2441 6

לפי הגרף של "כלכליסט", ההוצאה הציבורית על בריאות בישראל (60.7%) כמעט כפולה מכל תקציבה של מדינת ישראל שהוא בערך 30% מהתמ"ג...

--------------------------------------------------------------------------------------

הנה עוד גרף "מעניין" מגלובס (המהדורה המודפסת של מוסף גלובס נדל"ן 19.02.18):

בכוונת הגרף, להמחיש כי לעשירונים העניים יש יותר ילדים מאשר לעשירונים העשירים. משיקולי מקום השמטנו חלק מהעשירונים. ראו למשל את הקוביות האדומות: בעשירון ה-1, הנמוך והעני רק ל-37.4% מהמשפחות אין ילדים שגרים בבית, ואילו בעשירון העליון העשיר ל- 81.6% מהמשפחות אין ילדים שגרים בבית. עד כאן מצליחים להבין.

אבל מה מציינות הקוביות הכחולות? בביאור כתוב "עד שלושה ילדים לפחות". מה זה?
"לפחות 3 ילדים" זה כל מספר מעל 3, כולל 3. "עד 3 ילדים" הם המספרים 0 גם 1 וגם 2. כלומר, ההגדרה של הקוביות הכחולות כוללת כל מספר אפשרי של ילדים... האם לא פשוט יותר לכתוב "משפחות עם ילדים"?... אם לכך מתכוון המשורר הגרפי.

2441 7 

הצגנו רק חלק קטן מאוסף הגרפים הדפוקים בעיתונות הישראלית. אנחנו קוראים להקמת וועדת חקירה ממלכתית! איפה מבקר המדינה? איפה מירי רגב, שרת החינוך והתרבות (...והספורט, שכחתי)? אין לנו הסבר טוב לתופעה.

מוטי היינריך

הירשמו כאן לקבלת התראה על כתבה חדשה באתר

עודכן לאחרונה ב שני, 02 יולי 2018 04:03
חנן אורן
רמת ההשכלה של עיתונאי ישראל
ובמיוחד בתחום המתימטיקה אינה מגיעה לתחום ממוצע אלא בלתי מספיקה ומכאן נובע פרסום שלא נניתן לפיענוח. מצב זה כולל גם את עורכי העיתונים אבל לא את כל הקוראים שחלקם, השולט בתחום מגיע לדרך ללא מוצא.
0
לוי. @
הסבר אפשרי ל"דפוק" הראשון
הטבלה הראשונה מציגה את יתרות המט"ח של ישראל. והמספרים באמת מוזרים. עד ש ... עד שנוריד מכל השורות הרלבנטיות את הספרה 3 המופיעה בראשית המספר. כעת יתרות המט"ח נראות הגיוניות (כנראה).מובן שהשאלה היותר מעניינת היא: האם זה מתפקידי המדינה להחזיק יתרות מט"ח ?
0
דוד
רשלנות, טפשות, והטעיות מכוונות
הכל תופס - ואם טעות רשלנית משרתת אג'נדה, אז המגיה (אים עדיין יש כזה) /עורך לעולם לא ימצאו אותה. ואם זה מכוון על אחת כמה וכמה...
0
לאחשוב
הסבר לגבי גרף התוצר המצרי
צריך פשוט להוסיף 0 לכל המספרים בגרף השני, ואז התוצר המצרי הופך עקבי בשני הגרפים.
0
לאחשוב
הסבר לגבי גרף ההכנסות
האחוזים הם מתוך כלל ההכנסות. למשל, ב-1962 כ-12% מכלל ההכנסות שהופקו באותה שנה הן של המאיון העליון.
0
טלי פרץ
לאחשוב אתה ממש גאון
אני לא. 660 פסיכומטרי בלבד.
0
שחרורון
חוזר: גרפים דפוקים בעיתונות בישראל
מה שלא ברור הוא מה לך ול fake news?הנה, הבאת עוד דוגמא למה אין שום סיבה לקחת אותם ברצינות. במיוחד שהמודל העסקי של הצד המודפס הוא מכירת נייר לעיטוף דגים שמודפסים עליו פרסומות, בדיחות וסתם דברי הבל אקראיים
0
עמוס
הוצאה על הבריאות
ההוצאה על הבריאות הציבורית מתוך כלל ההוצאה על הבריאות במדינה. זה אומר שבדנמרק יש הרבה ציבורי לעומת פרטי.כמובן שהכותרת של העיתון שגויה לחלוטין
0
יעקב
סטנדרטים נמוכים
העיתונאים בארץ אין להם מושג ירוק על הנושאים שהם כותבים עליהם, ולרוב הם רק מדקלמים, בלי להבין, הודעות לעיתונות או חומר אחר ש"מקור" מאכיל אותם. (הרבה פעמים מקור אינטרסנטי).עיתונאי טוב ויסודי ואחראי היה צריך ללמוד את הנושא שהוא כותב עליו, לאסוף חומר ממקורות רבים, להתייעץ עם מומחים בעלי דעות שונות, ולהעביר את הכתבה הסופית לביקורת אצל עורך וותיק ומנוסה. כול זה דורש עבודה... יותר קל למרוח, לצטט מקורות (בלי להבין), להעתיק גרפים ממקור (דו"ח או מחקר חיצוני) בלי להבין ובלי להיות מסוגל לדעת אם הועתק נכון, ולצאת ידי חובה בלי להתאמץ ולעבוד קשה. (פארטצ' בלעז).חייתי כמה שנים בחו"ל ואני יכול להעיד מידע אישי שרמת העיתונות בארץ היא נמוכה ביחס לארצות אחרות, ולאו דווקא ארצות גדולות, מפורסמות או עשירות.
0
שחרורון
חוזר: גרפים דפוקים בעיתונות בישראל
יכול להיות שהעיתונות בישראל פשוט הולכת בצעדי הדוד מאמריקה. בארה"ב עיתונים וערוצי חדשות (מכונה גם mainstream media או באופן נכון יותר fake news), הם פשוט בטאון המפלגה וזרוע הפרופגנדה של המפלגה הדמוקרטיה (קרא "קומוניסטית"), מלבד ערוצים בודדים שמשדרים פופרגנדה של המפלגה הרפובליקנית (קרא דונלד טראמפ)
0
יעקב
כתבות עומק
נכון הוא שאחוז גבוה ביותר מהתוכן של העיתונות האמריקאית הוא תעמולה אידאולוגית, בה העיתונאים מטיפים את האידאולוגיה האישית שלהם, שהיא לרוב האידאולוגיה השמאלנית-חברתית-סוציאליסטית ששולטת בכיפה, ונספגה באוניברסיאטות.אבל, יש גם כתבות עומק רציניות בנושאים רבים כמו נושאי רפואה, טכנולוגיה, אפילו רגולציה...ויש הרבה פחות שגיאות מטופשות כמו אלו שמוטי ציין בקטע למעלה.כלומר: יש גם עבודה רצינית.אצלנו - אם יש כתבה מעמיקה ורצינית היא תרגום מהעיתונות הזרה....
0

3000 תוים נשארו