רביעי, 09 נובמבר 2011 00:00

הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי - מומחה לחיפושי גז ונפט?

גבי אשכנזי מונה ליו"ר הדירקטוריון של חברת "שמן" לחיפושי גז ונפט. התמורה לכישוריו המדהימים בנפט היא 100 אלף שקל בחודש ואופציות בשווי של 15 מיליון שקל. איזו תמורה מקבלים אנשי העסקים תמורת התשלום הכבד?

גבי אשכנזי מונה ליו"ר הדירקטוריון של חברת "שמן" לחיפושי גז ונפט. בתמורה לכישוריו המדהימים בנפט הוא יקבל 100 אלף שקל בחודש ועוד אופציות בשווי של 15 מיליון שקל. מסתבר שגבי זקוק לשחקן חיזוק ומביא איתו לחברה את אבי בניהו, דובר צה"ל לשעבר – "בניהו יספק שירותי ייעוץ לחברה ולא יועסק בה במשרה" (מה זה? הוא יעבוד בהתנדבות?).

סיפורו של אשכנזי מזכיר מאד את קורות התעשרותו המהירה של אהוד ברק, גם הוא עסק מיד עם שחרורו ב"ייעוץ עסקי" עמום. 

אשכנזי מבין בעסקים בכלל ובנפט בפרט בערך כמו אהוד ברק – כלום לדעתי (על פי ייעוץ משפטי שקיבלתי, אני חייב להוסיף את המילה "לדעתי", אחרת אני עלול להיתבע על הוצאת דיבה... הקורא עלול לחשוב שאני מציין עובדה ולא דעה. כבר שילמתי 25 אלף שקלים על תביעת דיבה בגלל השמטת מילת מפתח זו). הבכיר היחיד, בשנים האחרונות, שיש לו ניסיון כלשהו בעסקים הוא הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ – עובדה, הוא מכר תיק מניות של 80 אלף שקל ביום הראשון למלחמת לבנון השנייה. גם אשף העסקים דן חלוץ מונה בסמוך לפרישתו למנכ"ל חברת קמור (יבואני BMW) ובמקביל מונה, הבכיר רב הכישרונות, ליו"ר דירקטוריון סטרלינג (אחת מחברותיו של נוחי דנקנר שעוסקת בתקשורת לוויינים). נכון להיום, דן חלוץ סיים את "עשייתו הפורה והמקצועית" בשתי החברות (כך נאמר בדברי הפרידה ממנו). לאחר 3 שנים בסטרלינג הוא "השאיר אחריו חברה עם הפסדים כבדים והערת 'עסק חי' המתנוססת בדו"חות הכספיים שלה" (גלובס). 

שימו לב, גבי אשכנזי לא עובד במשרה מלאה, אלא ב- 75% משרה. הגדרת המשרה כ"חלקית" מזכירה את הבדיחה על השלט במסעדה: "כאן מותר לעשן יום כן, יום לא – היום לא!" משרה "חלקית" מאפשרת התגוננות מפני שאלות של עיתונאי נודניק שינסה לברר מדוע אינו מצליח לראות את ברק במשרדי החברה. 

איך אני יודע שהחבר'ה הבכירים מהיחידה לא מבינים בעסקים? זה די פשוט, כי אני בטוח שבמשך כל שירותם הצבאי הם קראו יומם ולילה רק דוחות מודיעין, ביקרו בשטח יחידות מתרגלות, ערכו ביקורי פתע בבסיסים, עסקו בתכנון ופיקוח על תוכניות מגירה לתקיפת משהו, שברו את הראש איך לייעל את הצבא, שקדו על רפורמות ניהוליות וישבו מול מסכים ב"בור" בעת חיסול ממוקד – לא ייתכן שהייתה להם דקה פנויה לקרוא את גלובס ודה-מרקר – המקור האפשרי היחיד לאיש צבא לצבור ניסיון עסקי.

איזו תמורה מקבלים, או חושבים שיקבלו, אנשי העסקים שמשלמים לקצינים הבכירים כסף טוב? אין חשש שנוחי דנקנר הסתנוור בראיון העבודה מכישורי הניהול והבנתו העסקית של דן חלוץ?

התופעה מעידה על המחלה המרכזית של המשק הישראלי – תלות גבוהה של הסקטור העסקי בהחלטות של הסקטור הפוליטי ושל רשויות מדינה אחרות כגון הממונה על הגבלים עסקיים, מכון התקנים, הגנת הסביבה, מנהל מקרקעי ישראל, המדען הראשי ועוד רבים. כמעט ואין החלטה עסקית משמעותית שהיא נטולת חיכוך עם "המדינה" שמיוצגת כמובן על ידי בני אדם – פוליטיקאים ופקידים.

באופן לא מפתיע מסתבר שרוב הקצינים הבכירים אומנם פורשים לפנסיה, אבל מקבלים במקביל ג'וב חדש כלשהו באחת מזרועות התמנון של "המדינה". הג'וב של אשכנזי ועמיתיו הוא כנראה ("כנראה" – למען הזהירות, ראו הערה קודמת שלי) להמשיך ולנצל את כישוריו הצבאיים ולנהל את הפוליטיקה של הצבא, אבל הפעם מול החבר'ה מהיחידה שממשיכים לשרת את המולדת בג'ובים ממשלתיים שונים. הדנקנרים יכולים עכשיו לחסוך פגישות והוצאות ייעוץ של "מומחים" ולהגיע להישגים ממשיים – מה שגבי אשכנזי אחד יכול לקדם בשיחת טלפון שמתחילה במשפט "אהלן צביקה, מדבר גבי..." – שום עורך דין עתיר ניסיון לא יכול לעשות. 

בעיית "הריכוזיות" אינה יציר ידם של אנשי העסקים – כולה מתחילה ונגמרת בבחישת המדינה בכלכלה. קשרי הון-שלטון אינם באשמת אנשי העסקים – הם הכרח בגלל המבנה הכלכלי הריכוזי שמכתיבה האידיאולוגיה שמאחורי חוקי המדינה. רווחיו של איש העסקים תלויים בפוליטיקאים לא פחות מאשר בכישרונו למכור מוצרים ושירותים להמונים. ישראל לא תוכל להיות מדינה עשירה (עם יוקר מחיה נמוך) כל עוד אנשי עסקים יצטרכו להשקיע משאבים בגבי אשכנזי ולמנות סמנכ"ל לענייני רגולציה. טרכטנברג ויתר הוועדות, בגיבוי "תנועת המחאה", עומדים להגביר את הריכוזיות הממסדית ולכן הצורך במעכארים בכירים רק יגבר. 

כתב העיתון גלובס מבין את כללי המשחק והוסיף פסקה בכתבה, ללא פרשנות כלשהי מטעמי זהירות מן הסתם:

"יצוין כי ביצוע קידוח 'ים 3' מותנה בתיאום עם מערכת הביטחון, אם כי ב-2006 כבר ניתן אישור עקרוני לביצוע הקידוח, אך זה לא בוצע בסופו של דבר בשל שיקולים אחרים. שמן כבר פנתה למשרד הביטחון לקבלת ההיתר ומנהלת עבודת תיאום."

מי שלא מבין שיצביע.

מוטי היינריך

עודכן לאחרונה ב רביעי, 03 ינואר 2018 05:50
דביל
אותי דווקא יותר מעניין למי...למי מוטי היינריך אולץ לשלם 25 אלף שקלים על זה שהוא כתב על עוד איזה סלב שהוא איש עסקים גרוע.כאילו שלא מובן מאליו שכל מה שכתוב כאן הוא דעתו האישית של היינריך.כאילו שלא מובן מאליו, העניין שיוצאי ארגונים ממשלתיים לא הולכים לשוק הפרטי, אלא לשוק החצי פרטי- וחצי ממשלתי.במיוחד, מסקרן אותי העניין את מי האתר הצליח להרגיז עד כדי איום בתביעה?
0
ישראל לבנט
למנות את הגנרלים לבורד, לא למנכלותגם בתור חבר מועצת המנהלים יכול הגנרל לקבל משכורת נאה,זו כמובן משרה חלקית ביותר.כך נוהג כל העולם.רק בארץ אנשי העסקים מתלהבים מספיק כדי למנות גנרלים לניהול.אלה לא אנשי עסקים רגילים אלא טייקונים שמשחקים בכספי הבנקים,המבוטחים למעשה ע"י המדינהולכן לא אכפת להם למנות ליצנים.זו לא קפיטליזם אלא פאשיזם קיצוני.
0
כרמל
לדעתילדעתי, אתה צודק.
0
לוין
בגבעות עולם, גם מינויו של איילנדולאחרונה גם איש מ"היחידה", לא מזיז ומדרבן את הרגולטורים הפוליטיים ואת המשך הפיתוח של אתר ייחודי מדהים של גז ונפט איכותי שקירבתו ללב העשיה ותכולתו הענקית עשויה לקדם את המדינה בכל שטח כלכלי שהוא.
0
יעקב
יש הרבה אמת, אבל לא כול האמתיש הרבה מן האמת בטענה שאשכנזי מונה כדי לקדם את הפרוייקטים מול רגולטורים ממשלתיים. זה אחד הדברים החשובים שכול חברה צריכה לעשות, ואשכנזי (אולי) מתאים לתפקיד זה.אבל אני לא בטוח שזו כול האמת, ושרק לצורך זה נשכר אשכנזי.כול החברות זקוקות למנהלים טובים - שהם לא תמיד ובהכרח מבינים גדולים בעסקים - אבל כן מבינים בלנהל גוף גדול ולדחוף את העובדים ומנהלי המשנה להשגת מטרת העסק.חברות זקוקות לפושרים - לבולדוזרים - לאנשים שדוחפים דברים. לא תמיד בעל הבית יכול להיות בכול מקום ולעשות הכול בעצמו. קצינים בכירים, בארץ, יצא להם שם טוב, שהם חרוצים, עובדים קשה, פושרים, בולדוזרים, ולא עצלנים טיפשים ושיכורים שלא עושים כלום. אז יש לאשכנזי (...לדעתי) גם תכונות חיוביות, מועילות ומבוקשות בכול עסק, תכונות מוכחות.מאחר ויש בעיות בטחוניות בחיפוש נפט בים, אז גם בקטע הזה יכול אשכנזי לתרום. הקטע של תיאום נושאי הבטחון מול משרד הבטחון זו לא רגולציה מיותרת - זו רגולציה שאין מנוס ממנה.אז הנסיון להציג את העסקתו של אשכנזי כשחיתות נטו לא תואם את המציאות.
0
יואל מזרחי
תגובה ליעקבלא מסכים עם הניתוח.עפ"י מה קבעת שלגנרלים יש איזה ניסיון מוכח בניהול "גוף גדול"?עפ"י ההצלחות שלהם בצבא ניתן להסיק דווקא על העדר יכולת ניהול כלשהי.
0
יעקב
על פי הדעה הרווחתמרבית האנשים בארץ מאמינים שקצינים גבוהים שי להם כישורים מוכחים בתחום הניהול.גם אני מאמין ככה. ייתכן שלא לכולם, ולא כולם באותה מידה, אבל - כן - יש להם כישורים וניסיון.ולא חשוב מה בדיוק האמת (אם יש להם יכולות או לא). אינני יודע בדיוק איך מודדים זאת.מה שחשוב שבעלי החברות (כמו חברת הנפט הזו) מאמינים בכישורי הניהול של אשכנזי. אולי יתברר שהם טועים ואז הם יפטרו אותו אחרי שנה או שנתיים. אבל כעת הם מאמינים בכך. קשה למצוא בשוק מנהלים טובים, עם רקורד ידוע. יכול להיות שקיימים הרבה מנהלים פוטנציאליים טובים - אבל ללא רקודר - אז קשה למצוא אותם.הדעה שלך שהנסיון הצבאי אינו מוכיח יכולת ניהול היא דעת מיעוט, בישראל.אני נתקלתי בארץ אחרת במצב שהדעה הרווחת של קצינים היא שהם מושחתים, עצלנים ושיכורים, וגם נוכחתי מנסיוני שהדעה הזו הייתה נכונה באותה ארץ.בישראל הדעה והמצב שונה.
0
הרגולטור
לא הבנתי את הבעיהנניח שישראל מתנהלת באופן מלא על פי כללי השוק החופשי. עדיין יהיה לה צבא ( גדול.. ) ויהיה לו רמטכ"ל, ולרמטכ"ל, בתוקף תפקידו יהיו הכרויות מעמיקות עם הרבה גורמים מחליטים בתחום הביטחוני.כשהרמטכ"ל יפרוש, הרבה מאוד עסקים שעובדים מול הצבא , ירצו את שרותיו של הרמטכ"ל לשעבר כדי לפתח עסקים עם הגורמים הביטחוניים שאחראיים לפרנסה שלהם. הדוגמא של הרמטכ"ל אינה מתאימה, כי תופעה מהסוג שתואר תתקיים בשוק החופשי ביותר, מה שייקבע זה האם בעלי המניות של חברה מסוימת ירויחו מהעסקתו.לעניין מנכלותו, נניח שזה היה התנאי שלו להשכיר את הקשרים שלו, ובעלי המניות החליטו שעדיף מנהל גרוע ומקושר, על פני מנהל מצוין ונעדר קשרים. עניין שלהם.הבעיה קיימת ברגולטורים ( מיותרים ) למיניהם שמתמנים למשרות בכירות עקב הקשרים והכישורים העקומים שלהם, זה לא יקרה במדינה נעדרת רגולטורים.
0
אביתר
ליעקובאם הרגולציה הכרחית ואין מנוס ממנה, אז אין שום סיבה לחשוב שאשכנזי יכול לעקוף אותה (מבלי ליצור נזקים בטחוניים חמורים). אין ספק שלאשכנזי יש תכונות חיוביות ואולי מבוקשות במשק. מפה ועד למינוי הזה יש עוד דרך ארוכה.
0
יעקב
בעיות בטחון - לא רק רגולציהבקידוח בלב ים יש בעיות בטחון ואבטחה. אשכנזי יכול לעזור לטפל בזה. גם בנושא הרגולציה מול משרד הבטחון הוא יכול לעזור - גם מבלי להניח שהוא "יחתוך פינות" - הוא יכול לעזור ליישם בחברה את האמצעים הדרושים ולהגיע לעמק השווה עם הרגולטור על זה. זו לא הבעיה העיקרית או הכבדה ביותר שיש לחברה, ולא רק בשביל זה שכרו אותו (כול הנושא של הרגולציה של משרד הבטחון הא השערה של עיתונאי). ימים יגידו אם אשכנזי מנהל טוב שמנהל את החברה כראוי, גם בנושאים שאינם קשורים לרגולציה.
0
יעקב
הרבה קצינים בדימוס הלכו לשוק הפרטיאשכנזי, קפלינסקי, דן חלוץ, אביהו בן נון (שגם מצליח), ועוד הרבה.באשר לתביעת לשון הרע, נדמה לי שהיא לא על מה שנכתב בבלוג הזה.
0
זולי
ולנהל צבא שלם זה לא נחשב?נימה של זלזול בכישורי הניהול של אשכנזי היתה בדבריך, להגיע לעמדת רמטכל לא מספיקה היכולת הצבאית שלך, קריאת דוחות וכו' - כושר ניהול יכולת תמרון וכן הלאה חשובים לא פחות, ברור שהשם שלו הוא דלת כניסה וקיצור תהליכים מול רגולטורים שונים אבל....אל תשכח שעדין (לדעתי) הוא משכמו ומעלה
0
יעקב
משכמו ומעלה ??? אין ביטחון.העיתונות היללה את אשכנזי וציירה אותו "משכמו ומעלה". זה לא אומר כלום.אין לי שום סימן אובייקטיבי להחליט אם זה נכון, ולכן יש לי ספק גדול.איני רואה שום הצלחה גדולה שאפשר לקשור לשמו של אשכנזי. מאידך - גם לא כישלון גדול.אז הייתי אומר - בינוני - בתור ברירת מחדל...אבל גם רמטכ"ל בינוני יכול להיות מנהל טוב (ויכול לא להיות).
0
דביל
יעקב, זה אומר שאתה כן יודע?גם לא בבלוג הזה, זה מסקרן אותי.
0
יעקב
המרמרה - כישלון ישראלי חמורזה נכון. יירשם לחובתו של אשכנזי.הכישלון הוא שסיכנו חיי חיילים ישראליים בפעולה שלומיאלית ומיותרת.
0
אאא
לזוליכדי להגיע להיות רמטכ"ל בישראל צריך את הכישורים הבאים :ללקק את הישבנים הנכוניםלאגור ידידים בתקשורת ע"י הדלפותלא לעשות כלום,שכן אז מבינים כמה אתה אפס.לחלק טובות הנאה לאנשי מפתח בסקטור האזרחי בדמות מכרזים והקלות מילואים,שתמורתן תגבה לאחר שנים.לדעת להתחבב על שרי ביטחון מ 2 המפלגות.לא להצליח יותר מדי,שכן אז אתה מהווה איום פוליטי פוטנציאלי על שר הביטחון ואולי גם על ראש הממשלה,אם הוא גנרל.לטייח כל תחקיר אפשרי כדי למנוע מצב שבו ביצועיך יראו באופן מביך.
0
אאא
אכן לא היתה מלחמה בתקופתאשכנזי,אב ל כן היו כמה אתגרים עימם הצבא תחת פיקודו היה אמור להתמודד איתן.1) שחרור גלעד שליט (בדיעבד מתברר שזה היה יכול להיות די פשוט)2) המרמרה3) הפלישה הכושית הגדולהמול 3 האתגרים האלה הפגינו אשכנזי,ברק וכל צמרת צהל חוסר יכולת וחוסר אונים שקשה לתאר במילים.אפסיות מוחלטת.בינוני בתחת שלי.אשכנזי הוא פשוט ליצן.עוד אפס הזוי מהסוג של אהוד ברק או יעלון או חלוץ....
0
אאא
גם להעביר ילדים במעבר חציהכרוך ב"בעיות אבטחה מורכבות".אתה מציע שגנרלים ינהלו את הרשויות המקומיות או את בתי הספר בגלל זה ?לכל דבר אפשר להדביק סוגיות "ביטחון".אם במה שהם מתמחים בו,הם מפגינים אפסיות מוחלטת ומעוררת רחמים,למה שהם יצליחו יותר בתחום אחר שבו אין להם מושג ?
0
אאא
לאביתר - תכונות חיוביות לאשכנזי ?איזה בדיוק ?כנראה שמדובר במשהו זעיר שלא ניתן להבחין בו בעין בלתי מזוינת כי אף אחד אחר מלבדך לא הצליח לראות אותן.כנ"ל לגבי אהוד ברק או קהלני או שאר הדבילים שמנהלים את הצבא ולכן הוא גם נראה כמוהם.
0
אאא
יעקב,לפי רמת הביצועים של צהליש לפתוח בלשכת התעסוקה אגף חדש שייוחד אך ורק לקציני צבא.עד כדי כך מדובר באפסים מוחלטים נטולי יכולת או כישורים כלשהם.
0
אאא
כשכל הכלכלה תלויה בגחמותשל הפקיד או השופט,פירמות לא יכולות לתפקד ללא שתדלן שיש לו קשרים בקרב אותה פקידות.מאותה סיבה בדיוק מפקחי שומה נחטפים למשרדי רו"ח כשהם עוזבים את רשויות המס.מה שיש אצלנו או במדינות ערב זה שילוב של דיקטטורת הבירוקרטים הסוביטית עם כלכלת הבקשיש העותומנית.ורק הפרטה הפרטה הפרטה יכולה לצמצם את העיוותים האלה.
0

3000 תוים נשארו