שלישי, 12 יולי 2011 00:00

מדוע יש אבטלה?

השבוע התפרסם הנתון המדאיג שהאבטלה בארה"ב עלתה ל- 9.2%, והיא מסרבת לרדת למרות שהוכרז כבר לפני שנה על "סיום" המשבר הכלכלי ועל המשך הצמיחה. למה יש אבטלה "כרונית"?

השבוע התפרסם הנתון המדאיג שהאבטלה בארה"ב עלתה ל- 9.2%, והיא מסרבת לרדת למרות שהוכרז כבר לפני שנה על סיום המשבר הכלכלי ועל המשך הצמיחה. הנה מאמר קטן בניו יורק טיימס שיכול לעזור להסביר את הסיבה לאבטלה הגבוהה. הגורם הוא תשלום דמי אבטלה.

1174

כל עובד בארה"ב היה מקבל בעבר דמי אבטלה במשך 6 חודשים אחרי פיטורין (כמו בארץ). עם פרוץ המשבר מיהרו הנפשות החברתיות לעזור למובטלים המסכנים והאריכו את דמי האבטלה מחצי שנה לשנה, ואח"כ לשנתיים. אל תגידו שהאמריקאים אכזריים - הנה הם "חברתיים" מאד, ודואגים לאנשים... 

אלא שאנשים שמקבלים דמי אבטלה לא ממהרים לחפש עבודה חדשה, לא בוער להם, יש ממה לחיות בינתיים. והם גם בררניים, לא יסכימו לעשות כל עבודה, ולא יסכימו לעבוד במשכורת נמוכה. אז הם ממשיכים לחפש, וממשיכים להיות מובטלים עד... עד שנגמרים דמי האבטלה. אז, כאשר אין ברירה, הם לוקחים כל עבודה. דמי האבטלה הם גורם נכבד לכך שיש אבטלה גבוהה. וזה לא צריך להיות מפתיע, בעצם רק סוציאליסטים ו"חברתיים" מופתעים מכך. כלכלנים ואנשים בעלי הגיון פשוט מבינים שאם אתה משלם בשביל משהו (דמי אבטלה) אתה תקבל יותר מאותו משהו (אבטלה). דמי האבטלה מעודדים אבטלה. 

טבעי הוא שבעת משבר יורד השכר במידה רבה בגלל האבטלה - מובטלים מסכימים לעבוד בשכר נמוך יותר. הירידה בשכר מעודדת פתיחת עסקים חדשים והגברת הפעילות הכלכלית - העוזרת להיחלץ מהמשבר. תשלום דמי אבטלה מונע את תהליך ההבראה בדרך הטבעית של ירידה בשכר - הגברה בתעסוקה. גם חוקי שכר מינימום ואיגודים מקצועיים מונעים ירידה בשכר לצורך הגברת הפעילות הכלכלית, ותורמים להעמקת המשברים.

כעת עברו השנתיים ודמי האבטלה מתחילים להגמר עבור רבים. הניו יורק טיימס מודאג - הוא חושש שהירידה בהכנסות האנשים, בגין סיום דמי האבטלה, תקטין את הצריכה הפרטית, ובכך תעמיק את המשבר הכלכלי. אבל דמי האבטלה מומנו על ידי הדפסת כסף. הדפסת כסף אינה "צריכה פרטית" - היא צריכה ממשלתית - היא לא מייצרת פעילות כלכלית אלא בועה. 

יעקב

עודכן לאחרונה ב שלישי, 02 ינואר 2018 05:16
אלון גולדמן
ריבוי האוכלוסיה ועוד איך קשורמאיפה בא לכם הרעיון המרושע שיש יותר מדי אנשים ולכן יש אבטלה ?!בדיוק להפך ! ככל שיש יותר אנשים שעובדים יותר קשה ומייצרים יותר כך יש יותר תעסוקה. זו מערכת בעלת משוב חיובי.אם החרדים יעבדו הם ייצרו דברים שאני צריך והם יוכלו לקנות את הדברים שאני מייצר, הם לא מאיימים על פרנסתי, אני רק ארוויח מכך שיש כמה שיותר אנשים יצרנים סביבי.זו הסיבה שבחיפוש עבודה אנשים בכל העולם עוברים מהכפר לעיר,כי שם יש הרבה יותר אנשים ולכן הרבה יותר הזדמנויות.וההיפך גם נכון - אם כולנו למשל נחליט לעבוד ארבעה ימים במקום חמישה, אולי נהיה פחות עייפים אך רמת החיים שלנו תרד והאבטלה תגדל.
0
הפיינברג
פירכה בתאוריה...התאוריה המוצגת בבלוג זה, על קשר ישיר וחד חד ערכי בין גבה האבטלה לדמי האבטלה, הייתה יכולה להיות משכנעת יותר אילו לא היתתה לנו בישראל דוגמה מקומית חיה, של 6 חודשי דמי אבטלה ואבטלה יחסית נמוכה, באזור ה-5%.
0
יגאל
פיינברג, קצת הבנת הנקראיעקב לא כייל את המודל של דמי-אבטלה - אבטלה, ז"א הוא לא ציין כמה אבטלה היתה בארה"ב לפני הגדלת התקופה של תשלום דמי האבטלה.לכן התייחסותך לאבטלה של 5% בארץ כאשר מקסלים חצי שנה דמי אבטלה איננה רלוונטית לדיון.הטענה של יעקב פשוטה ומסתבר שגם תקפה: תיתן יותר דמי אבטלה - תקבל יותר אבטלה.
0
דביל
איפשר להכנס לכתבה ב nytimes.לפחות תחלוק את השם משתמש והססמא שלך כשאתה מביא לינק למקום שדורש זאת.אם תציע להרשם אצלם במקום, אני אכעס!ולגופו של עניין: כשעובד עובד בעבודה שמתאימה לו, הוא כנראה ישתכר יותר. אז הוא גם ישלם יותר מיסים. הוא גם יהיה פרודוקטיבי יותר. ניידות פשוטה של עובדים קיימת רק בקיבוץ. לא בשום מקום אחר.כשיש אבטלה גבוהה, בעקבות משבר כלכלי, כנראה שאין הרבה עבודה. אין הרבה עבודה בגלל חוסר הוודאות של עסקים. ההשקעה בעובדים היא ההשקעה האחרונה שכדאי לעשות, שוב בגלל חוסר גמישות בתנאי העסקה.במצב הזה, נראה שהארכה זמנית של דמי אבטלה היא הצד הנכון כדי להביא ליעילות גבוה יותר של המשק לאחר המשבר. גם במחיר של האטה מסוימת ביציאה מהמשבר.
0
עינת
the new convergenceיש צדק בטענתו של הכותב כי מדיניות הרווחה האמריקאית פעלה בעשור האחרון באופן כזה שלא היה כדאי לאף נתמך רווחה להיחלץ ממנה. יחד עם זאת את הסיבה המכרעת לגידול באבטלה בארה"ב אני חושבת שראוי לחפש במוקד אחר מלבד עצלותם של האזרחים העניים. הסיבה הזו אחראית לעובדה שגם באירופה מתקיים מזה שנים רבות שיעור אבטלה גבוה , כולל בגרמניה. הכלכלן מייקל ספנס מפרט בספרו החדש the new convergence גורם רב עוצמה לשיעור האבטלה הגבוה בארה"ב. הוא מזכיר שהצרכן האמריקאי רוכש במשך השנים כמות גדלה והולכת של סחורה זולה שמיוצרת מעבר לים וכן שחברות העבירו למיקור חוץ מערכי שירות שלמים (כגון שירות לקוחות). מגמות אלה הביאו בהדרגה לסגירת מפעלים ותעשיות שלמות ולביטול מקומות עבודה שהציעו משרות שירות שלא דרשו הכשרה. אבדן זה של משרות "ניתנות לניוד" לא יהיה ניתן למילוי בנקל. מדובר בתהליכים שמתמשכים מזה שנים רבות. הוא מסביר שנותרו משרות שלא ניתן להעביר את מעבר לים - משרדי ממשלה, שירותי בריאות, פיננסים וכיוצ"ב. אם מייקל ספנס צודק הרי שנדרשת כאן יד מכוונת ומחשבה מרחיקת לכת מעבר לבחירות הקרבות . ברור שהדרך להתמודד עם התופעה הזו אינה מתן דמי אבטלה... כאן אני מסכימה עם כותב הבלוג
0
בתיה אבן - לפיינברג
בישראל האבטלה נמוכה בזכות החרדיםהמעדיפים צרכנות חומרית נמוכה, ואינם מתנפלים על שוק התעסוקה.אם חלילה יאלצו את החרדים לעבוד, האבטלה בישראל תגיע לרמה האירופאית. אך חשוב לזכור שלהבדיל מהחרד השמח לעסוק בהגות ולימוד, הרי כאשר החילוני מובטל הוא חש פגוע, מתוסכל, מנוכר ועוין דבר הגורם לגידל בפשיעה, אלכהוליזם, ונדליזם ואלימות.עלינו להודות ולהלל ושבח ולקלס את החרדים שבזכות צניעותם החומרנית האבטלה על פגעיה החברתיים הקשים דילגה על ישראל
0
בתיה אבן
הסיבה לאבטלה - עודף כוח אדםבמהלך השנים האחרונות נוצרה גאות בכוח האדם הפנוי וזאת בשל מספר סיבות עיקריות.כניסה מסיבית של נשים לשוק העבודהמעבר תעשייות ופעילות כלכלית לאסיהנפילת הקומוניזם במזרח אירופה ובמקביל הזרמת כוח אדם משם למערב אירופה.שיפורים טכנולוגיים מהפכניים שייתרו חלק גדול מעבודת הכפים.יש עודף כוח אדם יצרני בעולם, ניתן לדחוף את האבטלה מממדינה אחת לאחרת, מאיזור לאיזור, אך אין מנוס מהמסקנה שעלינו פשוט לעבוד פחות. הכיוון הנכון הוא לעודד מגזרים ועמים לעבוד פחות, לבלות יותר, עלינו לחדול לראות בתעסוקה מלאה יעד רצוי אלא להפך, לראות בתעסוקה החלקית את המעשה הנכון.יש לקבוע דמי אבטלה בגובה שדי בו לקיום אנושי, ולעודד עוד ועוד מגזרים למצוא טעם וערך בעיסוקים חליפיים שאינם כותשים את כדור הארץ, ואינם גורמים למישהו אחר - בקצה אסיה, או בקצה השכונה לרעוב ללחם.
0
מובטל אמריקאי
על הסיבה לאבטלהאני היום בן 53, עד 2003 עבדתי 30 שנה במפעל שב2003 עבר לסין. לאחר שפוטרתי , ביצעתי הסבה לתחום עבודות הבניה ונהניתי מהגאות בשנים 2004 - 2007, אז פוטרתי שוב בגיל 50 ומאז אני מחוסר עבודה.אינני רואה עצמי כבטלן החי על חסדי אחרים., וכמוני יש מאות אלפים. אמריקה מכרה את פרנסתנו תמורת סחורה זולה שמיוצרת ע"י עבדים , ולפי התיאוריות הייתה אמורה להוזיל את עלות המחייה לכווולם. אמנם כן , יש לי 4 מכשירי טלוויזיה בבית ועוד גאדג'טים למיניהם, אך משום מה, עלות המחיה שלי לא ירדה...אם אמריקה לא תפסיק לפרנס סוחרי עבדים סיניים, יתווספו אלי עוד הרבה קולגות בזמן הקרוב. יתכן ודמי האבטלה מעודדים אבטלה בשוליים, אך הכפלת אחוז המובטלים בשנתיים האחרונות לא נגרמה בגלל דמי אבטלה.
0
יעקב
דמי האבטלה לא הסיבה העיקריתלאבטלה, רחוק מזה. יש סיבות רבות, חלקן הוזכרו הקומנטים.ביטול דמי האבטלה לא יפתור כול הבעיות הרבות שיש לכלכלת ארה"ב.אבל - קיום דמי אבטלה גבוהים, ועוד חוקים סוציאליים - כמו שכר מינימום, איסור פיטורין, החלת חובה להתאגד (איסור העסקת עובדים שאינם חברי איגוד) - כול אלה הם בין הסיבות העיקריות שהמפעלים נודדים לסין.(יש סיבות אחרות גם...).המנגנון של הורדת שכר שמוביל להגברת התעסוקה - הוא אחד המנגנונים להיחלצות ממשבר כלכלי. אם חוסמים את האפשרות להורדת שכר על ידי איגודים מקצועיים+דמי אבטלה גבוהים - מאריכים משבר.בקשר להיותם של אנשי המערב "עצלנים" - הם עצלנים כי הם יכולים להרשות זאת לעצמם - כלומר - כי משלמים להם קצבאות גבוהות ללא עבודה. תורידו את הקיצבאות והם יהפכו פתאום לחרוצים.
0
דביל
איזה שונאי אדם אתם.. אין שום עודף..אין שום עודף אוכלוסין בעולם.אין עודף של אנשים, או עודף של כוח עבודה. בטלה זה לא דבר טוב. צריך לעבוד, להרוויח את לחמי, וכמובן לצרוך. לא את אלוהים, אלא פירות של יצרנים אחרים. צריך למצוא שיטות לשמור על הכדור.וכמובן להמציא עוד ועוד דברים מגניבים שיגרמו לאנשים לקנות יותר. יש המון אנשים שיש להם כסף. צריך פשוט למכור להם את מה שעוד אין להם והם רוצים.תעסוקה מלאה זה דבר מצוין- מלוא פוטנציאל המיסים ממומש. אנחנו יהודים, ובכוחנו להעביר את האבטלה למקומות שפחות יודעים להמציא דברים מגניבים שאנשים יוכלו להוציא עליהם עוד ועוד כסף.
0
יעקב
ריבוי האוכלוסייה לא קשורדווקא במדינות אירופה בעלות התשלומים הסוציאליים הגבוהים ביותר הילודה מאד נמוכה, והאוכלוסייה בירידה.התיאוריה שלי אומרת שכאשר קיצבאות זיקנה מובטחות אנשים לא ממהרים לעשות ילדים. ילדים היו מין "קיצבת זיקנה" להורים - מבטיחים את קיום ההורים לעת זיקנה. היום יש ביטוח לאומי, אז מוותרים על ילדים. (חוץ מהחרדים...).זה שהאוכלוסייה בירידה באירופה, ועוד יותר בירידה הוא מספר התושבים הנמצאים בכוח העבודה (כלומר אלה שאינם זקנים), לא מונע אבטלה גבוהה בכול ארצות אירופה.אין קשר בין אבטלה לריבוי האוכלוסייה.
0
בתיה אבן
החרדים הם שמונעים ממשלת שמאל ערביםהריבוי החרדי, הוא התשובה ל"רחם הערביה" שאליבא שמעון פרס וידידו יאסר ערפאת, רחם זו היא הסכנה הגדולה ביותר לקיום היהודי בישראל.אני בעד הקיום היהודי בישראל ולכן אני בעד יחידת העילית של המאבק הדמוגרפי. חרף היותם שונים ממני בלבושם ובמנהגיהם, הם הכוח המציל אותנו מחורבן ושמאלנות
0
יגאל
בתיה, אני לא רוצה להיכנס לפוליטיקהאבל את טועה, ובגדול.החרדים, אם להיות בוטה, מסרסים את הישראליות שלנו, את התרבות הפתוחה שלנו.אם תשימי לב, מנהיגיהם פועלים בשדה הפוליטי רק כדי לקדם את האינטרסים שלהם כקבוצה, ויחברו לטיבי ולבראכה ולכל מי שאת לא רוצה לשם כך.בסופו של דבר הרוב שיווצר של חרדים יהיה לא יותר טוב מרוב ערבי. גם את לא תוכלי לחיות פה בתנאים שיווצרו.
0
בתיה אבן
ישראל זקוקה לאוכלוסיה יהודית.רעיון הקטנת הילודה הוא נכון ברוב המקרים. אך בנתונים הישראליים המצב הוא הפוך. הילודה היהודית - החרדית, היא המצילה את קיומנו בכך שהיא מונעת נצחון בקלפי של קואליצית טיבי - גלאון.לאחר שיאושר נושא השלמת הטרנספר, אפשר ונכון יהיה לפעול למען הקטנת הילודה היהודית, אך עד אז עלינו לעודד ולקדם לממן את יחידת העילית של המאבק הדמוגרפי, זה מה שמאפשר את שרידותנו.
0
יגאל
השערהדומה שאין מי שקורא לילד בשמו: עודף אוכלוסיה.בתיה צודקת פחות או יותר בכך שעודף כח אדם מוביל לאבטלה. אני רוצה להתייחס במקום זאת לחוסר יכולת להתפרנס. חוסר יכולת זו קשור בהחלט לא רק לעודף כח אדם אלא לעודף אוכלוסיה.כאשר יצומצמו או יבוטלו מרבית, אם לא כל, תשלומי ההעברה ובכללם דמי אבטלה, גם קצב הריבוי הטבעי יתאים את עצמו לתנאים החברתיים והכלכליים.אוכלוסיות שבקונסטלציה פוליטית כזו או אחרת מקבלות תקציבים בצורות שונות, בלי קשר ליצרנות, פשוט מתרבות ודורשות יותר. זה נכון אצל החרדים, אצל הבדואים (מספר נשים לגבר אחד למשל) וכדומה.כנראה שהתפוצצות אוכלוסין היא עוד נזק של מדינת הרווחה.
0
הפיינברג
הבנת הנקרא למספר 2 (יגאל)אם עוסקים כאן במתן ציונים ובהערכות אישיות, צריך להעיר שלא ממש הפגנת הבנת הנקרא, בקריאת תגובתי (מספר 1), ולא ממש הצטיינת בה...
0
אזרח
ריבוי האוכלוסיה תורם לצמיחה הכלכליתבקירוב גס, גודל האוכלוסיה לא משפיע על כמות העבודה ועל רמת החיים: ככל שיש יותר אנשים, אז מצד אחד יש יותר אנשים שיעבדו, אבל מצד שני יש יותר אנשים שצריך להאכיל, להלביש, לבדר, לרפא וכו' - הדברים האלו בדיוק שקולים. שני מליון אנשים צריכים פי 2 כיסאות ממליון אנשים, ולכן מפעל הכיסאות יצטרך יותר עובדים....טריוויאלי...אבל אם עושים זום, ומסתכלים על האנשים הספציפיים שמניעים את הכלכלה קדימה, אנחנו מגלים שרוב ההתקדמות ברמת החיים של האנושות היא באמצעות המצאות טכנולוגיות שנוצרו ע"י שבריר מהאוכלוסיה שהיה לו כישרון מיוחד, או סתם מזל.ככל שהאוכלוסיה גדלה, יש יותר אנשים מוכשרים באופן יוצא דופן, ויותר אנשים מוכשרים באופן "רגיל" שמנסים, ולחלקם, סטטיסטית, יהיה המזל לגלות משהו חדש ומועיל.שתי הקבוצות הללו גדלות ככל שהאוכלוסיה גדלה, ולכן ההתקדמות הטכנולוגית מאיצה, ואיתה באה עלייה ברמת החיים.באוכלוסיה של מליון אנשים יש אינשטיין אחד ועוד 10 אנשים שהיה להם מזל לגלות משהו חשוב.באוכלוסיה של 2 מליון אנשים יש שני אינשטיינים ועוד 20 אנשים שהיה להם מזל לגלות משהו חשוב.וכל 2 מליון האנשים יוצאים נשכרים מכך, למרות שרק חלק זעיר מתוכם תרם ישירות להתפתחות.האינטרס שלנו הוא שכמה שיותר אנשים בעולם השלישי ייחשפו לעולם המודרני ויקבלו הזדמנות לפתח את הכישורים שלהם במקום להמשיך לגור בכפר, לעבוד בשדה המשפחתי, ולמות צעירים וחסרי כל. זה אינטרס שלנו, כדי שיהיו יותר אנשים מוכשרים שבעזרת ניסוי וטעיה ימציאו יותר דברים שישפרו את חיינו משמעותית.
0
אלון גולדמן
ריבוי האוכלוסיה מועיללא רק בזכות גאונים.גודל הכלכלה נובע לא רק מכמות האנשים אלא מכמות האינטראקציות בין אנשים.שני אנשים יכולים ליצור בינהם אינטראקציה אחת.4 אנשים יכולים ליצור 12 אינטראקציות.8 אנשים יכולים ליצור 56 אינטראקציות שונות.וכן הלאה...כמובן שלא כל האינטראקציות ממומשות אך הפוטנציאל העצום מועיל מאוד.
0
אלון גולדמן
טעות בחישובשני אנשים יוצרים שתי אינטראקציות לא אחת.
0
בתיה אבן לדביל
לדחוף אבטלה להודו, זה פתרון רעהדרך הנכונה היא להקטין מרצון את שעות העבודה, את הצריכה והשחיקה אצלנו, ולא לנסות להעביר את האבטלה לאוכלוסיות אומללות.אין צורך להמציא "צרכים" באופן מלאכותי, עדיף ללמוד להסתפק במועט במובן חומרי, ולאפשר לציבור זמן פנוי להינות ממה שיש לו. ולעודד את מי שמוכן ביננו להקטין את צריכתו החומרנית, כך שישתלם לו לעסוק בנושאי תרבות והגות, ולא בייבוש כנרת ויצירת אבק וריסוס.יש עודף עצום של כוח עבודה בעולם, עדיף להעביר מפעלים ועסקים לאותן אוכלוסיות שעבורן התעסוקה היא המצילה ממוות. ואילו במערב עיקר התעסוקה משמשת לצרכים שוליים בעלי חשיבות מעטה ואפילו שלילית.אבסורד הוא המצב בו חצי אוכלוסית עולם - במערב סובלת מעודף תזונה, ואילו בחצי האחר סובלים מתת תזונה. בתנאי שוק חופשי ללא מכסים וחרמות נגיע לכך שלכולם יש מספיק, וסך האושר יגדל פלאות
0
אאא
איך אמר מילטון פרידמןכשאתה קונס אנשים שעובדים במיסים,כדי לשלם קצבאות לאלה שלא עובדים...מה לדעתכם יקרה ?
0
אאא
בישראל האבטלה "נמוכה"כי ההשתתפות בכוח העבודה נמוכה.אם תיקח 25 אחוזים מהאמריקאים ותוציא אותם ממאגר מחפשי העבודה,האבטלה תקטן משמעותית.האבטלה מאידך,לא כוללת את אלה שלא מקבלים אבטלה אבל גם לא מוצאים עבודה.והבאת המקסיקנים די חיסלה את האופציה של "לעבוד בכל עבודה".האופציה הזו היתה רלוונטית ב 1929,אבל כיום לא.לא בארה"ב,לא באירופה ולא בישראל.
0
יעקב
למה לא לעבוד בכול עבודה ?אאא טוען שהבאת עובדים זרים (מקסיקנים בארה"ב, תאילנדים בישראל) מבטלת את האופציה "לעבוד בכול עבודה".למה ?העובדים הזרים מקבלים לפחות שכר מינימום, בדיוק כמו כ 1/4 מהעובדים הישראלים. אם עובדים ישראלים ירצו לעבוד בעבודות ידיים, יקבלו אותם ברצון. הבעיה היא שאם מובטחת לך קיצבה אז למה לעבוד בעבודה קשה ?איפה שמחלקים קיצבאות נדיבות יש פריחה בייבוא עובדים זרים....
0
יגאל
אני חוזר שובבהינתן משק ללא קיצבאות אבטלה וכיו"ב (קצבאות ילדים, הבטחת הכנסה וכו') כאשר הממשלה לא מתערבת בכל דבר וחונקת את היוזמה הפרטית, אז לשוק יש תנאים בסיסיים של תחרות ובו נוצר איזון טבעי של קצב ריבוי האוכלוסיה.לא אמרתי שריבוי אוכלוסיה זה לא טוב או דברים דומים לאלה. ריבוי אוכלוסיה חיוני להתפתחות החברתית, הכלכלית ובכל תחום אחר. רק שריבוי אוכלוסיה צריך להתאים עצמו לפרמטרים שונים, בכללם גם כלכליים. אם ההתפלגות של האוכלוסיה לפי גיל יוצאת מעקומת פעמון קלאסית, אז מקבלים חלקים גדולים מידי של ילדים או של מבוגרים שאינם יכולים לעבוד ולתחזק תוצר ההולם את מספרם. אז מקבלים עוני ובהמשך אבטלה כי הדור הצעיר לא מקבל השכלה נאותה ע"מ להשתלב בשוק.אם הממשלה מנסה להנדס את החברה ע"י סיבסודים שונים ומשונים תקצבאות משונות עוד יותר ורגולציה חונקת, מופר האיזון הטבעי בין כושר כלכלי לגודל ופיזור האוכלוסיה, מה שלאורך זמן מייצר אבטלה גבוהה מידיי ועוד קטסטרופות חברתיות.למשל, אי אכיפת חוק מטעמים שונים ומדיניות קצבאות הביטוח הלאומי עומדים מאחורי גידול עצום של האוכלוסיה הבדואית בנגב. על חבית חומר הנפץ שנוצרה שם לא צריך להכביר מילים.כמו כן, ללא עידוד ותמיכה בקנה מידה נרחב של המגזר החרדי, הוא לא היה גדל למימדים של היום, על כל המשמעויות החברתיות, הכלכליות והפוליטיות של גידול עצום זה.ורמת האבטלה במגזר זה הולכת וגדלה, כי החרדים יותר ויותר דורשים עבודה (אפרופו הערתו של אאא)
0
אליהו, חיפה
לא רק בסינגפורבכל מקום שתסתכל - תראה אותו דבר:העלאת קיצבאות הבטלה מעלה את אחוזי הבטלההורדת מיסוי על עבודה מורידה את אחוזי הבטלה.סינגפור, ישראל, יוון וארה"ב הן רק דוגמאות - יש עוד הרבה.במקום לחפש מתחת לשטיח תירוצים למה בישראל הסיבה היא אחרת, תבדוק ותראה שישראל לא שונה בעניין הזה משום מדינה אחרת.שכבת הפרזיטים אחת החליטה לחלק כסף לפרזיטים אחרים מתוך אחווה.זה עזר "להמריץ" רק את האבטלה - וזה לא עוזר לכלכלה בכלל. זה רק עוזר להצדיק את המשכורת של הפרזיטים.הסיבה שזה לא עזר פשוטה מאוד:כשאין קשר בין הבעיה לתרופה, התרופה לא תעזור.הבעיה היא לא שאנשים הפסיקו לצרוך - הבעיה היא שהם הפסיקו ליצור, ליזום לייצר עוד ערך לחברה וכסף לעצמם.
0
יעקב
ריבוי האוכלוסייה כן קשור לילודהפעם הנשים היו יולדות 6-12 ילדים כול אחת.היום - במשפחה הממוצעת במערב - יש ילד אחד וכלב (ולא תמיד יש ילד).
0
יעקב
יחי הפרולטריוןאאא: לפי הדומגה שלך: מי שיהרוף את ראשם של הרומנובים והלואי ה 16 של ימינו (בעלי הנייר מהאוניברסיטאות) הם הפרולטריון של ימינו - דהיינו - הכושים ההיספנים והערבים.אתה אומר - שיש סכנה שהברבארים יהרסו את הציוויליזציה. יכול להיות, אבל לא הייתי רוצה לחיות במדינה בה זה יקרה. זה לא משהו שצריך ליחל לו.
0
אאא
ריבוי האוכלוסיה לא קשור לילודההוא קשור להעדר תמותה.הסיבה להעדר התמותה היא מחיקת הגורמים שאמורים לווסת את האוכלוסיה האנושית,הן מבחינה כמותית והן מבחינה גנטית וגילאים : מלחמות ובעיקר מחלות.אתה נשמע כמו פיאודל מצוי.אתה רוצה שהעניים יפסיקו להשריץ ילדים ושהעניים יזיזו את התחת וילכו לעבוד בכל עבודה...בזמן שאתה ויתר הזבל הטפילי (שיוצא להורג לאחר הקריסה הגדולה יחד עם כל יתר הפרזיטים עם הניירות שמנהלים את המערב והביאו אותו למצבו הנוכחי) יושבים במשרד הממוזג ומגרדים את הביצים.הפתרון מאד פשוט.1) השמדה פיזית מסודרת ושיטתית של שכבת הפרזיטים שמנהלת את המערב מאז שהמונרכיות הושמדו.2) מלחמה טוטאלית בכל הכושים,המוסלמים וההיספנים כדי להחזירם למדינות שלהם - חיים או מתים.המונרכיות שילמו את מחיר הטעויות שלהן,כעת הגיע התור של אלה שהחליפו אותם לשלם את מחיר המחדלים שלהם...שהם קשים פי מליון מאלה של המונרכיות.הכלכלה היא הבעיה האחרונה של המערב.כל אורח החיים שמיושם בו מאז השמדת המונרכיות - נכשל בצורה טוטאלית ומוחלטת.האם אתה מודע לעובדה שאוכלוסית המערב נחותה גנטית לעומת כל יתר האנושות,בשל אורח החיים שקיים בו ?מה שנעשה למשפחת רומנוב וללואי ה 16 יקרה בקרוב לשכבת הטפילים עם הניירות מהאוניברסיטה שתפסה את מקום האצולה הישנה.
0
אאא
הטענה להצלחת מודל קפיטליסטיבגלל מה שקורה בסנגפור היא כמו הטענה הסוציאליסטית שסוציאליזם עובד בגלל שבדיה או קיבוץ.קצבאות לא ניתנות משיקולים הומניים.הן ניתנות כי המסקנה שהגיעו אליה היא שללא הקצבאות כוח הקניה יקטן משמעותית ואז הכלכלה,שמבוססת אך ורק על צריכה ושרותים,לא תוכל להתקיים.שכבת הפרזיטים עם הניירות מהאוניברסיטה היא שורש הבעיה.העלויות שלה הן בלתי נתפסות והם הם אלה שלא רק הביאו את מאות מליוני הכושים,המוסלמים וההיספנים אלא גם החריבו כל דבר אחר במערב.את מה שעשה מאו וכונה מהפכת התרבות,יעשו בקרוב כל עמי המערב לשכבה שהחריבה להם את הציביליזציה.
0
אאא
הערות1) גם בברה"מ לא היו דמי אבטלה.לא לעבוד היה עבירה פלילית שדינה מאסר בפועל,כך שזה לא קשור לסוציאליזם.2)הקריסה של יפן מקורה בשכבת קשישים עצומה.הבעיה הזו תופיע בכל יתר המערב בקרוב.גם אצלנו.3) כאשר יש 1000 אנשים ומתוכם נניח 250 בכלל לא מחפשים עבודה,אז ברור שבאחוזים,שיעור המובטלים מתוך 750 אנשים הוא הרבה יותר גבוה.הממשלה הנאצית הגיעה בזמנו לתעסוקה מלאה בין היתר הודות לכך שנשים נשואות לא הורשו לעבוד.הן קיבלו קצבה כדי להשאר בבית.4)לא רק השכר חשוב אלא גם הסטטוס החברתי הנלווה לעבודה.הדוגמא המפורסמת היא זו של הקאובוי.עבודה שכרוכה בשכר רעב המשולב בעבודת פרך מתישה אבל עם תדמית מאד מאד חיובית.אף אחד לא רוצה ולא ירצה לעבוד בעבודה שבה עובדים כושים,מוסלמים והיספנים ללא קשר למשכורת.ובצדק.בקרוב תהינה בכל המערב,וגם פה אצלנו,מלחמות אזרחים אדירות כנגד המיעוט הליברלי המשעבד שהביא את כל הפולשים הקולוניאליסטים האלה (שהם ממש ממש לא עובדים זרים ולא פליטים ולא נעליים) ונגד הפולשים עצמם במטרה להשמידם או לגרשם.יש לכושים,למוסלמים ולהיספנים עשרות רבות של מדינות.אין להם מה לחפש במדינות של עמים\גזעים אחרים וכך גם להפך.
0
אליהו, חיפה
מה קשור אחוז השתתפות?אם נסתכל ביפן - יש חשש לקריסה כלכלית בגלל אחוז השתתפות יורד.בישראל האבטלה יורדת ואחוז ההשתתפות עולה כבר מספר שנים.הסיבה פשוטה:לאחר שנים בהם נתנו קנס גבוה על עבודה ופרס על סוגי בטלה שונים,הפחיתו את המיסוי על העבודה, קיצרו את זמני ודמי האבטלה, וזה עבד בדיוק כמו בספר.פשוט לוחצים על הכפתור - והמכונה עובדת.באירופה וארה"ב - עבדו הפוך: הכפילו את זמני ודמי האבטלה - והאבטלה זינקה.בסינגפור כבר שנים אין דמי אבטלה - בכלל.ובאורח פלא - האבטלה עומדת על 2%.המכונה הכלכלית עובדת נהדר ובאופן אמין - רק צריך להפסיק להתקמצן על הדלק שלה.
0
בתיה אבן
עדיף לשלם קצבאות מלנפח את המנגנון.אהרון תלמיד חכם, מקבל קצבה קטנה למשפחתו ויושב ולומד תורה. אם חלילה תעמולת השמאל תנצח, ויאלצו אותו לצאת לעבודה, הוא עשוי לנטוש את הישיבה ולצאת וללמוד באוניברסיטה, ותוך שנים מספר יצטרף כמספר 12 בצוות ההגנה או התביעה נגד אולמרט למשל, וכך או כך עלותו למשלם המסים תהיה גבוהה פי עשר מאשר מצבנו כיום.וגם אחיו משה, גם הוא עשוי להבהל מההסתה נגד החרדים, ולאחר סיום לימודיו באוניברסיטה יהפוך לפרסומאי בכיר ויתלה שלטים מכוערים המסבירים ששופרסל הוא הכי דיל, או שמגה הכי בעיר.משה יקבל את שכרו כאיש צווארון לבן, ועובד בחברה פרטית. אמנם זה יהיה "שכר" ולא "קצבה". אך כל אשה המבצעת קניותיה בסופרמקט תשלם פי 8 ויותר דרך המוצר, מאשר אם היתה משלמת את קצבתו דרך המס
0
אליהו, חיפה
אבל איך המנגנון יתנפח?הרי אולמרט לא ישלם עוד מליון שקל לעורך דין סתם ככה. אם אין לו את הכסף, הוא לא ישכור אותו, ואם אהרון לא יביא תועלת בצוות, אין סיבה להעסיק אותו.חברת הפרסום מקבלת סכום מסויים. היא לא תעסיק סתם כך את משה כדי שישב כמו עציץ בישיבות. הרי חברה פרטית תמיד תעדיף עוד רווחים על פני עוד עובדים, ותעסיק את המינימום האפשרי של עובדים.המנגנונים גדלים כי יש מי שמגדיל אותם: זה יכול להיות כפיה ממשלתית על לקוחות לקחת 2 עורכי דין במקום עורך דין בודד,או ע"י גביית עוד מיסים כדי שהממשלה תעסיק עוד עורכי דין בתביעה.בכל מקרה - הפסקת כספי הבטלה לא יגרמו לחרדים לנפח מנגנונים.אז איפה החרדים יעבדו?אינטל תמיד צריכה עוד אנשים חכמים ומוכשרים. שם הם ייצרו מעבדים מתוחכמים ומהירים יותר.הם יוכלו ללכת ללמוד רפואה - ולהקל קצת את המצוקה בבתי החולים בפריפריה - שיש להם תקנים ותקציבים, אבל חסר רופאים שמוכנים לעבוד שם (הצלת חיים).חרדים מאוד מתאימים לעבוד בתור מטפלים לזקנים. מכיוון שרוב היממה הזקנים מסתדרים, יש המון זמן ללמוד תורה (לימוד תורה ו"והדרת פני זקן").הירידה באבטלה גרמה לכך שברוב הענפים חסרים עובדים. זה גורם לחברות שמרוויחות יפה בארץ - להעביר את המטלות שלהן לחברות בחו"ל.במקום לבזבז כסף על ייבוא עובדים זרים, וייצוא משרות היי-טק לחו"ל - החרדים יכולים לקבל את הכסף ולייצר ערך מוסף לחברה.החרדים יכולים לתרום המון למדינה.אבל השמאלנים מעדיפים לשלם להם כספי בטלה ואז להכפיש אותם.
0
יעקב
בתיה, מי מפרנס את כול העולם?אצלך יש רק בחורי ישיבה החיים על חשבון אחרים, ופקידי ממשלה, פירסומאים ואקדמאים החיים על חשבון אחרים.על חשבון מי כולם מחיים ?ברור שבין כול הפרזיטים מסתובבים אנשים אחדים שעובדים ויוצרים, ומפרנסים את כולם.הברירה של בחורי הישיבה היא לא בין פרזיטיות זו או אחרת אלא בין הצטרפות או אי הצטרפות לשכבה היצרנית.אינני כופר בזכותם של בחורי ישיבה ללמוד, או בזכותם של אנשים לפרנס אותם לשם כך, מרצונם. אני רק כופר בזכותם להכריח את כולם לפרנס אותם באמצעות מנגנון הכפייה הממשלתי-פוליטי.
0
דביל
בתיה, הפרסומות והצבע בסופר הם...הם הרווחה שלי. שלא נדבר על מימון האינטרנט. בנוסף, אני אוהב לראות את היצירתיות של המפרסמים. חוצמזה, המנגנון הכלכלי מאפשר למי שאין פרסומות למכור את האוכל בפחות כסף. התחרות היא לא בין שופרסל למגה, אלא בין הרבה סופרים שונים. מי שמוכר בפחות כסף מוכר יותר אם האנשים עניים. אם האנשים עשירים יותר, אז הם ישקיעו פחות בלחפש את הזול ויצרכו בדיוק איפה שהפרסומות מכוונת אותם. איך מגדילים את השמיכה? פשוט יוצרים (או מייבאים) משהו שעוד אין. יותר ידיים עובדות, יותר פוטנציאל המצאה. בתיה, למעשה אצל נמלים 66% מושכים את השמיכה, וה- 33% מייצרות את הרווחה לשאר הנמלים.זה מצב נורמלי, כשכל פרט עושה מה ששווה לו וללא ניהול מרכזי. לצערנו, ניהול מרכזי לרוב מביא יותר נזק מתועלת.
0
יעקב
מירי רגב סוציאליסטית - נכון"מירי רגב הרבה יותר סוציאליסטית משלי יחימוביץ."נכון.מה עוד חדש ?בכלל יש שאלה גדולה מי מכבד יותר את זכויות האדם - הימין או השמאל. הדתיים - בכלל - כיבוד זכויות האדם אינו חלק באג'נדה שלהם, ובקשר לניצול הפוליטיקה כדי לחלוב כסף מהמדינה - הם למדו את כול הטריקים של השמאל הסוציאליסטי, והוסיפו כהנה וכהנה משלהם.כנראה שבחשבון כולל - השמאל יותר מכבד זכויות אדם מהימין (אם כי הרבה פחות מאשר הם מעידים על עצמם בקולי קולות).זה ללמדך על המצב העגום בתחום זה.
0
יעקב
מי שמסתפק במועט שיעבוד מעטאבל שלא יתקיים על חשבון אחרים, בעזרת כוחה של הממשלה.
0
אלון גולדמן
התחרות מביאה להתפתחותמצטער בתיה, אך כך העולם עובד. מה שאת מתארת נקרא התפתחות.שופרסל ומגה אולי נשארים שווים זה לזה אך הפרסומות שלהן נהיות יעילות ומוצלחות בגלל התחרות בין הפרסומאים.כנ"ל האריזות של החומוס - גם הן משתפרות בתפקידן - לגרום לנו לקנות אותן.לך אולי לא חשובה יעילותה של פרסומת או אריזה אך לחברות שמשלמות עבורן זה חשוב מאוד.שימי לב שהדרך לנצח במירוץ אינה לפגוע באחר אלא להיות יותר טוב ממנו.התחרות היא שמכריחה אותנו לא לקפוא על השמרים אלא להשתפר כל הזמן בכל תחום. אם העולם לא היה עובד כך כולנו היינו עדיין אמבות....כל זה נאמר כמובן לגבי שוק חופשי, לא לגבי ניפוח מנגנונים ממשלתיים, שם העוול הוא מובנה ואינו קשור לתחרות.
0
בתיה אבן לאליהו
אולמרט יקח עוד עו"ד, וגם הפרקליטותאולמרט כדי לחזק את ההגנה, יוסיף כוחות לצוות המשפטי, וגם הפרקליטות תוסיף עורכי דין וחוקרים ופקידות ובלשים. בסופו של דבר הסיכוי למשפט צדק לא יגדל, אך עלותו תמריא ללא סוף.כך קורה למשל גם בנושא הספורט התחרותי, מאחר ומכבי רכשה שחקן במליון דולר לשנה, גם הפועל תאלץ להוציא מליון ורבע כדי להשיג שחקן שמסוגל לנתר גבוה יותר ולמנוע משחקן מכבי להשפיע על תוצאות המשחק.למזלנו הטוב, מישהו התעלם מסלידת האתר שלנו לנושא הרגולציה, וקבע שמספר השחקנים במגרש הוא רק עשרה, והמשחק מתנהל במשך 40 דקות ולא יותר.אלמלא אותו רגולטור, כל קבוצה היתה מציבה 20, 40, 100 שחקנים בכל צד, והמשחק היה ממשיך בכל שעות היום בימי החול (ובקיבוצים גם בשבת).עלינו לשנות את הכיוון, לא עוד "תחרות עד כלות", אלא כמו שליפא העגלון אמור "שקצת פחות זה קצת יותר" - וקטן זה יפה
0
בתיה אבן ליעקב
אולי 20 אחוז מביאים תועלת בעבודתםפחות מ 20 אחוז משעות העבודה מושקעות ב"יצירת שמיכה", שאר 80 אחוז מכוח האדם עוסקים בלמשוך את השמיכה זה מזה. רוב העיסוק הכלכלי אינו יוצר ערכים, אינו מביא תועלת, אלא אחד מנטרל את השני. הפרסומאי של שופרסל אינו משפר את השירות בחנות או את איכות המזון, אלא עוסק בניטרול ההשפעה של הפרסומאי של מגה בעיר. חלק גדול מהמאמץ של סלטי צבר, הוא לעצב אריזה יותר מפתה מאשר של סלטי אחלה. כמו בנושא מרוץ הזיון, או המלחמה הקרה בזמנו, גם בתחום הכלכלי מליוני אנשים מתרוצצים ובזבזים ומתבזבזים ואינם מביאים שום תועלת, אלא מבטלים זה את השפעתו של האחר.כפי שנכון היה להטיל מגבלות על פיתוח הנשק, כך נכון לעודד הקטנת המרוץ בתחום הכלכלי תחרותי. כל מי שמוכן להסתפק במועט במובן החומרי ואינו מצטרף לקהל מושכי השמיכה זה מזה, במשך 200 ש"ע בחודש תמורת הון רב (והשמיכה כמובן רק מתבלת מכך), מביא ברכה לעולם בכלל ולישראל בפרט
0
אפרים
קצת נתוניםבמדינת השמאל הרדיקלית שווייץ, משלמים דמי אבטלה בגובה 70% מהשכר לתקופה של 400 ימי עבודה ( כ 80 שבועות ). על פי תיאורית "המכונה הכלכלית שעובדת באופן אמין" , אחוז האבטלה היה צריך להרקיע שחקים. וראה זה פלא - אחוז האבטלה בשוויץ עומד היום על 2.8% כשבשיאו בעשור האחרון ( ינואר 2010 ) עמד על השיעור המפלצתי של 4%. אינני מצדד בדמי אבטלה, אבל זו איני אוהב התלהמות התולה את האשם בדמי האבטלה שהומצאו ע"י ה"סמול".מירי רגב הרבה יותר סוציאליסטית משלי יחימוביץ , וכמוה עוד עשרות ח"כים "לאומיים". ש"ס ה"ימנית" לא תיתן לקצץ בתשלומי ההעברה וכמוה רוב חברי הכנסת מקואליציית ה"ימין".ה"סמול" משלם לחרדים והימין משלם יותר, זה לא ויכוח בין שמאל לימין , זה ויכוח בין שוחרי חופש ( חופש בכלל, לא רק כלכלי ) לאלו שרואים במדינה ובחברה חזות הכל.
0
בתיה אבן - לאפרים
צודק, בעבר אכן היה צורך לעבוד קשההיה צורך ב 70 אחוז מהאוכלוסיה שיקצרו וידושו חיטה או ישתלו אורז, והיה צורך באידאולוגיה שתצדיק את המאמץ הקשה. ובאותם ימים בהם צמחה אין ראנד, ככל שהיו יותר ציידים ויותר דייגים כך היה יותר מזון לבני האדם.מאז לידיעתך העולם השתנה, היום ככל שיקטן מספר הדייגים והציידים כך ייטב. ככל שפחות אנשים יצאו לעבוד פחות יחרבשו את כדור הארץ, וזה את זה, כך תשתפר איכות החיים וטעמם.היום ישראל משלמת כעשרת אלפי שח לחודש לכל דייג טברייני כדי "שלא ידוג". וכולנו משלמים הון רב לחקלאים כדי שלא יגדלו שטויות ולא יבזבזו את כל המים. וכך נכון לעשות בנושאים רבים.בשל עודף עובדים ועודף הרעש וההמולה והנזק, הפתרון הנכון בטווח ארוך הוא לעודד כל מגזר המוכן להסתפק במועט במובן החומרני להשאר בתלמודו. כי אם חלילה גם החרדים יצאו לעבודה, החילוניים עשויים להדחק אל מעגל האבטלה. וכאשר חילוני מובטל הדבר בא לידי ביטויו בתחושת התסכול והניכור, המביא להגדלת הפשיעה, האלימות, האלכהוליזם והוונדליזם.
0
לבתיה מאפרים
השומר בבניין של בתיהאם בתקנון הבית המשותף ( החוקה )מוגדר הרוב הנדרש להעביר החלטה, הרי שנוהגים על פי התקנון. אם אין תקנון - כדאי לך לעבור דירה.ולטיעונייך באופן כללי - אם העולם היה מאמץ אותם לפני 100 שנה לא היית יכולה להעלות את הגיגייך באתר זה, כי האינטרנט לא היה מתפתח ואיתו שאר הטכנולוגיות של המאה האחרונה.ייתכן ורמת החיים של המאה ה18 מספקת אותך , וזה לגיטימי. אנא מימך , אל תיכפי זאת עלינו. אנשים עוד עלולים לחשוד שאת מייצגת סוג מסוים של קפיטליזם. באחד הפוסטים האחרונים נשאלה השאלה למה קשה להעביר את המסר של יתרונות הקפיטליזם.אז את התשובה, כי המסר שלך הוא לאומנות סוציאליסטית ופטרנליזם, בתחפושת של קפיטליזם.
0
אפרים
מיסוי כאחוז מתוצרבארה"ב - 27% , יפן 27.5% , פחות מבשוויץ...אכן, שיעור דמי אבטלה יכול להשפיע על היקף האבטלה בשוליים. גם יחס מיסוי לתוצר. יש מדינות שהחליטו שהדרך הנכונה להילחם בנזקי העוני שנגרמים למכונה הכלכלית, היא להעניק שרותי רווחה טובים לעניים ובשוויץ למרבה הפלא, זה עובד. העניין הוא ששם מימון שרותי הרווחה משקף את בחירת הרוב המכריע של האוכלוסיה.מעבר לכך, בדרכם המיוחדת הם הצליחו להימנע מ"סוציאליזם לעשירים" ולהישאר בתחום של רווחה נטו.
0
בתיה אבן לאליהו
צבע מייפה קירות, פרסומת מכערת אותםובכל מפעל ועסק, רק אחוזים בודדים עוסקים בייצור המוצר עצמו - בהיבט התועלתני והאסטטי שבו, רוב המועסקים במשק מקשקשים על המוצר, מיח"צנים אותו, מעבירים ניירות מצד לצד, סופרים ורושמים, ממלאים טורים בדיווחים להנהלה, לדירקטוריון, לרשות המסים, לבורסה ולעיתונות. תוספת כוח אדם למערכת עמוסה זו תגרום לייקור המוצרים לצרכן, הרבה יותר מאשר עלות הקצבאות המאיטה את ניפוח המנגנון הפרטי והציבורי גם יחד.הפרסומות מכערות את הסביבה, הורסות את תרבות האדם, כמות הפרסום וצעקנותו גורמת לי ולרבים לרחוק מערוצי הטלביזיה והרדיו. עקרונות החופש, הקפיטליזם והתחרות החופשית נקבעו במצב של חסך וחוסר מחד, אך תרבותיות מאידך. עקרונות אלו מאבדים את תועלתם במצב של עודף כוח אדם, עודף מוצרים, וחוסר משאבים, וזיהום מסוכן
0
דביל
מפעל לא משקיע אחוזים בודדים על...על פרסום. יש מפעלים שמשקיעים אפילו 70% מהכסף שלהם על פרסום. לדוג', קוקה קולה או מקדונלדס.הפרסוןמת אכן נועדה למשוך את השמיכה. אך אין רע בלמשוך את השמיכה מצד לצד. כאלה אנחנו בני אדם- תחרותיים. אם לא יהיה ביננו מאבק כלכלי, כנראה שנתחרה זה בזה עם רובים.המאבק הכלכלי אומנם יוצר פערים, אבל בניגוד למלחמות, הוא לא מייצר שלטון שכופה רעב על אזרחיו. הם גם לא מייצר שלטון שיוצר מלחמות יש מאין.
0
אליהו, חיפה
מהי המכונה, ואיך היא נמדדת?המכונה הכלכלית במדינה לוקחת כוח אדם והון - ומייצרת איתם תוצרים שמועילים לחברה. ככל שאחוזים גדולים יותר מהמכונה משמשים לימון המנגנון- כך המכונה פחות יעילה.בשוויץ, רק 30% מהGDP נלקח כמיסים - המיסוי הנמוך ביותר מחוץ לנמרים האסייתים.לכן גם ברור למה האבטלה נמוכה - כשלא נותנים קנס על עבודה, אנשים מעדיפים לעבוד.בנוסף, הרגולציה שם נמוכה - קל לקנות רכוש, לקבל אשראי והמיסוי הנמוך מביא עסקים.הם לא התפתו להעלות מיסים ולהעלות דמי אבטלה - ולדלל את הדלק של המכונה במים.אמנם אפשר לחיות בעולם בלי פרסום, בלי הגנה משפטית, ובלי צבע על הקירות (צבע זה בזבוז - אנטי חברתי), אבל אף אחד לא רוצה.אנשים מוכנים לשלם אחוזים בודדים מעלות הבניה, כדי לצבוע את הבית - זה סביר מאוד, ואפילו מבורך.באופן דומה, מפעל שייצר מוצר טוב ויעיל, משקיע אחוזים בודדים מהעלות על פרסום.כשבודקים במה אנשים עובדים, מגלים שהרוב הגדול של מי שלא מועסק ע"י הממשלה - עובד בעבודות שמייצרות תועלת ממשית - אחרת לא משלמים.ההתמקדות של אנשים ממורמרים באחוזים הבודדים שהולכים לפרסום הוא פתטי.
0
בתיה אבן ליעקב
איך מודדים "זכויות אדם",לגישת י, כל מוצר או שירות המסופק לאדם ספציפי, כדאי ונכון שאדם זה יישא בעלותו. אך לעומת זאת, יש זכות מלאה לציבור להתארגן ולהקים סוכת שומר בכניסה לבניין שימנע פגיעה בדיירים ובכך למנוע את הצורך שכל אחד מהדיירים יציב שומר משלו בכניסה לדירה.יתרה מכך, אני תומכת בהרחקת דייר מסוים הפוגע בתפקידו של השומר, דייר הפועל כדי לעודד את הפגיעה בשאר הדיירים - שכידוע גם להם "זכויות אדם". היכן לדעתך שגיאתי בנושא?
0
בתיה אבן ליעקב
"עובד נוסף" יקר יותר ממקבל קצבה.וכל מי שכופה עלי לדרוש ממקבלי המסים שלי, "לעבוד" משמע להיות "פקידים יקרים" במקום "מקבלי קצבה זולים". כופה עלי בעצם לשלם הון רב ולבזבז כספי מדינה בגלל האידאולוגיה שלו.
0
בתיה אבן לדביל
פרסומות הם זיהום, יוקר, רעש, פגיעהוכך גם רוב התעסוקות בעולם המודרני. במצב של תחרות חופשית, עודף כוח האדם גורם לרובם של העובדים להיות "מושכי שמיכה זה מזה". התחרותיות על כיסו של הצרכן גורמת לכך שמוסיפים יותר ויותר סוכר למזונות הילדים (וגם המבוגרים), שמשקיעים באריזות מפתות ולא בתוכנן. שעולם התקשורת הוא מכוונן רייטינג, ולא תרבות. עיקר מערכת הפקידות והפיקוח אינה מועילה מאומה אלא שומרת זה מפני זה.בתחום הכלכלה אנו שדה הקרב וספקי המימיון של "המלחמה הקרה". וכשם שאזרחי ברה"מ וארה"ב נאלצו לשאת על גבם מכונה מלחמתית מיותרת של מיליארדים ועשרות מליונים בזבזו שנות חיים "כחיילים", כך וכפול ומשולש מכך הוא העול המוטל על כל אדם בעולם המערבי צמא התחרות.לכן, כפי שטוב שלא כל תושבי העולם מבזבזים את חייהם כחיילים, טוב ונפלא שלא כל האזרחים מבזבזים את חייהם כ"עובדים" - שתעסוקתם היא כאמור פשוט לנטרל זה את השפעתו של האחר.
0
אלון גולדמן
איין ראנדנפטרה ב - 1982 והיא לא שנתה את דעותיה עד יום מותה.העולם אז היה חקלאי הרבה יותר מהיום, מדובר על 30 שנה לא על תקופת התנ"ך.כמות הציידים והדייגים של היום הספיקה גם אז ובכל זאת איין ראנד לא היתה מעלה על דעתה לעודד אנשים לא לעבוד.
0
אלון גולדמן
העולם אז לא היה חקלאי הרבה יותר מהיט.ל.ח
0
יגאל
תכנון מרכזי (וכפיה מתבקשת) הרסניים!מה פתאום שמי שעובד ישלם לאחרים כדי שלא יעבדו רק כדי שלא יגרמו נזק?? אם המדינה משלמת לדייג טברייני ע"מ של ידוג זה נובע מאידיאולוגיה קלוקלת, שלא לומר מטומטמת.מי שיכול להתפרנס ללא עבודה, סבבה (ז"א לא ממשלם המיסים!). מי שלא יכול שימצא ממה להתפרנס. אם כ"כ מעט אנשים יחסית דרושים לייצור התוצר הנחוץ, אז אחלה. שהאנשים העובדים במשפחה יממנו את אלה שלא.בכל מקרה המדינה לא צריכה להתערב בזה.כי אז, ואני חוזר שוב לאותו דבר, אנשים יתאימו את שיעור ההתרבות שלהם לתנאי החיים האמיתיים.
0
ליבגני
בתיה רוצה לאסור מכוניות פרטיות בכללאז כמובן שאיסור נסיעה בשבת לא מטריד אותה....
0
בתיה ליבגני
התשובה לסכנה הדמוגרפיתגם אני תומכת בהקטנת הפגיעה הערבית, ומעדיפה זאת על פני השקעה בחיזוק היהודי. הדבר נכון בתחום הצבאי - מאבק גיאוגרפי. או בתחום הלאומי פנימי - מאבק דמוגרפיאשמח מאוד לשמוע ולאמץ פתרונות לשיכוך הסכנה הערבית, דברי שיחסוך לנו את ההשקעה המסיבית בנושא הבטחון, כולל אי הנעימות של המלחמות עצמן. אך כל עוד טרם אומצו פתרונות מעשיים, אין זה נכון להפסיק לסבסד במליארדים רבים את "כוחות הבטחון הגיאוגרפי". כך הדבר גם בנושא הדמוגרפי. מה גם שהתשלום, גם הישיר וגם החברתי שאני משלמת עבור אחזקת "משרתי הקבע ביחידות העילית" של המאבק הדמוגרפי, הוא זניח עד אפסי לעומת חשיבות הנושא לקיומנו. לפי יאסר ערפאת מצד אחד, ושמעון פרס (מאותו צד), הנושא הדמוגפי - הרחם הערבייה, היא הסכנה הגדולה ביותר לקיומנו.כפי שזה אבסורד לדרוש שכל תקציב הבטחון יעבור לשריון ללוחמת, ומאומה לא ללוחמת אויר, כך אבסורד הוא לדרוש שכל תקציב ההגנה על הקיום היהודין יעבור לנושא הגיאוגרפי, ולהתעמר בנושאים בעול של המאבק הדמוגרפי.למניעת ספקות, אני בעד פתרונות שבהן האויב הוא שמשלם את מחיר תוקפנותו. אך בג"צ ותקשורתו מונעים הקמת מפלגה שלטונית שתקבע אימוץ עקרון ההפרדה בין ישראל לאויביה - על חשבונם. או אז נוכל לוותר על המאבק הדמוגרפי, אך עד אז - זה מה שיש, ואסור להתעלם
0
יבגני
על הדמוגרפיה הלאומית (לבתיה)הטענה על הצורך המיוחד שלנו בילודה מוגברת כחלק ממאבק דמוגרפי נגד המיעוט הערבי היא טענה מסוכנת מאוד: מירוץ ילודה יוביל אותנו היישר לרמת חיים של אפריקה השחורה, וכתוצאה מכך להגירה מאסיבית החוצה - כך שבסופו של דבר נפסיד. אני כבר לא מדבר על כך ששיעור ניכר של חרדים באוכלוסיה יביא לפגיע כ"כ קשה בחופש האישי של כולנו (היית רוצה, למשל, שתיאסר נסיעה בכלי רכב פרטיים בשבת וחג, למעט לצרכי חירום?? או שאולי היית רוצה שלבוש חושפני ברחוב ייחשב לעבירה פלילית??), שזה לכשעצמו יביא להגירה שלילית - ודווקא של החלקים היצרניים ביותר בחברה... הפיתרון של הבעיה הלאומית-דמוגרפית הוא הקטנת הילודה בקרב הערבים, ולא הגדלת הילודה בקרב היהודים (נכון להיום, הילודה באוכלוסיה היהודית-חילונית היא בסדר גמור, ומהגבוהות במערב). איך לעשות את זה? יש דרכים רבות. אחת מהן היא צימצום דרסטי של מערכת הקיצבאות כולה וענישה מרתיעה יותר לפושעים אמיתיים, וגם אימוץ חוקי הגנת הרכוש הנהוגים בארה"ב, לפיהם ניתן לירות בפורץ בלי צורך בשום תנאים מיוחדים. אפשר גם לצמצם את הסיכון הנובע מגידול בשיעור המיעוט הערבי ע"י קבלת חוקה נוקשה (ניתנת לשינוי ע"י רוב כ"כ קיצוני שאין שום סיכוי שיושג לעולם) המגדירה אותנו כמדינת לאום יהודית ושומרת את 3-4 התפקידים השלטוניים הבכירים ביותר ליהודים בלבד - ואז אפילו רוב ערבי לא יוכל לשנות את הגדרות המדינה.
0
יבגני
על אבטלה וצרות אחרות (חלק ב)5. הטענה שהועלתה בחלק מהתגובות בנוגע לבעיה של יותר מדיי אוכלוסיה היא שטות מוחלטת. עובדים נדרשים תמיד, וככל שהאוכלוסיה גדלה - כך גם נדרשים יותר עובדים. זה נכון שעליה ברמת המיכון מביאה לכך שיש צורך בפחות פועלי ייצור, אבל זה רק אומר שיש צורך ביותר נותני שרות. אני לא חושב שיש בעיה כלשהי עם פירסומאים שנלחמים אחד בשני. אם רוב האוכלוסיה ילמד להתעלם מפרסומות (אני אישית משתדל לעשות זאת, אלא אם יש בפרסומת אינפורמציה רצינית); אם הפירסום לא יהיה יעיל, הפירסומאים המיותרים יפוטרו וייאלצו לחפש לעצמם עבודה מועילה יותר. אם יש בעיה של זיהום הגורם לתחלואה - יש ליישם את שיטת "המזהם משלם". כפי שמס בלו על דלק וסיגריות הוא מוצדק (אם כי בארץ הוא מוגזם באופן קיצוני), כך אמור להיות מס בלו גם על כל דבר אחר שיוצר נזק בריאותי לציבור (ז"א לא רק למשתמש) - זיקוקים, נרות, פחמים למנגל... וגם זמן אוויר סלולארי. אין סיבה שהמזהם יוכל לפגוע באנשים מבלי לפצות אותם, אבל גם אין שום סיבה שישלם יותר מדיי כ"קנס".6. כפי שנכתב כאן באחת התגובות (או יותר מאחת, לא זוכר כרגע), הבעיה היא לא בגודל האוכלוסיה לכשעצמו - אלא במבנה האוכלוסיה. אוכלוסיה צעירה או זקנה מדיי היא דבר מזיק - ומצב כזה מתרחש בגלל קיצבאות ייעודיות מוגזמות: ללא קיצבאות ילדים, אנשים לא יעשו יותר ילדים ממה שהם מסוגלים לפרנס בעצמם; ללא קיצבאות זיקנה, אנשים ידאגו לעשות ילדים ע"מ שיהיו להם למשענת לעת זיקנה. הבעיה היא שאותם אנשים עלולים להשקיע את כספם במיזמים יעילים יותר מאשר גידול ילדים, וכתוצאה מכך, בטווח הארוך, לחברה כולה תהיה בעיה קשה. מכאן, שאין ברירה אלא לעודד ילודה של 2-3 ילדים לאישה (ממוצע של 2.11 הוא המינימום המוחלט, וכביטוח מפני אסונות טבע ומלחמות נדרש יותר מכך) בדרך מסויימת. האיזון בין הצורך של החברה בילודה לבין הצורך להימנע מעיוות של פירמידת הגילאים לכאן או לכאן - דורש מחשבה רבה. עד כמה שזה אולי נשמע בעייתי, נראה שיש מושג כזה "בטחון דמוגרפי", שהוא מוצר ציבורי.
0
יבגני
על אבטלה וצרות אחרות (חלק א)1. כמובן, כפי שטוען יעקב, דמי אבטלה מגדילים אבטלה יחסית למצב של העדר דמי אבטלה (ובהתאם, הגדלה של סכום דמי האבטלה או הארכת הזכאות להם מחמירה את המצב עוד יותר). זה כ"כ הגיוני וברור שאני לא מבין איך מישהו יכול שלא לראות את זה.2. מהנ"ל נובע כי השאלה היא האם דמי אבטלה ממלאים תפקיד מועיל כלשהו העולה על הנזק שבהגברת האבטלה? קיימת טענה שהגדלת המוטיבציה לצרוך מעלה את הצמיחה - ולכן עדיף להעניק לאזרחים ביטוח מפני אבטלה, ע"מ שלא יתפתו לחסוך יותר מדיי בעצמם וע"י כך להימנע מצריכה. הטענה הזאת היא כמובן שגויה, לפחות מהסיבה הפשוטה שהכסף הזה מגיע מאיזשהו מקום - בד"כ מהמיסים (בין אם הייעודיים, ובין אם הכלליים) שאותם אזרחים משלמים, בניכוי דמי תיווך (ז"א ביזבוז מובהק) שגובה המנגנון הממשלתי. טענה אחרת מבוססת על כך שקיצבאות מכל סוג שהוא מעבירות כסף מאוכלוסיה עשירה שרמת הצריכה בה נמוכה יותר יחסית להכנסה, לאוכלוסיה שרמת הצריכה בה גבוהה יותר יחסית להכנסה. אני לא מאמין במניפולציות שכאלה, במיוחד בגלל שכל חיסכון הוא צריכה עתידית.3. מצד שני, במצב שבו שכר מינימום קבוע בחוק (כל עוד הוא גבוה משכר המינימום הטבעי שהיה נקבע ללא התערבות המדינה), ו/או קיימים הסדרים קשיחים עם ועדי עובדים - האבטלה היא בלתי נמנעת - ואז נשאלת השאלה האם עדיף לסבול מאנשים מיואשים המידרדרים לפשיעה (על כל הכרוך מבחינת הוצאות נדרשות לשיטור, שפיטה וכליאה), או להגדיל במקצת את בעיית האבטלה אבל למנוע את הייאוש הקיצוני? זאת שאלה קשה שדורשת נתונים מדוייקים. כמובן, המצב האידאלי הוא שדמי האבטלה ייעלמו ביחד עם שכר המינימום ועם ההסכמים הקיבוציים.4. הדוגמה של שוויץ (אפשר גם לכתוב על נורבגיה באותו הקשר) היא בסה"כ הוכחה שיש כאן גם עניין תרבותי: ישנן חברות בהן רוב האוכלוסיה אינה מתארת לעצמה חיים ללא עבודה. אני חושב שכמו כל תופעה חברתית, זה יכול להשתנות עם הזמן - ומערכת קיצבאות נדיבה היא קטליזטור רציני להשחתת ערכי העבודה הבריאים. במדינות בהן אין תרבות כזאת מלכתחילה, הבעיה כמובן גדולה הרבה יותר ומופיעה כמעט מיד.
0
בתיה לאזרח
בשמחה, היום עודף כוח האדם מזיק יותרעלות כח האדם המיותר המביא לכך שהמנגנון המנופח, הבירוקרטיה מסורבלת, עודף כוח האדם בעיריות, בנמלים, בצבא, במשרדי הממשלה, בענף הפרסום והתקשורת, בין עסקני הספורט ובכנופיית החוק, עלותם גבוהה פי כמה מעלות אחזקתם כמקבלי קצבאות.כפי שכדאי לכולנו לשלם לדייגי הכנרת כדי שלא ידוגו, וכדאי לכולנו לשלם לחקלאים כדי שישבו בבית וחלילה לא יבזבזו גם את שארית המים שנותרה בידנו. - ומדובר בסכומים גבוהים פי כמה. כך כדאי לנו לשלם די קיום מינימליים כדי למנוע מהחרדים להסתער על מקומות התעסוקה ולדחוק החוצה את החילוניים אל מעגל האבטלה והפשיעה.להדיוטות נראה כאילו תלמוד תורה זו בטלה, ואילו משטרה ויצרן סורגים ושב"ס הם תועלת. אך מי ששכלו לא נטש אותו בשל תעמולת הכזב, ומוכן להישיר מבט אל העובדות יבין שיש עודף עצום בעובדים בעולמנו, וכדאי להקטין האבטלה הנוצרת בשל כך (אבטלה סמויה - יקרה, או אבטלה גלויה - מפשיעה), וזאת באמצעות עידוד מגזרים להסתפקות במועט במובן החומרי והימנעות מהחתמת כרטיס שעון.
0
אזרח
בתיה, אני מציע שאת תעבדי, ותיתני לי50% מהמשכורת שלך (אחרי מיסים) על מנת שאני לא אעבוד. סיכמנו?
0
בתיה ליגאל
מניעת נזקי פשיעה - תפקידה של המדינהמטרתי - כמו שלכם, הקטנת היקף מעורבות המדינה בארנקו של האזרח. ומאחר והתברר שאצל החילוניים יש קורלציה ברורה בין אבטלה לפשיעה, ועלות נזקי הפשיעה וההגנה מפניה היא עצומה, נכון לכוון כך שתהיי מעט אבטלה אצל החילוניים - וזאת באמצעות עידוד החרדים לא להתנפל על שוק העבודה המוגבל בגודלו.בשל היותי קפיטליסטית השואפת להקטנת מעורבות המדינה אני תומכת בעידוד מגזרים לעסוק בתלמודם כדי למנוע נזקי אבטלה, ונזקי דמוגרפיה היקרים פי כמה.
0
בתיה לאלון
נפטרה ב 1982, גיבשה דעותיה ב 1960הרבה לפני שהציבור היה ער לנושא "קטן זה יפה". ולסכנות הנובעות מחיסול משאבי כדור הארץ עקב תפוקה מוגזמת, לתרומת המחשב לחסכון בעובדי צווארון לבןלפני שהמדינות נתבעו לעצור יוזמות של תאבי הבצע כדי לשמר את כדור הארץ למען הדורות הבאים
0
בתיה אבן
איני רוצה לאסור, רק לאפשר חלופהומכונית פרטית במרכזי הערים מונעת שימוש יעיל בחלופה הבריאה של אופנים וכדומה.ואני מוכנה לשאת בהגבלות של הדת היהודית, כחלופה יעילה ונכונה לטרגדיות שמעוללת לנו "דת העבודה" ופולחן צרכנות הראווה והכוחנות הממונית
0
אאא
אם אורח חיים של ציביליזציה מסוימתמאיים על המשך יכולת הכוכב לקיים חיים אורגניים כלשהם,כי אז הציביליזציה הזו חייבת לחדול מלהתקיים או להתשנות בצורה רדיקלית.ואיין ראנד היא פיינברגית פסיכופטית שלא הקפידה לקחת את התרופות שלה בצורה מסודרת בדיוק כמו טרוצקי ושות.אם יהודים רוצים לעשות שינויים שיעשו את זה בקהילות שלהם במקום על עמים אחרים.זה יחסוך לנו היהודים לא מעט פוגרומים ומעשי טבח.
0
אאא
תשובות ליעקוב1) ב 200 השנים האחרונות התחולל תהליך מקרו משמעותי שעיקרו העברת השליטה מאצולה ישנה בראשה עומד מונארך לשכבת משכילים מאסיבית.האצולה הישנה שילמה עם מחדליה.מדוע שהמחליפים שלה לא ישלמו על המחדלים שלהם ? הם קיבלו מהאצולה הישנה אימפריה אדירה לפני 200 שנה ותוך 200 שנה הפכו אותה לשבר כלי מכל הבחינות2) איזה ילודה יש ביפן ? או בגרמניה או בשבדיה ? האם אי פעם חיו באיים של יפן 130 מליון אנשים ? האם אי פעם חיו בגרמניה 80 מליון אנשים ?אנשים לא ילדו פחות עד לפני 150 שנה,בדיוק להפך.הם ילדו הרבה יותר וגם היו הרבה יותר פוריים בשל אורח חיים בריא.אתה יודע כמה אנשים חיו בסין ב 1930 ? 350 מליון.איך זה קפץ פי 3 תוך פחות מ 100 שנים לדעתך ? בגלל ילודה ?ככה זה בכל העולם ואין לזה שמץ של צל של קשר לילודה.
0
נו באמת...
לפחות תעמדי מאחורי הדעות שלךאת רוצה "לאפשר חלופה" באמצעות איסור על מכוניות פרטיות. לא יום אחד בשבוע, שבעה ימים בשבוע. אל תכריחי אותי עכשיו לתת לינקים ומספרי תגובות לדברים שכתבת פה באתר לאחרונה.
0
אלון לבתיה
היא גיבשה את דעותיה בשנות ה - 30אך היא לא שינתה אותם עד יום מותה ב -1982.בשנת 1971 היא אפילו הוציאה ספר בנושא "קטן זה יפה" היא קראה לו:The New Left: The Anti-Industrial Revolutionאת יכולה כמובן לא להסכים עם ראנד אך הטענה שאילו היתה הוגה את משנתה היום היא היתה חושבת כמוך פשוט מופרכת.גם ממשיכי דרכה החיים היום חושבים כך ומתייחסים לתנועה הירוקה כאל סכנה גדולה מאוד ואיום ממשי על הציויליזציה.
0
אאא
גם אני חושב כמו בתיה כי מכוניותהן אסון.הבעיה היא שמכוניות מייצרות כמות עצומה של מקומות עבודה.
0
אאא
יבגניהחלומות של "לתרת את הילידים" נוסה לא אחת ברוסיה במגוון שיטות.זה לא עבד שם וזה לא יעבוד פה.האנושות לא רוצה את אורח החיים של המערב,רק להנות מרמת החיים שיש בו.המוסלמים לא יחיו כמו במערב לעולם ולא משנה כמה תעמולה ופעילות מיסיונרית תנהל בקרבם.במקום לנסות להמיר את כל האנושות לדת הליברלית יש להפריד את עמי המערב מעמים אחרים.נכון,זה יחסל את החלומות הקוסמופוליטים של הליברל (שגם הבולשביק האמין בהם) אבל או זה או שאין מערב וכבר במאה הנוכחית.את הדמוגרפיה של רוסיה אתה בוודאי מכיר.כל שנה יש שם מליון אנשים פחות.והמליון פחות,זה לא מקרב המוסלמים בקאזאן.
0
אאא
אף אחד לא משקיע 70 אחוזיםעל פרסום.גם לא 20 אחוזים.בטח ובטח ובטח לא חברה יצרנית שיש לה הוצאות יצור לא קטנות.אתה יודע איזה רווח גולמי צריך בשביל הוצאות פרסום כאלה ?
0
אאא
כאשר נקלעהרוסיה למצב של חדלות פרעון,בית המלוכה מכר את אלסקה.כאשר נקלעה צרפת למצב של חדלות פרעון,בית המלוכה מכר את לואיזיאנה.מה יש למערב כיום למכור בתמורה לחובות שלו ? הוא כמו חברה שבמאזן שלה יש הר של חובות בגודל של חיריה אבל אפס מוחלט של נכסים.
0
בתיה לאלון
צודק, סביר שלא היתה משנה דעותיהרוב האנשים מסרבים לשנות דעותיהם גם כאשר המציאות מוכיחה את השגיאה בדעותיהם הקודמות. יש להניח שגם איין ראנד, שדעותיה נחקקו בשנות העשרים תחת טראומות זוועות הקומוניזם, היתה ממשיכה לדגול בססמאות "הידד לגחמות האדם הבודד כערך עליון", גם כאשר היתה ניצבת נוכח השוקת השבורה של ענף הדייג והציד, אזילת המשאבים והזיהום המכלה, הפקקים והצפיפות שנוצרו בשל חסרונה של יד מכוונת ומוסר ציבורי.
0
בתיה אבן ל"נו באמת"
לסלק מכוניות פרטיות מאזורים צפופיםכן אני בעד להרחיק את המכוניות הפרטיות מאיזורי ערים צפופים. ולאפשר חלופה בטוחה של רכיבה באופנים ותחבורה ציבורית יעילה, כפי שציינת לכל ימי השבוע.איני מנסה לרגע להסתיר את דעתי. אני גם תומכת בהרחקת המכוניות הפרטיות מנסיעה על מסילות ברזל, מנסיעה על מדרכות, מנסיעה על דשאים ובקו המים בחופים.יש להגביל את "חופש" בעל המכונית, כדי לאפשר "חופש" לרוכבי האופנים, להולכי הרגל, לרוחצים בים, ולנוסעים ברכבת.ככלל אני תומכת בהפרדה ובהרחקת אלמנטים המהווים סכנה לחיי האדם היהודי בארצו. כך זה בתחום התחבורה, וכך זה בתחום הפוליטי.
0
יעקב
אאא: ילודה ותמותה"ככה זה בכל העולם ואין לזה שמץ של צל של קשר לילודה"אתה מרבה לכתוב דברים אבסורדיים ופרובוקטיביים, שאין לרוב טעם לענות עליהם.בנושא פשוט זה - של האוכלוסייה - האוכלוסייה מושפעת משני דברים - תמותה וילודה (וגם הגירה - בארצות).מגמות הירידה בילודה, שהחלו אולי בשנים שלושה העשורים האחרונים יתנו אותותיהם בעתיד, ואוכלוסיית גרמניה ויפאן תרד מ 80 ו 130 מיליון, לאולי 60 ו 110 מיליון בדיוק כמו שאוכלוסיית רוסיה כבר ירדה מ 180 מיליון ל 150 או 130 היום וממשיכה לרדת.זה שיש ביפאן וגרמניה אוכלוסיית שיא זה לא בגלל המגמות העכשויות, זה בגלל מה שהיה קודם.(ברוסיה הירידה החלה יותר מוקדם, כנראה בהשפעת הקומוניסם).
0
יבגני
ל"אאא", בנוגע לדמוגרפיההעובדו ת מדברות בעד עצמן: ברמת המגמה, הילודה יורדת ב- 20 השנים האחרונות בעולם כולו, למעט כמה מהמדינות הנחשלות ביותר באפריקה השחורה. בחלק מהמקרים מדובר בירידה ממצב מטורף למצב נורמלי, ובחלק מהמקומות מדובר בירידה ממצב נורמלי למצב מטורף בכיוון השני. כפי שילד אחד לאישה זה אסון חברתי קולוסאלי - כך גם 8 ילדים לאישה.אפילו עמים מוסלמיים הנהנים מעצמאות מדינית ותיקה - כמו טורקים ופרסים - הגיעו בשנים האחרונות לרמות ילודה אירופאיות - ז"א עברו תוך דור אחד מקיצוניות אחת לקיצוניות אחרת.המצב הנורמלי למדינה פחות או יותר מפותחת הוא איפשהו באמצע - ז"א ילודה יציבה של 2.4-2.6 ילדים לאישה. המדינות הפחות-או-יותר-לבנות היחידות בהן ילודה כזאת מתקיימת היום בפועל נמצאות באמריקה הלטינית + ישראל וניו-זילנד.המצב הדמוגרפי ברוסיה הוא אכן גרוע מאוד, וכנראה שכבר לא ניתן לתיקון - אבל מצב פחות או יותר דומה קיים בכל מדינות אירופה מנורבגיה ועד ספרד. מה שמעוות את הנתונים במערב אירופה זה מאזן הגירה חיובי של אנשים בגיל העבודה מתרבויות בהן נהוגה ילודה גבוהה - פתרון זמני שהמחיר שלו בטווח הבינוני יהיה נורא (תוך דור מהיום, ישנן מדינות לאום באירופה שבני הלאום לו שייכת המדינה יהפכו למיעוט בה!).הטענה שלך שלא ניתן לתרבת ילידים היא פשוט לא נכונה עובדתית. זה קשה, זה לוקח כמה דורות, אבל בסופו של דבר אפשר להשיג תוצאות. במקרה, אני אישית במקור מקזאן. המיעוטים המוסלמיים ברוסיה, למעט אלו החיים באזור הקווקז שזו בעיה מיוחדת גם בהיבט הבטחוני, עברו תהליך עמוק של חילון והיטמעות באוכלוסיה הכללית. הם עדיין יולדים יותר מהרוסים, אבל הפער הזה הוא לא כ"כ גדול, במיוחד באוכלוסיה העירונית.
0
לאאא
מה אכפת לך?מה זה משנה לך אם לאנשים יהיו פגמים גנטיים?מה אכפת לך אם כל העולם יהיה מסולמי? או כושי?מה אכפת לך אם הרבה אנשים ימותו בתור תינוקות, או בתור קשישים? מה זה משנה?
0
אאא
ליבגני1) הילודה אכן יורדת,אבל האוכלוסיה ממשיכה לגדול.זה בדיוק מה שאני אומר : הילודה היא לא פקטור עוד בנוגע לגודל האוכלוסיה.2) אפשר לתרבת ילידים.זה לוקח מאות שנים וצריך לעשות את זה בדרכים די ברוטליות (כמו למשל מה עשו הרומאים בבריטניה).אני לא תומך בזה ולכן הפרדה בעיני עדיפה.3)המצב הנורמלי ? זה תלוי באיזה גיל נשים יולדות.ילודה בגיל מאוחר גורמת לפגמים גנטיים רבים גם אם זה לא בא לידי ביטוי חיצוני.גם העדר תמותת תינוקות זו בעיה.תמותת תינוקות הוא מנגנון סלקציה חיוני מאד,אם כי אכזר.אין מנוס ממנו.כמעט כל בע"ח שיכול,יולד כמה שיותר צאצאים בשגר.ילודה של צאצאים רבים היא דבר טבעי,בריא ונורמלי.ברגע שהתמותה היא טבעית,אז גודל האוכלוסיה נשמר תקין,ההרכב שלו תקין מבחינת גילאים וסימטריה של מינים והגנטיקה שלו תקינה.4)הם לא עברו חילון.רוב המוסלמים ברוסיה הם שאריות של האימפריה המונגולית.למרות שהם התאסלמו,הם אף פעם לא היו דתיים כמו הערבים.הם תמיד שתו יין וגם בנוגע למין היו פחות שמרנים מהערבים.זה לא קשור לרוסיה או למדיניות שלה
0
יבגני
ל77: אני דווקא מבין את החשש של אאאהוא חושש מכך שהתקדמות הרפואה, במקביל עם שינויים חברתיים קיצוניים, בעצם מנטרלת את פעולת הברירה הטבעית ויוצרת התנוונות הדרגתית של החברה האנושית בכלל, ושל העמים במדינות המפותחות במיוחד, מה שיביא ליתרון יחסי לעמים אחרים. האדם הוא חיה חברתית, ולכן טבעי לחלוטין שידאג קודם כל לעתיד בני עמו (הרי "עם", או בהגדרה המודרנית "לאום אתני" או "לאום טבעי" זה לא יותר משבט מורחב...). דומיננטיות של עמים בעלי שונות אתנית או תרבותית קיצונית מאיתנו היא בעייתית במיוחד על בסיס הקסנופוביה הטבעית (ובמקרה הספציפי, אני לא חושב שמישהו מאיתנו היה רוצה לחיות בחברה בה נאסר עלינו לשתות אלכוהול ויש חובה לדפוק את הראש בריצפה 5 פעמים ביום...). אאא הוא אומנם קיצוני מאוד בדעותיו (ובתחומים מסויימים זה ממש מזעזע), אבל הן ממש לא חסרות בסיס.הרפואה לכשעצמה היא כמובן דבר מבורך - אבל השילוב בין רפואה מתקדמת מאוד לליברליות (במובן האמריקני של המילה, לא במובן המקורי) קיצונית בחברה אכן יוצרת בעיות קשות בטווח הארוך.אשתמש בשני הקצוות בשביל להדגים את השפעת המצב:מצד אחד, הרפואה מביאה תועלת לחברה במצבים כמו למשל הצלת חייו של חייל צעיר ובריא שנפצע בקרב, תוך שימור יכולתו להמשיך את המטען הגנטי הבריא שלו לדורות הבאים. מצד שני, הרפואה מזיקה במצב בו תינוק שנולד עם אינספור בעיות גנטיות ניצל ממוות טבעי בעלות מטורפת על חשבון הציבור, ובהמשך יוכל להפיץ את הגנים החולים שלו לדורות הבאים (הרי בחברה ליבלית לא יעלה על הדעת לסמן בת"ז שלו "לא מומלץ להתרבות"), ואף סביר שיהפוך לנטל על מערכת הבריאות בגיל מוקדם יחסית...
0
ליבגני
הבעיה היא רק ב"על חשבון הציבור"מכל מה שרשמת, החלק היחיד שבעייתי הוא הטיפול על חשבון הציבור, ברגע שנפטרת מזה - אין בעיה יותר.ושים לב ש'אאא' לא יוצא נגד מקרה קצה זה או אחר, אלא נגד העובדה שרוב האנשים חיים עד גיל מבוגר, ושרוב האנשים שורדים את הילדות. מה שהוא רוצה זה לחזור למצב שרוב האנושות לא מגיעה לגיל 5, ושאלו שכן הגיעו יומתו ברגע שהם מגיעים לגיל בוא הם לא מסוגלים לעבוד, ושבין לבין יחיו על סף רעב, כדי שלא יהיו "מפונקים", כי אז ככיבול החברה תהיה "חזקה יותר", אחרי שהרגת את כל ה"חלשים", כאילו ה"חוזק" הממוצע של החברה משפיע על משהו או משנה משהו בכלל. כאילו יש כזה דבר בכלל "חברה" ש"טוב" לה להיות "חזקה" גם אם כל אחד ואחד מהפרטים בה רעב, עני או במקרה הנפוץ - פשוט מת. וכאילו ה"טוב" הזה הוא הדבר החשוב ביותר, וכל מי שמעדיף, בטיפשותו, את חייהם של אותם פרטים "עלובים" על פני ה"חוזק" של ה"חברה" כולה, הוא "פיינברג" שיביא תוך זמן קצר ל"קריסה".
0
אליהו, חיפה
הבעיה שקשה להבין מה 'אאא' רוצההוא מדבר על שינוי - אבל ממהותו הוא מתחמק.ברור שבשנת 1990 היה ניתן לבצע ניתוק כלכלי מהאומות הנחשלות, אבל היום הגבול לא ברור: האם סין היא אומה נחשלת? מה לגבי איסלנד?הוא מקדש סוג של "חוזק" שלא ברור האם הוא קיים. האם הוא כולל היי-טק? ייצור מכונות? או רק חקלאות וכריית משאבים?הוא מדבר על "בריאות גנטית" כמשהו מאוד חשוב. הוא נובע מ2 מאפיינים - ילידת ילדים בגיל מאוחר, והימנעות מחיסול בעלי כשלים גנטיים.להבנתי, כשלים חמורים מסוננים באופן יפה מאוד ע"י בדיקות גנטיות, ולא ברור אם יש תועלת בסינון כשלים מינוריים (במערב יש עליה עקבית באינטליגנציה, לעומת אומות נחשלות).לגבי הנזק המצטבר מילודה בגיל מאוחר - אני מסכים איתו.באופן ברור, העלות הגבוהה של גידול ילדים על גיל 5 רק כדי להורגם, מהווה רק נזק לחברה, שלא ברור למה הוא מייחל לו.גם לא ברור מה התועלת שהוא מחפש מחברה שיהרגו בה זקנים - מה יעשו עם כל הכסף?עיקר הבעיה נובעת מהאופן המאוד לא מסודר בו הוא מביע את דעותיו
0
אלון גולדמן
אליהו, מה קורה לך ?!את הכסף שתרוויח מלהרוג זקנים תשקיע בלהרוג ילדים...אתם השתגעתם ?! על מה אתם מדברים פה, על להרוג ?!
0
אפרים
עיקר הבעיהעיקר הבעיה של דו השיח בין אליהו לאאא הינו שדו שיח "מדעי"זה נראה כאילו נלקח מתוך "דער שטירמער".שאלה לאליהו : ואם תיווכח שהריגת זקנים וילדים תורמת מבחינה כלכלית, תתמוך בה?
0
אליהו, חיפה
אין שום הגיון - זו טענתיהרי איזו סיבה יכולה להיות שתצדיק רצח ילדים וזקנים?שום תועלת חברתית,שום תועלת כלכלית, שום תועלת "ירוקה" לא יכולה להצדיק דבר כזה.הרי התאכזרות לילדים החלשים שכל קיומם תלוי בהוריהם, או באותם הורים לאחר שהגיעו לגיל שבהם קיומם שלהם תלוי בעזרה מילדהם,איזו תועלת יכולה כבר להצדיק התעללות כזו?מצטער אם הדבר לא הובן.
0
אלון גולדמן
אלימותנקודת המוצא שלך צריכה להיות שאלימות שאתה יוזם לעולם לא תועיל לך אלא להיפך - אתה תנזק.זו אינה אקסיומה, זה עקרון שניתן להוכחה, אך מכיוון שזה עקרון כל כך בסיסי עליך להתייחס אליו כאילו זו אקסיומה.עכשיו אתה יכול לנסות להבין בכל דוגמה לגופה - זקנים, ילדים, הומואים, כושים, יהודים - איך בדיוק אלימות נגדם מזיקה לך, באיזה מכאניזם זה קורה.אם מצאת דוגמה לאלימות שאתה חושב שתועיל לך, אתה חייב להיות טועה כי אתה לא יכול לסתור את העקרון הבסיסי.אלגוריה טובה היא פרפטום מובילה - מכונה של תנועה מתמדת.עקרון בסיסי של חוק שימור האנרגיה טוען שמכונה כזו אינה אפשרית.אתה לא צריך לבדוק את כל המכונות האפשריות כדי לדעת שהעקרון נכון.אם מצאת מכונה שאתה חושב שעובדת אתה חייב להיות טועה גם אם אתה לא מבין בדיוק למה.
0
יבגני
הדיון כאן עלה על פסים הזויים...אני לא חושב שמישהו רוצה להרוג סתם כך זקנים או ילדים - ברור לכל אדם שפוי שזה טירוף מוחלט! אפילו אאא הקיצוני לא הציע (עד כמה שזכור לי) דבר כזה. עד כמה שאני מבין, הוא בסה"כ הציע פשוט לא לרפא אותם - וע"י כך לאפשר רק לבריאים לשרוד. אני חושב שזה קיצוני מדיי, אבל כפי שכבר כתבתי אני מבין את המקור לדאגה שלו.העמדה הפרטית *שלי* היא שילדים שנולדו עם פגמים גנטיים משמעותיים שלא ניתן לאבחן בזמן ההריון או שאינם מספיק חמורים בשביל להצדיק הפלה בשלב מתקדם יחסית (ומכיוון שהפלה בשלב מתקדם היא הריגת כמעט-אדם, אני חושב שהפגם צריך להיות באמת חמור מאוד בשביל שזה ייחשב מוצדק כהמתת חסד) - צריכים להיות רשומים ככאלה. אסביר שוב: הילדים האלה יקבלו את כל הטיפול הנדרש ויישארו בחיים - אבל לכשיגדלו, יירשם בת"ז שלהם "לא מומלץ להתרבות עקב פגם גנטי". בשביל מה זה טוב? בשביל להגן על זכותם של אנשים בריאים לצאצאים בריאים!האינטרס הפרטי של כל אדם (וגם כל בע"ח אחר) הוא העמדת צאצאים בריאים. אני לא מבין באיזו זכות החברה פוגעת באינטרס הזה. פעם הברירה הטבעית עשתה את העבודה בדרך הטבע האכזרית; היום, כשחיסלנו את האפשרות הזאת (או ליתר דיוק, צימצמנו אותה משמעותית), אין ברירה אלא למצוא דרך אחרת לעשות את זה.
0
לאלון(84)
אתה עשיר, אני הורג אותך ולוקח אתהכסף שלך, סכום נאה ביותר.הסתרתי את עקבותי היטב, לא תופסים אותי.הפעלתי אלימות והיא הועילה לי.
0
ליבגני(85)
איזה פגם גנטי *משמעותי* אפשר להסתיראם בן-אדם עם "פגם גנטי משמעותי" הוא מספיק בריא בשביל לנהל מערכת יחסים בת מספר שנים בלי שבן/בת הזוג ישימו לב ל"פעם הגנטי המשמעותי" שלו, וייבחרו להביא איתו ילדים לעולם...אולי זו ראייה מספקת לכך שהפגם הזה לא יכול לענות להגדרה "משמעותי"? ולכן איזו צורך באות קין בתעודת הזהות של אותו אדם?אם בן/בת הזוג כן מסוגלים להבחין ב"פג ם הגנטי המשמעותי", אז אולי הוא באמת משמעותי, אבל במקרה הזה גם כן אין צורך לציין אותו בתעודת הזהות בשביל "להזהיר" ממנו, כי הוא מסגיר את עצמו לבד...אז יוצא, שבכל המקרים אין צורך בועדת הגנטיקה שלך שתקבע מי כשיר להתרבות.
0
אלון גולדמן
ל-86נתת את הדוגמה הפשוטה ביותר בספר.מכאן ואילך אתה תחייה בשקר כל ימי חייך, מה תגיד לאישתך ולילדך כשישאלו מאיפה הכסף ? אתה תשקר ותפחד מהקרובים לך ביותר.זאת ועוד, אם תגיד לעצמך שזה היה חד פעמי וחוץ מזה אתה אדם טוב, תהיה לך בעיה קשה של הערכה עצמית נמוכה, כמה תהיה שווה בעינך כשאתה יודע שמה שיש לך לא מגיע לך, שלא יצרת את הכסף בעצמך ?אני לא צריך לספר לך שכסף זה לא הכל בחיים.והעיקר, איך תודא, ברמה היסודית ביותר - ברמת מבנה החברה - שלא יעשו לך אותו דבר, שלא יהרגו אותך ויקחו את הכסף ?הדרך למנוע גורל זה מעצמך הוא להקים חברה שבה רצח כזה אינו אפשרי.ולסיום, יש הרבה עבריינים בעולם, כולם חושבים שהאלימות מועילה להם, חלקם עשירים, האם אתה מקנא במישהו מהם ?
0
ליבגני
אם טיפלו בו בתור תינוק, ואחר-כך הואחי חיים ארוכים ובריאים ללא שום מגבלות, אז איפה הבעיה? כנראה שזו לא בעיה כזו נוראית...אתה מוזמן לבקש מבת זוגתך העתידית את ההיסטוריה הרפואית המלאה שלה ואף לערוך לה סדרה ארוכה של בדיקות גנטיות כרצונך, אם שניכם מסכימים לכך. אין שום סיבה שתערב בזה אותי או את משרד הפנים.
0
יבגני
ל- 87: חסרות דוגמאות לפגמים נסתרים?נניח שתינוק נולד עם פגם חמור באיברים הפנימיים שהצריכו התערבות כירורגית עוד בהיותו תינוק בשביל שיישאר בחיים, או שחלה כילד בסרטן גנטי שהרפואה המודרנית הצליחה לרפא. לכשיגדל, אף אחד לא יידע זאת! האם נראה לך סביר שאישה בריאה תגלה על המטען הגנטי המסוכן שלו רק בדיעבד - כשהילד שלה יהיה חולה??
0
אליהו, חיפה
ליבגני - מה ההבדל?בין למנוע לפי חוק מזקנים לרכוש טיפול רפואי לבין לרצוח אותם?מה ההבדל בין למנוע מהורים לתת טיפול רפואי לילדים מתחת לגיל 5 לבין לרצוח את אותם ילדים?הרי אנשים עובדים בין השאר כדי לדאוג לילדיהם, להוריהם ולעצמם בגיל זקנה. איזה תועלת כבר יכולה להיות לחברה מהרציחות הללו?סרטן זו בעיה גנטית סטטיסטית - תא אחד בגוף שלך השתבש - ויצר גידול שפיר. תא בגידול השפיר השתבש, ויצר גידול ממאיר. תא בגידול הזה השתבש ויצר גרורות.לעיתים נדירות מדובר בסבירות גבוהה לסרטן בגיל צעיר,לרוב מדובר באנשים שיש להם נטיה לסרטן מסויים, שמתבטא בגיל מאוחר.כמות האנשים שיש להם איזו שהיא נטיה כזו היא 100% - כולם מתים בסוף.אז סימונים למניהם לא ממש יעזרו - או שתסמן כמעט את כולם, או שתוגבל לסינון מאוד דומה למה שמתרחש היום.מה שנקרא בדיקות גנטיות:אם לזוג יש נטיה למחלה או סרטן מסויים במשפחה, הם יכולים להיבדק די בזול.התוצאה מאוד ברורה: או שלילדים יהיה סיכוי מפחיד(אחד לארבע) לחלות, או שאין חשש (למעט מוטציות).לא צריך שום כפיה ממשלתית. צריך רק לאפשר בדיקות גנטיות - והדרישה מייצרת את מגוון הבדיקות.החריג העיקרי הוא ילודה בגיל מאוחר: אישה שיולדת בגיל 40 במקום גיל 20 האופטימלי מגדילה באופן משמעותי את הסיכון למחלות גנטיות בילד.סבסוד של ילודה כזו ע"י הממשלה הוא נזק אדיר.
0

3000 תוים נשארו