שישי, 20 מאי 2011 00:00

כלכלה בראי השווארמה

"רובוט שווארמה" (ראו סרטון) חותך רצועות שווארמה נבחרות  מהגריל המסתובב, אינו מתעייף ואינו יוצא להפסקת סיגריה. אוטומציה מוזילה מוצרים לצרכן... גם שווארמה. אבל, ייתכן גם מצב בו אוטומציה מייקרת מוצר.

בגבור הרעב, לפני מספר ימים, התיישבתי בשווארמה של דבוש בכיכר רבין בתל אביב. קשה היה להתעלם מהחידוש האחרון: רובוט לחיתוך שווארמה. הנה הוא לפניכם תודות ליכולות הוידיאו של הסמארטפון:

מומחי שווארמה מחלקים את ההיסטוריה לשלוש תקופות: דור 1.00 התאפיין בעובד מיומן, מצויד בסכין ייעודית וארוכה באמצעותה חתך רצועות בשר מהגריל המסתובב. מיומנות העובד התבטאה בהשחזת הסכין, בבחירת הנתחים הצלויים כהלכה ובעובי חיתוך אופטימאלי – רצועות קצרות ולא עבות מידי. חותך שווארמה דור 2.00 היה כבר מכשיר חשמלי שמורכב מדיסק חיתוך סיבובי. בזכות הדיסק החשמלי אפשר היה לוותר על העובד בעל המיומנות לחיתוך רצועות דקות, כי החותך החשמלי כוייל כבר מראש לעובי החיתוך הנכון. דור 2.00 נחנך לפני למעלה מעשור ויש הטוענים שכבר לפני כ-20 שנה. לאחרונה פרץ לשוק רובוט לחיתוך שווארמה דור 3.00. כאן כבר לא צריך כלל עובד חיתוך. הרובוט בעזרת חיישניו, בוחר לחתוך רק חלקי בשר הצלויים היטב, מדלג על בשר שטרם הגיע לדרגת הצלייה הראויה וחותך באורך ובעומק האופטימאליים. הרובוט מבצע את העבודה מהר, אינו מתעייף ולא יוצא להפסקת סיגריה. העובד מיותר.

מפתחי הרובוט ראו לנגד עיניהם את שוק השווארמה העולמי במדינות המפותחות בהן שכר העבודה גבוה מספיק. הם מוכרים לבעלי המסעדות מוצר שמגדיל את תועלתם, את שורת הרווח של בעל המסעדה. עלות הרובוט, כולל הוצאות התחזוקה, נמוכים כנראה מעלות העסקת עובד (נתעלם מלקוחות שהם פריקים של חידושים – "מאמצים מוקדמים של חידושים"). בשלב הבא, כאשר הרובוט יהיה נחלת מסעדות רבות – התחרות תעשה את שלה ומחירי השווארמה ירדו, בזכות הרובוטים, לרווחת קהל חובבי השווארמה (בהנחה שיתר מרכיבי המחיר לא ישתנו). שולי הרווח של בעלי המסעדות יטה להישחק עקב התחרות – עד שיתאים את עצמו לרווח המקובל בענף בהתאם להשפעת רכיבים אחרים כגון מיקום, איכות, שירות, תחרות מקומית ועוד. וכמובן – בהנחה שהעירייה אינה מתערבת באמצעות מנגנון "רישוי עסקים" ופקידיה אינם מחליטים ש"אזור זה רווי במסעדות בשריות"...

ייתכן שעובד אחד או שניים במסעדה פוטרו ויאלצו לחפש מקום עבודה אחר, ייתכן שתפוקת המסעדה עלתה והעובד המיותר שובץ לתפקיד אחר. לעומת זאת, התווספו למשק מקומות עבודה בתעשיית הרובוטים. הביקוש לעובדי טכנולוגיה עילית עלה והתווסף מוצר ייצוא נוסף למשק הישראלי שתורם את חלקו להעלאת רמת החיים של תושבי המדינה.

אבל ייתכן מצב שהרובוט שובץ בעסק מסיבה שונה לחלוטין. מדובר בתסריט כלכלי אחר בו עדיין לא משתלם להשקיע באוטומציה ובכל זאת בעל העסק נאלץ להשקיע. ייתכן שדרגת התפתחות המשק טרם הגיעה לרמה שכדאי להחליף עובד אנושי ברובוט. כלומר, עדיין זול יותר להעסיק עובד אנושי כי הטכנולוגיה עדיין יקרה ומתאימה אולי לשווארמה בשוויץ בה רמת החיים ושכר העבודה גבוהים בהרבה מאשר בישראל. ובכן, מדוע שבעל המסעדה ינהג בטיפשות ויחליף עובד זול במכונה יקרה? כאשר פעולה נראית לכאורה חסרת הגיון כלכלי חפשו תמיד היכן הממשלה בתמונה... 

בתסריט האחר, הממשלה מחליטה להיטיב עם העובדים ולהעלות את שכר המינימום ל- 6,000 שקל. עכשיו כבר לא כדאי להעסיק עובד שתפוקתו נמוכה משכר המינימום כי מפסידים עליו. עכשיו ייאלץ המעסיק לפטר כל עובד שתפוקתו נמוכה מ- 6,000 ₪ לחודש (לדוגמה, נניח שמעסיקים שם עובד בעל מוגבלות פיזית או שכלית ושני הצדדים היו מרוצים בשכר של 4,000 ₪ לחודש). הואיל ולא כדאי להמשיך ולהעסיק עובד זה (בעל מוגבלות פיזית) – המעסיק ייאלץ להחליפו בעובד מיומן מאד שתפוקתו גבוהה משכר המינימום החדש – 6,000 ₪, או ברובוט שווארמה. בדוגמה זאת, העלאת שכר המינימום הפכה את הרובוט היקר לכדאי. אם זה המקרה, אז אימוץ הטכנולוגיה בטרם עת רק יגרום לעליית מחיר השווארמה כי עלות הרובוט ותחזוקתו גבוהים מעלות העובד שלפני העלאת שכר המינימום.

התכוונתי בסך הכול לספר על רובוט "מגניב"... 

מוטי היינריך

 

עודכן לאחרונה ב שני, 01 ינואר 2018 07:07
אלון גולדמן
דבילוהפואנטה שלך היא ?
0
דביל
נראה שהרובוט הזה פוגע בתפוקה...לעיתים, כשיש עומס, הרובוט הזה לא יספיק להתמודד עם כמויות הקונים.חוצמזה, הוא גם לא ניתן להתאמה אישית. הרי יש כאלה שאוהבים שרוף לאללה, ויש כאלה שאוהבים יחסית חי.תכלס, אני לא הייתי רוצה לקנות שווארמה מרובוט שכזה. מעדיף בן אדם. כנראה שהם לא חשבו על אובדן הרווחים הצפוי מלקוחות מתלוננים כמוני.הרי הרובוט לא מבצע את אותה העבודה שהבן אדם מבצע, אלא עבודה פחותה ממנה משמעותית.
0
אאא
הרובוט יתרום לא מעטגם להיגיינה של השווארמה.התדמית העממית של המוצר תעלם והוא יחשב למוצר שמיועד לשוק מבוסס הרבה יותר.מחיר השווארמה יעלה משמעותית.עלות חותך השווארמה אפסית לעומת עלות רכישת הרובוט ותחזוקתו.מכונות שעובדות בטמפרטורה גבוהה ועם חלקים נעים זקוקים ללא מעט תחזוקה.להערכתי מחירי השווארמה יעלו משמעותית הודות לרובוט
0
יעקב
עוד מעט ימציאו רובוט בפיתה
0
אליהו, חיפה
הרובוט אכן פוגע בתפוקהכעת לא ניתן יותר למכור בשר נא בתור שווארמה, וניתן אפילו לוודא שמבחינה תברואתית השווארמה תקינה - ולא זו מאתמול.כך שלקוח שרוצה שווארמה שאינה מקולקלת - יצא נשכר. עדיין צריך מוכר על הקופה, הסלטים לא עושים את עצמם, ואפילו צריך מישהו שינקה את השולחנות והשירותים. כך שגם מבחינת עובדים - לא יהיה שינוי משמעותי.
0
אסף
הפסקה האחרונה שקרית בחלקה""בתסריט האחר, הממשלה מחליטה להיטיב עם העובדים ולהעלות את שכר המינימום ל- 6,000 שקל. עכשיו כבר לא כדאי להעסיק עובד שתפוקתו נמוכה משכר המינימום... עכשיו ייאלץ המעסיק לפטר כל עובד שתפוקתו נמוכה מ- 6,000 ₪ ... המעסיק ייאלץ להחליפו בעובד מיומן מאד שתפוקתו גבוהה משכר המינימום החדש – 6,000 ₪, או ברובוט שווארמה. בדוגמה זאת, העלאת שכר המינימום הפכה את הרובוט היקר לכדאי. אם זה המקרה, אז אימוץ הטכנולוגיה בטרם עת רק יגרום לעליית מחיר השווארמה כי עלות הרובוט ותחזוקתו גבוהים מעלות העובד שלפני העלאת שכר המינימום."מה נכון במשפט האחרון? "אימוץ הטכנולוגיה בטרם עת רק יגרום לעליית מחיר ". בתרחיש הזה ייקור העבודה הוא זה שגרם לעליית המחיר. אימוץ הטכנולוגיה הוא תופעת לוואי נוספת של העלאת השכר שמלווה בהעלאת מחיר *ולא* התוצאה.
0
יעקב
השיטה האמפיריתמוטי אומר שהרובוט יוזיל את השוארמה, מישה אחר אומר שהוא ייקר.במקום לנחש ולהעלות תיאוריות והשערות, לא היה יותר פשוט לשאול את בעל המסעדה מדוע הוא התקין את הרובוט והאם הוא מרוצה ? בעל המסעדה, מן הסתם, יודע מה שמוטי מנסה לנחש.
0
דביל
קביעת מחיר השווארמה...עקומת ביקוש השווארמה:ככל שהמחיר גבוה יותר, כך הביקוש נמוך יותר.ז"א, אם נמכור את השווארמה ב- 300 שקלים נרוויח הרבה פחות כסף ממה שנרוויח אם נמכור ב- 28 שקלים. אם נמכור ב- 28 שקלים, נרוויח הרבה יותר כסף ממה שנרוויח אם נמכור ב- 14 שקלים.במקרה ה-300, לא יהיו מספיק קונים כדי לכסות את העלויות השוטפות. במקרה של ה-14 לא יהיה מספיק רווח במכירה של כל יחידה כדי לכסות את העלויות השוטפות.יש רק מחיר אחד, בו הרווח יהיה הגבוה ביותר.המקרה הזה מתאפיין בכך שמספר הלקוחות בהורדה של המחיר לא יצדיק את ההורדה, והפסד הלקוחות לא יצדיק את ההעלאה במחיר.המחיר הזה קשור לאופי הקונים הפוטנציאליים והמעשיים.ואופי הקונים כמובן מושפע מהאפשרויות: האם מוכרים פיצה באזור? האם מוכרים פלאפל באזור? האם מוכרים סטייק באזור? האם מוכרים שווארמה שממותגרת אחרת באזור? ומעל הכל, כמה יש לי לשלם?שימו לב, עד כמה השפעתו של הרובוט שולית למחיר השווארמה, או לשינויים בו.התחרות לא רק מורידה מחיר, היא בעיקר מבדלת... ועל עלות ההבדלה צריך לשלם. זו הסיבה שאנחנו קונים כ"כ הרבה דברים שאנחנו לא צריכים (כי כזה עוד אין לנו). ואז נפטרים מהם, כי הם מתקלקלים או סתם תופסים מקום. וכמובן לא מחליפים אותם בחדש זהה.גם אם נמצא דרך להפוך את הכלכלה הזאת לברת קיימה עם הטבע, לא נצליח להפוך אותה לברת קיימה עם רוח האדם שרוצה יציבות בבריאותו ובחלק מהסביבה החומרית שסביבו.
0
אאא
השיטה האמפירית איננהלשאול את בעל המסעדה אלא לראות לאורך זמן מה קרה למחירי השווארמה בפועל.סביר להניח שבעל המסעדה רצה להיות גימיק שמקבל הרבה תשומת לב תקשורתית ומכאן גם חשיפה של המסעדה שלו.האם המסעדה שלו זכתה לתשומת הלב של מוטי בגלל השווארמה או הגימיק ?
0

3000 תוים נשארו