אזהרה
  • JUser: :_load: Unable to load user with ID: 44
הדפס עמוד זה
רביעי, 22 מאי 2013 00:00

למה נגמר נייר הטואלט בוונזואלה?

איך קורה שבמדינה עם רזרבות הנפט הגדולות בעולם חסר נייר טואלט? המשטר הסוציאליסטי בוונצואלה הטיל פיקוח חמור על מחירים כדי לעזור לעניים. עכשיו חסרים מוצרי יסוד ומחירם בשוק השחור גבוה מאשר לפני "העזרה".

סוכנות איי פי מדווחת כי נייר הטואלט בוונצואלה אזל. "המצב חרא" – כותב אחד המגיבים... איך ייתכן שמדינה עם רזרבות הנפט המוכחות הגדולות בעולם (יותר מערב הסעודית) סובלת ממחסור כה חמור בנייר טואלט? מה הבעיה לייצר נייר טואלט במדינה כה עשירה באוצרות טבע? הרי מדובר במוצר פשוט ונעדר תחכום – אפילו לא צריך לכרות אותו ממעמקי האדמה?

ממשלת ונצואלה מאשימה את האופוזיציה שמחבלת במערכת הפצת המוצר, וגורמים ספקולנטים שאוגרים כמויות גדולות של נייר טואלט ומוכרים אותו ביוקר בשוק השחור, תוך גריפת רווח בלתי הוגן ובלתי חוקי – בעוד המוני העם משוועים לגליל החיוני.

הנשיא הוגו צ׳אבס שהלך לעולמו לפני מספר חודשים הנהיג בוונצואלה משטר סוציאליסטי. אחד מצעדיו הראשונים, שהתקבל בתשואות רמות, היה הכרזה על קבוצה של מוצרי צריכה כ״מוצרי יסוד חיוניים״. מוצרים אלה הוכנסו למשטר חמור של פיקוח מחירים. המחיר נקבע על ידי הממשלה שאסרה העלאות מחירים למרות שמחיר חומרי הגלם, כמו מרבית המחירים בוונצואלה, מתייקר באופן קבוע.

מה רע? מרגע ההכרזה, יכול היה כל פועל לרכוש מוצרי יסוד בזול, לשפר את רווחת משפחתו ולצמצם את הפער בינו לבין המשפחות העשירות. אז מה אם רווחי התאגידים והתעשיינים יתכווצו במקצת? למה שהממשלה לא תטפל במתח הרווחים החזירי של בעלי החנויות ורשתות השיווק? טיעונים מוכרים, כאלה ואחרים, עלו בתוכנית השבועית האישית שצ׳אבס הגיש מידי שבוע בטלוויזיה הממלכתית של וונצואלה. ההמונים הריעו - וצ׳אבס אמר ועשה.1374

צ׳אבס, למרות התיוג שלו כ״סוציאליסט קיצוני״, אינו שונה בתפיסת עולמו ממנהיגים אחרים בעולמנו ״הסוציאל דמוקראטי״. צ׳אבס עלה לשלטון בבחירות דמוקרטיות בתמיכת ההמונים והיה מחויב להבטחותיו לשיפור מהיר ברמת חייהם. הדרך המהירה להשגת תוצאות שמניבות שיפור מיידי, כזה שנראה לעין, היא ״להכות בעשירים״. נראה שהוא גם האמין אידיאולוגית שהמדינה צריכה ליישם בכוח מדיניות אקטיבית של ״צמצום פערים״ – סוציאליזם.


שליטים נוהגים להציג תמונה חלקית בלבד. זה קל, נוח וזוכה לתמיכה גורפת – נעניק ״זכויות״, והפעם – סל מוצרי יסוד שיהיה בהישג יד של ״כולם״. בחלק הנסתר של התמונה נמצא מחיר התערבות הממשלה בכלכלה וגם עלותה המוסרית של אותה התערבות.

אי אפשר ליישם סוציאליזם, אלא בכוח הזרוע (נכון יותר - לנסות ליישם). המדינה לה שמורה הזכות הבלעדית ליזום כוח וכפיה, נוטלת את זכויות הפרט של קבוצה קטנה בהיקפה של יצרנים ובעלי הון ואינה מאפשרת להם למכור את פרי מוחם, עמלם וכישרונם במחיר הוגן שמתקבל מקונה מרצון למוכר מרצון. זו פגיעה בזכות יסוד טבעית של אדם לקניינו. ערכו של הקניין הפרטי נקבע על ידי השוק, על ידי מנגנון המחירים של השוק. אם אין עסקאות של קניה ומכירה מרצון חופשי אז לא יכולים להתקיים מחירי שוק למוצרים. ואם אין מחירי שוק אז שווי הקניין הפרטי נפגע ונתון לגחמות השליטים.

כאשר ממשלה מחליטה לקבוע את מחיר נייר הטואלט היא פוגעת בזכות הקניין של יצרן הנייר. הממשלה יכולה להפקיע רכוש פרטי אבל היא אינה יכולה להכריח יצרן להפסיד לאורך זמן. בשלב מסוים הוא מפסיק לייצר נייר טואלט ומעדיף השקעות בתחומים בהם התשואה גבוהה יותר, ובמקרה הגרוע – לשמור על הונו בדרכים יצירתיות ולא להשקיע.

לממשלה רק נדמה שהיא שולטת במחירים, אבל אדון המחירים הוא השוק אפילו אם הממשלה מפרסמת "מחיר רשמי לנייר טואלט". אם "המחיר הרשמי" נמוך מידי – המוצר נעלם מהמדפים והמסחר בו עובר לשוק השחור. שם מתבצעות עסקאות מרצון חופשי בין קונה למוכר ובמחיר חדש – מחירו של השוק השחור. מחיר השוק השחור גבוה מהמחיר שנייר הטואלט היה עולה בתנאים של כלכלה חופשית ללא פיקוח ממשלתי על מחירים, כי השוק השחור אינו יעיל: הוא לא יכול לעשות שימוש במערכת שיווק יעילה של רשתות וחנויות, העסקאות מתבצעות במזומנים בלבד, יש הוצאות אבטחה של הסתרת הפעילות מעין השלטונות, המידע על המחירים אינו נחלת הכלל ולכן גם התחרות בתנאי שוק שחור – נפגעת.

ומה קרה לעניים של צ׳אבס? יש להם פחות נייר טואלט מאשר לפני כן. ואם בכל זאת ירצו לקנות, אז יצטרכו לשלם מחיר גבוה מאשר אי פעם.

אבל ההמונים לא יאשימו את הסוציאליזם של צ'אבס, לכל היותר יטענו שהוא לא ביצע את הסוציאליזם בדרך נכונה, הייתה "שגיאה בניהול ולא ברעיון", הם יטענו. ולכן, צריך מנהל טוב יותר שיידע איך ליישם סוציאליזם ב"דרך הנכונה". ההמונים יטענו שהבעיה הייתה בפוליטיקאים מושחתים. יש וצריך לחפש דמויות חדשות – "טהורות". אבל הרעיון הסוציאליסטי אינו מוסרי מיסודו, אינו ניתן ליישום וכל ניסיון ליישמו מחייב הפעלת כוח, משטרה חשאית ובתי כלא. מי הם "המנהלים החדשים" של העסקים שהולאמו? מהיכן צצו מנהלי החוות החקלאיות המולאמות? כולם מינויים פוליטיים – אנשי מפלגה כושלים. כי זה הנתיב היחיד לסוציאליזם – אין דרך אחרת.

ומה היה אופי המשטר לפני צ'אבס? אל תטעו – קפיטליזם לא היה שם. היה שם "סוציאליזם לעשירים" – השלטון חילק הטבות, זיכיונות, רישיונות והגנות לאנשי עסקים מקורבים ולסקטורים חזקים פוליטית (רובם לא נעלמו גם בתקופת צ'אבס) – מהסוג הידוע לנו בישראל. אבל לפחות היה שם נייר טואלט.

מוטי היינריך

עודכן לאחרונה ב שני, 29 אוגוסט 2016 05:05

פריטים קשורים

רוקר
השוק חזק מהכלאמת דיברת מוטי. לא ניתן לנצח את השוק. אף רגולציה או מס לא ימנעו קיום של שוק. איפה שיש ביקוש יהיה היצע. ככל שהחוקים והמגבלות מטומטמים ומיותרים יותר כל השוק יהיה גדול יותר. הדוגמאות הברורות ביותר מישראל הן סמים וזנות.
0
יופיטר
יעקב. ישנם פרמטרים מובהקים לבדיקתזהות מתחזה. אפי לא כותב כמו הדביל. דווקא התגובה האחרונה של "סלע" אלי בניסוח המבולבל והמורכב היה דומה לדביל. אפי הוא לחלוטין מישהו אחר. מה לעשות הוא לא מוכן לקבל את ה"ביטול" המוחלט של דעות מדענים. אפשר להצביע מנגד על אינטרסים וכדומה. מכל מקום זה נראה ויכוח מיותר אם אפי זהו הדביל. היחיד היכול לדעת הוא כנראה מוטי לפי כתובת הip שוב כל זה ויכוח מיותר האתר הזה מאד יקר ללבי, וויכוחים מהסוג הזה מיותרים ולא תורמים לאתר. בלאו הכי האדם הנבון מתרשם בעיקר מהמאמר עצמו
0
stossel
מצויין
0
טוביה החולב
תגובה אחרי קריאת שורה וחציאין נייר טואלט? תאכלו עוגות, אמר צ'אבס.... סליחה, תנגבו עם עיתון/שקית/ עלים ואבנים קטנות או, במחילה, עם יד שמאל, כמו שראיתי בהרי האטלס במרוקו, וגם כאן, בעת מילואים בסיני....כשעלינו ארצה והיינו במעברה, לא היה נייר טואלט אמיתי ברדיוס של 5 ק"מ. אפילו לא ב-2 המכולות במעברה. אז ניגבנו, במחילה, בשקיות הנייר החומות של אז ובעתונים......
0
דביל
לעיתים, קביעת מחירים היא הברירה ה..הברירה הפחות רעה.כשיש כשלי שוק מאוד משמעותיים, שלא מאפשרים תחרות חופשית- אז רצוי בעיני שהמחירים יוגבלו ע"י השלטונות.ברור שחלק מכשלי שוק נגרמים במקור ע"י הממשלה. אבל חלק מאותם כשלי השוק שנגרמים בגלל הממשלה הם מובנים בשיטת השלטון שלנו- הדמוקרטיה הייצוגית.הנמלים הם דואופול בתחומם, והמדינה קובעת מה עלות השרותים שהם נותנים. אילולא הייתה קובעת, אז המחירים היו עוד יותר יקרים, בשביל אותו שירות גרוע.ייבוא חלב וחלק מתוצרי חלב לא חוקי (הסיבה הרשמית היא סוג של ציונות מזויפת), ולכן יצרני הקוטג' קובעים מחירים לא הוגנים.התערבות ממשלתית חייבת להגיע.3 חברות הגז הגדולות בישראל הן קרטל. "הסדרת השוק", והחלת מגבלות חמורות על שינויי מחירים אלה צעדים נדרשים במצב הקיים.
0
רוני
מאמר מעולהשוב כרגיל מאמר מעולה תודה מוטי
0
דוד
כשלי שוק"כשיש כשלי שוק מאוד משמעותיים, שלא מאפשרים תחרות חופשית- אז רצוי בעיני שהמחירים יוגבלו ע"י השלטונות.ברור שחלק מכשלי שוק נגרמים במקור ע"י הממשלה. אבל חלק מאותם כשלי השוק שנגרמים בגלל הממשלה הם מובנים בשיטת השלטון שלנו- הדמוקרטיה הייצוגית."OK אז אולי תסביר למה גם אחרי פיקח יש מחסור ועוני?האם פיקוח המחירים לא אמור לפתור את הבעיה?זה לא רק במשטר צאבז אלה בכל מקום אחר שניסו את זה!! בכל מקום אחר.אם יש ביקוש גבוהה לנייר טואלט או לחילופין מחיר גבוהה (או שניהם) > בוא נגביל את המחיר>OK הגבלנו את המחיר אז למה עדיין אין נייר טואלט? למה המחיר עדיין גבוהה?
0
בתיה אבן
משל הטואלט, להזהרה מדיור ממשלתייוזמתו של לפיד לבניית 150 אלף דירות להשכרה היא סכנה אמיתית הן לתקציב המדינה והן לדיירים ולמשקיעים.לכן כדאי שעורכי האתר וכותביו יצאו בהקדם במאמר מזהיר מפני השלכות יוזמה זו.רוחו של צ'אבס ופרויקט נייר הטואלט ילוו אותם בדרכם החשובה
0
דוב הקוטב
לדוד ודביל - הגבלת מחיר לא עוזרתהגבלת מחיר לא פותרת את בעית התחרות - היא רק תצור שוק שחור.כדי לקבל מחירים נמוכים צריך צרוף של 3 גורמים.א. היצע וגם ביקוש משמעותי דיו כדי לאפשר יצור המוני שהוא ריווחי ליצרן ולמשווקים. (מוצרי נישה יכולים להיות יקרים דווקא בגלל הביקוש הנמוך בשל עלויות נלוות).ב. העדר כשלי שוק הנגרמים ע"י השוק עצמו (קרטלים ומונופולים דורסניים).ג. העדר חסמים בריוקרטיים (תקנות ומיסים). תאורטית, תפקיד הממשלה היא למנוע או לרסן כשלי שוק - בפועל הממשלה בד"כ מחמירה את המצב עוד יותר בשל אינטרסים פוליטים ופעילות לוביסטים.וכאן נכנסת דעתי האישית - דעתי היא כי יש להפריד ברמה העקרונית והמעשית את הרשות המחוקקת מהרשות המבצעת (יותר מדרך אחת).להוציא את בחירת הנשיא מהכנסת ו/או הממשלה.להקים רשות רביעית - רשות ביקורת (כן אני יודע - עוד בריוקרטיה עוד ג'ובים על חשבון הציבור, במקרה זה לדעתי שווה את המחיר) כפופה ישירות לנשיא ועם שיניים של ממש.לא יקרה בחיים במערכת הפוליטית הנוכחית כי פוליטיקאי ימכור את אימו לפני שהוא מוותר על כוח. השינוי חייב לצאת מהעם שלנו - שאין לו מושג לצערי מהי דמוקרטיה.
0
חיים
הסבירו לי הרי הכל עקום אז מה זה משנפיקוח מחירים הוא תיקון עקום לבעיה עקומה אחרת מונופולים וסובסדיות דהיינו המדינה אומרת נתתי לכם להרוויח קיבלתם מונופול ואפס תחרות קיבלתם סיבסוד תרסנו את המחיר .אתה צודק שאם הכל היה ישר אין מקום לפיקוח ואבל כשהכל עקום זה פיתרון בסיסי במיוחד שהמפוקחים מרוויחים הרבה מאוד גם עם הפיקוח פה במדינה זה אמור לעזור למסכנים ואין חשש שהמוצרים יעלמו מהמדפים וונצואלה ועוד מרעין בישין לא דומות לישראל אצלנו הכל עקום אבל שם מי שמדבר מקבל כדור בראש .כרגע בארצנו הנחמדת הכל נראה נחמד בנתיים, וגם נראה זה משהו
0
עפר
ויש המשך... מחסור ב"לחם קודש"הכנסיי ה הקתולית במדינה, הסובלת ממשבר כלכלי, גם דיווחה על מלאי נמוך של יין קודש. הארכיבישוף הראשי: "נאלץ להמעיט בטקסי מיסה"http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/474/136.html?hp=1&cat=666&loc=11
0
אאא
אם הקוויזלינג של הבית הלבןהיה מנצח בבחירות,כל הדיווחים על "מחסור" היו נעלמים בין רגע.
0
1074
לדעתי קומוניזם טוב לונצואלהוההנחה של כותב המאמר לפיו המודל הקפיטליסטי טוב לכל עם ולכל מדינה מגוחך במקרה הטוב.רוב אוכלוסית המדינה היא אינדיאנים שרוצים לחיות כשם שחיו אלפי שנים.הם לא יוכלו לחיות ככה אם ייושם קפיטליזם (שם קוד לבזיזת המדינה מכל משאביה בידי תאגידים מהמערב).השיטה שיש במערב,שאיננה קפיטליזם כלל וכלל,טובה בעיקר למשכילים ורעה לכל היתר.במדינה כמו ונצואלה,זה יהיה הרבה הרבה יותר גרועאז אין נייר טואלט בונצואלה ואין אייפון ואין הרבה דברים אחרים שיש במערב,אז ? גם אין כל העיוותיםשיש במערב.בשביל ונצואלה קומוניזם מתאים הרבה יותר מהחלופה המערבית.בקפיטליזם יהיה לעניים במדינה פי אלף יותר גרוע.סביר להניח שהמדינה תתמלא בכושים ומוסלמים כדי שיהיו למפלגות שנאמנות למערב מספיק מצביעים.הדיון על קפיטליזם פה באתר לא אמור להיות שטיפת מוח על "הקפיטליזם הטוב" וה"סוציאליזם הרע".יש לא מעט מדינות שסוציאליזם בהן עדיף.
0

3000 תוים נשארו