חמישי, 26 פברואר 2015 21:46

הורדת הריבית - הדרך לגיהינום רצופה כוונות...

סחרחורת חסרת מוצא של הורדת ריבית - התגברות ביקושים - עליית מחירי דירות - הגדלת היקף משכנתאות - עליית ריבית - קריסה.

מחירי הדירות בארץ גבוהים מאד. גבוהים יחסית למחירים בארץ בשנים עברו, וגבוהים יחסית לעולם. כשאני כותב "מחירים גבוהים", אני לא מתכוון למחירים בשקלים, או בדולרים. המחיר שאני מתייחס אליו הוא מחיר בשנות אדם. כמה שנים אדם צריך לעבוד, בהנחה שהוא מרוויח את השכר החציוני במשק כדי לרכוש דירת 3.5 חדרים ממוצעת באזור המרכז (פרברי גוש דן)?

המחיר הזה לא משתנה עם המדד, בשקלים או דולרים, או בדרכמות. תכל'ס: "זו הדירה שאני רוצה, כמה שנים אני צריך לעבוד עבורה?"

מספר השנים שצריך לעבוד עכשיו עבור דירה כזו, גבוה בכל קנה מידה. הסיבה העיקרית היא סביבת ריבית נמוכה: היא מאפשרת ללוות משנות העבודה העתידיות שלי, לקנות היום, ולעבוד פחות שנים על מנת להחזיר את החוב מאשר מספר השנים שהייתי צריך לעבוד בסביבת ריבית "נורמאלית". הוזלה זו של נטל קניית דירה דחפה את הביקושים, ובהעדר גידול מתאים בהיצע – השוק עשה את שלו – העלה מחירים. 

 

1528



העניין הוא, וזו כבר פרשנות, שסביבת ריבית נמוכה היא מצב לא טבעי, ולא יכולה להימשך לאורך זמן. אם בארה"ב יתחילו להעלות ריבית, ישראל לא תוכל להמשיך לאורך זמן במדיניות ריבית נמוכה, או שערך המטבע ילך וישחק מול המטבעות המובילים.

– אז שיישחק, אז מה?

אז אם תצטרך לשלם 8 ש"ח לדולר במקום 4, זה אומר שכל מוצרי הייבוא יתייקרו גם הם. זה אומר שסך ההוצאה המשפחתית המבוססת על מוצרי ייבוא, תכפיל את עצמה. ואם משפחות חיות היום "על הקשקש" ולוקחות הלוואות מדי פעם כדי לגמור את החודש, הרי שאינפלציה דוהרת תביא משפחות רבות לחדלות פירעון: הם לא יוכלו לשלם את המשכנתא.

גם משפחות שהיום מצליחות לחסוך עלולות להסתבך, משום שעליה במחירי היבוא תעלה את המדד, ובעקבותיה את כל תשלומי המשכנתאות צמודות המדד. הוצאות המחיה ותשלום המשכנתא גם יחד יהפכו בלתי אפשריות! אז קודם נחיה, או קודם נשלם משכנתא?

– הבנתי. אם הריבית בארה"ב תעלה, לא נוכל להשאיר את השקל בריבית נמוכה, אחרת האינפלציה תתחיל לדהור ותהיה קטסטרופה. אז נעלה גם אנחנו את הריבית, מה הבעיה?

במקרה שהריבית תעלה ותחזור למצבה ה"נורמאלי" של 4–5% לשנה, אנשים כבר לא יוכלו ללוות משנות העבודה העתידיות שלהם ב"מחיר המבצע" שיש היום. כתוצאה מכך הם לא יוכלו לשלם על דירות את המחירים שהם משלמים היום, ומחירי הדירות ירדו.

– סבבה. זה מה שרצית כל הזמן, לא?

הבעיה היא שברמת ריבית כזו, הרבה משפחות שמשלמות משכנתא הצמודה לגובה הריבית במשק, יימצאו עצמן מתקשות לעמוד בהחזרים (מדובר על תוספת שבין מאות לאלפי שקלים בחודש!!). הם ינסו למכור את הדירה ולצאת מהפלונטר, אבל לא ממש יעמדו אצלם בתור כדי לשלם את המחיר שהם שילמו בסביבת ריבית נמוכה, זוכר את הסעיף הקודם?

אנחנו יודעים מה קורה כשהרבה אנשים רוצים למכור משהו, כמעט בכל מחיר, כדי להיפטר מעול משכנתאות שקשה לעמוד בהן? בייחוד כאשר מנגד פוגשים מעט אנשים שיש להם בכלל אפשרות לקנות דירה, נכון?

– כן, אנחנו יודעים. קוראים לזה ירידת מחירים...

אני יותר בכיוון של "פיצוץ בועה".

– למה אתה דרמטי?

כי זה מעין מעגל קסמים שמזין את עצמו. כשתתחיל נפילת מחירים, גם משקיעים "שעשו קופה" ואין להם בכלל משכנתא – יירצו למכור את הדירה כל עוד הם יכולים לצאת ברווח. גם אנשים שכן יכולים לשלם את המשכנתא יעדיפו אולי למכור, לפני שהריבית תמשיך לעלות והם יתקשו בפירעון המשכנתא.

ואתה יודע מה קורה לאנשים שמתקשים לפרוע את תשלומי המשכנתא החודשיים, וגם לא מצליחים למכור את הדירה במחיר שמאפשר לסגור את המשכנתא?

– מה?

הבנק לא יכול לגבות חזרה את הכסף שהוא הלווה להם. הכסף בבנק הוא של אזרחים שהפקידו אותו בבנק. אנשים מתחילים לחשוש מיציבות הבנק, והם רצים אליו למשוך את החסכונות, לפני שמישהו אחר ייקח את מה שעוד נשאר שם.

– אה...! לכן קוראים לזה ריצה אל הבנק?

בדיוק.

– ואז מה קורה...?

בדרך כלל, לא דברים טובים!

– ואיך כל זה קשור לקרנות הפנסיה?

כי הבנקים מצאו פטנט איך להוריד מעצמם את הסיכון הזה. הם יארזו את המשכנתאות שלהם (כסף שרוכשי דירות חייבים להם) באריזות יפות ונוצצות, יקראו להם "אג"חים" וימכרו אותם "למשקיעים" שמחפשים תשואה יפה מזו שהשוק מציע להם כרגע. קוראים לזה "איגוח משכנתאות". אתה יודע מיהם הגופים שיש בידם הרבה מאד כסף מנוהל והם מחפשים תשואה טובה יותר כמו צמא במדבר?

– קרנות הפנסיה?

אני רואה שאתה מתחיל להבין עניין... ניסו את זה בעבר בארה"ב, וזה לא נגמר טוב. קראו לזה משבר ה"סאב–פריים".

– אבל נראה לי שהם הצליחו איכשהו לצאת מזה בסוף, אז אולי גם אנחנו נוכל בשיטה דומה?

אישית, אני לא מאמין שהם כבר "יצאו מזה". אבל גם אם כן, הסיבה היחידה היא שהבנק המרכזי שם הדפיס מאז טריליוני דולרים כדי לרכוש את האג"חים המזובלים הללו, וכך הציל חלק מהבנקים שלהם.

– בסדר. אז גם בנק ישראל ידפיס שקלים ויציל את הבנקים.

ההבדל הקטן הוא שאנחנו לא ארה"ב. ואנחנו יכולים להדפיס רק שקלים ולא דולרים. מכיוון שהדולר משמש כמטבע רזרבה עולמי, והמטבע העיקרי לסחר בנפט, השוק הבינלאומי "שתה" את כמות הכסף העצומה שהם הדפיסו בלי שיש עדיין אינפלציה.
אם נתחיל להדפיס שקלים בכמויות כאלו, די מהר לא יהיה שווה להמשיך בהדפסות כי הנייר כבר יעלה יותר מהסכום שמודפס עליו, שלא לדבר על הדיו.

– אתה מתכוון להיפר–אינפלציה?

בדיוק כך.

– אז מה בעצם אתה מציע?

כלום. אני לא מציע כלום. לא חושב שיש דרך טובה לצאת מהברוך הזה, אכלנו אותה.
 
דודי בדנר


עודכן לאחרונה ב שבת, 28 מאי 2016 07:01
יעקב .
פלא: עליית מחירים ואינפלציה אין
מחירי הדירות עלו לשמיים, אבל אינפלציה אין... ממש פלא. "אינפלציה" - לפי הגדרה - היא עלייה במחירים. אבל אצלנו (ומן הסתם גם במקומות אחרים) יש עליית מחירים אבל אין אינפלציה... איזה פלא מחוללת הממשלה ולשכת הסטטיסטיקה שלה !
0
אשר פט
עד מתי רשעים יעלוזו?
הכל טוב ויפה, נתוח נכון ללא ספק - מיוחד נקודת מבט עולמית, שהרי כל כך הרבה פרשנים מדברים על ישראל כעל כוכב לכת נפרד. אבל, אבל, האבחנה (דיאגנוזה למתיוונים) בול! הנתוח מושלם! אבל החולה מת! אמרו את אותו הדבר כבר כמה שנים! יותר מזה, מדפיסים כסף מאז מיטוט תקן הזהב ע"י ניקסון בראשית שנות השבעים. עוד יותר מזה, מצג השווא של הקיינסיאניזם החל להשפיע על מנהיגי הדמוקרטיות כבר בשנות ה-30, וה-FED הוקם ב-1910! ב-2005 מכרתי את הבית שלי ומאז אני חי בשכירות - ב-2009 כולם אמרו שאני און, אך הירידה הייתה ל"ירידונת" ואז המחירים החלו לעלות בכל העולם. אז אולי המצב הזה ימשיך עוד כמה עשורים? ההסבר שלי שהעולם הפך לפירמידת "PONZI" שבה המצתרפים בבסיס (הסינים, היפנים (הצעירים שם שמתמעטים אך עדיין קונים JGB כמו שאומרים להם)) מממנים את הצריכה של אלה מעליהם (בעיקר הצרכן האמריקאי והאירופאי) תמורת "מטבע רזרבה עולמי" שמתי-שהוא יתגלה במערומיו. אך כל עוד יש מצתרפים בתחתית, המלך (או המלכים) אינם נראים ערומים. וזה יכול לקחת שנים ואולי יותר. אני אמשיך להיות מושא בדיחות במסיבות קוקטייל בהן רופאים/טייקוני-נדל"ן בגרוש משוויצים כמה הם הרוויחו (על הנייר, אבל כן) מדירה שקנו בגבעתיים, בזמן שאני "נותרתי מאחור".
0
איציק
האמנם סביבת הריבית אשמה במחירים?
מחירים נקבעים לפי יחס היצע לביקוש. הביקוש בארץ מתחלק לביקוש של מי שאין להם דירות, ולמי שיש להם דירות, אבל רוצים להשקיע במשהו שמניב יותר מ 0.1% ריבית. המשקיעים משכירים את הדירות שקנו "להשקעה". ולכן, כל עליית ביקוש להשקעה מלווה בעליית היצע להשכרה. אם המחירים עולים כי הרבה אנשים שמחים להשקיע, מחירי השכירות היו אמורים לרדת במקביל. היות שגם מחירי השכירות בשמים משהו לא מסתדר לי עם הניתוח.לי נראה שמחירי הדיור בארץ הם לא בועה, אלא מייצגים נכונה את העובדה שמספר בתי האב בארץ עולה בכ 44000 בשנה, בעוד מספר הדירות הנוספות המוצעות בשוק הוא כ 10000 בשנה. ב 2014 נוספו כ 50000 דירות, ואם הקצב הזה ימשיך, וכל שנה יבנו כ 6000 דירות יותר מהגידול במספר בתי האב, הביקוש וההיצע יתאזנו בתוך כ 20שנה (היות שחסרות היום כ 120000דירות).
0
רון וייס
הריבית נמוכה כדי לעזור ליצוא
היצוא מהווה 60% מהתמ"ג.בניית דירות מהווה 10% מהתמ"ג.לכן בנק ישראל מעדיף את טובת היצוא על הסיכון של שוק הדירות ועל כל מה שתואר בכתבה.
0
אשר פט
איציק, אז איפה 120000 משפחות ברחוב?
!
0
יעקב .
האם בנק ישראל יודע מה הוא עושה?
"לכן בנק ישראל מעדיף את טובת היצוא על הסיכון של שוק הדירות"זאת מתוך הנחה שבנק ישראל יודע (מבין) מה הוא עושה, והוא מסוגל לכוון את המדיניות למקומות שהוא רוצה.אני חושב ששתי ההנחות לא נכונות. בנק ישראל אין לו מושג ירוק מה הוא עושה, כול מה שהוא עושה זה מקרי.וגם - אין לו שום יכולת להשפיע על כלום. היכולת היחידה שלו היא להדפיס כסף.
0
עפר
רון - ייצוא וייבוא ושער חליפין
https://www.youtube.com/watch?v=c9STBcacDIMמומלץ לראות את ההסבר למה אין צורך לעודד את הייצוא על חשבון הייבוא תוך החלשת המטבע שלך.תחשוב על יצרן נעליים שרוצה שמחיר הנעליים ירד?הממשלה היא יצרנית שקלים - עדיף לה לחזק את השקל.
0
יעקב.
גם הממשלה לא יודעת מה היא עושה
"הממשלה היא יצרנית שקלים - עדיף לה לחזק את השקל."עדיף לה לא להתערב.גם הממשלה, כמו בנק ישראל, חיים תחת אשליה שהם חכמים גדולים, ויכולים לעשות א', ב' או ג' כדי להשיג מטרות נעלות (הורדת מחירי הדיור, הדברת העוני וכו').אין להם לא מושג מה לעשות, ולא מושג על תוצאות אפשריות של המעשים המקריים שהם עושים.האמונה שניתן לכוון את הדברים מלמעלה היא אשליה.הממשלה לא יודעת לא מה כדאי לה, חא מה היא רוצה, ולא כיצד להשיג את המ שהיא אינה יודעת אם היא רוצה...
0
אפרים
אגב, יופי של מאמר !!!
!!
0
יעקב.
בעת אינפלציה נדל"ן הוא מקלט
ומחירי נדל"ן עולים - מחיר של דבר ריאלי - מציינים הרבה פעמים ירידת ערך הכסף.נכון, יש הרבה מוצרים ולא כולם עלו, והעסק מסובך... אבל - עליית מחירי נדל"ן וסחורות אחרות - זה סימן לאינפלציה. הסחורות (נפט, תבואה, זהב) אינן יקרות במיוחד כעת, אבל כאשר כן היו יקרות (לפני שנה, שנתיים), הדבר גם לא השתקף במדד.נכון, כול סחורה יש לה חוץ מהאינפלציה, סיפור משלה, עם הרבה נתונים אחרים.וכן - נדל"ן צריך להיות מרכיב בסל האינפלציה - כולנו קונים מדי פעם נדל"ן, זה חלק מהחיים.
0
אפרים
נדל"ן סחורות ואינפלציה
1. מחירי הנדלן הריאליים בישראל ירדו בתקופה שבין 6/1996 - 6/2007 ב מעל 20% . באותה תקופה הייתה האינפלציה 35% . כנראה שבתקופה המדוברת הלמ"ס לא שיקרו...2. סחורה מוגדרת כמוצר נזיל מאוד עם מחיר עולמי אחיד שנקבע בכל רגע. מה לנדל"ן ולסחורות ? 3. מחירי הסחורות כבר 4 שנים בירידה . כדאי שתתאים את התיאוריות שלך לנתונים ולא להיפך.4. ככלל , נדל"ן מהווה מפלט למשקיעים בעת דפלציה וריבית נמוכה , כי אז האלטרנטיבות לקבלת תשואה נורמלית מוגבלות .
0
רונן
מדוע הדיור יקר, - א היבט הביקוש
עליית מחירים נגרמת כתוצאה משילוב מספר גורמים: א. נכונות הציבור לשלם יותר וגידול היקפו של ציבור זה. ב. יכולת הציבור לשלם יותר . ג. חולשת רכיב התחרות – ההיצע, העשוי להוריד מחירים. רכישת נדל"ן בישראל היא עסק מוצלח. הכלכלה יציבה, האבטלה קטנה, הבטחון הפיזי גדל. למעשה כל מי שקונה דירה בישראל מקבל בנוסף למקום מגורים גם "תוכנית חסכון צמודת נדל"ן" שהוכחה כמוצלחת ביותר לאורך שנים רבות. ובוודאי בהשוואה לחלופות אחרות. ולכן לא רק זוגות צעירים, גם משקיעים מחו"ל וגם בעלי יכולת מישראל מאמינים בכלכלה ובמדיניות הישראלית ובוחרים להשקיע כאן בנדל"ן (אהרון ברק למשל רכש 18 דירות).רוב הציבור בארץ רוכש את הדירות באמצעות הלוואות ומשכנתא. מכאן שירידת הריבית משמעותה שעבור אותו החזר חודשי הזוג יכול לרכוש דירה יקרה יותר. כדי לסבר את האוזן, כל ירידה של אחוז אחד בריבית, בהלוואות מקובלות של 30 שנה, מאפשרת רכישת דירה היקרה בכ 15% . והפחתה של 3% בריבית – כפי שבוצעה בישראל כדי לבלום מגמות של האטה ומשבר כלכלי, פירושה שניתן באותו החזר חודשי לרכוש דירה היקרה ב 48% בממוצע. ואם נוסיף לכך את השיפור באיכות הדירות החדשות וסביבתן, נקבל את מלוא עליית מחירי הדירות של השנים האחרונות (55% ) לפי דוח המבקר.הצלחת נושא ההיטק בארצנו הביאה לכך שחלק הולך וגדל של הזוגות בארצנו מסוגלים ויכולים לשלם יותר עבור הדירה. הן בשל הגדלת היקף ההכנסה, והן בשל הורדת המחירים של רוב הצרכים האחרים, ומכאן הגדלת הרכיב הפנוי להשקעה בנדל"ן.
0
אברקדברה
המדד ירד כי בנק"י נפל לבור הלמ"ס!
משכנתא שמשלם משק בית לא נכללת במדד, כי זו הרי לא הוצאה ממשית (רק שליש מהוצאות משק בית ממוצע, MIND YOU). אז הריבית הנמוכה גורמת לעליית מחירי דיור, אנשים לוקחים משכנתאות עתק, אנשים מצמצמים בהוצאות על שני השלישים האחרים (מזון, אגרות, דלק ופנאי), המדד יורד, בנק"י נזעק מהמדד הנמוך ומוריד את הריבית. מצחיק, הזוי, אבל נכון. מנפלאות הכלכלה הקיינסיאנית.
0
אשר
אין בועה
איציק מתגובה 3 צודק בניתוח שלו. הביקוש לדירות אינו ריק מתוכן, לכל דירה שנקנית יש מישהו הזקוק לה פיזית כקורת גג. הגידול הטיבעי באוכלוסיה הישראלית הוא מהגבוהים בעולם המערבי, כל שנה יש יותר זוגות צעירים מקודמתה. זה לא משנה אם דירה היא מושכרת הוא בבעלות, העובדה שיש צורך בה ובעוד אחרות, אין סתם ביקוש לדירות כריקות, או דירות נופש כדירה שניה לעשירים. בארה"ב היתה בועה כי המחירים הביאו לכדאיות זמנית של הגדלת ההיצע עד שבנו יותר דירות מדיירים, ולבסוף לא היה מי שיגור בהם. בישראל כל דירה שתבנה תאוכלס. ההיצע לא מדביק את הביקוש כי המדינה מחזיקה בכ-95% ממלאי הקרקעות ואחראית לאישורי בניה ופיתוח של 100% מהפרויקטים. התנהלות הממשלה גורמת לזה שההיצע מוגבל והיא גורמת למחסור פיקטיבי במשאב העיקרי לדירה - קרקע זמינה לבניה.הורדת הריבית היא רק שמן למדורה, אבל לא הגורם העיקרי ולכן אם יעלו את הריבית לא תיהיה ההתמוטטות של שוק הדיור המתוארת בכתבה, אלה פגיעה ברמת החיים של האזרחים. הם יקטינו צריכה,נסיעות לחו"ל,רכבים,בילויים ...וכו' , אבל כל משפחה תצרוך דירה, ובכל שנה יהיו יותר משפחות חדשות מקודמתה.אם היה פה יותר חופש בשוק הקרקעות, השוק היה מגדיל מהר את ההיצע בגלל ירידת הריבית, עד שהיתה נוצרת בועה, בדיוק כפי שקרה בארה"ב. למרבה האירוניה שליטת הממשלה בקרקעות מונעת את גידול ההיצע עד להווצרות בועה בגלל הורדת הריבית.....
0
אפרים
לאשר - ובין 96 ל2007 לא התחתנו?
בתקופה האמורה ירדו מחירי הדירות ריאלית ב 20% . אבל הריבית הייתה גבוהה ואלטרנטיבות ההשקעה היו יותר מעניינות.
0
חשבון פשוט
ל 16: יפה אמרת ולכן הפיתרון הוא
להפריט את הקרקעותוגם לבטל את המונופול של המדינה על יצור הכסף מה שיוביל לריבוי מטבעות שבכל אחד יכול להיות באופן פוטנציאלי מנגנון שונה לקביעת הריבית.אני מעריך שברובם ככולם הריבית תקבע על ידי השוק החופשי.
0
רוני אורן
לאיציק ואשר
ולכל מי שלא חושב שהריבית אשמה - האם ידוע לכם על עליה מדהימה באוכלוסית ישראל מאז 2008? עליה בזוגות הצעירים? המתגרשים? אז מה קרה ב2008? אה כן, הריבית התחילה לרדת...הרוב היחסי של עסקאות הנדל"ן בישראל הם של דירות להשקעה - דירה שניה ומעלה, אח"כ משפרי דיור ורק אח"כ זגות צעירים - מחוסרי דיור. על מה זה מעיד? על כך שלגידול באוכלוסיה אין קשר לעלית מחירי הנדל"ן כי חלקם בעסקאות הנדל"ן נמוך. לגבי השכירויות יש פה מין מעגל, לכאורה כמו שאמר איציק, עליה בהיצע של הדירות להשכרה היה אמור להוריד את מחירם, אבל אפקט המעגל הוא שככל שמחירי הדירות לקניה עלה, הביקוש לדיור להשכרה שהוא מוצר חליפי גם עלה בגלל שיותר אנשים "נאלצו" לעבור למסלול ההשכרה כי הם לא יכולים להרשות לעצמם לקנות דירה. למרות זאת, קצב עליית מחירי ההשכרה נמוך מקצב עליית מחירי הדיור לקניה מה שמעיד על כך שאכן ההיצע של הדיור להשכרה הולך וגדל.
0
יבגני
ל 5
הם אצל ההורים וביחידות דיור.במצב המחירים שהיה לפני כמה שנים, הרבה יחידות דיור עמדו ריקות. היום כל בית צמוד קרקע שנבנה, נבנה עם יחידת דיור, או כמה. והן כולן מתמלאות. לדעתי יש בעיית היצע קשה מאוד שבאמת יקח שנים ארוכות לפתור. זה בהנחה שמישהו באמת רוצה לפתור אותה.אני וזוגתי גרים ביחידת דיור במושב בשפלה, לא מקום אידיאלי מבחינת מרחק לעבודה\לימודים. כל היחידות ברחוב מאוכלסות בזוגות צעירים, גם עם ילדים. אפשר להתווכח על המספרים, אבל אני מסכים עם הניתוח של איציק.
0
אשר פט
יבגני-מחסור חמור בטרקטורים בבריה"מ
יבגני, הנושא הזה אינו הנושא המרכזי של המאמר כאן, אך נחמד להתווכח. ובכן, גישתך מזכירה לי את שלהי ימי בריה"מ בסוף שנות ה-80, ראשית ה-90: העיתונות כבר יכלה להגיד (כמעט) הכל, אך התפיסה הייתה עדיין קומוניסטית. העיתונים זעקו אז על "מחסור חמור בטרקטורים וקומביינים" שבתורו גרם ל"מחסור" בלחם וכו'. אבל באותו היום, ניתן היה להיכנס לחנות של JOHN DEERE במוסקבה ולקנות 10, 100, 1000 טרקטורים באיכות מעולה ואספקה כמעט מיידית. לא היה "מחסור" בטרקטורים, היה מחסור בטרקטורים במחיר, במחיר! שאותו יכלו לשלם חקלאי בריה"מ המתפרקת.יש "מחסור" ביחידות מגורים בישראל באותה מידה לוגית שבה יש מחסור בFERRARI או דירות-גג מפוארות (פנטהאוסים בעברית) או ווילות בשפלת החוף, שהרי כל מה שאני לא יכול להרשות לעצמי, זה "מחסור".
0

3000 תוים נשארו