שלישי, 14 אפריל 2015 19:16

השבתת רכב שרים בשבת

אם התחבורה הציבורית (וגם חברת אל-על) מושבתת בשבת – הגיוני שגם כל רכב ממשלתי אחר יושבת. למה רק שרים?

1538



תנועת מחאה ברשת קוראת לאסור על
 נסיעת רכבי השרד הממשלתיים של השרים, בשבת. זאת, במחאה על סירוב שר התחבורה, ישראל כץ הליכודניק להנהיג תחבורה ציבורית בשבת.
 
התביעה היא, כמובן, דמגוגית. השבתת תחבורה ציבורית (של האוטובוסים) בשבת נעשתה על ידי בן גוריון בזמנו, במסגרת ה"סטאטוס קוו" הקדוש בענייני דת ומדינה, שהונהג על ידי ממשלות מפא"י והשמאל. מאז, שום כוח, אפילו לא הקב"ה, לא יכול לשנות את הסטאטוס קוו. לא שאין תחבורה ציבורית בשבת – יש ובשפע –  מוניות, מוניות שרות, ומיניבוסים. רק אוטובוסים ורכבות אין – וכנראה גם אין צורך בהם. מאחר ואין עבודה בשבת, אין גם ביקוש להסעות המוניות בשבת.
 
מאידך, אם התחבורה הציבורית (וגם חברת אל-על) מושבתת בשבת – הגיוני שגם כל רכב ממשלתי אחר יושבת. אבל למה רק "רכב שרד" של השרים? למה לא גם "רכבי השרד" של כל חברי הכנסת? למה לא גם הרכבים של החברות הממשלתיות – למשל הרכבים הצמודים של מנהלי חברת החשמל?
 
אם ה"שמאל" רוצה להשבית רכבים ממשלתיים בשבת – אין בעיה: יעלה נא הצעת חוק כזו בכנסת. מובטח לה רוב מוצק של כל המפלגות הדתיות, ויחד עם קולות "המחנה הציוני", יש עתיד והרשימה המאוחדת – זה יעבור בלי בעיה.
 
אני מת לראות את הח"כים של המחנה הציוני ויש עתיד מצביעים בעד השבתת רכבם הצמוד בשבת.

יעקב

עודכן לאחרונה ב שישי, 27 מאי 2016 20:22
דוב הקוטב
אני בעד.. בהחלט יהיה מעניין :-)
לגופו של עניין - בערים הגדולות בעולם (ניו-יורק למשל) יש ביקוש רב (אם כי פחות) לתחבורה בימי ראשון גם של אנשים שלא עובדים ביום זה (הרבה כן כי עסקים רבים פועלים).נוער, קשישים, תיירים, אנשים שאין ידם משגת - משני הצדדים של המפה הפוליטית - יברכו על תחבורה ציבורית בשבת, בעיקר למקומות בילוי, שמורות טבע ומקומות טיול, וכן גם ביקור חולים מאושפזים בבתי חולים (החולים עצמם לא סביר שיגיעו בזמו חרום (שבת) באוטובוס).
0
גבע
יעקב, מאיפה אתה יודע שאין ביקוש?
אם אין ביקוש אז לא צריך חוקים ותקנות שמונעים נסיעה של תחבורה ציבורית/חברות תעופה בשבת, הרי אם אין ביקוש אז פשוט לא תהיה הפעלה של קווים כאלה. בדיוק כמו שאתה לא יכול לדעת מה מחירו האמיתי של מוצר בפיקוח, כך אתה לא יכול לדעת מה ה"מחיר" האמיתי של נסיעה בשבת (ואגב מה המחיר האמיתי של נסיעה בתחבורה ציבורית?).יואילו בבקשה להתיר ויהיו אלה הנהלות חברות התחבורה הציבורית שתחליטנה באם להפעיל קווים בשבת או לא. סביר להניח שיהיה ביקוש להסעות בתדירות נמוכה ו/או שימוש ברכבים קטנים יותר מאוטובוסים.
0
אני
ציפיתי ממך להרבה יותר
מה הקשר שוב בין שמאל לשיוויון בפני החוק?אני ימני ומרתיח לי את הדם לראות שעל חשבון המסים שאני משלם השרים חוגגים 24/7 בעוד העם נאלץ למצוא פתרונות תחבורה יקרים כדי לבלות בסופי השבוע.
0
אני
ועוד דבר, פשוט כי שכחתי לכתוב מעצבי
מי שמך לומר שאין צורך בתחבורה ציבורית בשבת בשעה שבכל חור אחר בעולם התחבורה הציבורית פועלת 7 ימים בשבוע ולא באמת מביאה להפסדים קשים של הקופה הציבורית?הגיע הזמן שתפנים שהאוטופיה הזאת שתהיה קופה ציבורית שלא תישדד לא קיימת בשום פינה בכדור הארץ. ברגע שיש כסף, לוקחים אותו. השאלה היא רק לאן לוקחים את הכסף הזה. אני מעדיף שאם יש כסף, אז שילך לתחבורה ציבורית 7 ימים בשבוע ועד שעות מאוחרות. נכון שהייתי מעדיף שלא תהיה קופה ציבורית כלל ושכולם יסתדרו בכוחות עצמם אבל זה לא יקרה.אז בוא ננסה למתן את המצב המחורבן שהמדינה הזאת הגיעה אליו שיש חלק שמשלמים וחלק שני שרק מקבלים. הייתי שמח להיפטר מהרכב שלי אבל אני מוגבל מאוד במשך יום וחצי בשבוע, אז הייתי שמח מאוד לתחבורה ציבורית בשבת.
0
יעקב.
אני בעד תחבורה ציבורית בשבת
אין צורך להתלהם, זה לא הנושא.בוודאי שהמדינה לא צריכה להתערב בנושא התחבורה הציבורית בכלל. שיסע כול מי שרוצה, מתי שהוא רוצה, זה מובן מאליו.אלא - שבמדינה שלנו שי אנשים שחושבים אחרת - הדתיים, המתנגדים להפעלת המדינה בשבת. ובמדינה דמוקרטית כוחם מספיק גדול כדי לכפות את הסטטוס קוו הקדוש, ואין אפשרות לשנותו. הוא נקבע עוד לפני קום המדינה אומיד עם הקמתה על ידי בן גוריון.נושא התחבורה בשבת הוא עוד סיבה טובה להפקיע את ההתעסקות בנושא התחבורה מידי המדינה.אלא, שבנסיבות הקיימות זה לא אפשרי.אולי - אם יכפו איסור נסיעה בשבת של כול כלי הרכב הממשלתיים, כולל שרים, חברי כנסת וגם מנהלי חברות ממשלתיות - אולי בתנאים אלה יווצר לחץ פוליטי להפעלת תחבורה בשבת.
0
עמי
דווקא מסכים לכתוב!
אכן, כאשר קובעים עיקרון כבר קשה יהיה לשים לו גבולות. ואני אברך על השבתת כל הרכבים הממשלתיים וגם של חברות ממשלתיות בשבת. נקטין הבזבוז.
0
יוסי
תחבורה ציבורית בשבת יש רק בחיפה
היות וזה צילום מצב שהיה עם קום המדינה. לפני שנים זה היה מוצדק בחלקו. היום כאשר לרוב האוכלוסיה יש רכבים פרטיים אין לזה הצדקה.
0
יעקב .
יש תחבורה בשבת
יש מוניות ומוניות שרות. אין בעיה.
0
בתיה אבן
מה שאסור הוא תחבורה במימון המדינה
מאחר וחברות האוטובוסים והמטוסים מסובסדות ע"י המדינה והרכבת היא חברה ממשלתית , העקרון הוא שהמימון מועבר רק למי שפועל לפי חוקי המדינה - ובכלל זה חוק השבת.כפי שחברות המקבלות סיוע מהמדינה מחוייבות למשל להעסיק נכים, או להעדיף תוצרת מקומית (אגב זה המצב גם במדינות אחרות), הרי בישראל בה נחקק חוק העבודה והמנוחה הדבר כולל גם ציות לחוק זהההצעה להשבית את כל רכבי המדינה בשבת, בעקבות הדרישה להשבית את רכבו של שר התחבורה, היא נכונה, ואם הדבר יגרום לכך שרבים יעדיפו להפעיל רכב פרטי ויוותרו על הרכב הממשלתי ואווילות נושא הליסינג, הדבר יהיה לברכה לכולנו.
0

3000 תוים נשארו