הדפס עמוד זה
שלישי, 02 יוני 2015 10:31

מי צריך שרת תרבות?

השאלה הבסיסית היא בשביל מה צריך בכלל שר תרבות? למה המדינה מתערבת בעסקי התרבות?

 

 

 

 


1550
בטלוויזיה סיפרו על תגובות של אמנים אחדים על מינויה של מירי רגב לשרת התרבות. לא כדאי לצטט במדויק את התגובות, כי אנו בבלוג זה לא אוהבים לנבל את הפה. התגובות היו מאד לא "תרבותיות". הן צפויות. ה"אומנים" כידוע שייכים רובם למחנה הציוני השמאלני השפוי, ורק טבעי שלא יתלהבו ממירי רגב. מירי רגב ה"לאומית" שמכריזה על עצמה כ"מאמינה", משתטחת על קברות צדיקים, מברכת בכותל, רחוקה מ"אמנים" אלה בהשקפותיה כרחוק מזרח ממערב. מירי רגב שרת תרבות?

השאלה הבסיסית היא בשביל מה צריך בכלל שר תרבות? בשביל מה מתעסקת המדינה ב"תרבות"? לא אשאל את השאלה הקשה יותר: מה זה "תרבות"? – לאומנים המצויים יש תשובה ברורה לשאלה זו: "התרבות זה אנחנו"!

 

אנשי השמאל, כמובן, אומרים: מה זאת אומרת? אתם רוצים שהאזרחים יהיו ברברים, נבערים, חסרי תרבות? מי ינחיל להם תרבות אם לא המדינה? המדינה צריכה ל"תרבת" ולחנך את האזרחים ברוח הנכונה – רוחנו השמאלית השפויה – וחלילה לא ברוח אחרת, מפגרת דתית או הלאומנית.

 

למעשה, האומנים רוצים כסף, ופרנסה, כמו כולנו. הם רוצים שהמדינה תפרנס אותם על ידי תמיכה ב"תרבות" – כלומר בהם (התרבות זה אנחנו). הם רוצים להתקיים בנוחיות, על חשבון אחרים, מכספי המיסים של המדינה. שרת התרבות היא שממונה על חלוקת הכספים האלה ועל מינוי הוועדות למיניהם (של מקורבי האמנים) שמחליטות כיצד בדיוק מחלקים את הכסף.

 

אני מקווה ששרת התרבות החדשה תחלק אתכלתקציב התרבות למוסדות ש"ס, לישיבות למיניהן (העוסקות גם הן בתרבות), ולקרן למורשת ז'בוטינסקי (איש תרבות מובהק, סופר והוגה). אני מקווה שה"אמנים" וחוגי השמאל ילמדו שאין לערבב תרבות בפוליטיקה. למשל, מדוע זה צודק לממן מכספי המדינה תיאטרונים וקונצרטים שיותר משלושה רבעים מהאוכלוסייה לא אוהב ולא הולך אליהם? מדוע שגב' כהן מחדרה תממן את התזמורת הפילהרמונית להנאתו של מר ליבוביץ' מצפון ת"א?

 

המדינה לא צריכה לעסוק בתרבות ולא לממן "תרבות" לא כזו ולא אחרת. זה לא עסק שלה.

 

אם כן מערבבים תרבות בפוליטיקה, אז פוליטיקאים מוציאים כספי "תרבות" לפי השקפתם ולמקורביהם, והיא לא תמיד תואמת את השקפת ה"אמנים". שילמדו ה"אמנים" ואנשי השמאל ש"המדינה" זה לא תמיד הם, שאת המשחק הפוליטי יכולים לשחק גורמים רבים.

 

אני קורא למירי רגב לעשות מעשה חרקירי, ולבטל את תקציבי התרבות למיניהם (לתיאטראות, לתזמורות וכ'). שיתקיימו נא יצרני התרבות מהמכירות לצרכני התרבות. מי שנפשו חפצה בתרבות (ואני מקווה שזה כולל את כולם) שילך להצגות ולקונצרטים, ויתמוך באמנים בקניית כרטיסים למופעים, איש איש והמופעים שהוא אוהב לפי טעמו. אפשר גם לתרום.

 

כמובן, הסיכוי שמירי רגב תבטל את תקציבי התרבות הוא אפס מוחלט. מה, היא פראיירית? בשביל מה עמלה קשה להתמנות לשרה, אם לא בשביל לחלק כסף? להרגיש את הכוח שבחלוקת כספים של אחרים?

 

תרבות זה לא עסק למדינה ולפוליטיקאים, מוטב שאנשי השמאל יקלטו את זה, ואם מירי רגב תעזור בכך, היא תבורך.

 

יעקב

עודכן לאחרונה ב שישי, 27 מאי 2016 17:08

פריטים קשורים

יוסי ברנע
קיצור דרך ליברטני
יעקב, אתה מציג את נושא התרבות בצורה חדה וחלקה שכל ליברל לא יכול שלא להסכים עמה. אבל נשאלת השאלה האם את מקיף בכך את התרבות? אולי יש בכל זאת תרבות שהיא ענינה של המדינה? מה למשל אתה אומר על אנדרטאות לנופלים? טקסים בבתי קברות צבאים? בישראל לא קיים אבל נהוג במדינות רבות טקס ליד החייל האלמוני? מה לגבי חידוני מורשת? מה לגבי מימון תזמורת שצועדת ביום העצמאות?
0
פרובוקטור
רק אולי בתחומים האלה
שכן עליהם יש קונצנזוס.מה גם שטקסים צבאיים ואנדרטאות לנופלים הם חלק מהאתוס הצבאי, וכידוע צבא הוא אחד המוסדות ההכרחיים של המדינה. מה גם שזה לא נמצא תחת אחריות משרד התרבות.לא תיאטראות, לא קונצרטים, לא קולנוע, לא דברים אחרים.
0
משרד התרבות 03/06/15
תרבות מסובסדת זה לא תרבותי
!
0
עמי 03/06/2015
מאמר מצוין! כנ"ל גם לגבי הספורט !
אכן דברים כדרבנות ! יפה לראות כיצד ניתן לחשוב אחרת באופן מפוכח ושונה מהחשיבה לה הורגלנו וליתר דיוק אולפנו. יש להרחיב האמור גם לגבי הספורט. נלאנו לממן קבוצות וספורטאים ומאמנים ומשלחות. שיחפשו להם ספונסר ויעזבו אותנו לנפשנו. כבר מזמן מיותר ולא מלהיב לראות זרים משחקים במדי ישראל
0
רון וייס 03/06/2015
תרבות חייבת להיתמך ע"י המדינה
אי אפשר לקיים תיאטרונים,תזמור ות,אופרה וכו' בלי תמיכה ממלכתית של המדינה.
0
גרי 04/06/2015
וייס, זה לא נכון
אבל גם אילו זה היה נכון, זה בסך אומר שאין לנ"ל שום זכות קיום. על מנת לקיים אופרה די בכך שאחוז מזערי מבין האנשים יוציא אחוז מזערי מכספם על אופרה. תיאטרון זה עסק לכל דבר, ולא רק שיש לו זכות קיום בלי תמיכה "ממלכתית", הוא אף יכול לשלם משכורות גבוהות לשחקנים.
0
יאיר שפי 07/06/2015
תקציב תרבות ספורט ודת
"תרבות" צריך להיות מדור קטן במשרד החינוך, יחד עם "ספורט" ו"דת".כדי לעשות סדר בנושא מימון התרבות, הספורט והדת, כך שבאופן דמוקרטי ביותר כל אחד יוכל לצרוך תרבות המתאימה לסולם הערכים שלו, וכל סקטור, מדתיים לסוגיהם, עממיים ועד (מה שנקרא) אליטות, יצרוך בדיוק את מה שמוכנים לשלם הפרטים המרכיבים אותו, אני מציע:המדינה לא תתמוך בגופים שמספקים תרבות, ספורט ודת; לא כספים ייחודיים ולא "תרבות מטעם"! המדינה תיתן לכל אזרח את הסכום שמגיע לו עבור סל שכולל: "תרבות, ספורט ודת", והוא ירכוש אותם במחירי השוק, לפי העדפותיו ואמצעיו. כל אחד יחליט מה זו תרבות לגביו.המפתח לחלוקת הכסף לכל אזרח יהיה לפי "נקודות הזיכוי" שמחושבות לפי מצבו האישי והמשפחתי. שווי כל נקודת זיכוי יהיה: (סכום כל התמיכות שבתקציב המדינה מחולק בכל הנקודות במדינה).המדינה תהיה כמו הורה סביר, שמקציב דמי כיס לילדיו.ה"יוצרים" יצטרכו למכור את "מרכולתם", כמו שמוכר זמר חתונות, ר"ל.תרבות שאין לה דורש תקבל פינה מתאימה במוזיאון מתאים ו/או באחד החוגים באקדמיה.קבוצות שיהיה חשוב להן לספק צרכים בנושא מסוים - יצטרכו למצוא מימון לכך. יהיה משקל גדול יותר למתנדבים ולנדיבים, אך לא תיווצר תלות בהם, כי מדובר בשירותים שאינם בסיסיים ובגופים "מיסיונריים". לכל אזרח יהיה כרטיס חיוב אישי, מעין כרטיס אשראי, שיהיה ניתן להשתמש בו רק לתשלום בגופים מאושרים.לא תהיה אפשרות משיכת יתר ולא תהיה אפשרות לנצל הקצבה של שנה מסוימת בשנה שאחריה.
0

3000 תוים נשארו