הדפס עמוד זה
שלישי, 15 דצמבר 2015 17:17

מתווה הגז פרק ב': לא לסמוך על עסקים עם שליטים ערבים

הכותרת נשמעת "גזענית", אבל זו המציאות המזרח תיכונית. ה"מומחים" של "המדינה" רוצים לנהל מו"מ על אספקת גז לירדן, הנזלת גז במצרים, מכירה לפלסטינים, ואם ירצה השם אולי גם לטורקים. השתגעתם?

 

נשמע "גזעני", אבל זו המציאות המזרח תיכונית. ערבים נחשבים בעיני המערב ל"ילד הבעייתי" בכיתה. צריך "להתחשב" בהם, "לוותר", צריך "להבין" אותם, "להכיל" את הטירוף, "לכבד" את המנטאליות בשם "הרב-תרבותיות", ותמיד – לא לשכוח ליזום "צעדים בוני אמון". לא צריך לשפוט אותם לפי אמות המידה "שלנו". לאור ההצלחה המסחררת בעסקי "השלום", מדברים כולם על עסקי גז עם השכנים.

הפוליטיקאים החברתיים שלנו, מומחים לעסקים. ובייחוד גדולה מומחיותם בעסקי נפט ועסקי יצוא. לממסד הפוליטי הישראלי יש ניסיון מתמשך בן 50 שנים בחיפושי גז ונפט באמצעות חברות ממשלתיות – הם קדחו עשרות שנים, גילו חול וקברו מיליארדי שקלים. אפילו את שדות הנפט המצריים, באבו רודס במדבר סיני, שנכבשו במלחמת ששת הימים – הם לא הצליחו לנהל מרוב פרשיות שחיתות בשנות השבעים. מדובר היה על "לנהל נפט" – אפילו לא "לחפש נפט".

עכשיו, ה"מומחים" של "המדינה" רוצים לנהל מו"מ על אספקת גז לירדן, הנזלת גז במצרים, מכירה לפלסטינים, ואם ירצה השם אולי גם לטורקים.

השתגעתם? עם שליט ערבי אפשר לחתום מקסימום על "הסכם שלום", אבל עסקים?

חברת החשמל זכתה השבוע בפסק בוררות בינלאומי שקבע שחברות הגז המצריות חייבות לפצות את חברת החשמל בכ-1.8 מיליארד דולר. המצרים הפסיקו את הזרמת הגז לישראל לפני מספר שנים, למרות הסכם חתום. אין ישראלי בודד שמאמין שהמצרים ישלמו לחברת החשמל הישראלית אפילו סנט אחד כפי שמתחייב מפסק הדין. אז הם חתמו, אז יש פסק בוררות. צריך להבין את המנטאליות המצרית... הם נפגעו ונעלבו עמוקות מעצם הפניה לבוררות בינלאומית... נו... הכבוד הערבי.

אילו פסק הבוררות היה הפוך, וחברת החשמל שלנו הייתה צריכה לשלם למצרים – כלום יש ספק שהיינו משלמים עד הסנט האחרון? הרי אסור לפגוע ב"כבוד הערבי". רק המחשבה על אי-תשלום פיצויים למצרים, אילו נפסקו, הייתה ממלאת את כיכר רבין בתל אביב בהמוני מפגינים – מחאה על הפגיעה ב"שלום" עם מצרים.

הפלסטינים חייבים לחברת החשמל הישראלית קרוב ל- 2 מיליארד שקלים. מי שמאמין שהם אי פעם ישלמו את החוב – שיצביע. הם הרי "המסכנים" ו"המדוכאים" בסיפור. נסו לנתק לעזה את ה"חשמל חינם", אפילו בעיצומו של מטח טילים מעזה. קל הרבה יותר לבטל "חשמל חינם" לעובדי חברת החשמל שלנו – הם לפחות לא יארגנו חרם עולמי על ישראל.


1581 2



אז למי נשאר לייצא גז? אה, לעבדאללה מלך ירדן. הירדנים יקבלו גז, אבל יגיע יום שהתשלומים ייפסקו – מה נעשה? ננתק את הצינור לירדן? רק רמז בכיוון זה יקפיץ את נשיא ארצות הברית ואת כל נשיאי אירופה: "המלך הירדני ייפול בגלל יהודים רודפי הבצע". מדינת ישראל תידרש שלא לחבל ב"יציבות במזרח התיכון".  

שכחנו את היצוא לטורקיה, אבל זה לא מעשי עד שלא נתנצל על עניין המרמרה ועל פרשת הכיסא הנמוך מידי, עליו ליברמן הושיב את השגריר הטורקי. הטורקים רגישים לפגיעה בכבודם ועלולים להפסיק לשלם עבור הגז הישראלי בגלל משהו. הם מפחדים רק מפוטין, ולא בטוח שהרוסי ירצה לעזור לנו כאשר הטורקים ייעלבו.

אבל שום דבר לא מפריע ל"מומחים" באקדמיה ובממשלה לספק תחזיות יצוא מסודרות ל"מזרח התיכון החדש" על גבי לוחות אקסל מרשימים. לעומת זאת, קשה להאמין שתשובה ונובל אנרג'י יסמכו על החתימה של הערבים – אפשר לנחש שכאשר יתקרב טקס החתימה, הם יזכו בערבויות של ממשלת ישראל. לשם כך קיימת חברה ממשלתית עלומה ששמה בישראל "אשרא" שחזונה: "ניהול הסיכונים במסגרת ערבות המדינה באופן מושכל" (מתוך אתר החברה). רווחי היצוא של חברות הגז יגיעו, אם כך, לבעלי החברות. הפסדים בעסקי היצוא למדינות ערביות ישולמו על ידי "העם" שהוא הבעלים של חברת הביטוח הממשלתית. אל תדאגו, לא כל ההפסד יהיה עלינו – "רק" 90%. כמו בכל פוליסת ביטוח – יש "השתתפות עצמית" של המבוטח ב- 10%.

מוטי היינריך

עודכן לאחרונה ב שבת, 28 מאי 2016 06:47

פריטים קשורים

משה 15/12/2015
נכון אלא שדווקא נתניהו מדבר על כך
החברתיים רוצים להלאים את הגז או להשאירו באדמה לדורות הבאים
0
עמי 15/12/2015
חזק ענייני ונכון
סוף סוף יש משהו אמיץ דיו לאמר את האמת. האמת הפכה בעידן הפוליטקלי קורקט הארור ל"מוקצה". יישר כוח.
0
איתן שרון 15/12/2015
גז והערבים
בעקרון אתה צודק שקשה עד בלתי אפשרי לגבות חובות מהערבים אלא שהחוזים ייחתמו מול חברות בינלאומיות בריטיות ואיטלקיות.המצרים רק יקבלו מסים מאותן חברות
0
יעקב 15/12/2015
אבל מה הפואנטה?
לא הבנתי למה חותר המאמר, או מה רוצה להגיד.האם הוא בעד מתווה הגז שנתניהו רוצה להעביר או נגד?האם הוא בעד להשאיר את עסקי הגז לבעלים החוקיים - ה"טייקונים" (תשובה ונובל אנרג'י) - או להלאים את הגז ונהלו על ידי פקידי ממשלה מושחתים?ולמי למכור את הגז? לערבים או לנוצרים? מדוע צריך מוטי להתעסק בסוגיה זו? האם הוא בעל שדה גז?שימכרו בעלי שדה הגז למי שהם יכולים, זו בעיה שלהם, אבל, בלי ביטוח ממשלתי, ובלי תכתיבים ממשלתיים. זבש"מ.מי שלא מצליח לגבות כספים מהערבים זו חברת החשמל הממשלתית של ישראל. חברות פרטיות עושות יופי של עסקים עם ערבים. הערבים, כפרטים, הם בדרך כלל יותר אמינים וישרים בעסקים מהרבה יהודים.
0
אשר 15/12/2015
עסקים עם ערבים
יעקוב צודק, ערבים כפרטיים הם ראויים למסחר כמו כל יהודי. מניסיוני כחזם נדלן, ספק ערבי הרבה יותר אמין מכל מהנדס עיר בארץ ( בדכ הם שקרנים אם זה נוח להם). אני מעדיף לעשות עסקים עם כל ערבי מאשר כל יהודי פקיד ממשלתי או עירוני. אולי מוטי צודק בזה ערבי ממשלתי פחות אמין מיהודי ממשלתי, אבל את מי זה מענין, שניהם גנבים. הסוגיה היא לא המוצא, אלה התערבות הממשלה בעסקים ללא צורך.מוטי, קצת התפזרת, כל הממשלות, רשויות מקומיות, חברות החשמל הממשלתיות ודומיהם מושחתים וגנבים בלי קשר למוצא שלהם
0
אשר 15/12/2015
עוד נקודה
מכורת המאמר אפשר לחשוב שעל שליטים שהם לא ערבים כן אפשר לסמוך. הצחקת אותי, לא סומך על שום שליט אפילו אם הוא יהודי, אפילו אם הוא ישראלי, אפילו אם הוא פו הדבזה כמו לקרוא למאמר ״ לא לסמוך על גנב ערבי ״
0
יעקב 15/12/2015
עסקים טובים עם טורקיה והערבים
לישראל יש עסקים מצויינים עם טורקיה, בהיקף של מיליארדי דולרים לשנה. כול זה - בלי קשר לנתניהו וליברמן או ארדואן, שיכולים רק להפריע (ומפריעים לפעמים) אבל חוץ מזה הם לא רלוונטיים.גם עם ארצות ערב יש לא מעט קשרים עסקיים, בשקט, כמו שצריך.עולם העסקים הוא העולם הכי משוחרר מאידיאולוגיות, דעות קדומות או תסביכים. אתה עושה עסקים עם מי שאפשר להרוויח ממנו גרוש, בלי קשר למין, דת, לאום, מוצא, או אידאולוגיה.חוץ מזה - אתה חי איפה שאתה חי, לא איפה שהיית רוצה לחיות. אנו חיים במזרח התיכון, אלו הם שכנינו, ובנושא הגז, הגיאוגרפיה כן קובעת ומשפיעה על האפשרויות. אנו לא יכולים לייצא גז לאמריקה.
0
יעקב 15/12/2015
עקרון זכות הקנין - בגז
השאלה היסודית בנושא הגז היא: של מי הגז. כלומר: האם מוכר ומיושם בישראל העקרון של זכות הקניין ובעלות פרטית על עסקים. זכות זו מוגדרת בחוק יסוד, אך למרות זאת - בקטע הגז (וקטעים אחרים) ה"חברתיים" שוללים אותה.האם הגז שייך למי שקנה כחוק זכיון עליו, גילה אותו ופיתח אותו - או האם הגז שייך לכול עם ישראל - כלומר לפקידי הממשלה ולירון זליכה?
0
רון וייס 15/12/2015
היצוא הישראלי לעזה פורח
!
0
ענת ש 17/12/2015
על אותו משקל
אם תשובה לא היה מוצא גז כל השקעתו היתה ממומנת עי המיסים והפנסיות שלנו בתספורת נוספת לאדון. סיכון ממשי לע היה פה.ואל לנו לשכוח שגם יהודים לא השאירו בעולם מוניטין חיובי בעניין אנשי עסקים ישרים ואמינים.
0

3000 תוים נשארו