רביעי, 06 ינואר 2016 20:23

המונופול השערורייתי של בנק ישראל

בנקים בישראל הם "כאילו בנקים". הם ארגוני פקידים הפועלים תחת ניהול ומרות בנק ישראל ביד רמה. באמצעות רגולציה קשיחה עד הפרט האחרון בנק ישראל מונע תחרות. שודדים את האזרח בחסות המונופול הממשלתי.

1596



שמעו סיפור אמיתי. באחד הימים האחרונים התקשרה פקידה מחברת אשראי, במסגרת מסע קידום מכירות, והציעה לי הלוואה בתנאים אלה: עד 50 אלף ש"ח, לתקופה של עד 5 שנים, לפירעון בהחזר חודשי של 968 שקל לחודש, שהם, בסיכומו של דבר – להחזיר 58,008 ש"ח. הריבית הגלומה בהלוואה זו היא כ 6.2%. זו ממש מציאה! אותה הלוואה בבנק רגיל נושאת ריבית של 9% והחזר חודשי של 997 ש"ח.

זה שוד בצהרי היום, זו ריבית שערורייתיתריבית נשך. אתם יודעים כמה ריבית משלמים הבנקים למפקידים על פיקדונות שקליים? בערך אפס. ליתר דיוק: אפס בריבוע. אם תפקיד 50 אלף שקל בבנק לחמש שנים תקבל בסוף חזרה בערך 50 אלף ש"ח. אולי תקבל 50 אלף ועוד 10 ש"ח ריבית....

חברות כרטיסי האשראי אינם בנקים. אבל הן נמצאות בבעלות מלאה של הבנקים. הריבית בבנקים גבוהה יותר. הבעיה אינה בחברת כרטיסי האשראי אלא במערכת הבנקאות, קרי בבנק ישראל.

הנקודה שאני רוצה להדגיש זה ההפרש בין ריבית החובה וריבית הזכות (spread).

במדינה נורמאלית, בה יש תחרות בין הבנקים, יש תמיד הפרש נורמאלי של בין 1-2% בין ריבית הזכות (אותה מקבל אדם שמפקיד כסף בבנק) לבין ריבית החובה (אותה משלם אדם שלוקח הלוואה בבנק). הבנק הוא בעצם מתווך –  מתווך בין אנשים שיש להם עודף כסף לזמן מה ומפקידים אותו בבנק, לבין אנשים שזקוקים להלוואות, ורוצים להשתמש בינתיים בעודף זה. בתור מתווך ומפגיש בין שני סוגי האנשים, כלומר בתור נותן שרות, "מגיע" לבנק להרוויח אותו הפרש בריבית – שבאופן נורמאלי נע סביב 2%.

זה קורה במדינה נורמאלית, בה יש בנקים פרטיים ותחרות בין בנקים רבים.

אצלנו זה לא קיים. אצלנו אין בנקים, אלא "כאילו בנקים". הבנקים אינם אלא ארגונים של פקידים הפועלים תחת ניהול ומרות בנק ישראל. בנק ישראל מנהל את מערכת הבנקאות ביד רמה. ה"מערכת" מורכבת ממספר זעיר של בנקים ("כאילו" בנקים) וכדי להקל על שליטתו לא מאפשר בנק ישראל הקמה והפעלה של בנקים נוספים, חדשים. הוא לא מאפשר לבנקים זרים לפעול בארץ. הוא לא מאפשר תחרות חופשית בין ה"בנקים" המעטים הקיימים בארץ. בנק ישראל מנהל את הבנקאות ברגולציה קשיחה עד הפרט האחרון. הדבר היחידי בו הבנקים מתחרים ביניהם הוא רוחב החיוך (המלאכותי והמאולץ) של הפקידות בבנק. בשום פרט אחר אין תחרות בין הבנקים, הרגולציה מפורטת, ומקיפה את כל הנושאים המהותיים. אין שום חופש עסקי לבנקים, הכול מנוהל ונכפה על ידי בנק ישראל, בצורה אחידה, בירוקרטית, מחניקה.

בחסות המערכת הזאת שודדים את האזרח, כל יום ביד רמה. המפקידים מקבלים אפס ריבית בבנק. זה פוגע בייחוד באנשים מבוגרים (כמוני) שחסכונותיהם נשחקים ונושאים תשואות נמוכות מאד עד שליליות. לעומת זאת - מי שנזקק להלוואה, כולל יזמים או בעלי עסקים, משלמים ריביות ענקיות. (הריבית על אוברדראפט או משיכת יתר בכרטיסי האשראי היא לא 6.1% אלא 13.5%). הבנקים הפכו למסחטה של כסף מהציבור – זו התוצאה של המדיניות של בנק ישראל, זה נוח לו. זה תואם את השקפת העולם ה"חברתית" לפיה בעלי עסקים (ובייחוד בנקאים) הם רשעים, לפי הגדרה, ורק פקידי בנק ישראל הם מלאכים טהורים, שיודעים יותר טוב מה טוב לכולם, ויש להם הסמכות החוקית והמוסרית לכפות את דעתם עלינו. אם יתנו חופש לבנקאים, חו"ח, ימצצו הבנקאים (הטייקונים) הרשעים את דמנו – ככה מאמינים מרבית האזרחים, שחונכו על ברכי האידיאולוגיה המרקסיסטית. רק בנק ישראל מצילנו מידם, רחמנא ליצלן.
 
בינתיים, מי שמוצץ את דמנו, באופן שיטתי ומתמיד, מאז קום המדינה – זה בנק ישראל, הכופה עלינו ריביות מטורפות. אפשר להתווכח אם זה נעשה מתוך רשעות או מתוך טיפשות, או מתוך אידיאולוגיה – זה לא משנה – התוצאה הסופית – אותו דבר. אבל בנק ישראל מתהדר בטוהר מוסרי (כביכול), של גוף ציבורי העובד, לכאורה, "לטובת הכלל". וה"חברתיים" לא מאמינים שייתכן ש"גוף ציבורי" (להבדיל מטייקון) הוא רשע או טיפש, או פשוט בלתי כשיר לניהול מערכות מסובכות. האמת היא שאף אחד לא יכול לנהל מלמעלה מערכות כאלה גדולות ומסובכות. כשמתעקשים בכל זאת לנהל את מערכת הבנקאות בצורה ריכוזית ודיקטטורית, על ידי בנק ישראל – זה מה שיוצא: מערכת הפוגעת עמוקות בציבור (הן בחוסכים והן בזקוקים להלוואות).
 
לפני כמה חודשים הייתה סיסמא פופולארית ואופנתית: המלחמה  ב"ריכוזיות". הריכוזיות הייתה אבי אבות הטומאה כביכול. בנק ישראל הוא אבא של כל הריכוזיות. הוא ריכוזיות בריבוע. אבל אצלנו מאמינים שריכוזיות של גוף ציבורי זה טוב ורצוי. במקום להילחם בריכוזיות הציבורית והמונופולים בחסות הממשלה – נלחמים בריכוזיות דמיונית של ה"טייקונים".

יעקב

עודכן לאחרונה ב רביעי, 09 מרס 2016 17:23
יעקב 06/01/2016
האסתטיקה של בניין בנק ישראל
הבניין הענק והמפלצתי של בנק ישראל, בתמונה, מתאים לבנק, מבחינה אסתטית וסמלית, כמו כפפה ליד. בניין ענק - המסמל את הכמות הענקים של עובדים מיותרים בבנק ישראל. הבניין נראה כמו מבצר, טנק, סגור ומסוגר, המאחסן בתוכו את המפלצת העלומה ששולטת בכול.זו ארכיטקטורה בומבאסטית וברוטאלית - מתאימה בדיוק לבנק ישראל.
0
תחריראל 06/01/2016
הלוואי שזו השערוריה היחדה מבית המדרש
של בנק ישראל.סתם צירוף מקרים. ה"כלכלה האמיתית" מפרסמת היום מאמר על ניפוח בועת הנדלן שלמעשה מנעה משבר כלכלי גדול ב-2008. הכל תוצרת בנק ישראל.לכבות מדורה ע"י שפיכת שמן.הבנקים המרכזיים, באופן כללי, הם הדבר הכי נוח לקיומו של קפיטליזם של מקורבים במקום קפיטליזם אמיתי שעיקרו שוק חופשי של ממש. לא בכאילו.
0
אפרים 06/01/2016
שוק חופשי - אף אחד לא מכריח
הדוגמא שנתת אינה קשורה כלל לטיעון נגד בנק ישראל . אני מכיר המון אנשים ( לא אמידים במיוחד ) שבהתמקחות נבונה מול הפקיד מקבלים הלוואות בתנאים הרבה יותר טובים ( פריים -0.5% עד פריים + 1% ) או לחלופין ריבית שיקלית קבועה בגובה 3-4% שנתי ל5 שנים .הואיל ואתה בעד שוק חופשי , אל לך להלין על הבנקים . זכותם לבקש כל ריבית - ויש תחרות בשוק . לדוגמא - כל מי שיש לו קרן השתלמות/קופת גמל נזילה - יכול לקבל היום הלוואה בריבית פריים מינוס 0.5% ללא צורך במו"מ . הבנקים מחייבים בריבית על פי רמת הסיכון של הלווה ו/או על פי רמת חוסר המודעות שלו לאלטרנטיבות . אין קשר לבנק ישראל . אגב , באיזו מדינה אתה מכיר מרווחים של 1-2% שלא ללקוחות מועדפים ? אין חיה כזאת בשום מקום !!!
0
אפרים 06/01/2016
הצעה למונופול לבנק המרכזי השויצרי
בקרוב אמור להיערך משאל עם לתת לבנק המרכזי השוויצרי מונופול ליצירת כסף - ע"י מניעת זכות יצירת כסף מהבנקים המסחריים . בקרוב אצלנו ...https://mises.org/blog/switzerland-vote-100-reserve-bankinghttp://www.telegraph.co.uk/finance/economics/11999966/Switzerland-to-vote-on-banning-banks-from-creating-money.html
0
אפרים 08/01/2016
שערי ריבית בכרטיסי אשראי בארה"ב
ניתן לראות בקישור הבא :http://www.bankrate.com/finance/credit-cards/current-interest-rates.aspxהבנקים בישראל צדיקים
0

3000 תוים נשארו