הדפס עמוד זה
רביעי, 14 מאי 2014 04:24

"משאבי הטבע שייכים לעם" - גם במקסיקו

על פי חוקת מקסיקו כל הגז והנפט "שייכים לעם" - ויש שם הרבה. לממשלה יש מונופול על חיפוש, גילוי, הפקה ושיווק המשאבים - החלום של השמאל-מרכז הישראלי מתגשם במקסיקו. ומה התוצאות?

עיקרון "נעלה" זה הושמע רבות בהקשר לרפורמת ששינסקי. זו ההצדקה שניתנה להפרת החוזה מצד הממשלה, והחרמת חלק מזכויות הקניין שהיא עצמה העניקה למחפשי הגז.
 
יש מדינה "נאורה" מאיתנו (וגם עשירה יותר במשאבים), אשר יישמה עקרון זה במלואו – מקסיקו. בחוקת מקסיקו נכתב במפורש: "רק ממשלת מקסיקו יכולה לחפש, להפיק ולזקק נפט וגז במקסיקו". כי הנפט, כאמור "שייך לעם" – והעם פירושו – הממשלה. אז רק לממשלה מותר – באמצעות חברת הנפט הממשלתית PEMEX. ל- PEMEXמונופול על חיפוש, הפקה הובלה וזיקוק של נפט וגז; ובמקסיקו כידוע, יש הרבה נפט וגז.
 
הנה התוצאה: מקסיקו ייבאה (קנתה) 30% מהגז שהיא זקוקה לו מחו"ל, ממקומות בהם הגז לא "של העם" ומותר לחברות פרטיות להפיק גז ולמכור. זאת למרות שיש גז במעמקי האדמה, בשפע, במקסיקו עצמה. כלומר – זה תקין לקחת את הגז "של עם אחר". החוקה של מקסיקו ועקרונותיה הנעלים לא חלים על כל עם וכל גז, רק על הגז של מקסיקו, ששיך לעם המקסיקני, ושוכן לבטח בבטן האדמה.
 
מלבד זה ייבאה מקסיקו כ- 50% מהבנזין, כי PEMEX וממשלת מקסיקו לא מסוגלים להקים ולתפעל בתי זיקוק, ולמשקיעים פרטיים, במקסיקו, אסור לעשות זאת. הוא שנאמר: אתה יכול להיות סוציאליסט טוב, כל עוד יש לך שכן עשיר מצפון (ארה"ב) שהוא קפיטליסט טוב, ומספק לך את מחסורך.
 
ומלבד זה – שורר במקסיקו מחסור בגז באזורים רבים בגלל מחסור בצנרת הובלה, שגם היא באחריות הממשלה. על רמת החיים הכללית במדינה ה"נאורה" הזו לא צריך להרחיב את הדיבור, וגם לא על רמת ה"שיוויוניות".
 

1465
מפגינה נגד ההפרטה של PEMEX

 
עכשיו הם העבירו, לאחר וויכוח נוקב, רפורמה חוקית וחוקתית שתאפשר לגורמים פרטיים לחפש, להפיק, להוביל ולמכור נפט וגז במקסיקו. רק יוזמה חופשית ותחרות, במסגרת חוקית שמגינה על זכויות הפרט והקניין של היזם, יכולה להביא לאספקה, בשפע ובמחיר נמוך, של מה ש"העם" צריך (נפט, בנזין וגז במקרה זה).
 
יעקב

עודכן לאחרונה ב שישי, 27 מאי 2016 17:10

פריטים קשורים

עומר בר 14/05/2014
במקרה אני נמצא במקסיקו
ולהפתעתי אפילו יש מחסור בתחנות דלק,אפשר לסוע לפעמים מספר שעות בלי להתקל בתחנת דלק,אז מה עושים ?ישנה רשת פיראטית של תחנות דלק ביתיות שמוכרות לכל העובר בכביש הסמוך דלק.מיכל של גלון נמכר במחיר גובה יותר מהמחיר בתחנת דלק של פמקס.אני כמובן לא צריך לציין את המפגע הבטיחותי של אחסון דלק שלא במיכלים שמיודעים לזה.כאשר החום מטפס לקרוב לארבעים מעלות בזמן הזה של השנה - מוכרי הדלק מסכנים את הבית שלהם עצמם.אבל אין מה לעשות,איזורים שלמים של מקסיקו לא היו נגישים בצורה לאחרת לכלי רכב.כך המחסור בתחנות דלק - הופך לסיכון האזרחים חייבים לקחת על עצמם.
0
יופיטר 14/05/2014
עומר בר. מסע השיטנה המתנהל נגד
תשובה והזרם התת קרקעי של הקרן לישראל החדשה החותר תחת קיומה של מדינת ישראל יביאו סופו של דבר שגם כאן יתרחש מה שהתרחש במקסיקו
0
יופיטר 14/05/2014
אודות השוויוניות
פרגמנט של היראקליטוס (500 לפנה"ס): ראוי לבני-אפסוס המבגרים שיתלו עצמם כלם וישאירו את העיר לנערים; הם אשר גרשו את הרמודורוס, הגבר עשה-החיל שביניהם, באמרם: בל יהא בינינו אחד עושה-חיל מאחרים
0
רון וייס 14/05/2014
אצלנו ההכנסות הן של החברות הפרטיות
והן תשלמנה למדינה כ-50% מס ותמלוגים מהרווח שיהיה בעתיד,וזאת אחרי שיכסו את סכומי השקעתם בפיתוח שדות הגז.וזה בסדר.
0
יעקב 14/05/2014
שוד הוא בסדר אם הוא לא גדול מדי...
אם שודדים אותך רק "קצת" זה בסדר, אתה עשיר, ויכול לספוג זאת.רק שוד גדול מדי לא בסדר....הכלל המקובל הוא שחוזים צריך לכבד, גם אם טעית וחתמת על חוזה לא כול כך טוב...
0
יואל 14/05/2014
תגובה ליעקב (5)
יעקב - עצוב לראות שגם קפיטלסטים כמוך נפלת קורבן לתפיסת העולם הסוציאליסטית.חוזה? על איזה חוזה אתה מדבר?אתה מזכיר את ועדת ששינסקי שנתנה הכשר להפרת ה"חוזה" בין המדינה לחברות השותפות ואפילו מזכיר שהמדינה היא עצמה נותנת "זכויות קניין".זה לא המצב - זכויות הפרט וזכות הקניין בינהן לא ניתנות ע"י המדינה.במדינה אינה המקור לזכויות ולכן לא יכולה להעניק אותן
0
חי 19/05/2014
הפרת חוזה זה עניין לבית משפט
אם בית המשפט יחליט שהופר חוזה המדינה תחוייב לעמוד בו. בכלל לא קראתי/שמעתי שתשובה או אחרים תובעים את המדינה על הפרת חוזה, למה זה?
0
יעקב 19/05/2014
כי המדינה העבירה חוק ששינסקי
השופט פוסק לפי החוק.הכנסת העבירה חוק ששינסקי, הקובע שהפרת החוזה של המשינה, במקרה זה, חוקי.כמובן - רק למדינה יש פריווילגיה להעביר חוקים לאחר מעשה שהופכים הפרת חוזה לחוקית. יש לה כוח, היא יכולה לעשות מה שהיא רוצה.
0

3000 תוים נשארו