הדפס עמוד זה
רביעי, 25 יוני 2014 04:53

"שערוריה" - בעלים של קבוצת ספורט אינו תורם מספיק

מיעוט זניח בציבור מוכן לתרום כסף מרצונו החופשי לקבוצות ספורט. רוב המתעניינים בספורט בישראל בטוחים שצריך לכפות על כלל הציבור לממן קבוצות ספורט ייצוגי.

הדיאלוג הבא, הלקוח מתוך התכנית "יציע העיתונות" בערוץ הספורט – מייצג סוגיה אופיינית מתחלואי המדינה והחברה בישראל. ויסלחו לי הקולגות היקרים ללבי, אך לא לאמונתי. על הפרק: קבוצת מכבי חיפה בכדורסל החליטה שלא להתמודד במפעל היורוקאפ בעונה הקרובה משיקולים כספיים של הבעלים, ג'ף רוזן.

העיתונאי, ניב רסקין: ״מכבי חיפה מקבלת החלטה שערורייתית - לא להתמודד ביורוקאפ. מה עומד מאחוריה?״1476
פרשן הכדורסל, אלי סהר: "כסף"
רסקין: ״ג׳ף רוזן? כסף? זו בעיה?״
אלי סהר: ״בשנה שעברה ג׳ף רוזן הפסיד מיליון שקל על ההשתתפות ביורוקאפ״.
ניב רסקין: ״טאף לייף, מה לעשות. אל תהיה בעלים של קבוצה״. 
רסקין ממשיך: ״אני רצתי במילאנו להיפגש עם מנכ"ל היורוליג ג'ורדי ברתומיאו כדי להגיד לו עד כמה אנחנו מתאימים ליורוליג!״
סהר מוסיף: ״גם מכבי תל אביב בכדוריד ויתרו לפני חודש על ההשתתפות שלהם בליגת האלופות בכדוריד... אני חושב שקבוצה שהולכת לשחק באירופה צריכה לקבל מיליון שקל״. 
רסקין: ״צודק לגמרי״. 

"לקבל מיליון שקל" – ממי?

הבעיה אינה רק דעתם של שני אנשי הטלוויזיה בדיאלוג, אלא שלהערכתי, גם למעלה מ-90% מהאוכלוסייה שמתעניינת בספורט בישראל חושבים כך. מיעוט זניח מהם היה תורם מכיסו, אפילו 100 שקל, לקבוצת ספורט או לספורטאי בודד. אך בכל זאת, הם מעוניינים להיות בעלי השפעה על המיליון של אדם אחר, ואם אינם מסוגלים להשפיע – אז עדיף שגם לא יהיה מיליון ולא יהיה האדם האחר. אז מאיפה יגיע המיליון? מהמדינה.
  
זה המקום להכניס כוכבית ולהוסיף שכספי ההימורים שמושקעים בספורט הם למעשה כספי מדינה כמו כל מס אחר. ככה זה אצלנו, המדינה טוענת שלהמר זה לא מוסרי, לכן החוק אוסר הימורים, אך הימורים בשם "טובת הכלל" וטובת עסקני הספורט – כשרים. קזינו קפיטליסטי ממוצע בווגאס מחזיר כזכיות ללקוחותיו למעלה מ-92% מהכנסותיו! המונופול הממשלתי על הימורי הספורט מחזיר לזוכים בקושי 60% מהכנסותיו. בנוסף, יש גם מס הכנסה של 25% על חלק מהזכיות. המונופול הממשלתי שודד את לקוחותיו השבויים גם כאן ומונע מהם בחירה בחלופות הימורים הוגנות יותר.

נחזור לקבוצה שלנו, ולמיליון שהיא אולי תקבל מהמדינה על השתתפות במפעל אירופאי בהתאם לפנטזיה של אנשי הספורט. וכעת, יעלה ויבוא הישראלי שמוכן לייקר את עלות גן הילדים לילדיו בכ-30 שקלים לחודש, את עלות הדלק שלו בעוד מחצית השקל, את עלות הקוטג' בעוד חמש אגורות ואת שכר הדירה בתוספת קלה של כ-20 שקלים לחודש. כל זאת כמובן למען הספורט בישראל. חשוב לציין שמנוי חדר הכושר של אותו ישראלי וחוגי השחייה של ילדיו והפילאטיס-יוגה של אשתו – אינם נכנסים תחת הכותרת "ספורט בישראל".

שיטת המיסוי בישראל מוסווית כה טוב, שאנחנו לא שמים לב שמיליון פה ומיליון שם, למימון "מטרות חשובות" – יוצאים למעשה מכיסנו. 

נגיד שמצאנו אפילו שניים או שלושה ישראלים שמוכנים לרדת ברמת חייהם על מנת לקדם את הספורט. מנהל קבוצת ספורט, ששמו יישאר חסוי, סיפר לי על נערך סקר באחת הערים שקבע כי פחות מ-2% מהתושבים מעוניינים שכספי המיסים שלהם יוקצו לספורט. כמובן שכאן לא שווייץ ומשאלי עם לא קיימים, ולכן אותה עירייה ממשיכה להוציא מדי שנה מיליוני שקלים על ספורט.

נו, עכשיו תשאלו: "אז מה, שלא יהיו ספורט, תרבות ואמנות בכלל"? אף אחד לא מימן ממסיו את סאן-אנטוניו ב-NBA, את סדרת הטלוויזיה "משחקי הכס" או את הזמרת ביונסה, והם כולם הכי טובים בעולם.

אז תגידו: "אבל כאן זה לא אמריקה וגם לא אירופה. במצב כזה אצלנו לא יהיה ספורט ב-כ-ל-ל וספורט מעצב זהות לאומית ומייצג אותנו בחו"ל". ראשית, זה לא נכון – לספורט טוב יימצאו נותני חסות (סמי עופר תרם כ-100 מיליון שקל להקמת איצדיון בחיפה). שנית, אפשר לפנות לציבור, ואם אין די ישראלים שמוכנים לתרום מרצונם החופשי לקידום ספורט שמייצג אותנו בחו"ל – אז סימן שזה לא חשוב להם כל כך. המדינה לא צריכה לכפות את מימון הספורט על הציבור וגם לא את מימונם של מוצרי תרבות אחרים.

טל היינריך

עודכן לאחרונה ב שישי, 27 מאי 2016 20:41

פריטים קשורים

אדם 25/6/14
חבל רק שהשוביניזם שלך זולג לפה
פילאטיס יוגה... הקאתי קצת בפה
0
רוצה לשאול...25/6/14
הבנתי את הרישא, שורה תחתונה ....
מה הפתרון?
0
דב 26/6/14
המסקנה הערכית לטובת (2)
אם זכות האדם על פירות עבודתו היא ערך אז דברים רבים לא צריכים להיות ממומנים דרך מיסים כפי שהם היום. אחד מהנושאים הוא תרבות וספורט.בתחומים אלו הציבור קונה את התרבות שלו ואת הספורט שלו מכיסו הפרטי לפי רצונו. יש לציין שזה מוביל למיסוי נמוך יותר עקב צמצום בכל מנגנון הגבייה, החלוקה והשחיתות שנלוות לכל דבר שממשלה עושה. במשפט אחד: לכולם יש יותר כסף בכיס.קיומה של קבוצת ספורט מסויימת, מימונה והשתתפותה במשחקים תהייה תלויה בכמה כסף אוהדי הקבוצה מוכנים להוציא מכיסם הפרטי. הספורט המקצועי בארה"ב הוא דוגמא טובה לאיך זה עובד.
0
בתיה אבן 26/6/14
תבורך על היושר ואומץ הלב
כל הכבוד בימי מונדיאל ושטיפת המוח המתלווה אליו בתקשור לאומץ להודיע "המלך הוא עירום" והפולחן האלים של הספורט התחרותי בו "המנצח לוקח הכל", - גם מהמנוצח וגם מסביבתו. - ענף כלכלי בו מעטים מתעשרים באופן קיצוני על חשבון המס המוטל על העניים צמאי התקווה - הטוטו. ובימים אלו בהם המסך מלא בדמויות מחזיקות השלטים המייבבות על מר גורלן - סגירת רשות השידור, מן הראוי לשוב ולציין שגם אגרת השידור הממלכתי הוא מס על ההמונים כדי לפרנס כמה "טאלנטים" בעיקר. ומס זה יתרחב ויגדל כאשר במקום שיוטל על מחזיקי טלביזיה האמורים ליהנות מהשידורים, הוא יוטל על מחזיקי הרכב שחלקם אינו משתמש בטלביזיה כלל ואינו נהנה מהשידורים בשום צורהגם בתחום הספורט, וכן בנושאי התקשורת יש לחדול לממן מועסקים במחיר יקר, ולהעדיף לממן בלתי מועסקים בעלות נמוכה
0
יואל 26/6/14
false alternatives fallacy
לבתיהמה לגבי האפשרות שהממשלה לא תממן פרזיטים מועסקים במחיר יקר וגם (שימי לב וגם! ) לא תממן פרזיטים לא-מועסקים זולים?הוא שזה פשוט אקסיומה אצלך- המדינה בכל מקרה לקחה לוקחת ותיקח את הכסף שלי ומעבירה אותו לאיזה פרזיט, זה פשוט חוק טבע כמו חוקי ניוטון או החוק ה-2 של התרמו'.ולכן השאלה היחידה היא "איך מחלקים את השלל"?כלומר את תדעי טוב יותר איך לחלק את הכסף שלי בניגוד לרצוני מהחוליגנים שכיום בשלטון?ממש תיבת נוח - דיקטטורים מכל הסוגים והמינים יש בעולם...
0
בתיה אבן 26/6/14
אין לי אידאולוגיה, יש לי רק מתמטיקה
ומאחר ולהחזיק חמישים משפחות של אברכים עולה בערך כמו שחקן שחום עור אחד, עדיף לקיים תחרויות גמרא וחידוני תנ"ך במקום תחרויות כדורסל, ופרסי ענק ל"אח הגדול" ודומיו ובכך תיפתר חלק גדול מבעיית העוני בארצנו. ומאחר ורכיב הרכישות המקומיות הולך ופוחת ככל שההכנסה האישית עולה, כדאי לכולנו לחלק את ההכנסה בין רבים לעומת שיטת "הטאלנטים" בתחום הספורט, התקשורת וכדומה, שם מעטים שואבים המון מכיסינו.מאחר ויש לנו עניין שלא יהיו עניים מרודים מבני עמנו בארצנו, כדאי לבצע חלוקה נכונה יותר של כספי הציבור.וכפי שאנו משלמים הון תועפות כדי להביא ייהודי מתוצרת חוץ "עידוד עלייה" - סל קליטה וכדומה. כדאי ונכון פי כמה לשלם חלקיק מהסכום עבור "יהודי מייצור מקומי", עידוד למשפחות יהודיות הנושאות בעול האמיתי של המאבק הדמוגרפי.
0
טל 27/6/14
ליואל...
האידיאולוגיה היא לא שאני או בתיה נדע לחלק את הכסף שלך טוב יותר מאשר הפוליטיקאים בשלטון... אלא שאתה תחלק את הכסף שלך ותחליט מה לעשות בו, כרצונך - לטוב ולרע. וזה למעשה כל אתר "קו ישר" על רגל אחת.
0
נפתלי מ. 27/6/14
הערה חשובה למערכת האתר:
התוכן מעניין, אך אי אפשר לקרוא את הכתבות בקלות. בכל פעם צריך להזיז את החיצים אנה ואנה. מי רוצה לטרוח בכל פעם להעתיק את כל הטקסט לקורא אחר (וורד, פנקס) כדי לקרוא? בכתיבת הערה זו, למשל, פשוט "משכתי" בתיבה, וכך ראיתי מיד את מה שכתבתי. נא לתקן את הבעיה כדי להקל על הקריאה. תודה רבה.ושוב, הייתי רוצה להפנות אחרים לאתר...
0
אליהו, חיפה 27/6/14
לנפתלי: באיזה דפדפן מדובר?
והאם ניסית ללחוץ על המקשים control -או להקטין גודל פונטים דרך התפריט כדי לפתור את הבעיה?
0
מוטי היינריך 27/6/14
בעיות טכניות באתר
אנחנו מודעים למספר מגבלות טכניות באתר "קו ישר".בימים אלה אנחנו עובדים על גרסה חדשה של האתר - נקווה להעלותו לאוויר תוך מספר חודשים.
0
גרי 27/6/14
דווקא זו לא הבעיה פה
1. לא תמיד המאמרים עוברים הגהה (למשל, אצדיון) ואין הקפדה על כתיב חסר (שערוריה).2. אחד הכותבים חותם בשם פרטי, מה שיוצר בעיית אמינות. עדיף אפילו שם עט, רק לא שם פרטי.3. אין ארכיון מסודר. בארכיון הקיים אפשר לדפדף עד גבול מסוים. אין אפשרות חיפוש.4. שם המחבר מצוין רק בסוף המאמר.5. יש חלקים מיותרים באתר, למשל דף דרושים שעומד כאבן שאין לה הופכין, הפורום חסר הפעילות.6. מיותרים הבאנרים לקפיטליסט היומי (שבקושי כותבים בו) או לאתר של בועז ארד (שחלק ממאמריו סגורים). אפשר במקום לספק באנר לפייסבוק של תל"ח.
0

3000 תוים נשארו