הדפס עמוד זה
רביעי, 16 יולי 2014 06:16

כמה באמת עולה טיל יירוט של "כיפת ברזל"?

למושג "מחיר" בהקשר של טיל יירוט אין שום דמיון לאותה מילה בהקשר של מחיר ארון באיקאה. מחיר המוצר בחנות הוא מחיר שוק. אז איך נקבע "מחיר" של טיל יירוט?

1481 1וויקיפדיה

מחירו של טיל יירוט של כיפת ברזל, על פי המצוטט מפי "גורמים בכירים" הוא כל מספר בין 40 אלף דולר לבין 100 אלף דולר. כל כתב תקשורת בוחר מספר כרצונו בטווח זה. אני משער שגם ל"גורמים הבכירים" המצוטטים, מי שלא יהיו, אין מושג חיוור. כל אחד מצטט את כל אחד, וה"בכירים" מצטטים גם את עצמם כי הם קוראים ושומעים על כך כמונו בתקשורת. "בכיר" קורא ש"גורם בכיר" אומר.

למושג "מחיר" בהקשר של טיל יירוט אין שום דמיון לאותה מילה בהקשר של מחיר ארון באיקאה. מחיר מוצר בחנות איקאה הוא מחיר שוק. מחיר שנקבע על ידי היצע וביקוש למוצר. יש מיליוני לקוחות שמחפשים ארונות ויש מאות שמציעים ארונות למכירה. התחרות של הכול בכול מורידה את המחיר באיקאה בערך למינימום האפשרי. מחיר השוק.
 
כאשר ממשלה נכנסת לתמונה, בין אם היא הקונה או בין אם היא המוכרת של מוצר – התמונה כבר משתנה. לפני שנים פורסם בארצות הברית כמה משלם משרד ההגנה האמריקאי עבור מוצרים שזהים להם נמכרים גם בשוק הפרטי. אני לא זוכר בדיוק את הנתונים, אבל מכסה פלסטיק של אסלה לשירותים (לדוגמה) נמכר על ידי היצרן לצבא ב-200 $, כאשר מכסה זהה של אותו יצרן נמכר בהום-דיפו השכונתי ב-15 דולר. כאשר נשאל דובר צבאי לפשר ההפרש הוא הסביר שמכסה האסלה מוזמן על פי "מפרט צבאי". לגמרי לא מפתיע: ישבן ממשלתי תמיד יקר יותר.
 
טילי היירוט של "כיפת ברזל" מיוצרים על ידי רפאל – חברה ממשלתית, 100% בבעלות המדינה. רפאל מוכרת את הטיל למשרד הביטחון שגם הוא "בבעלות" מלאה של המדינה. אז איך נקבע המחיר? המחיר אינו מחיר שוק אלא מחיר מוסכם פוליטית. פוליטיקה פנימית של 2 גופים ממשלתיים.
 
יש להניח שרשמית לפחות – רפאל מגישה "תחשיבים". המדינה בקושי מסוגלת לבדוק את ה"תחשיבים" שקואופרטיב אגד מגיש כדי לקבל את הסובסידיה השנתית, אז החבר'ה ברפאל מגישים "תחשיב" לחבר'ה במשרד הביטחון או באוצר. כולם מכירים את כולם.
 
מחיר גבוה לטיל מגדיל את "הרווח" של רפאל. רפאל משלמת מס חברות למדינה על "הרווחים". בשורה התחתונה נשאר "רווח לאחר מס" – ממנו שוב משלמת רפאל לממשלה דיבידנדים – מחצית מהרווח מידי שנה (כ- 200 עד 300 מיליון שקל בשנה)... ומי הקליינט שקונה את הטיל מרפאל? משרד הביטחון מתקציב הביטחון.
 
ייתכן מצב ששני הגופים של אותה ממשלה מעוניינים להציג מחיר גבוה לטיל, כל אחד משיקוליו הוא. הגוף האחד מציג "רווח" והשני אולי מעוניין להראות כמה גבוהות "הוצאות ההצטיידות" ולכן צריך להגדיל את תקציב הביטחון. הסיפור מורכב בהרבה מהמתואר כי מעורבות כאן עוד מספר ידיים ממשלתיות: רכיבים של המערכת נקנים מאלתא של התעשייה האווירית – גם היא חברה ממשלתית, וכנראה גם מתע"ש (עוד חברה ממשלתית).
 
ייתכן מצב ששני גופים של אותה ממשלה הם בעלי אינטרסים מנוגדים בקביעת מחיר לעסקה ביניהם. כל צד מפעיל לחצים, מגייס "הוכחות", מציג "תחשיבים" וקשרים – ו"המחיר" נקבע.
 
אין לי מושג כמה באמת עולה לייצר טיל, אבל מכונית מרצדס GLK 4X4 עם מנוע 3500 באבזור מלא, מודל אחרון מהניילונים, עולה בארצות הברית 50,310 דולר וכולם מרוויחים ממנה יפה... אני לא מאמין שטיל יירוט באורך של 3 מטר ובקוטר של 16 ס"מ – עולה הרבה יותר ממרצדס. אולי אלה ה"תחשיבים" ששולחים לאמריקאים שמממנים את בניית הסוללות ואת רוב הטילים.
 
טיל יירוט אינו זול, אבל גם לא צריך להתרגש כש"גורם בכיר" מספר לנו כמה יקר כל טיל...
 
מוטי היינריך

עודכן לאחרונה ב שבת, 05 נובמבר 2022 20:16

פריטים קשורים

דורון 16/07/2014
כאן יש קצת יותר פרטים
http://news.walla.co.il/?w=/551/2626716
0
טוביה החולב 16/07/14
ארון באיקאה...
אהבתי את ההשוואה לגבי מחיר ארון באיקאה. יש מבינתי?ובעניין מחיר טיל היירוט: חשבתי שאתה רציני קצת יותר. מסתבר שהתבדיתי.הסבר? לא נראה לי שאתה זקוק להסבר ממני הקטן...
0
יעקב 16/07/14
כיפת ברזל אינה ארון
אכן ההשואה בין כיפת הברזל לארון לא כול כך מוצלחת. ארון באיקיאה אינו הסוג היחידי של מוצרים שקיימים בשוק, יש סוגים שונים ולכול אחד מאפיינים כלכליים משלו. למשל: תמונות (אומנות) נמכרות לפעמים בעשרות מיליוני דולרים למרות שלייצר אותן לא כול כך יקר...דוגמה יותר קרובה הן התרופות. הכימיקלים שבכדור עולים אולי 20 ש"ח אולי גרושים, בכול זאת, תרופות נדירות נמכרות בעשרות אלפי דולרים למנה.המחיר העיקרי בתרופה אינו הכימיקלים שהיא מכילה אלא המאמץ שהושקע בגילוי ופיתוח התרופה. מבחינה זו הדבר דומה לכיפת הברזל, שעיקר מחירה - מאמץ הפיתוח, ולא הפריט הבודד של המוצר המוגמר (הטיל המיירט). בדומה לתרופות חדשות, המוגנות על ידי פטנט, גם לכיפת ברזל אין מתחרה, אין מוצר חלופי בשוק.אכן, קשה מאד לבדוק את מחיר כיפת הברזל, אבל הדבר נובע מאופי המוצר ולא מכשל כולשהו.אני מנחש, באופו כללי, שתמחור כיפת הברזל נעשה בערך בשיטת "קוסט-פלוס" - כלומר כיסוי כול הוצאות הפיתוח + רווח כולשהו ליצרנים.אני מניח שצבא שלם של פקידים ומנהלים ועוד סוגי פרזיטים תפסו טרמפ בגופים הממשלתיים (רפאל, תע"א), על גב המהנדסים והמדענים שפיתחו את המערכות. זה רגיל... אין מנוס מזה. הם מרוויחים משכורות די שמנות, אבל לא מקבלים חלקים מה"רווח".... לא רווחי הון.אני לא חושב שאפשר להצביע על לקחים כלכליים בעסק הזה - זה לא עסק כלכלי כול כך... גם אין לי שום הצעה גאונית כיצד לייעל אותו ולהוזילו...
-2
יוסי ב. 16/07/14
היינריך לא משווה טיל לארון...
מי שמבין כך - יש לו בעיה בהבנת הנקרא.מה שכתוב: מחיר ארון נקבע על ידי השוק. מחיר טיל נקבע בפוליטיקה פנימית ולכן זה אינו "מחיר". זהו."התמחור" הוא פוליטיקה פנימית נטו כי עיקר ההשקעה לפיתוח הגיע מאמריקה. לא צריך לשחק ב"נדמה לי" ולהכניס לתחשיב החזר על ההשקעה במו"פ. זה לא חלק מה"קוסט".אני מאמין שברפאל תקעו מחיר כי האמריקאים משלמים. מחיר שמכסה להם גם פרויקטים אחרים. עבדתי במפעל שהגיש בקשה למדען הראשי עם רשימה של 30 אנשים שעובדים על הפיתוח. תכל'ס, 4 עבדו על הפרויקט. כל היתר עבדו על דברים אחרים.
2
יעקב 16/07/14
כול מוצר והמאפיין שלו
מחיר הארון נקבע לע ידי השוק בצורה מסוימת, מחיר התרופות נקבע בצורה אחרת. מחיר המוצרים הבטחוניים - בצורה אחרת.זה לא משנה אם היצרן "רפאל" או לדוגמה "לוקהיד מרטין" (לכאורה חברה ציבורית לא ממשלתיית). תמחור פריטים בטחוניים זו בעיה קשה, ותמיד יש "ניפוחים"...., בסופו של היום - העיקרון הוא "קוסט פלוס" - כשהקבלן תמיד מנפח את ה"קוסט, (העלות). בטחון עולה ביוקר... והוא בא עטוף בשחיתות... זה טבעו....אם אני הייתי צריך לחפש משהו לקוי מבחינה כלכלית, לבקר אותו, ליקוי ברור ו"זועק לשמיים" הייתי מחפש במקום אחר....למשל: "מועצת הצמחים" (ליד משרד החקלאות....כיפת הברזל היא כלי נחוץ ומועיל, ואין טעם סתם לנחש על עיוור על השחיתויות הכרוכות במימונו - בקיצור: נושא לא מתאים לקיטורים...
0
אזרח 16/07/14
אין קשר בין גודל הטיל למחיר שלו..
.
0
יעקב 17/07/14
מרצדס - מוצר אופנה
ההשואה עם מכונית מרצדס גם היא לא טובה.מרצדס הוא מוצר אופנה - סוג נוסף של מוצר... למשל שמלה אופנתית עשויה לעלות 5000 ש"ח או יותר, בעוד שמלה אחרת, עם אותה כמות בד ואותה עבודת תפירה (רק עיצו לא אופנתי) תעלה רק 100 ש"ח.המרצדס עולה ביוקר בגלל העיצוב האופנתי. ידוע שיצרני המכוניות מרוויחים הכי הרבה על מוצרי יוקרה.
0
יעקב 17/07/14
השוואה לטילי פטריוט
השוואה יותר טובה של עלות כיפת הברזל יכולה להיות מול טילי הפטריוט, זה סוג דומה של מוצר מיוצר על ידי חברה "פרטית" בארה"ב לאחר מכרז של משרד ההגנה האמריקאי.אינני יודע כמה עולה הפטריוט, אבל אני מנחש שיותר מכיפת ברזל....גם באמריקה יש ניפוח מחירים ושחיתות...
0
יעקב 17/07/14
הבעיה: וועדי עובדים וחוקי העבודה
ידוע שבתעשיות הבטחוניות, כמו גם בחברות ממשלתיות אזרחיות, בחברת החשמל, נמלים וכו' - ישנה אותה בעיה: אבטלה סמויה בשיעור מאד גבוה - בטח מעל 30% אולי מעל 50% - כלומר עד 50% מהעובדים לא עושים כלום (אלא רק נזקים). העסקה של קרובי משפחה ומקורבים פוליטיים חסרי כישורים.כולם מושכים משכורות גבוהות, לפי סולם אחיד, בהתאם לוותק, בלי קשר לתרומה לייצור. פיטורים אסורים בתכלית האיסור בגלל חוקי העבודה הנאורים והוועדים - אי אפשר לסלק עובדים בלתי מועילים.ככה מתנהל סקטור מאד גדול בכלכלת ישראל, והממשלה חסרת אונים לתיקון המצב (אם היא בכלל מעוניינת...).זה לא קשור ספציפית לכיפת הברזל.
0
אשר 17/07/14
ביקורת מיותרת
מוטי מייצר לנו בשוטף מאמרים מענינים המציגים ביקורת נכונה על התנהלות הממשלה ושלוחותיה, כאשר הוא מסביר למה הממשלה לא צריכה לעסוק בנדל"ן,תקשורת, תחבורה..וכו'.הממשלה כן צריכה לעסוק בבטחון פנים וחוץ של האזרחים כמו משטרה וצבא. טילים ומוצרי לוחמה מן הטעם הבטחוני שייצרו ע"י הממשלה. האם הגיוני שכיפת הברזל תיהיה מוצר מדף של חברה פרטית שגם אויבנו יוכלו לרכוש ? ברור שכמו לכל חברה ממשלתית לתעשיה צבאית יש תחלואים, אבל כבר כתבת עליהם במיליון הקשרים אחרים (רשות השידור, הנמלים, חברת חשמל...), מה הטעם לכתוב את אותו הדבר ועוד בזמן לוחמה ?!יותר מענין בזמן לחימה מה דעתך האוביקטיביסטית/קפיטליסטית לגבי עצם הלחימה, עקרונות מטרותיה, האם היישום שלה נכון וכדומה.אגב, מרצדס היא כמו מוצר מדף בפס יצור המוני עם נסיון של 100 שנה, כיפת ברזל זה מוצר ביצור מיוחד custom made, במחקר ופיתוח חדשני וניסיון יצור של שנתיים. ההשואה בין שניהם לא רצינית על גבול הדמגוגית.
0
יופיטר 17/07/14
הבעיה מחמירה כאשר לחברה הממשלתית
אינטרס פוליטי, כן מלחמה לא מלחמה. אני לא מבין מה יעקב רוצה, מוטי אומר לפחות שלא ישחקו אותה, עם תשלום דיבידנדים לממשלה, ולא עם תשלומי מס הכנסה של העובדים וכו' סבב התשלומים מכיס אחת לכיס השניה של אותו גוף, מי צריך את זה? מאמר מצוין
0
יעקב 18/07/14
המחלות לא קשורות לכיפת הברזל
המחלות שהוזכרו (למשל תשלום מיסים ודיבידנדים של מפעלים ממשלתיים) הן מחלות או אבסורדים של כול המשק הממשלתי, לא קשורות לכיפת הברזל.לא היה צריך להשתמש בתירוץ, ובאופנתיות של השם "כיפת ברזל" כדי לתקוף חוליים ישנים של המערכת הממשלתית. זה לא קשור... זו לא דוגמה...
0
יופיטר 18/07/14
בכיפת הברזל זה בולט מפני שכל הייצור
נמסר לממשלה, כמו נניח המדפיס הממשלתי, האבסורד הוא לא רק הדיבידנד אלא אפילו מס הכנסה, מה הטעם להוריד מעובד ממשלתי מס הכנסה, המשמש בעצם לתשלום המשכורת, תן לו נטו וזהו. זה גם היה כנראה מקטין את שיעור הפנסיה התקציבית
0
יעקב 18/07/14
מה זה קשור לכיפת ברזל?
.
0
יופיטר 18/07/14
הקשר לכיפת ברזל פשוט. מדובר במוצר
שלא נמכר לשום גורם חוץ מאשר לממשלת ישראל, ומיוצר על ידי ממשלת ישראל, מדובר בייצור נטו 100% על ידי הממשלה ובמוצר הנמכר נטו 100% לממשלה, לעומת מפעל ממשלתי המוכר גם לגורמים חוץ ממשלתיים במקרה הזה הטיעון יותר סבוך. זה לא רק כיפת הברזל זה היה גם המדפיס הממשלתי אם המפעל הזה היה מוכר את מוצריו לממשלה, נדמה לי שזו לא צורת ההליך
0
יעקב 18/07/14
האם יש דרך אחרת לייצר כיפת ברזל?
לך הצעה יותר טובה לייצור יותר יעיל וזול של כיפת ברזל?יש משהו ספציפי שפגום בתהליך ייצור כיפת ברזל ושניתן לתקן אותו? בארה"ב מייצרת חברה "פרטית" את טילי הפטריוט. האם הם יותר יעילים וזולים? לא!אם לא - מה טעם בקיטורים ?גופים ממשלתיים הם בהכרח מסורבלים, בזבזניים ומושחתים. זה ידוע. זה חל גם על הצבא ועל התעשיות הבטחוניות. אלא שבמקרה של הצבא והתעשיות הבטחוניות אין דרך להמנע מהפגמים האלה, כי אין אפשרות לספק את הצרכים האלה (בטחון) ללא מעורבות ממשלתית.קבלנים "פרטיים" של מוצרים בטחוניים הם לא פחות מנופחים ומושחתים ממפעלים ממשלתיים.
0
יוסי ב. 18/07/14
חברים, נסחפתם... בפרשנויות
המאמר בסך הכול אומר:לא צריך לקחת ללב את "המחיר הגבוה" של כל טיל יירוט. לנו זה עולה פחות...
0
יופיטר 18/07/14
יעקב. נניח. אבל לשם מה למכור את
את המוצר לממשלה? מסגרת פשוטה יותר , מפעל ממשלתי המייצר עבור הממשלה, לשם כך הזכרתי את המדפיס הממשלתי.
0
יעקב 20/07/14
אינני מבין מה אתה רוצה להגיד
מוצר שמיוצר במפעל ממשלתי לא עולה כסף ??
0
שמחה אפק
מכסה אסלה
בבסיסים צבאיים המכסה חייב להיות קשיח במיוחד על מנת לשרוד לרבות עמידות בבדלי סיגריות.
0

3000 תוים נשארו