שני, 22 ספטמבר 2014 08:05

לידיעת יאיר לפיד: ממשלה מתקיימת רק ממסים (ומגרעון שגם הוא מס)

עימות עם משלמי המס אף פעם אינו נוח פוליטית, לכן מעדיפים פוליטיקאים את מצג השווא שבתקציב גירעוני – לוקחים הלוואה לכיסוי הגירעון.

שר האוצר יאיר לפיד חוזר ומודיע שלא יעלה מיסים. הוא מעדיף להגדיל את הגירעון, אך להימנע ממיסים.
 
מקובל להניח שממשלה מממנת את הוצאותיה בשלוש דרכים: גביית מסים מהתושבים, ואם המיסים לא מספקים ו"נוצר" גירעון – אז הממשלה לוקחת הלוואה לכיסוי הגירעון. ואם השוק מסרב לתת הלוואות לממשלה (לקנות אג"ח) – אז הממשלה מדפיסה כסף למימון הוצאותיה. ובכן, גם שתי הדרכים האחרות הן מס לכל דבר, אם כי מס שאינו מוטל מיידית.
 
מס מוריד את רמת החיים של משלם המס כאן ועכשיו. המס בחלקו מועבר כמתנה לאחרים שאינם מיצרים דבר תמורת הכסף. חלק אחר של המס מועבר על ידי הממשלה לאחרים שנותנים תמורה עבורו – אבל תמורה שנמוכה מהתשלום שהם מקבלים. עובדי הנמל, לדוגמה, אכן עושים עבודה מועילה, אבל  תוצרתם אינה "שווה" את סכומי העתק שהם משתכרים.
 
קל להמחיש זאת במסגרת התא המשפחתי: אם משפחה תיאלץ לתמוך לפתע בקרוב משפחה נוסף שנקלע למצוקה ואינו עובד – אז ההכנסה הפנויה של הגרעין המשפחתי תקטן ואיתה גם רמת החיים של המשפחה.
 
עימות עם משלמי המס אף פעם אינו נוח פוליטית, לכן מעדיפים פוליטיקאים את מצג השווא שבתקציב גירעוני – לוקחים הלוואה לכיסוי הגירעון. אבל הלוואה היא בסך הכול מס נדחה – הממשלה דוחה את גביית המס למועד פירעון ההלוואה.
 
בתקציב גירעוני מסתתרת הצהרה: "ממשלת ישראל החליטה לא להקטין השנה את הכנסות הציבור, אלא לדחות את הטלת המס לעוד 10 שנים (מועד פירעון אגרות החוב שיופצו השנה)." אגרות חוב הן "מס נדחה". ביום הפירעון, הממשלה תצטרך להטיל מיסים כדי שיהיה לה כסף לפרוע את ההלוואה, או שוב לדחות את המס באמצעות מכירת אג"ח חדשות ("לגלגל את החוב").
 
הדפסת כסף לכיסוי גירעון, בניגוד למכירת אג"ח ממשלתי, היא לכאורה "יצירת יש מאין" – רק לכאורה. הזרמת כסף טרי וחדש לשוק אינה דומה לכסף שמגיע לידי המחזיק בו תמורת מכירת מוצר או שירות. הדפסת כסף מקטינה, עם הזמן, את כוח הקנייה שלו ומורידה את ערך אגרות החוב הממשלתיות שבשוק (כולנו מחזיקים אג"ח ממשלה דרך כל אפיקי החיסכון – קרן פנסיה דוגמה). באופן זה הופכת הדפסת כסף למס לכל דבר.
 
עיתוי גביית המס במקרה של הדפסת כסף אינו ברור, תלוי בגורמים רבים ולכן השיטה חביבה על פוליטיקאים. אינפלציה אינה פורצת מיד עם ההדפסה, אין יחס ישר בין כמות הכסף המודפס לבין שיעור האינפלציה (עם מגדילים את כמות הכסף ב-50% אז לא בטוח שהוא יאבד מערכו בשיעור מדויק זה). לפעמים האינפלציה אפילו לא מורגשת כי היא אינה מתבטאת בעליית מחירים, אלא באי-ירידת מחירים (שהיו צריכים לרדת בזכות הגדלת פריון העבודה עקב חידושים טכנולוגים).
 
מיסוי הציבור באמצעות מכירת אגרות חוב ממשלתיות ובאמצעות הדפסת כסף נוח לפוליטיקאים – אין צורך בתהליכי חקיקה מסובכים פוליטית. כנראה שרוב הפוליטיקאים, כמו רוב הציבור, לא מבינים שהמשמעות אחת – מיסוי.    
 
ב"יום הדין", כאשר הממשלה לא מסוגלת יותר לעמוד בהתחייבויותיה לפרוע ולגלגל חובות – ההלוואות שהממשלה נטלה חדלות להיות הלוואות והופכות למס.
 
החשבון הגדול מוגש בבת אחת לאזרחים שנמצאים במקרה בשטח ב"יום הדין". הפגיעה בהם קשה ביותר – במקום שהמס יתפזר בין 14 מיליון אנשים (לדוגמה) שחיו כאן ב-20 השנים האחרונות (אילו הממשלה הייתה מתקיימת רק ממס מיידי במקום מהלוואות), המס מוטל כעת על 8 מיליון אזרחים שמועד "יום הדין" אירע במקרה בתקופת חייהם. ראו את קפריסין, יוון וספרד ואולי גם במדינות נוספות.
 
כלכלנים רבים, אולי רובם, מאמינים בתיאוריה של קיינס, לפיה על הממשלה להזרים כסף מודפס וחם למשק ("מדיניות מרחיבה") בעתות שפל כלכלי – כך "תותנע" הכלכלה ותשוב לתוואי של צמיחה ואז הממשלה תוכל להרשות לעצמה "לספוג" חזרה כסף מהציבור. התיאוריה סובלת מכשלים רבים, לא נפרט מידי. המציאות הפוליטית אינה מאפשרת להגיע לשלב השני – "הספיגה". שום פוליטיקאי לא יסתכן ב"עצירת תנופת הצמיחה" שנוצרת על ידי הזרמת כסף מלאכותית לשווקים – הוא ישתדל לגלגל את הפחית עד לקדנציה של נשיא אחר. לכן, החוב הלאומי של מדינות, כמעט תמיד, במגמת עלייה עד שמציאות משברית עוצרת את התהליך. 
 

1494
כך עלול להסתיים "גרעון ממשלתי": אתונה, יוון 2012


האם יאיר לפיד מבין שגרעון הוא מס נדחה? אולי. אבל אז הוא אשם במצג שווא.
 
יש פיתרון חוקתי למעגל הקסמים: חוקה שאוסרת תקציב גירעוני ואוסרת על המדינה להנפיק אגרות חוב, אלא בזמן מלחמה גדולה, או אסון טבע רחב היקף. ממשלה שסיימה שנת תקציב עם גירעון, רואים אותה כמתפטרת ויוכרזו בחירות חדשות. גם חוקה אפשר לשנות ברוב מיוחס, אבל זה אולי קשה יותר.
 
מוטי היינריך

עודכן לאחרונה ב שבת, 28 מאי 2016 07:20
חורחה גונזלס 18/9/14
יאיר לפיד מתאים להיות נשיא ארגנטינה
.
0
יופיטר 22/9/14
טוב יותר מהטלת מס. התפיסה העקרונית
מאחורי האמירה של לפיד מרעננת ומעודדת. הצעד הבא יהיה קצוץ בתקציב.
0
אשר 22/9/14
יאיר לפיד
תפקיד כשהוא מסתמך על סוללה של יועצים.מנהל תפקידו לשמוע את היועצים ולבסוף להחליט בעצמו כאשר בתמונה הכוללת הוא מבין טוב יותר מכל יועציו. לפיד הוא אדם שאינו מבין בתחום שלקח על עצמו, הוא לומד תוך כדי תנועה וניכר שיועציו מבינים טוב ממנו בתחום הכלכלי.הבאג הדמוקרטי מביא למצב שאדם שלא ניהל אפילו סניף בנק הופך תוך יום אחד מעיתונאי למנהל כלכלה של מדינה שלמה. כבר היה לנו פעם ראש ועד עובדים שהפך לשר בטחון (פרץ).בנתיים הבאג הדמוקרטי הוא בעיה בילתי פתירה וגורם לסימפטומים רבים. אולי בעוד 50 שנה יישמו שיטת ממשל יעילה יותר, בנתיים יהיו לנו עוד הרבה דמוגוגים כמו יאיר לפיד שיקבלו קרדיט מהציבור , הם רק מתחלפים מדי פעם, אך מסמלים את אותו הסימפטום.
0
עפר 22/9/14
יאיר לפיד מבין היטב
יש סרטון שרץ ברשת (לצערי לא מצאתי לינק) של יאיר לפיד במערכת הבחירות מסביר לחברה בני 30 שגרעון במילים פשוטות זוהי הלוואה שלוקח הדור שלי (של יאיר) מהדור שלהם. ז"א שהוא יודע ומציג מצג שווא.
0
לוי 22/9/14
לא ממש קשור לנושא, ובכל זאת ...
במסגרת ה"פתרון החוקתי", האוסר על השלטון לנהל תקציב גרעוני ולהנפיק אג"ח ... נחוצים עוד מספר סעיפים "חזקים" כאלה בחוקה, ואלו הם:- איסור מתן סובסידיות ותשלומי העברה.- איסור החזקה ובעלות על גופים עסקיים (בתחומי תחבורה, חשמל ומים, חינוך, בריאות, תרבות, וכו').- איסור רגולציה (הנה למשל נושא טרי טרי הישר מ"תנור הרגולציה": צו ההרחבה על העסקת עובדים בעלי מוגבלויות).
0
יעקב 22/9/14
יאיר לפיד - פוליטיקאי טיפוסי
הוא קליפה ריקה שפיו עובד אוטוסטרדה.טיפוסי ל"מנהיג" (או פוליטיקאי) דמוקרטי.אם משווים זאת למשטר מלוכני או דיקטטורי: הדיקטטור הוא לפעמים איש טוב ולפעמים איש רע. המנהיג הדמוקרטי הוא תמיד נאד נפוח.
0
אשר 22/9/14
ליעקוב
עדיין אני מעדיף מנהיג דמוקרטי נפוח על דיקטטור טוב לב. הדמוקרטיה היא שלב באבולוציה האנושית לאחר הדיקטטורה. זהו שלב מתקדם יותר. השלב הבא כניראה יהיה דומה יותר לרוח האתר של מוטי, כך אני מקווה...
0
חשבון פשוט 22/9/14
ממשלות לעולם גדלות
מה שיקרה בפועל הוא שהממשלה תכריז על מצב חירום/מלחמהותחדש אותו כל שנהבדיוק כפי שזה קורה היום.כך הממשלה תוכל לנהל תקציב גרעוני כאוות נפשה.
0
יעקב 22/9/14
אשר, הצטרפת לנביאים ?
"הדמוקרטיה היא שלב באבולוציה האנושית לאחר הדיקטטורה. זהו שלב מתקדם יותר."מסתבר שאתה, כמו קרל מרקס, יודע לאן מתפתחת ההיסטוריה. אני שמח לשמוע שיש מי שרואה את העתיד.
0
יופיטר 23/9/14
לפיד מתברר אינו פוליטיקאי טיפוסי.
האמירה כי די לחלוב את העם באמצעות מיסים היא שינוי חשוב. וההתעקשות מאחורי האמירה הזו, עם הקו האדום לעזיבת הקואליציה אם תהיה העלאה במיסים חשובה לכשעצמה. דומני שלא היה בהיסטוריה הפוליטית של ישראל איום לעזיבת קואליציה בהקשר של העלאת מיסים. האתר הזה צריך להעלות על נס את האמירה הזו ולא להצטרף למקהלת התוקפים. לפיד, מתגלה כבעל תפיסה בריאה למדי כך באשר לפטור ממע"מ וכך באשר להתנגדות התקיפה להעלאת מיסים. לפיד מתגלה כטוב בשרי האוצר שהיו למדינת ישראל עד היום. ואת זה כידוע לכם כותב חרדי.
0
עפר 23/9/14
יופיטר - לפיד לא באמת מוריד מיסים
רק קיצוץ בהוצאות הממשלה יחשב כהורדת מיסים. הגדלת הגרעון שקול להעלאת מיסים בשנים הבאות ( אלא אם מפעילים את הפטנט האירופי של הלוואה בריבית שלילית).לפיד יודע את זה אבל בונה על זה שרב הציבור לא יודע.
0
אשר 23/9/14
ליעקוב
התגובה שלך צינית. רשמתי לך תגובה ענינית והבעתי דיעה, שכניראה שונה משלך. הייתי מצפה שתגיב באופן שונה.לגופו של ענין, אני חושב שכל אחד יעדיף את הדמוקרטיה הישראלית הנוכחית על כל דיקטטור שהיה אי פעם בהסטוריה האנושית
0
יעקב 23/9/14
התגובה הייתה עניינית: הגבתי לנבואה
שבה כתבת: "הדמוקרטיה היא שלב באבולוציה האנושית לאחר הדיקטטורה. זהו שלב מתקדם יותר."אתה, כמו קרל מרקס, מתיימר לדעת איך האבולוציה התרבותית והפוליטית פועלת ולאן היא מתקדמת. (קרל מרקס ניבא שהעתיד מתקדם, באופן בטוח, לכיוון הקומוניזם). הטענה שלך זהה מבחינה מהותית. אתה אומר שאתה יודע לאן האבולוציה מובילה 0דמוקרטיה). זו טענה שאוי ללגלג לה.בנושא המהותי: אני חוויתי אישית משטר דיקטטורי שטוב יותר ממשטר דמוקרטי, בהרבה (בשני מקומות). זה לא עניין האם הדיקטטור טוב לב (אין כאלה), זה עניין האם הוא חכם, ומיישם מדיניות כלכלית טובה - יש כאלה. (מדיניות כלכלית נכונה היא גם מדיניות חברתית נכונה - כי להרוס את הכלכלה לא משרת שום מטרה חברתית). הדיקטטור נמצא פחות תחת לחץ פוליטי לחלק כספים בכמויות גדולות לחלקי אוכלוסיה גדולים. הוא מניח לקבוצה קטנה של מקורבים שמהווים את בסיס כוחו ליהנות מהטבות כלכליות (שוחד) - אבל זה כסף קטן לעומת הכספים האדירים שפוליטיקאים דמוקרטיים מוציאים כדי לשחד מגזרים גדולים באוכלוסייה להצביע עבורם.דרך אגב: הרפורמות האדירות, ההיסטוריות, המהפכניות לכיוון כלכלה חופשית בסין נעשו תחת משטר דיקטטורי. עוד מקום שהדמוקרטיה נכשלה והדיקטטורה חזרה, והיא עדיפה, היא מצריים. יש עוד הרבה דוגמאות.הטענה שלך שהאבולוציה מחייבת דמוקרטיה היא דיקלום של קלישאה ולא התייחסות רצינית לנושא.
0
יופיטר 23/9/14
התכוונתי לתכנית מע"מ 0. זו הורדת מס
צנועה אמנם, ומוגבלת אבל בכל זאת, הורדת מס!
0
24/9/14 stossel
האבולוציה של דמוקרטיה
הולידה את היטלר והמפלגה הנאצית. דמוקרטיה משולחת רסן היא שיטה נוראית והמילה לא מוזכרת פעם אחת בחוקה האמריקאית לא בטעות.
0
בתיה אבן 24/9/14
ליופיטר, מע"מ 0, אינו הורדת מס
אלא בדיוק להפך, העברת העלות מן המוצר הנרכש, אל שאר האוכלוסיה זו שאינה זכאית לו. כפי שלא משלמים ישירות על חינוך למדינה, כך אותם ברי מזל מעטים לא ישלמו את העלות של המיסוי הספציפי, אלא היא תועבר כנטל על כל הציבור.רק קיצוץ בתקציב פירושו "הקטנת מס", כל דבר אחר פירושו העברת המס מצד לצד, ולמעשה גם הגדלתו כדי לכסות את עלות הטיפול המיוחד
0
יופיטר 28/9/14
לבתיה אבן
קשקוש
0
יעקב 28/9/14
יופיטר לא צודק ולא מנומס
בתיה אמרה: "רק קיצוץ בתקציב פירושו "הקטנת מס",".היא צודקת.אם לא מקצצים בתקציב (בביזבוזים) "הורדת מס" הופכת לגרעון, וזה - כמו שמוטי הסביר היטב, איננו אלא מס נדחה.
0
יופיטר 28/9/14
ליעקב
קשקוש. הורדת מס זה הורדת מס. אני לא יודע מה זה מס נדחה. זה משהו כמו אמת לשעתה. איש לא יודע מה צופן בחובו העתיד. הורדת מס זה הורדת מס
0
אפרים 28/9/14
קשקוש? הפוסל במומו פוסל
מע"מ 0 אינו בגדר הורדת מס . במקרה הטוב מדובר בעוד הטבת מס למקורבים ( מצביעים פוטנציאליים ) על חשבון כלל הציבור שיממן הטבה זו מכיסו . בדיוק כמו כל הטבה שנובעת מאילוצים קואליציוניים ו/או משילוב של פופוליזם ובורות ותו לא .
0
אפרים 28/9/14
חוק מע"מ 0 - גירסא לקשיי הבנה
כל הרוכש דירה במחיר שלא יעלה על 1,888,000 ש"ח יקבל מהמדינה מענק בשווי של 15.25% ממחיר הדירה. מי שתומך שירים את ידו.
0
יופיטר 28/9/14
אפרים.
מע"מ 0 אינה הטבה, ולא מענק אלא הורדת מס. הורדה מוגבלת, לא משמעותית ביותר,אבל אין הגדרה ארחת, זו הורדת מס
0
אפרים 28/9/14
שיעור בשפה העברית
הורדת מס פירושו שכלל הציבור בישראל משלם פחות מסים . כל גירסא אחרת פירושה הטבה למקורבים/מיוחסים/מועדפים על חשבון כל השאר.הדרך היחידה להוריד מסים - קרי להקטין הכנסות - הינה קיצוץ בתקציב - כלומר הקטנת הוצאות .
0
יופיטר 28/9/14
שיעור בלוגיקה
אם פלוני משלם פחות מס, אז זה הורדת מס, אין לכך הגדרה אחרת. אם ישנה הורדה של מס חברות, אז זו הורדת מס, ואין זה משנה מה תהיה ההשפעה להורדת המס הזו על יחידים אחרים.
0
אפרים 28/9/14
שלב המסקנות
לפי ההיגיון של יופיטר , שרי האוצר של מפא"י ההיסטורית היו הרבה יותר מתקדמים מלפיד . הם היו הראשונים שהורידו מיסים לאנשי שלומנו , בעלי הכרטיס האדום וכל שאר המקורבים . אכן כמה אלפי פלונים מקורבים שילמו פחות מס , הרבה פחות מס , וכדברי התומכים בהורדת מיסים , זו הורדת מס ולא משנה מה השפעתה. יופיטר, אתה באמת מאמין למה שאתה כותב?
0
יופיטר 28/9/14
אפרים. סיפורים מעורפלים
ללא פירוט אינם תחליף לטיעונים. בעלי תעודה אדומה קבלו העדפה בקבלת עבודה, הפנה אותנו למקור האומר שקבלו הורדת מס. אם אמנם בתלוש המשכורת היה רשום נניח 25% מס הכנסה במקום 30% זו אכן הורדת מס, רק שמקרה כזה לא היה ולא נברא
0
אפרים 29/9/14
לא סיפורים ולא מעורפלים
חוק אייזנברג זה סיפור מעורפל? הטבות מס למפעלים באיזורי פיתוח זה סיפור מעורפל ? הטבות מס לתושבי איזורים מועדפים זה מעורפל ? ( אולי כן , כי יש שם ערפל ). אז ברוב עוונותי , ייתכן ובעלי כרטיס אדום לא קיבלו הטבות מס אלא סתם הטבות . כפי שבוודאי גם אתה הבנת שלמרות המבנה הלוגי הלקוי של טיעוני , המבנה העובדתי מוצק: 1. הורדות מס לסקטורים מועדפים הומצאו בימי מפא"י , לפני שיאיר לפיד נולד.2. הורדת מס לסקטור ספציפי אינה הורדת מס . זו העדפת סקטור אחד על חשבון שאר התושבים . זו הלוגיקה הפשוטה , ולא משחקי מילים של מתפלפלים בעבור הפלפול לכשעצמו בלי קשר לעובדות .
0
אפרים 29/9/14
"הורדת מס זה הורדת מס"
לפי ההיגיון שבכותרת - ציטוט מתגובה 19 - הרי שהטוב ביותר יהיה לא לגבות מסים כלל , להגדיל את הגרעון ל 100% מהתקציב, ללוות ולהדפיס כסף למימון הגרעון ובא לציון גואל.
0
יופיטר 29/9/14
הורדת מס לעיירות פיתוח זה אכן הורדת
מס. זה דבר חיובי. פטור ממע"מ לאילת זה הורדת מס וזה דבר חיובי. פטור ממע"מ לירקות ופירות זה הורדת מס וזה דבר חיובי. נכון שחלוקת ארץ של מטר על מטר לאיזורים שונים היא מגוחכת, אבל בארץ עתירת מס, אז כל הורדת מס גם אם לחלק של ארץ היא חיובית. אז מאפשר לכולם אגב שהות זולה יותר בבתי מלון למי שנוסע לאילת. זה לא מענק זו הורדת מס. גם פטור ממע"מ לא הומצא על ידי לפיד, המושג נלקח ממה שקורה באילת ובירקות ובפירות, הנסיון להוריד מחיר של מוצר על ידי הורדת מס דבר חשוב וחיובי. לומר שזה על חשבון מישהו אחר זה קשקוש שאין מקושקש ממנו. אכן אין צורך במיסים אלא אך ורק לשם החזקת צבא ומשטרה, לשם כך די במע"מ בגובה מסוים כאשר ידוע מראש איזה חלק מיועד לצבא ואיזה חלק למשטרה, את כל השאר יעשה הסקטור הפרטי טוב יותר וזול יותר
0
עפר 29/9/14
יופיטר תלוי למה משוים
נניח ברגע נתון עם כל המיסים והפטורים הממשלה מוציאה גובה 1000 ש"ח במיסים ומוציא 1000 ש"ח (גרעון 0).שר האוצר ממציא פטור ממס לאנשים לא מנומסים שאוהבים לכתוב קשקוש על דברים של אחרים. בשל השינוי הממשלה גובה רק 950 ש"ח וממשיכה להוציא 1000ש"ח.את ההפרש 50 ש"ח היא לוקחת בתור הלוואה.מתי שהוא בעתיד הממשלה משלמת את החוב או מוחקת אותו.באפשרות הראשונה הממשלה צריכה לגבות (נתעלם מריבית ואינפלציה) 1050 כדי לממן את עצמה ואת החוב לכן זה "מס נדחה". משלמי המיסים בשנת החזרת החוב משלמים את 50 השקלים שלא שילם מר מקומבן.האפשרות השניה היא מס על נותני ההלואה שלא קיבלו את כספם חזרה.רק הורדת ההוצאה הממשלתית מתחת ל1000 ש"ח היא הורדת מס אמיתית.
0
יופיטר 29/9/14
עפר. פשוט לא הבנת כלום.
כל הדיבורים שהממשלה לוקחת מפה במקום משם, לא שייכים לענין. וגם לא מחויבי המציאות. הקשר בין הוצאות הממשלה לגזל שלה מהבריות הוא מקרי בלבד. הורדת מס היא הורדת מס. היא דבר חיובי. אולי הדבר החיובי היחיד שביכולת ממשלה לעשות. ויש לכך גם השפעה חיובית יותר מכל דבר אחר גם על תחושת החירות ועל החירות עצמה.
0
עפר 30/9/14
יופיטר - אני לא הבנתי?
אתה לא סתרת את הדוגמה שלי רק חזרת על עמדתך שוב.נניח ששר האוצר מפחית את המע"מ באחוז ומעלה את מס ההכנסה באותה כמות כך שהגבייה בפועל נשארת אותו דבר. האם זו הורדת מס או שינוי תמהיל המס?ברור שזה שינוי תמהיל ולא הורדת מס.אני טוען שמימון הורדת מס (כללית או לסקטור מסוים) ע"י הגדלת גירעון זהה לדוגמה הקודמת וגם היא שינוי תמהיל מס ולא הורדת מס.
0
שי בוסקילה 30/9/14
רגע רגע
בטווח הקצר אני מסכים בגדול שאם תכלה את שיעורי המס אז תגבה יותר כסף... אבל בטווח היותר רחוק (אולי רק שנים ספורות) יכול להיות מאוד שלהוריד את שיעור המס יגרום לצמיחה ובפועל תגבה יותר כסף - אולי אף במטבע שכח הקנייה שלו חזק יותר מהיום (או במילים אחרות יוקר המחיה יירד, ולכן גם הוצאות הממשלה על אותם שירותים ומוצרים).תגובות/ ביקורות יתקבלו בברכה
0

3000 תוים נשארו