הדפס עמוד זה
שני, 15 אפריל 2013 16:44

תרבות הקצבאות – קצבאות נכות

רבים מעדיפים לחיות מקצבאות במקום מעבודה. זה רק טבעי: תחלק סוכריות, על חשבון אחרים, והתור לסוכריות ילך ויגדל כל הזמן.

אחד הדברים המאפיין – בהכרח – את מדינת הסעד היא תרבות הקצבאות. אם מחלקים קצבאות – אנשים רבים מעדיפים לחיות מקצבאות במקום מעבודה. זה רק טבעי: תחלק סוכריות, על חשבון אחרים, והתור לסוכריות הולך וגדל כל הזמן. הקצבאות יוצרות תרבות של תלות בקצבאות, ושל דרישה הולכת וגוברת ליותר קצבאות. זה כדור שלג. כל אחד אומר: אם נותנים לפלוני, מגיע גם לי.
 
הקצבה שאתמקד בה הפעם היא קצבת הנכות (או קצבת אובדן כושר עבודה), בארה"ב.
בבריטניה עשו לפני זמן קצר ניסוי: כל מקבלי קצבת הנכות נדרשו לעבור בדיקות רפואיות, לאישור קיום הנכות (והקצבה). וראו זה פלא – שליש ממקבלי הקצבה לא טרחו להופיע לבדיקות וויתרו על הקיצבה. חצי מהנבדקים נמצאו כשרים לעבודה, ועוד רבע נמצאו כשרים לעבודה חלקית.
 
בשנת 1960 עבדה מרבית האוכלוסייה בארה"ב בעבודות פיסיות (גופניות). בכל זאת רק 0.65% מהאנשים בגיל העבודה (18–65) קיבלו קצבאות נכות (אובדן כושר עבודה) מהביטוח הלאומי שם. היום, אחרי 50 שנה, כשרמת הבריאות של האוכלוסייה גדלה מאד, ושיעור העבודות הקשות ירד – מקבלים 5.6% קצבאות נכות. בשנת 1960, היה מקבל קצבה אחד על כל 134 עובדים. אחרי 50 שנה היחס הוא 1:16. מספר מקבלי הקצבאות הוכפל כל 15 שנה, וגיל מקבלי הקצבאות הולך ויורד. 8.6 מיליון אמריקאים קיבלו קצבאות נכות ב- 2011. 250 אלף בקשות חדשות לקצבאות נכות מוגשות כל חודש (אבל, רק כ- 150 אלף מקומות עבודה חדשים נוצרים בחודש).
 
הרבה גורמים מעורבים בתופעה. עורכי דין מגישים תביעות לקצבאות, ונהנים מתשלום כבד, מתוך הקצבה, אם תביעתם מצליחה. הרופאים נעשו רחמנים בני רחמנים, ומה אכפת להם שהמבקשים יקבלו כסף מהמדינה? הם מנפיקים אישורים בקלות. ומעל לכל – נמצאת מאחורי המגמה המדינה (בארה"ב, המדינות השונות). מקבל קצבת נכות נמחק מרשימת דורשי העבודה, הסטטיסטיקה של האבטלה משתפרת, והתעמולה הכוזבת על ההבראה הכלכלית מתגברת
 
לצד הגידול של הקצבאות גדל הצורך לייבא עובדים זרים לעשות עבודות שהמקומיים "לא רוצים" לעשות, כמו עבודה בחקלאות, בבניין או בסיעוד – העבודות היצרניות והנחוצות. (בארה"ב יש מהגרים לא חוקיים כעובדים זרים). למה שהמקומיים ירצו? יותר נוח לחיות מקצבה, בלי לעבוד.
 
מדינה לא יכולה להתקיים מקצבאות אלא רק מעבודה יצרנית. הגידול המתמיד בקצבאות הוא כמו סרטן ממאיר, שהורס את המדינה מבפנים. גם אם לא ניתן לבטל קצבאות כליל, וגם אם יש צורך לעזור למי שבאמת נזקק, צריך בכל זאת להגביל בצורה ברורה את הקצבאות.
 
יעקב

עודכן לאחרונה ב שישי, 29 יולי 2016 16:28

פריטים קשורים

3000 תוים נשארו