חמישי, 01 אוגוסט 2013 19:07

הנרי פורד - אבי העולם המודרני

אפילו היום עוד מוקדם להעריך את מלוא ההשפעה ההיסטורית של הנרי פורד. הוא היה ממניחי הבסיס לעידן הצרכנות, בו אנשים קונים יותר ויותר מוצרים, ומעודדים בכך יותר ויותר ייצור, והעושר עולה.

הנרי פורד נולד היום לפני 150 שנה, ב- 30 ליולי 1863. הוא  נודע כבונה המכונית המודרנית, וגם כאנטישמי גדול (שונא יהודים). פעם, כאשר כבר היה זקן, ראיין אותו תלמיד לעיתון בית הספר. פורד סיפר בנוסטלגיה על יתרונות החיים הפשוטים בחווה. התלמיד אמר לו: "אבל הזמנים השתנו – אנו עכשיו

1392 1

בעידן המודרני", פורד קטע אותו ואמר: "ידידי הצעיר, את העולם המודרני אני המצאתי". זה נכון! פורד עיצב את החיים המודרניים באינספור דרכים שאנו אפילו לא מודעים לכולן. 

שניות! הרווחים גדלו בהתאם. אבל פורד לא היה חמדן. בשנת 1914 הוא העלה את המשכורות של פועליו ל- 5 דולר ליום, פי שניים מהמשכורת הקודמת המקובלת בשוק. ככה הפכו עובדיו לקליינטים שלו כי הוא נתן להם מספיק כסף כדי שיוכלו להרשות לעצמם לקנות מכונית. זהו ראשית עידן הצרכנות, בו אנשים קונים יותר ויותר מוצרים, ומעודדים בכך יותר ויותר ייצור, והעושר עולה. פורד עצמו אכן נולד, וחי בצעירותו, בחווה חקלאית מצליחה, בקרבת דטרויט. אבל הוא לא אהב את העבודה החקלאית בחווה, וחיפש דרכים להחליף עבודת שרירים בעבודת מכונות. בניגוד לנערי כפר טיפוסיים, הוא גם שנא סוסים, ועוד מגיל צעיר חלם על כלי רכב שנע בכוחות עצמו, ללא סוסים. בגיל 17 עזב את החווה, ועבר לדטרויט, ללמוד ולעבוד בבתי המלאכה המכאניים הרבים בעיר. את "השכלתו" רכש כשוליה בבתי מלאכה. פורד החליט שהיעוד שלו בחיים זה לבנות מכונית מונעת במנוע בנזין. כפי שאמר מאוחר יותר: לא היה ביקוש אז למכונית, אף פעם אין ביקוש למוצר שאינו קיים. את הביקוש יוצר מי שיוצר את המוצר. (אנו לא ידענו שאנו אוהבים סמארטפונים עד שלא בא מישהו, סטיב ג'ובס, וייצר אותם בשבילנו). 

הוא בנה את המכונית הראשונה שלו ב- 1896, ייסד חברה, ופשט את הרגל.1392 2
פורד החל להבין שמה שדרוש זו מכונית אמינה וזולה, שתהיה נגישה (מבחינת המחיר) לקהל הרחב, והדרך להשיג זאת היא על ידי ייצור סדרתי של הרבה מכוניות זהות בדיוק. כך נוצר המודל טי model T – המכונית האגדתית המוצלחת הראשונה, ב- 1908. המכונית הזאת שינתה את החיים, בייחוד של תושבי הכפרים, וגאלה אותם מהניתוק והבדידות הכפרית. "המכונית שלך הרימה אותנו מהבוץ, הביאה שמחה לחיינו" כתבה אישה כפרית להנרי פורד באותה עת. 

 ב- 1912 פורד ייצר כבר בקצב 340 מכוניות ליום, וגילה בכך כושר שליטה וארגון יוצאים מהכלל. אבל הוא, ועוזריו, המשיכו לשכלל את השיטה של פס הייצור. בשנות ה- 1920 הם כבר ייצרו מכוניות בקצב של אחת כל 10


בהמשך, עם התבגרו, פורד שקע במרירות וייאוש. תעשיית המכוניות השתנתה, מתחריו ייצרו מכוניות מעוצבות, מכוניות יוקרה יפות. פורד סגר את קו הייצור של מודל טי ב- 1927, אחרי שייצר 15 מיליון מכוניות, אולם זה היה מאוחר. מתחריו השאירו אותו מאחור. בתחילת שנות ה- 20 פורד ייצר ומכר כמחצית מהמכוניות בארה"ב, אבל נתח השוק שלו הלך וקטן. בהמשך הוא ראה והבין את השינוי המתחולל, אבל לא אהב אותו.
 
אפילו היום עוד מוקדם להעריך את מלוא ההשפעה ההיסטורית של הנרי פורד. אחד העובדים שלו תיאר אותו כך: "הוא היה כמו מגנט". אנו מרגישים את המגנט הזה עד היום.
 
יעקב

 

עודכן לאחרונה ב שבת, 23 יולי 2016 17:22
רק שכחתם…
ומגדולי האנטישמיים.
אדם שהוזכר לחיוב ב'מיין קאמפף' , זכה למדליית הוקרה מגרמניה הנאצית, ושספרו 'היהודי הבינלאומי' היווה השראה מוסרית ועידוד לנאצים, על פי עדויות של הנאצים עצמם.
0

3000 תוים נשארו