הדפס עמוד זה
שישי, 17 יוני 2016 03:01

מוזרויות של קיץ חם

הבנק האירופאי המרכזי מגדיל את רמת "התמריצים" לכלכלת אירופה. מכפיל את ההימור וממשיך בהדפסת כסף מסיבית שבינתיים תורמת רק לבעלי דירות ומניות. אירועים "שלא יעלו על הדעת" אכן קורים.

אנחנו מוצאים את עצמנו יותר ויותר בנסיבות כלכליות מוזרות, ואני בהחלט מבחין בהקבלה לשנות ה-30 של המאה שעברה. מספר תהליכים נעים במסלולי התנגשות בחודשים הקרובים. 

הבנק המרכזי האירופאי (ECB) מפזר מזומנים

בחודש החולף השיק הבנק המרכזי האירופאי טקטיקה חדשה של תמריצים. הבנק החל לרכוש אגרות חוב (אג"ח) של תאגידים מסחריים. קניות אלה מתווספות לרכישות של מעבר ל-800 מיליארד יורו באג"ח של ממשלות מדינות אירופה שנקנו מאז מרץ 2015.

הבנק המרכזי האירופאי רוצה ליצור אינפלציה באירופה באמצעות הצעות שאי אפשר לסרב להן. ואכן, תאגידים אירופאים גדולים כבר הנפיקו חוב חדש בקצב שיא השנה. אפשר להבין מדוע. אם אתם חברים בדירקטוריון של תאגיד כלכלי אירופאי והבנק המרכזי שלכם מציע הלוואה בחינם (או אפילו ביותר טוב מחינם...) – כמובן שתיקחו את המזומנים. 

היפנים הוכיחו שזה מעשי כבר מינואר השנה כאשר הבנק המרכזי היפני (BOJ) קנה אג"ח של תאגידים מסחריים בריבית שלילית [המחזיק באג"ח, מקבל בעת פירעון האג"ח פחות כסף מהקרן של השקעתו הראשונית]. 

לרוב החברות האמריקאיות הרב-לאומיות יש חברות בת באירופה (סניפים) והן וודאי יעמדו בתור לנצל את היתרונות שמעניק ה-ECB בגיוס חוב בשיעורי ריבית שלא ניתן להשיג בארצות הברית. הבנק המרכזי האירופאי מתכנן לקנות עד 70% מכל הנפקת אג"ח קונצרני. האם אתם סבורים שבנקאות מרכזית בסגנון אירופאי לא תגיע גם לארצות הברית?

אילו הייתם תאגיד אירופאי, השאלה הקשה תהיה מה לעשות עם המזומנים? אולי תאגרו אותם עד שהאינפלציה תגיע? ה- ECB רוצה שתוציאו את הכסף על קניות ותעלו את המחירים. אבל זה לא הגיוני שתישארו עם מלאי מוצרים כאשר אתם צופים להמשך ירידות מחירים (דפלציה). בעיית הביצה והתרנגולת: האינפלציה תמריא רק אם חברות ויחידים יתחילו לבצע קניות בכסף הנאגר. אבל אגירת המזומנים תימשך כל עוד ההמונים לא יהיו משוכנעים שהאינפלציה בפתח.

על פי חישובי בלומברג, מדובר כעת בשוק אג"ח תאגידי של כ- 620 מיליארד יורו. ה-ECB עומד להיות בעלים של נתח משמעותי משוק זה. בשלב מסוים זה חדל מלהיות "שוק" על פי כל הגדרה כלכלית נורמאלית. 

יפן כבר מתמודדת עם בעיה זו. שוק האג"ח הממשלתי ביפן הפך כבר לשוק של קונה יחיד – הבנק המרכזי. איך יסתיים עיוות השווקים? אני לא יודע. גרוע מכך: דראגי וקורודה לא יודעים [נגידי הבנק המרכזי באירופה וביפן]. דרגי קונה אג"ח פרטי כי לדעתו לא עומדות בפניו אופציות טובות יותר. כבר עכשיו, ברכישות הקטנות יחסית, נגרם עיוות בשווקי האג"ח.

הבנק המרכזי האירופאי קונה אג"ח של חברות גדולות כמו סימנס, רנו, ושמות ידועים אחרים. רשמית הבנק לא מפרסם מראש את קניותיו. אבל האם המידע לא דלף אל מספר סוחרי אג"ח שאולי עשו שימוש במידע המוקדם? אתם וודאי מנחשים את התשובה.

דרגי יכול להמשיך לקנות אג"ח של כל האיחוד האירופאי אך ייתכן מצב שהאינפלציה עדיין לא תגיע.

בנקים גרמניים אוגרים מזומנים

תופעת אגירת מזומנים היא תוצאת לוואי של הריבית השלילית [הבנק המרכזי האירופאי קונס למעשה את הבנקים המסחריים באמצעות ריבית שלילית של 0.4% על היתרה שהם מחזיקים בבנק המרכזי]. בתנאים רגילים בנק מסחרי משתדל להימנע מאחזקת עודף מזומנים [בגלל עלויות אחסון, הובלה, שמירה וביטוח]. מקורות באחד מהבנקים הגרמנים הגדולים קומרצבנק, סיפר לרויטרס שהבנק שוקל קניית שטרות יורו מזומנים ושמירתם בכספות. התנהגות זו הגיונית רק אם הבנקים לא מצליחים למצוא לווים טובים לכסף. גם מוסדות פיננסים בנקאיים וחוץ בנקאיים בוחנים אפשרות לאגור שטרות מזומנים וזהב כדי להימנע מריבית שלילית.

זה אולי לא מקרה, יאמרו חובבי הקונספירציות, שה-ECB הודיע שיחדל מלהדפיס שטרות של 500 יורו לאחר 2018. הסיבה הרשמית היא "להקשות על פעילויות לא-חוקיות", אבל מעטים מאמינים שזו מטרתו העיקרית של ביטול שטר ה-500. אחזקת מזומנים אינה נוחה לבנק מרכזי שמנהיג ריבית שלילית [כך מנוטרלת השפעת הריבית השלילית]. דרגי לא מודאג שמא אזרחי אירופה יאגרו מזומנים במזרונים – מדאיגים אותו הבנקים שינהגו כך בהיקף גדול.

הכלכלן הראשי של הבנק המרכזי הגרמני, דויד פולקרטס לנדאו, מתח ביקורת בוטה על צעדיו של הבנק האירופאי המרכזי וכינה אותם כ"פצצה גרעינית מלוכלכת". המדיניות הקיצונית גורמת לעיוותים בכלכלה הריאלית ולהקצאה שגויה של משאבים פיננסים. מדיניות שיהיה קשה יותר ויותר לשנות את כיוונה ללא כאב רב. מדיניות שמזיקה לחוסכים ומשמחת בעלי דירות ומניות. גרוע מכך, הפוליטיקאים נמנעים מרפורמות כי הבנק המרכזי לקח על עצמו את המשימה "להציל את הכלכלה". ה-ECB מאיים על פרויקט איחוד אירופה למען יציבות פיננסית לטווח קצר, מדיניות שמונעת חיסול עיוותים ומעודדת פוליטיקה פופוליסטית וקיצונית.

הצהרתו של פולקרטס ודאי אושרה מראש על ידי ראשי הבנק הגרמני המרכזי. מוזר מאד לפרסם דברים כה בוטים על הרגולטור שלך, הבנק האירופאי המרכזי. אולי נגלה מה מסתתר מאחורי ההצהרה עוד לפני שקיץ המוזריות יחלוף.

תוצאת לוואי נוספת צפויה למדיניות ה-ECB היא דחיפת הריביות של אג"ח קונצרני לכיוון השלילי [הביקוש המוגדל לאג"ח,שנוצר על ידי ה-ECB – יעלה את מחירן ויקטין את הריבית הגלומה בהן]. איך יצליחו חברות הביטוח וקרנות הפנסיה לשרוד? הן מחויבות להחזיק שיעור מסוים של אג"ח ממשלתי ותחשיבן מבוסס על ריבית שנתית גבוהה מ- 5%. 

עיני בריטניה מתמקדות ב- "בר-אקזיט" (משאל העם על נטישת האיחוד האירופאי על ידי בריטניה)

אזרחי בריטניה יצביעו ב-23 ליוני אם להיפרד מהאיחוד האירופאי. למצדדי ההיפרדות יש יתרון בסקרים. בריטניה היא הכלכלה השנייה בגודלה באירופה. צריך יהיה לשנות חוקים רבים ומספר גדול של הסכמים בינלאומיים – ההכנות לבאג 2000 מחווירות לעומת השינויים הנדרשים בבריטניה. אחת הבעיות המרכזיות היא ההשלכה על מדינות אחרות. אזרחי צרפת שליליים יותר לאיחוד מאשר אזרחי בריטניה. גם ההולנדים רוצים משאל עם בעקבות בריטניה – הם מסרבים להמשיך לממן את יוון.  

מנהיגי צרפת, לעומת זאת, מזהירים את בריטניה מעריקה מהאיחוד. האיחוד ישרוד לדעתי את נטישת בריטניה אבל לא יוכל להתמודד עם המשך המגמה. אירופה עלולה לחזור למצבה שלפני מלחמת העולם השנייה – יבשת מפוצלת שמתדרדרת מידי פעם לאלימות.

אגב, אם בריטניה תעזוב את האיחוד האירופאי, ייתכן שמשאל עם בסקוטלנד יצביע על היפרדות מאנגליה והצטרפות עצמאית של סקוטלנד לאיחוד האירופאי. 

מיתון עולמי: נורות אזהרה

התחלתי לרכז נתונים שמתריעים על מיתון חדש באופק. אני מאזין לדעותיהם של אנשי מקצוע [בצמרת הכלכלה ועולם העסקים] שהערכותיהם בעבר הסתברו כאמינות. העיתוי בהערכות נע בין שנה ל-3 שנים. קבוצה זו בהחלט לא מייצגת את "חוכמת ההמונים". אחדים מסתייגים ואומרים שתנאי הכרחי לפרוץ מיתון הוא "שוֹק חיצוני" בחזית אירופה, סין, או אף "טעות במדיניות של בנק מרכזי". ייתכן שפרישת בריטניה מהאיחוד האירופאי תספק את הגורם המניע.

אנחנו חיים בתקופה בה מתבצעת הטעות הגדולה בדורנו במדיניות בנקים מרכזיים. הפדרל רזרב יגיע למיתון הבא ללא כל תחמושת באמתחתו. [המדיניות המוניטארית המסורתית היא הורדת ריבית בזמן מיתון – אבל הריבית כבר אפסית. אין ממה לרדת]. נשארו במחסנית רק "כדורי גומי": עוד "הקלה כמותית", או השם ישמור – ריבית שלילית במטבע הרזרבה העולמי – הדולר.

ה"הקלה כמותית" שמלווה אותנו זה מכבר אינה תורמת מלבד זינוק במחירי מניות ונדל"ן לעשירים. הפדרל רזרב אינו רשאי על פי חוק לפזר "כסף מהליקופטרים", או לקנות ניירות ערך של תאגידים [כמו באירופה]. זה מחייב שינוי חוקתי ולא יעבור בקונגרס שנוטה לרפורמות בסמכויותיו של הבנק המרכזי בכיוון ההפוך. כרגע אין הסכמה של אף אחד על שום דבר...    

אילו הייתי נושא דברים בכנס פיננסי לפני 4 שנים ומתנבא ש-40 אחוז מאגרות החוב הממשלתיות בעולם ייסחרו בריבית שלילית, ושמאזני הבנקים המרכזיים בעולם יתרחבו ב- 10 טריליון דולר [כתוצאה מ"הדפסת כסף"] והעולם ימשיך להתנהל ולהיראות כאילו נורמאלי, ואפילו עם איומים גיאופוליטיים מסוג דאע"ש – המאזינים היו חושבים שיצאתי מדעתי. והנה, אירועים שלא יעלו על הדעת אכן קרו. נראה שמתקרב קיץ מעניין.

ג'ון מולדין

ג'ון מולדין, כלכלן ויועץ השקעות שדפי העמדה שלו וספריו מופצים במיליוני עותקים. 

התרגום חופשי באישור המחבר, הערות בסוגריים של מוטי היינריך.

 

The free Thoughts from the Frontline and Outside the Box e-letters that go to over 1 million readers each week. For more information on John or his FREE weekly economics letters, go to: http://www.frontlinethoughts.com/learnmore                                               

 

עודכן לאחרונה ב שני, 20 יוני 2016 03:47

פריטים קשורים

יחזקאל
אין להם מושג מה הם עושים
הנגידים של הבנקים מהרכזיים בארה"ב, אירופה, בריטניה או יפאן - אין להם מושג ירוק מה הם עושים. הם מגששים באפילה, ופועלים על פי רגשות ודחפים. הם עושים מה שכלכלנים יודעים - הדבר היחיד שהם יודעים - מדפיסים כסף. בטוב זה לא יגמר.כמו ברננקה בזמנו (http://israblog.nana10.co.il/blogread.asp?blog=477217&blogcode=12202388)
0
אלון
ברגע שיפול האסימון לציבור
זה יהיה קטסטרופה כלכלית ברמה בלתי נתפסת.בבת אחת כל החסכונות כמעט יעלמו. מחירי הזהב ושאר הסחורות יזנקו.
0
דוד
הבנקים כן יודעים מה הם עושים
הבעיה היא שהמחיר הפוליטי של לעשות את הדבר "הנכון" הוא כל כך גבוהה שממשלות לא מוכנות לשלם אותו וזה בהנחה שידוע מה הדבר ה"נכון" שצריך לעשות בכלל.
0

3000 תוים נשארו