הדפס עמוד זה
חמישי, 31 אוקטובר 2013 06:32

חוק חופשת לידה לגברים - מחיר הקוטג' יעלה בעוד אגורה

אין ארוחות חינם ומישהו יצטרך לשלם עבור "חופשת האבהות".

חוק חדש אושר בממשלה: בנוסף לחופשת הלידה המוענקת לנשים, יקבלו גם אבות "חופשת אבהות" של 8 ימים (5 מתוכם על חשבון המעסיק).
 
חברת הכנסת תמר זנדברג (מרצ), מיוזמות החוק, אמרה על החוק: "... צעד ראשון בכיוון של שינוי תפיסת ההורות בעולם העבודה בישראל". אני מאמין לח"כ זנדברג, זה רק "צעד ראשון"; המשך יבוא, כי הדרך של פוליטיקאים לזכות באהדה היא באמצעות חלוקת מתנות ל"עם". זה מהותו של "הבאג הדמוקרטי".  
 
אפשר כמובן לאמץ את המודל השבדי: בשבדיה זכאית כל משפחה ל-13 חודשי חופשת לידה, מתוכם שני חודשים בלעדיים לאב, ושני חודשיים בלעדיים לאם – יתר החודשים ניתנים לפיצול בין האישה לגבר. בארה"ב, לעומת זאת, אין חופשת לידה בתשלום. ניתן לצאת לחופשה ללא תשלום למשך 12 שבועות ובחלק ממקומות העבודה החופשה היא בתשלום, לפי החלטת מקום העבודה.
 
פוליטיקאים תמיד מציגים רק את צידו הורוד של המטבע, עלות ההטבה או החוק היא בעיה של "מישהו אחר". אני נוטה להאמין שחלק מחברי הכנסת אכן מאמינים שהם יוצרים "רווחה" יש מאין. מחוקקים – ויהי אור – ויש רווחה. גם לאבות "מגיעה חופשת לידה"  – כך צורפו האבות הצעירים, בהינף יד, אל קבוצות ה"מגיע לי" הרבות בישראל.
 
צדק חברתי אמיתי צריך להתבסס על הכנסות מעבודה שמבטאות את מידת התרומה שלך לזולת, הערך והתועלת שאתה מביא לאחרים – ועל כך מתגמלים אותך. קבוצות ה"מגיע לי" עליהן מבוססת מדינת הרווחה אינן "צדק". הקבוצה מתוגמלת שלא בתמורה לתועלת שהביאה לזולת. הכנסות קבוצות ה"מגיע לי" נובעות מכפיה על אחרים באמצעות כוח זרועה של המדינה.
 
אין ארוחות חינם ומישהו יצטרך לשלם עבור "חופשת האבהות". כך לדוגמה, שכיר שמקבל משכורת ברוטו של 15,000 ₪ עולה למעסיק כ- 800 ₪ ליום עבודה. 5 ימי חופשת אבהות יעלו לעסק כ- 4,000 ₪. במהרה יצוצו גם עדכונים ותוספות לחוק, כפי שח"כ זנדברג מבטיחה: למה רק 8 ימים? למה האפליה נגד גברים באורך חופשת הלידה? ומה עם גבר שבכל זאת חייב להיות בעבודה, בתזמון גרוע, על רקע לידת אשתו – לא מגיע לו "פדיון ימי חופשת לידה"? כל חוק מסוג זה וכל הטבה שמחולקת לסקטור מסוים ממומנת מהעברת כספים מכל הציבור, או מחלקו, אל הנהנים. הסקטור הציבורי מעסיק למעלה מ-800 אלף עובדים. ביניהם עשרות אלפי אבות צעירים. מי יממן את החופשה שלהם? משלם המיסים. ואם המס עולה, אז גם הדירה והקוטג' יתייקרו. גם המעסיק הפרטי יממן את ההטבה בדרך דומה. ח"כ תמר זנדברג תוכל להמשיך ולשאול בצביעות פוליטית אופיינית "למה הכול כאן יקר?". יד ימין מייקרת בעוד יד שמאל נושאת שלט מחאה נגד ההתייקרויות.
 
"החופשה תורמת לחיזוק הקשר בין האב לתינוק" (עד כה התינוקות והאבות מאד סבלו...) נאמר בהסברים לחוק. אין עוררין שחופשת לידה לגבר חשובה. כל חופשה חשובה ובטח יש גם מחקרים על תועלת החופשות ל"חיזוק הקשר בין בני המשפחה ולמען שלום בית". חופשה חשובה גם סתם להנאה ול"ניקוי ראש". אבל למה המדינה צריכה לכפות חופשת לידה באמצעות חוק? חופשות, הפסקות בעבודה, וכל יתר תנאי העבודה הם עניין שבין המעסיק לעובד וצריכים להיקבע במו"מ חופשי ביניהם. במדינה חופשית עובד רשאי להיות מיוצג על ידי איגוד מקצועי שיעזור לו מול המעסיק ובתנאי שעוצמת האיגוד לא תהיה מעוגנת ומוגנת על ידי חוקי המדינה.
 
חופשת לידה היא הטבה למשכורת ואין סיבה שההטבה תהיה אחידה לכל המועסקים כפי שהמשכורת אינה אחידה לכולם. חופשת לידה לנשים ולגברים צריכה להיקבע בהסכם העבודה או בהסכמה אחרת.
 
מוטי היינריך

עודכן לאחרונה ב ראשון, 24 יולי 2016 04:17

פריטים קשורים

3000 תוים נשארו