שני, 16 דצמבר 2013 15:04

ארנונה כפולה - הפלייה ופגיעה בזכויות האדם

הטלת ארנונה כפולה על דירות ריקות היא פגיעה בזכויות הפרט. זכותו של בעל דירה לעשות שימוש בקניינו כראות עיניו ללא תכתיב ממשלתי. מס הארנונה צריך להיות מיועד למימון הוצאות העירייה ולא כלי מדיניות ממשלתי.

וועדת הכספים של הכנסת אישרה תקנות לפיהן  תוטל ארנונה בשיעור כפול על דירות ריקות – דירות שאינן בשימוש. מעריכים שיש בארץ כ-47 אלף דירות כאלה שבהן לא מתגוררים אנשים לפחות 9 מתוך 12 חודשים בשנה. רוב הדירות הריקות הן דירות שנקנו, כנראה, על ידי תושבי חוץ, ומשמשות אותם לתקופות קצרות, כאשר הם מבקרים בארץ. יש גם דירות שנמצאות במצב מעבר – למשל – כאשר בעל הדירה נפטר ויש משפטים בין היורשים (שנמשכים לעיתים שנים).

בעלי דירות אלה הם בעלי קניין כמו כל אדם אחר. זכותו של אדם, בעל דירה, לעשות בה שימוש כראות עיניו, דירה איננה של הממשלה, אלא של בעליה. אם הוא חפץ לשמור את הדירה ריקה, או להשתמש בה רק חלק מהזמן, זו זכותו. הממשלה לא צריכה להכתיב לו מה לעשות עם הדירה. הטלת מיסים על הדירה (כמו ארנונה) צריכה להיות שוויונית

אני הייתי מגיש בג"ץ נגד ארנונה כפולה בטענה שזה פוגע בעקרון השוויוניות בפני החוק.

בעלי הדירות הריקות משתמשים בשרותי העירייה (אותם נועדה הארנונה לממן)פחותמאשר אנשים אחרים, אין סיבה הגיונית להטיל עליהם ארנונה כפולה. הארנונה אינה מכשיר לביצוע גחמות של הממשלה, אלא למימון הוצאות העירייה. השימוש בארנונה כפולה ככלי מדיניות הוא פסול. חוץ מזה, איני בטוח שהכנסת מוסמכת לקבוע את שיעורי הארנונה – הארנונה היא עניין עירוני, ייתכן שהתקנות האלה לא חוקיות.

המטרה המוצהרת של התקנות – הקטנת מחירי הדיור – היא מטרה טובה, אבל הדרך פסולה. הקטנת מחירי הדיור צריכה להיעשות בדרך של הקטנת מיסוי ורגולציה, והקלה על היזמים והבונים. היא לא צריכה להיעשות בדרך של פגיעה בזכויות של בעלי דירות.

החזקת דירה שנייה (ושלישית) הוא דבר נפוץ בחו"ל. הרבה אנשים מחזיקים דירת נופש אליה הם באים בסופי שבוע או בחופשות. אחרים מחזיקים דירה שנייה בעיר שבה הם מבקרים לעיתים קרובות, הם מעדיפים לגור בדירה משלהם במקום בית מלון. אין להעניש אנשים בקנסות כבדים (ארנונה כפולה) רק בגלל שהם עשירים מספיק כדי להחזיק שתי דירות. להיות עשיר זה לא פשע. אדרבא – זה סימן שיצרת דברים טובים (שאחרים קנו) ותרמת הרבה לחברה. רק הסוציאליסטים והקומוניסטים חושבים שלהיות עשיר זה פשע, והתעללות בעשירים היא מצווה.

הארנונה הכפולה הומלצה על ידי וועדת טרכטנברג. שר הפנים גדעון סער, ושר האוצר יאיר לפיד בירכו על התקנות. לכל האנשים האלה אין שמץ של תודעה על זכויות האדם. לפי דעתם, הממשלה יכולה לעשות מה שמתחשק לה, ללא סייגים של מנהל תקין ושמירה על זכויות האדם. בוז גדול להם...

יעקב

עודכן לאחרונה ב ראשון, 24 יולי 2016 04:50

3000 תוים נשארו