הדפס עמוד זה
רביעי, 20 יולי 2016 04:18

50 שנה ל"מהפכת התרבות" בסין

50 שנה מלאו לאחד מהאסונות הגדולים של המאה העשרים. מיליוני סינים נרצחו במסגרת מסע ההסתה של צעירים "נאמני מאו" – המשמרות האדומים.

הנה שרות ל"דור שלא ידע את יוסף": החודש מלאו 50 שנה לתחילתה של "מהפכת התרבות"* בסין (Cultural revolution). זה היה אחד האסונות הגדולים של המאה ה-20 – מאה עתירת אסונות. הנה העובדות הבסיסיות: המהפכה התרבותית החלה לאחר כישלון התכנית הקודמת של מאו טסה דונג, מנהיג סין, שקראו לה "הזינוק הגדול קדימה" (The great leap forward)* ונמשכה מ 1958-61. עיקרו של "הזינוק קדימה" היה הלאמה של האדמות לטובת קולקטיבים (קולחוזים). "הזינוק" הזה גרם למשהו בין 15 ל- 30 מיליון מתים ברעב. חברים בהנהגת המפלגה הקומוניסטית ניסו לשנות כיוון על מנת לשים קץ לאסון, והטיחו ביקורת במאו. מעמדו של מאו התערער, והוא נדחק לשוליים.

 

1646 1

 

כצעד נגד, כדי להשיב לעצמו את הכוח בשלטון, פנה מאו ישירות לנוער, לילדים, תלמידים וסטודנטים וקרא להם (מעל ראשי הנהגת המפלגה) להוקיע ולהרחיק את כל "מתנגדי המשטר", "הבורגנים", או כל אלה שאינם קומוניסטים מספיק טובים (לדבריו). כמובן, אצל הקומוניסטים, האשם בכשלונות לעולם לא טמון בשיטה הבלתי אפשרית שהם מנסים לכפות, ובמנהיג הבלתי מציאותי, תאב הכוח. לעולם האשמים הם "מתנגדי המשטר", ו"מתנגדי העם", "מתנגדי הקידמה", ה"ריאקציונרים", ו"משרתי האימפריאליזם"*. אז התלמידים והסטודנטים שקראו לעצמם "המשמרות האדומים"* לקחו את החוק לידיים והחלו להשתולל. הם תפסו כל מי שבא להם, מורים, פרופסורים, אנשי מקצועות חופשיים, חברי המפלגה, וסתם עוברי אורך, האשימו אותם ב"בגידה", הוקיעו אותם, היכו ועינו, השפילו אותם, והרגו רבים מהם, חופשי, חופשי. מאו הורה לצעירים לעקור את ארבע הגישות ה"ישנות"*: רעיונות ישנים, תרבות ישנה, חשיבה ישנה, הרגלים ומנהגים ישנים. אצל הקומוניסטים – הכול "חדש", "מתקדם" "עתיד". כל מה שישן (לדעתם) הוא un-mentsh -פסול וראוי להשמדה. בקיצור: מאו הסית, והצעירים הניפו את הספר האדום שלו ורצחו והשמידו את מעמד הביניים, בעלי המקצוע, האינטלקטואלים, ולמעשה – כל מי שבא להם, בצורה שרירותית לחלוטין וללא שום הגיון. השתוללות לשמה. בשם "הקידמה". מספר הקורבנות – עשרות או מאות מיליונים, מספר הנרצחים – לא ידוע בדיוק – מעריכים שבין חצי מיליון ל-20 מיליון...

הצבא, תחת פיקודו של לין פיאו – מקורב של מאו (שאת תמיכתו מאו הבטיח לעצמו מראש) עמד מנגד והניח להם להשתולל. הבלגן נמשך 10 שנים תמימות, עד שמתו, בזה אחר זה, צ'ו אן לאי, לין פיאו (מקורבי מאו) ומאו עצמו, ב-1976. רק אחרי מות מאו, שם המנהיג הבא קץ לשיגעון, והשליך לכלא את תומכי מאו שבהנהגה - "כנופיית הארבעה"* בראשות אלמנתו של מאו.

 

1646 2

 

הנה, לדוגמה, סיפורו של שן שוקסיאנג, מורה בדימוס, מבייג'ינג, בן 72. באוגוסט 66' תפסו המשמרות האדומים את אביו ואימו של שן, שהיו פועלים פשוטים, השפילו אותם והיכו אותם קשות. האב מת מהמכות, האם הצליחה להמלט. איש לא הסביר לשן שוקסיאנג, עד היום מדוע נטפלו לאביו, ומה קרה לגופתו שלא הוחזרה למשפחה, ומי היו האחראים. איש לא ניסה, עד היום, לזהות את התוקפים וקבל הסבר למעשיהם. ויש עוד סיפורים רבים...

שלטונות סין הנוכחיים (המשך ישיר למשטר ההוא) הוקיעו את מהפכת התרבות בצורה חד משמעית, בשנת 1981, ואמרו שהייתה אחראית ל"פגיעה חמורה במהפכה, ולאבדות הכי גדולות מאז המהפכה ב 1949". אבל - השלטונות מסרבים לחקור את מהפכת התרבות, את האירועים המדויקים, את האחראים, את המספרים והזהות של הנפגעים. מסך של שתיקה והשתקה הונהג בסין לגבי הקטע ההיסטורי הזה. מנהיגי המפלגה הקומוניסטית חוששים, בצדק, שהדימוי של המפלגה עלול להיפגע. המפלגה חשובה מהאמת ההיסטורית ומהסבל של מיליוני קורבנות. השקר, העיוות של ההיסטוריה נמשכים. הם היו מאז ומתמיד עיקרון הבסיס של כול משטר קומוניסטי.

באשר לקומוניסטים הרבים בארצות המערב ("האידיוטים המועילים" לפי הגדרה של לנין) – הם חשבו שמאו עשה דבר נהדר... קידמה, עתיד, מחר....

היו אלה שתי מילים על אחד האסונות הגדולים של המאה ה 20, במלאות 50 שנה.

יעקב

* הערת שוליים: שימו לב לסיסמאות, שמות ומונחים: בזה הקומוניסטים חזקים מאד: "קידמה", "עתיד", "מחר", "הזינוק קדימה", "המהפכה התרבותית"... הניגוד בין התעמולה, השמות המפוצצים, והמציאות של העוני, הדיכוי והרצח לא יכול להיות גדול יותר.

 

עודכן לאחרונה ב רביעי, 20 יולי 2016 05:07

פריטים קשורים

קובי מרוז
נו...כרגיל אצלך רק צד אחד למטבע
לא סותר אף מילה בכתבה אבל מצד שני תשווה בין סין לפני המהפכה וסין כיום . בסין כבר עשרות שנים לא מתים מרעב , יש טיפול רפואי חינם , השכלה חינם ותרבות חינם והזקנים לא נזרקים לרחוב ואין משפחה ללא בית . מצד שני המשטר מטפל ביד ברזל בכול ניסיון של שחיתות שהוא מצליח להגיע אליה בניגוד לאונניה המשפטית בישראל . מנהיגי סין לא מחזיקים מליארדים בפנמה...והתוצר כבר שנים רבות קינאה לכל האומות....לעומת זאת תראה מה שקורה בהודו שהיא המקבילה הקרובה ביותר לבעיות של סין תראה איזה עוני המנוול שעשרות מליונים נמצאים בו ....
-1
יעקב
קובי מרוז קורבן לתעמולה
"יש טיפול רפואי חינם", השכלה חינם ותרבות חינם"מתי היית בסין? אתה לא יודע מה אתה מדבר. אתה מדקלם תעמולה."והזקנים לא נזרקים לרחוב " - אף פעם לא נזרקו לרחוב - זה שקר, בסין יש תרבות של כיבוד הזקן מזה אלפי שנים."המשטר מטפל ביד ברזל בכול ניסיון של שחיתות"זו ממש בדיחה טובה. המשטר מטפל ביד ברזל במי שמתנגד לו טופל על מתנגדיו אשמה של שחיתות. זה לא קשה, כי כולם עד האחרון מושחתים."והתוצר כבר שנים רבות קינאה לכל האומות...."נכון - בזכות הכלכלה הקפיטליסטית, החופשית שהם הנהיגו - בניגוד לעקרונות הקומוניסטיים שכביכול מנחים את האידאולוגיה שלהם. "איזה עוני המנוול שעשרות מליונים נמצאים בו ...."נכון, בהודו יש מאות מיליוני בני אדם שחיים בעוני זוועתי. וגם בסין יש - בחלקים הפנימיים, בכפרים - המשטר דואג להסתיר אותם.
0
חשבון פשוט
חוזר: 50 שנה ל"מהפכת התרבות" בסין
קובי מרוז אמר/ה :
לא סותר אף מילה בכתבה אבל מצד שני תשווה בין סין לפני המהפכה וסין כיום . בסין כבר עשרות שנים לא מתים מרעב , יש טיפול רפואי חינם , השכלה חינם ותרבות חינם והזקנים לא נזרקים לרחוב ואין משפחה ללא בית . מצד שני המשטר מטפל ביד ברזל בכול ניסיון של שחיתות שהוא מצליח להגיע אליה בניגוד לאונניה המשפטית בישראל . מנהיגי סין לא מחזיקים מליארדים בפנמה...והתוצר כבר שנים רבות קינאה לכל האומות....לעומת זאת תראה מה שקורה בהודו שהיא המקבילה הקרובה ביותר לבעיות של סין תראה איזה עוני המנוול שעשרות מליונים נמצאים בו ....
אני משתומם קמעה ...איזה צד שני אתה רואה למטבע ״מהפכת התרבות״?בסין השחיתות מרקיעה שחקים והמקורבים לצלחת ובני משפחותיהם קונים בתי יוקרה בחו״ל במזומן.למען האמת בטורונטו יש שכונות שלמות לא מאוכלסות שהבתים בהם נרכשו על ידי סינים.אתה לחלוטין צודק שגם העניים ביותר בסין לא נותרים ללא קורת גגלמען האמת יש להם גג עבה במיוחד כי הם חיים בתוך מערכת הביוב העירונית.לתפארת המהפכה הסוציאליסטית ...בשכנתה הודו העוני הוא תוצר של עשרות שנים של תכנון מרכזי.רק ב 20 השנים האחרונות החלה הודו להפתח בהדרגה לרעיונות קפיטליסטים וכתוצאה ישירה מכך 10000 הודים ביום נחלצים מעל קו העוני.אבל אל לנו לתת לעובדות להסיט אותנו מהעקרונות הנעלים של הסוציאליזם: מוות ועוני לכל!

0
חיה בן צבי
סיקור שטחי.
מהפכת התרבות, בהיותה עירונית, וקרובה יחסית למדיה סוקרה בהרחבה. סוקר בעיקר חלקה העירוני.למהפכה צדדים נוספים, ויש לה אפקטים שליליים מעבר לכתוב. עם זאת, אינה האסון הגדול ביותר שפקד את סין במאה האחרונה. המלחמה של יפן בסין בסמוך וכחלק ממלחמת העולם השניה, היתה קשה יותר ממהפכת התרבות. הקפיצה הגדולה קדימה, שהתנהלה בעיקר מחוץ לערים היתה קשה יותר ממלחמת התרבות. סין חוותה מאות אחדות של השתלטות מערבית שהיא אם כל חטאת, וגרמה לתופעות שבאו אחריה. סין עברה את מלחמת סין יפן 1994, ומלחמת אזרחים. סין חוותה מעל 200 שנות סבל.יש לזכור שהקומוניזם, בהנהגת מאו, גם הוא פגע באנשים, אך בסיכום הביא לסין, עוד לפני 1949 וב10 השנים הראשנות לשלטונו, שינוי חיובי מאד, אם כי לא חף משגיאות.
-1
קובי מרוז
נראה לי שאתה לא היית בסין
:D הקטע המצחיק שלך על הודו " 10000 הודים נחלצים כל יום מהעוני" אני לא יודע אם זה נכון אבל באותו זמן נולדים נטו לפחות 85 אלף הודים....ואם היית "גם " בהודו אז אתה בטח גם השוות כיצד חיים ההודים לעומת הסינים . דמגוגיה בגרוש .
-1
חשבון פשוט
חוזר: 50 שנה ל"מהפכת התרבות" בסין
קובי מרוז אמר/ה :
:D הקטע המצחיק שלך על הודו " 10000 הודים נחלצים כל יום מהעוני" אני לא יודע אם זה נכון אבל באותו זמן נולדים נטו לפחות 85 אלף הודים....ואם היית "גם " בהודו אז אתה בטח גם השוות כיצד חיים ההודים לעומת הסינים . דמגוגיה בגרוש .
ביקורת קצת משונה ....האם אתה מנסה לטעון שהודו הא לא בדיוק ראש וראשונה באומות העולםאז אין בכלל על מה להתווכחאבל אם אזרחי הודו וממשלתה רוצים להשתפראז עליהם לאמץ במידה רבה יותר את עקרונות השוק החופשי.ומדגים זאת המקרה המעניין של העיר gurgaon שברוב שטחה ניתנה ליזמים יד חופשיתוהתוצאה היא פריחה כלכלית ותרבותית שעומדת בניגוד מזהיר לערים בסביבה ואף לאזורים בעיר שהממשלה היתה אחראית לפיתוחם שעומדים עד היום בשיממונם.או אם לצטט את עצמי איך עושים הון קטן?לוקחים מדינה עם הון גדול ומנהיגים סוציאליזם.תשאלו את שבדיה.

0
חיה בן צבי
לקובי מרוז
לקובי מרוז שלום. גם אני הערתי ליעקב על ניתוחו את מהפכת התרבות. הוא כתב אמיתות פופולריות, שאינן סקירה הסטורית נכונה, עד כמה שידוע היום. לא הכל ידוע כבר. מכל מקום הסקירה שלו היתה רדודה למדי. עם זאת רציתי להעיר לך. כמי שהיתה הרבה מאד פעמים בסין, אומר לך, שטעונך המתיחסים לשאלה אם יעקב היה או לא היה בסין, אינם משמעותיים. יש שהיו בסין 10 פעמים ולא יודעים עליה דבר. אנשי עסקים, ומטילים שמטילים בחנויות, ושאר נוסעים. ויש שהיו פעמיים שלש, או אפילו לא היו, אך יש להם ידע אקדמי אדיר על סין. כך שהכותרת "נראה לי שלא היית בסין" אינה טעון. ואם טיילת לסין, והיית באתרי תיירות, והסביר לך מדריך שיודע סיפורים ואנקדוטות משעשעות, ששמע ממדריכים מקומיים, שגם הם עוסקים רק בזוטות. אם טיילת כך, או אם יעקב טייל כך, זה עושה אתכם למומחים לסין. סין היא ציוויליציה אדירה. עולם ומלואו. 200 שנותיה האחרונות, משתוות מבחינת היקף הארועים, למאות האחרונות של העולם המערבי. האם ביקור באירופה, או כמה ביקורים, בערים בטבע, או בברים, עושים אותך הסטורין מערבי. ועל הסטוריה מערבית, להבדיל מתולדות ותרבות סין, אנחנו למדנו בבית ספר וקוראים כל יום בעיתון, ורואים בטלביזה וקוראים בספרים. סתם נסיעות לסין, לא הופכים אף אחד למומחה לסין.
0
דניאל
הסוציאליסטים
שיטה כלכלית שנכשלה בכל מקום.יש כאלה שמביאים את שבדיה כדוגמה. טוב, יש להם הרבה משאבי טבע וקצת אוכלוסיה. עוד 20 שנה גם הם יקרסו כמו יוון.וזה חוץ מזה שהסוציאליסטים רצחו למעלה מ- 200 מיליון בני אדם.
0

3000 תוים נשארו