שני, 15 אוגוסט 2016 06:48

רשות ממשלתית חדשה – חלק 2

עוד טרם יבשה הדיו בכתבה הקודמת על רשות החדשנות הלאומית, התבשרנו על הקמת רשות נוספת: הרשות להתחדשות עירונית. 

עוד טרם יבשה הדיו בכתבה הקודמת על רשות החדשנות הלאומית, התבשרנו על הקמת רשות נוספת: הרשות להתחדשות עירונית. בגלל שקשה מאד לבנות בישראל, ותהליכי אישור בניה מתמשכים אפילו עד 15 שנים, הוחלט בכנסת להילחם בביורוקרטיה באמצעות הגדלת הביורוקרטיה. שר השיכון הקים את הרשות כדי ש"תילחם" בין היתר גם בביורוקרטיה של המשרד שהוא עומד בראשו... 

תקציב של 80 מיליון שקל כבר אושר (יצמח למאות מיליונים בשנים הקרובות כי "מלחמות" תמיד יקרות...), נותר עוד עניין פעוט – המינויים, המכונים אצלנו "ג'ובים". שר השיכון יואב גלנט כבר ניצח, ומינוי ראש הרשות הראשון יתבצע על ידי כבוד השר ללא מכרז.

המרקם העירוני בישראל הוא מהמתוכננים בעולם מסיבה פשוטה: כמעט כל הערים הגדולות בישראל ממש צעירות ונבנו במחצית המאה העשרים. הם נבנו בחסות חוקי בניה והיתרים קפדניים, תחת רגולציה ריכוזית. מהנדסים ואדריכלים מטעם הרשויות הכתיבו הכול מכל. והתוצאה: מרחוב ביאליק בפתח תקווה ועד לרחוב דיזנגוף בתל אביב, מגדרה ועד לחדרה – רוב השטחים האורבניים במרכזי הערים נראים חזותית כסלמאס. בניה כזאת מכונה באמריקה: "מבנים למשפחות מעוטות יכולת" (Low income family housing). 

כדי לגרום ל"התחדשות עירונית" לא צריך רשויות חדשות וחוקים נוספים, אלא ביטול חוקים ורשויות קיימות. די אם תבוטל המגבלה לבניה לגובה במרכזי הערים, יחד עם ביטול "הזכות" להגשת התנגדות לשכנים שבונים על רכושם הפרטי. די אם יוסרו שורה של מגבלות נוספות שכבר פרטנו בעבר, ומאות יזמים ידאגו ל"התחדשות עירונית" תוך ירידת מחירים תלולה. 

הרשות להתחדשות עירונית מיותרת כמו גם משרד השיכון כולו. 

 

מוטי היינריך

 

1653

עודכן לאחרונה ב שני, 15 אוגוסט 2016 07:05
חשבון פשוט
חוזר: רשות ממשלתית חדשה – חלק 2
אם ביבי הוא כזה חסיד של שוק חופשיכפי שעומר מואב מנסה לטעוןאז למה במשמרת שלו נוצרות כל הרשויות להגדלת הסבל והמיסים על האזרח?או שהוא לא באמת מאמין שהשוק החופשי לבדו יכול את התשובה הטובה ביותר לכל בעיה כלכלית/חברתיתאו שיש לחצים פולטיים ממי שלא מאמין/לא רוצה להאמין.
0
טל
ביבי פוליטיקאי שורד
ביבי חושש לכיסא שלו אם יפעל על פי אמונתו. השרים שלו יפילו אותו. זה יהיה גורלו של כל ראש ממשלה שינסה להיות "לא חברתי".חזרנו לבעיה של שיטת המשטר. צריך משטר נשיאותי עם מנגנון של משאלי עם. רק משאל עם יוכל לפטר נשיא באמצע קדנציה. צריך קדנציה מספיק ארוכה לנשיא (לפחות 6 שנים) כדי שייאלץ לאכול דייסה שבישל ולא שהתוצאות יפלו בתקופתו של נשיא עתידי אחר.פעם יהיה נשיא סוציאליסט ופעם קפיטליסט. לאחר שנים של ניסוי וטעייה יש סיכוי שתתגבש כאן שווייץ. אין קיצורי דרך.
0
@ לוי
לטל, ובכלל ...
משטר נשיאותי ומשאלי עם הם כלים טכניים מצויינים. בוודאי בהשוואה למנגנון הטכני הקיים. אבל ! על מנת לקבל את מדינת החופש בה אנו חפצים, לא די בכלים הטכניים. בצרפת יש משטר נשיאותי ונשיאים סוציאליסטיים. בשוויץ יש משאלי עם ורגולציה. על כן, נחוץ כלי נוסף, שיהיה מונח בבסיס של הכלים הטכניים: חוקה.האם חוקה תבטיח שישראל תהיה מדינת חופש ? לא בהכרח. גם החוקה האמריקאית לא מבטיחה דבר. הראיה - היו ממשלים דמוקרטיים, והיו ממשלים רפובליקניים - והפגיעה בחרות ובקניין לעולם קיימת.לכן, לא די בעצם קיומה של חוקה. צריך שתוכן החוקה יהיה נכון. לתפיסתנו, תוכן החוקה צריך לקדש את זכויות החרות והקניין. איך ניתן להגיע בישראל לחוקה כזו ? על ידי שכנוע רוב האזרחים להבין ולתמוך בעקרונות המוצגים ב'קו ישר'. ואיך משיגים את זה ? כמו שעזרה זהר (זצ"ל) נהג לאמר: מאז שהפניקים המציאו את הכסף אין כל בעיה...
0

3000 תוים נשארו