הדפס עמוד זה
ראשון, 30 אוקטובר 2016 04:57

באמריקה דורשים: תור לרופא היום – לא בעוד שבועיים

מפגש אינטרסים בין מטופלים לבין רופאי המשפחה באמריקה מייצר "מודל" שירות רפואי שעוקף את "המערכת".

טיפול רפואי בר השגה

החוק לטיפול רפואי בר השגה שהנהיג הנשיא אובמה בשנת 2013 הידוע בכינויו אובמה-קֶר  (Obamacare)עורר ויכוח פוליטי אינטנסיבי. די מסובך לעקוב אחרי פרטי הרפורמה והשלכותיה על מערכת הבריאות בארצות הברית.

גם לפני הרפורמה סבלה המערכת עיוותים רבים כתוצאה ממעורבות המדינה. הממשלה המרכזית מעורבת כמעט בכל מרכיבי מערכת הבריאות באמצעות רגולציה וחקיקה שקובעת את מבנה מערכת הבריאות: הגבלה על היקף בתי הספר לרפואה, שרותי בריאות ממשלתית כמעט חינם למיעוטי יכולת ולמבוגרים (מדיק-אייד ומדיק-קר), ורגולציה כבדה על שוק פיתוח התרופות החדשות. גם מערכת המשפט תורמת את חלקה להתייקרות בפסיקת פיצויים מטורפים על מקרי רשלנות רפואית, או בפרשנות אירועים כרשלנות רפואית.

העיוותים במערכת הבריאות מייקרים בקביעות את ההוצאה על בריאות בארצות הברית. והתוצאה: ההוצאה הלאומית לבריאות באמריקה עומדת על כ- 17% מהתמ"ג לעומת כמחצית מזה באירופה. הטיפול הרפואי בארצות הברית מתייקר בעשורים האחרונים בקצב שנתי מטורף של 5% - 10% בשנה!

רכיבי רפורמת הבריאות של אובמה אינם מהפכניים, אין שינוי עקרוני. זה מה שפוליטיקאים יודעים ומסוגלים לעשות במסגרת מגבלות "הבאג הדמוקרטי": להגדיל סובסידיות לחלק מהאוכלוסייה, לייקר שירותים לחלק אחר, לקצץ באיכות השירות, להוסיף רגולציה, להעלות קצת מיסים, להגדיל את הגירעון. בשורה התחתונה: השירות הרפואי יינתן כמעט חינם לעשרות מיליוני אמריקאים נוספים ויגדיל מאד את הביקוש לשירותי רפואה. 

אנחנו קרובים מידי לתחילת "האירוע" ולכן קשה להבחין בתוצאות בלתי מכוונות ובהשלכות בלתי צפויות של הרפורמה. אבל רופא המשפחה האמריקאי כנראה כבר מגיב לרפורמה באופן "בלתי צפוי". 

הערכות שונות נוקבות במחסור מצטבר של כ- 90,000 רופאים כבר תוך כ-3 שנים. בתי הספר לרפואה לא מצליחים להכשיר די רופאים והפער מתרחב. כבר כיום יש לכל רופא משפחה (primary care doctors ) אלפי פציינטים רשומים (בדרך כלל בין 2,500 ל-3,500). רופאי המשפחה שבעבר נהגו לבקר את החולים שלהם גם בעת אשפוזם בבית חולים, או אפילו בחדרי המיון –נאלצים ברובם לוותר על קשר קרוב זה עם החולה. חלק הולך וגדל מזמנו של הרופא מוקדש למילוי טפסים ולעריכת דוחות המאלצים את הרופאים להגדיל את הוצאות התקורה של המרפאה. צמיחת ההוצאות מפעילה לחץ להגדיל עוד יותר את מספר הלקוחות הרשומים כדי שלא לדרדר את ההכנסה נטו של הרופא.

התוצאה: רופא משפחה מקדיש לחולה לא הרבה מעבר ל-7 דקות בממוצע. למרות זאת, "תור" אצל רופא משפחה, בייחוד לפציינטים חדשים, עלול להתמשך למספר שבועות.

האמריקאי פוגש את תחלואי הרפואה הסוציאליסטית החינמית 

עבור אמריקאים רבים ה"כמעט חינם" מסתבר כיקר במונחי שירות רפואי ומספר הולך וגדל של אמריקאים עוקף את תחלואי המערכת באמצעות מודל חדש יחסית. הטרנד החם הוא שרות רפואי אישי – קונסיירז'-קר (Concierge Medicine אוConcierge Care ). המצוקה יצרה מפגש אינטרסים יוצא דופן בין רופאים לחולים. 

 

1669 1

 

כמטופלים, תרצו לבקר אצל הרופא שלכם עוד היום. תרצו שהרופא שלכם יקבל אתכם אישית, בקליניקה קטנה ולא תעשייתית, ויקדיש לכם את מלוא הזמן שנדרש. כרופאים, תרצו לפגוש פחות מ-15 חולים ביום, תרצו להקדיש זמן רב יותר לכל חולה, להעמיק בדיקות ולבסס יחסים אישיים. תימנעו ממנגנון ביורוקרטי ותשאפו להתרחק ממילוי דוחות מכבידים.

הפתרון המתבקש הוא פתיחת קליניקה לרפואת משפחה "מחוץ למערכת". הפציינטים משלמים אגרה שנתית שיכולה להגיע גם ל-2,500 דולר בשנה ותמורת זאת הרופא מתחייב לקבל אתכם עוד באותו יום, או למחרת, ולהקדיש לכם את מלוא תשומת הלב. הרופא מתחייב להגביל את מספר הלקוחות הרשומים אצלו למספר מאות בלבד, במקום אלפים במודל המקובל. 

 

1669 2

 

מגמה גוברת זו לרפואה אישית תקטין עוד יותר את מספר רופאי המשפחה הזמינים ליתר האוכלוסייה. עם הגדלת הלחץ על הקליניקות המסורתיות לרפואת משפחה לא יהיה מנוס מהעסקת עוזרי-רופא ואחיות בכירות ככוח עזר לרופא המשפחה. כישוריו וניסיונו של הרופא יישמרו למקרים מורכבים או חמורים במשך היום. הרופא, בעל הבלוג, רואה את הקליניקה הציבורית הרגילה מתפתחת בעתיד הקרוב ל"מטחנת פציינטים" (patient mill) ורואה את התהליך כבלתי נמנע. את הרופא "שלכם" תראו לעיתים רחוקות, ברוב הביקורים במרפאה תפגשו את עוזר הרופא.

הרפורמה השוויונית של אובמה, כמו כמעט כל רפורמה שמחלקת הטבות מתקציב המדינה, היא בלתי הפיכה במשטר דמוקרטי. כמעט בלתי אפשרי, בנסיבות רגילות, שפוליטיקאי יעז לבטל "הטבות חינם" לעם. לא ירחק היום בארצות הברית, בו פוליטיקאים פופוליסטים יעלו הצעת חוק, לאסור שירותי רפואה אישית כי הם "פוגעים בשוויוניות השירות הרפואי". לגזור ולשמור.

מוטי היינריך

עודכן לאחרונה ב ראשון, 30 אוקטובר 2016 05:37

פריטים קשורים

יסודו של דבר
תוספות לכתבה לעיל
קצב ההתייקרות השנתי הנקוב של 5% עד 105 הוא קצב האינלציה הריאלית בארה"ב בשנים האחרונות.הבעיה היא שהמחירים קפצו אפילו פי 10 לכדי אלפי דולרים למשפחה - סתם חזירות.רופא משפחה יכול לראות 60 חולים ביום בלי בעיה,לפי 6 חולים בשעה כפול 10 שעות. זו עבודה קלה.הסיבות לעליית יחס המטופלים לכל רופא הן:1. כניסת 30 עד 50 מיליון בוהים בלתי חוקיים.2. האוכלוסיה הלבנה החכמה-בממוצע מזדקנת/קטנה בדיוק כמו במערב אירופה, שזה בגלל הפמיניזם, קרי ג'נוסייד שקט.
0
הלמוט
חוזר: באמריקה דורשים: תור לרופא היום – לא בעוד שבועיים
רופאת המשפחה שלי ידועה בכך שהמפגשים איתה אורכים זמן רב והיא משקיענית, אבל עדיין מדובר בביקור אצל רופא משפחה. ביקור ארוך זה נניח 22 דקות (כמו פרק בסיטקום), ביקור קצר זה נניח 7 דקות. היא מקבלת 2-3 בלוקים של פציינטים ביום, עם הפסקה של שעה או שעתיים ביניהם. בלוק זה 15 פציינטים ב-3 שעות, 10 דקות לכל פציינט ועוד 10 דקות הפסקה בשעה. נאמר שמתוך 15 משבצות, 14 פציינטים מגיעים בפועל. פגישה ממוצעת אורכת 16 דקות. 14 * 16 = 3 שעות ו-45 דקות. כלומר היא עובדת עוד שעה על חשבונה. עדיין מדובר ב-28 עד 42 מטופלים ביום, לא חמישה עשר.
0
Dorthy
באמריקה דורשים: תור לרופא היום – לא בעוד שבועיים
Thanks a bunch for sharing this with all folks you really know what you are speaking about! Bookmarked. Kindly additionally discuss with my site =). We could have a link trade contract among usMy web site; escape games: http://xteriousescape.blogspot.com/
0

3000 תוים נשארו