הדפס עמוד זה
רביעי, 18 ינואר 2017 05:16

האם טראמפ יבנה חומה לבלימת מהגרים בגבול מקסיקו?

11 מיליון מהגרים בלתי חוקיים בארצות הברית הם אכן בעיה. מדינת רווחה נדיבה לא יכולה לאפשר כניסת מהגרים חופשית. בעיה ללא פיתרון. 

בכתבה הקודמת, ד"ר שמואל גולדמן מלגלג על הנשיא הנבחר של ארה"ב דונלד טראמפ, על הבטחות הבחירות שלו לבנות חומה בגבול מקסיקו לחסימת כניסה של  מסתננים, ולגרש מארה"ב את אלה שכבר הסתננו אליה.

קל ללגלג, אבל הבעיה אמתית, ובעיה אמתית צריך לנסות לפתור, כמיטב היכולת המוגבלת. לגלוג אינו פתרון.

  

2352

 

חשבו על עשרות אלפי המהגרים האפריקניים שנכנסו לישראל בשנים 2012-14. ככל שאנו רחמנים בני רחמנים, ולבנו כואב את כאבם של הפליטים, ברור לכולם שהייתה לנו בעיה. אנו פשוט לא יכולים לקלוט פליטים אפריקניים (או אחרים) ללא הגבלה, בקצב שהם הסתננו לארץ באותו זמן. אז בנינו חומה (יותר נכון: גדר) לאורך 240 ק"מ של הגבול עם מצרים. למזלנו, ארץ ישראל קטנה והגבול הוא רק 240 ק"מ. אני חושב שהייתה הסכמה כלל לאומית (כולל חרות ומק"י) שהקמת הגדר היה מעשה הכרחי וטוב, יעלה כמה שיעלה, פשוט לא הייתה ברירה. וזה  עובד, פחות או יותר – כלומר המצב עם הגדר, ללא ספק, טוב בהרבה מקודם.

כנ"ל ארה"ב. יש להם בעיה של מהגרים, מעריכים שיש כבר היום כ- 11 מיליון מהגרים בלתי חוקיים, כלומר מסתננים. מאות אלפים נוספים מסתננים כל שנה. כמה אפשר? ארה"ב הייתה ארץ של הגירה חופשית (אליה) עד לפני יותר מתשעים שנה. בשנות ה- 20 חוקקו מכסות להגירה, חוקים שהמסתננים מפרים. הקונצנזוס הוא שהגירה בלתי מוגבלת אינה אפשרית, איש אינו טוען (בארה"ב) לבטל את כל חוקי ההגירה ולאפשר כניסה חופשית כמו שהיה לפני 1920, בייחוד שהיום, בעידן של מדינת סעד חברתית נדיבה, רוצים לספק למהגרים שירותים בסיסיים – מזון, מגורים, עבודה, חינוך ובריאות. אז מה עושים? כמה אפשר?

ארה"ב קצת גדולה מישראל, יש להם 3,200 ק"מ גבול עם מקסיקו (לא 240), קשה להקים גדר באורך כזה. הם כבר התחילו, בקטעים אחדים כבר הוקמה גדר. היא לא 100% יעילה, אבל יותר טוב מכלום. אז טראמפ הציע להקים עוד גדר (להמשיך את הגדר), וד"ר גולדמן מלגלג. מה מציע גולדמן? מה הציעו הדמוקרטים ומה עשו בימי אובמה? כלום. שאלה לגולדמן ולקלינטון: אתם בעד הגירה חופשית ובלתי מוגבלת? תציעו את זה בפה מלא ובמפורש, זה לא רעיון כל כך רע. מה עושים במקום זה? צועקים "גזענים!" ומלגלגים על טראמפ. צבועים.

עכשיו כבר חיים בארה"ב, כאמור, 11 מיליון מהגרים לא חוקיים, לא "מתועדים". כלומר ללא תעודות – un-documented – בלשון תקינה פוליטית  (כלומר לשון השקר – הם מפרי חוק). מה עושים איתם? אפשר לגרש 11 מיליון בני אדם? זה אכזרי ולא אנושי וגם לא מעשי. אז הנשיא אובמה הורה לא לגרש אף אחד, כלומר להימנע מלאכוף את חוקי ההגירה. מאד נדיב ורחב לב מצדו (וקצת לא חוקי). אבל הבעיה עדיין קיימת.

טראמפ יגרש 11 מיליון? ספק אם ינסה, אין ספק שזה לא מעשי. אבל אפשר, למשל, כמו שהציע טראמפ, להתחיל לגרש כמה מאות אלפים מסתננים שנתפסו והורשעו בעבירות פליליות בארה"ב (חלקן עבירות אלימות). אובמה הורה בפירוש לרשויות הפדראליות למנוע מהמדינות והערים לגרש מסתננים (גם פושעים). לא בטוח שטראמפ יצליח לעשות הרבה בנושא המסתננים, אבל משהו צריך לנסות לעשות.

צריך לציין שמספר מפתיע של היספנים הצביעו עבור טראמפ. היספנים וותיקים, שהתאזרחו בארה"ב (חוקיים) לא דוגלים בהגירה חופשית ובלתי מוגבלת. כל מדינות העולם מגבילות את ההגירה, מרביתן חוסמות אותה באופן קיצוני. כמות המהגרים בסין היא בערך אפס, כך גם ביפן. אוסטרליה, ארץ הגירה נאורה, חוסמת בצורה הרמטית ואכזרית כל הסתננות. אוסטרליה מגלה מסתננים למחנות מעצר באיים נידחים, בהם היא מספקת להם מחנות ריכוז ומזון ותו לאו.

יש בעולם, כיום, כ- 60 מיליון עקורים, על פי רשות הפליטים של האו"מ – אלה פליטים ממלחמות ואלימות ולא פליטי רעב. פליטי רעב יש, בקלות, בערך מיליארד בני אדם. אין להם כוח פיזי לקום ולנסות להסתנן למקום יותר טוב. אין לבעיה פתרון. אבל, ללגלג עליה, כמו גולדמן, זה טיפשי ונבזי בצורה מדהימה.

יעקב

תוספת 

הנה מבזק מעודכן (17.01.2017):

מנהלת הגבולות במשרד הביטחון השלימה את הגבהת גדר הגבול עם מצרים, ומספר המסתננים מסיני ירד מ-213 בשנת 2015 ל-11 בלבד בכל 2016. 17 קילומטרים של גדר הוגבהו לגובה של שמונה מטרים, וכן הוצבו אמצעים לגילוי נתיבי חדירה בכדי לעצור את המסתננים דרך גבול זה.

 

עודכן לאחרונה ב רביעי, 18 ינואר 2017 05:48

פריטים קשורים

אחת העם
איפה גולדמן "מלגלג"?
sad קראתי שוב את הכתבה הקודמת של גולדמן. אני לא מצליחה למצוא שום לגלוג. גולדמן בסך הכול מבקר הבטחות בחירות ומנסה לנמק מדוע "מה שרואים מכאן לא רואים משם". גולדמן ממיין את ההבטחות לבוחרים: הבטחות שיבוצעו עכשיו, והבטחות שיידחו ל"אחר כך".
0
אלון
למה זה "לא מעשי" לגרש 11 מליון מהגרים?
מאיזו בחינה זה "לא מעשי"?
0
פנצו וויזה
לגרש 11 מיליון איש יעלה 600 ביליון דולר
לגרש 11 מיליון איש יעלה 600 ביליון דולר, כבר יצא יותר זול לבנות גדר+חומה+חפיר :D https://www.theatlantic.com/politics/archive/2015/03/the-conservative-case-against-enforcing-immigration-laws/387004/
0
יעקב
למה לא מעשי?
כי יש הרבה. מה שאתה יכול לעשות עם 100 או 1000 איש אינך יכול לעשות עם 11 מיליון.גם אין סיבה מיוחדת להתאמץ לגרש את כולם. מה שחשוב הרבה יותר זה להקטין את מספר המסתננים החדשים...
0
יעקב
ארץ ברוכת גדרות
יש לנו, ב"ה, מלבד 240 ק"מ גדרות בגבול מצריים, גם 60+ ק"מ בגבול רצועת עזה, איזה 380 או משהו כזה בסביבות הקו הירוק, כ 150+ בבקעת הירדן, 150+ בגבול הלבנון, וגם כמה עשרות ק"מ ברמת הגולן...
0
יעקב
תכנית המיסוי של הרפובליקאים
הנה תוכנית רפורמה במס שהוצעה על ידי המפלגה הרפובליקאית, ביוני 2016. הוא נכתבה עוד לפני שטראמפ נבחר סופית למועמד של הרפובליקאים, וספק גדול עם נועצו בו בכלל.https://abetterway.speaker.gov/_assets/pdf/ABetterWay-Tax-PolicyPaper.pdfמה יבצעו בסוף? אללה יודע. טראמפ מעורב בזה מעט מאד אם בכלל.
0
יעקב
תכנית המיסוי - לפוסט הקודם
הערה זו שייכת לקטע הקודם, ונפלה לכאן בגלל טעות שלי.
0

3000 תוים נשארו