שני, 05 יוני 2017 04:26

התקציב המהפכני של הנשיא טראמפ

הנשיא טראמפ הגיש הצעת תקציב מהפכנית. היקף חסר תקדים בקיצוץ תכניות ממשלתיות ותקציבים.

הנשיא טראמפ הגיש הצעת תקציב מאד מהפכנית לשנת 2018 . הוא מציע לבטל 66 תכניות ממשלתיות פדרליות, ולסגור את הגופים ממשלתיים הפקידותיים המנהלים אותן. הביטול עשוי להביא לחסכון של 26.7 מיליארד דולר. הנה רשימה חלקית של התכניות המוצעות לביטול:

משרד החקלאות – קיצוץ של 855 מיליון:
– תכנית מקגוורן-דול (שני סנטורים רפובליקאים) לסיוע במזון לחינוך בינלאומי.
– שרות קואופרטיבים עסקיים כפריים.
– שירות סילוק שפכים כפריים.
– סיוע בהלוואות דיור לבתים חד משפחתיים.

משרד המסחר – קיצוץ של 633 מיליון:
– הרשות לפיתוח כלכלי
– השותפות להגברת הייצור.
– הרשות לפיתוח עסקים של מיעוטים.
– מענקים וחינוך של רשות האוקיינוסים והאטמוספרה.

משרד החינוך – קיצוץ של 4.9 מיליארד דולר:
– מרכזי חינוך קהילתיים למאה ה-21.
– מענקים מקיפים לביעור הבורות.
– מענקים פדרליים לחינוך משלים.

משרד האנרגיה – קיצוץ של 398 מיליון:
– מחקרי אנרגיה "מתקדמים".
– מענקי מחקר והלוואות לפיתוח "מכונית העתיד המתקדמת".
– מתקן ליצור דלק של תחמוצת מעורבת.

וכך הלאה והלאה...

משרד השיכון: קיצוץ של 4.123 מיליארד, משרד הבריאות (כולל מחקר רפואי) קיצוץ של 4.834 מיליארד, משרד החוץ ותכניות סיוע חוץ – 4.256 מיליארד, סוכנויות ממשלתיות עצמאיות אחרות – קיצוץ של 2.683 מיליארד. הנה מספר "סוכנויות עצמאיות" שיקוצצו:

– החברה הלאומית לשירותי קהילה.
– החברה לשידור ציבורי CBP.
– המכון למוזיאונים וספריות.
– קרנות לפיתוח בינלאומי (הקרן לפיתוח אפריקה, הקרן לפיתוח דרום אמריקה וכו').
– הקרן הלאומית לאומנות.
– הקרן הלאומית ללימוד מקצועות הומניים.
– קרן הסיוע הבינלאומי ל"מלחמה באקלים".

וכך הלאה והלאה...

הגישה של הנשיא טראמפ (או של עוזריו שהכינו את הצעת התקציב) היא בבירור הגישה הליברטאנית – הגישה שלנו. הממשלה לא צריכה לעסוק בכל דבר ולא צריכה לבזבז כספי ציבור (כסף של אנשים) בלי סוף בתחומים לא חיוניים ולא נחוצים.

אם מישהו סבור שחשוב לעסוק בפיתוח האומנות, או השידור הציבורי, או הסיוע לאפריקה, או המחקר הרפואי – שיועיל לתחוב את היד לכיסו מרצון ולממן את הפעילות הזאת. לא לתחוב ידו לכיסם של אחרים ולהכריח אותם ל"תרום" (כלומר לשדוד אותם). הפעילות הממשלתית (המתבצעת בכפייה, בכספי מיסים) צריכה להצטמצם ככל האפשר, רק לתחומים ממש הכרחיים.

הגישה הזאת מנוגדת באופן קיצוני לגישה הרווחת של החוגים הסוציאליסטיים והניאו סוציאליסטיים (והרבה רפובליקאים "מוסדיים" – דהיינו – ליכודניקים אצלנו) שחושבים שהממשלה היא האבא הטוב והמטיב, וכל מה שהיא עושה זה קדוש ולטובה, וכמה שיותר הרי זה משובח (ויותר פרנסה ל"חברינו"). אני לא חושב שהיה נשיא אמריקאי שנקט עמדה כל כך ברורה ומרחיקת לכת בנושאים אלה מאז קלווין קולידג' (נשיא בשנים 1923-1929).

מובן מאליו שאין לתכנית מהפכנית זאת סיכוי לעבור בקונגרס (החייב לאשר את התקציב). בקונגרס יתרחש סחר-מכר מושחת כרגיל (בארה"ב קוראים לזה סחר סוסים). סנטור א' יתמוך בבייבי של המקורבים לסנטור ב', תמורת התמיכה של ב' בשחיתויות של מקורבי א'.

טובת הפוליטיקאים גוברת על טובת הציבור, והציבור חסר אונים. מוטי קורא לזה "באג דמוקרטי". בארה"ב, לפחות, היה לציבור הכוח להילחם בתופעה ולבחור בטראמפ כנשיא, בחירה שהייתה בהחלט מרד נגד הממסד הפוליטי.

אבל, הנשיא, גם בארה"ב, אינו כל-יכול, וניסיון ההפיכה של טראמפ נידון לכישלון. אם יצליח, באורח נס, להעביר רק 10% מהקיצוצים המוצעים – דיינו. זה יותר טוב מכלום. ואם לא יצליח להעביר קיצוצים, ורק ימנע הקמת תכניות וגופים ממשלתיים בזבזניים חדשים, חדשות לבקרים, שוב דיינו.

יעקב

עודכן לאחרונה ב שני, 05 יוני 2017 05:08
מוטי היינריך
אכן מהפכני, אבל טיפה בים
התקציב אכן מהפכני בקיצוציו. למרות זאת, קיצוץ (רק מתוכנן) של כ-30 מיליארד דולר בשנה הוא ממש טיפה בים הבזבוזים של הממשל. הגירעונות השנתיים בתקציב הפדראלי הם עצומים (בין חצי טריליון לטריליון דולר בשנים האחרונות). אפילו קיצוץ כה מהפכני של טראמפ רק "מגרד" את הגירעון. היקפו הקטן (יחסית לגירעון) של הקיצוץ והקושי הפוליטי באישורו, מדגישים את המערבולת ללא-מוצא של הכלכלה הסוציאל-דמוקרטית הגדולה בעולם.הכלכלה האמריקאית (גם במדינות אחרות) נמצאת בנתיב חסר תקנה פוליטית. הדרך היחידה בה יתבצע "אתחול" מחדש ו"יישור" עיוותים הוא משבר כלכלי עמוק – כוח חיצוני "טבעי" שמחוץ למערכת הפוליטית.העיתוי יהיה "בלתי צפוי" וקשה להתנבא מתי יקרה.
0
יעקב
טראמפ לא מקצץ בתקציב כלל
הצעת התקציב של טראמפ אינה כוללת קיצוץ כולל בתקציב. את אותם 30 מיליארד שהוא מנסה לקצץ על ידי סגירת תכניות ממשלתיות מיותרות הוא מיעד להגדלת תקציב הבטחון, הכבישים (תשתיות) ואולי החומה בגבול מקסיקו, נגד מהגרים.אבל - עצם הרעיון שיש 66 תכניות בזבוז וגופים ממשלתייים בירוקרטים שאפשר וצריך לסגור - זה רעיון מהפכני.
0
אייל
חוזר: התקציב המהפכני של הנשיא טראמפ
רגע, קיצוץ של 30 מיליארד מתוך תקציב של 4,147 מיליארד? 0.72341 אחוז?
0
יעקב
לא הקיצוץ, הפרינציפ
מה שהדגשתי בקטע לא היה הקיצוץ בתקציב אלא הפרינציפ שהממשלה לא צריכה לעסוק בכול שטות, ולכן צריך לסגור ולהפסיק פעילויות ותכניות שהממשלה לא צריכה לעשות.אין תקדים לביטול תכנית או סוכנות ממשלתית. לדעת ה"ליברלים" (השמאל באמריקה, והליכודניקים של אמריקה בממסדית), כול מה שהממשלה עושה זה קדוש, וזה טוב לציבור, ואסור חו"ח לפגוע בזה. לכן זו הצעה מהפכנית.זו הצעה מהפכנית בזכות הערך הסמלי-אידאולוגי שלה, ולא בזכות החיסכון הגדול בתקציב.
0
יצחק
כמה כסף האמריקאים צריכים לקצץ כדי לאזן
את התקציב שלהם?!
0
יעקב
תקציב ארה"ב 3.65 טריליון
הכנסות: 3.21 טריליון. גרעון 440 מיליארד.http://federal-budget.insidegov.com/l/120/2017-Estimate
0
יעקב
תקציב ארה"ב 4.147 טריליון
גרעון 500 מיליארד. (גירסה 2, הצעת אובמה)https://en.wikipedia.org/wiki/2017_United_States _federal_budget ארה"ב למעשה מתפקדת ללא תקציב מאושר על ידי הקונגרס...
0
יאיר בן משה
הפתרון - הקטנת הצרכנות החומרנית
בניית חברה המבססת את אושרה על רוחניות במקום על חומרניות היא זו שיכולה להציל את המערכת מפני קריסה.למזלנו הטוב יש בארצנו מגזר המוכיח באורח חייו את האפשרות הזו והוא אמור להביא זאת כ"אור לגויים".בדרכו לכאורה המיושנת, הוא מתווה את הדרך לעקרון ההסתפקות במועט והפרדה בין "תעסוקה מלאה" לבין פרנסה.מספר מדינות בוחנות ומנסות לשלב זאת. אך שם יש סכנה שהאבטלה תביא לפשיעה. ואילו כאן אצלנו נמצאה הדרך להקטנת האבטלה המתסכלת, והפיכתה למערכת חיים מאושרת - ללא מותגים וצריכת ראווה.
0
יעקב
הבנו, יאיר
צריך לחנך מחדש את האנושות לחיות רק משנור. זה יפתור את כול הבעיות. בוז לעבודה ולמלאכה. תחי הבטלה והשנור "הרוחני". אלוהים אמר: "בזיעת אפך תאכל לחם".יאיר מתקן את אלוהים: "תן לחברך להזיע ותשדוד את לחמו"
0
שחרורון
חוזר: התקציב המהפכני של הנשיא טראמפ
יעקב אמר/ה :
צריך לחנך מחדש את האנושות לחיות רק משנור. זה יפתור את כול הבעיות. בוז לעבודה ולמלאכה. תחי הבטלה והשנור "הרוחני". אלוהים אמר: "בזיעת אפך תאכל לחם".יאיר מתקן את אלוהים: "תן לחברך להזיע ותשדוד את לחמו"
סוציאליזם: ״בזיעת אחיך תאכל לחם״

0
מומחה לקנוניות
הפתרון הוא כמובן
שהכסף לא יווצר מחוב.https://www.youtube.com/watch?v=TVmp57wY7uMדקה 40 - לא רק הבנקים מייצרים כסף מחוב אלאגם שהממשלה לווה כסף היא בעצם מייצרת חוב חדש.חשבתי לתומי שהממשלה פשוט מלווה מהציבור אז כנראהזה לא ככה(גם בארה"ב וגם אצלנו) הממשלה לווה מבנקישראל,בנק ישראל מייצר את הכסף משום דבר,רושםחוב חדש לממשלה ומוכר את ההלוואה לציבור.הפיתרון של יאיר רק מצמצם את הבעיה והופך את רובהאנשים לעניים.הפיתרון האמיתי זרימה מהירה של כסף במערכת ע"י צמצום החובות ב 80 אחוז לפחות ברגע שהכסף לא מיוצר מחוב.
0
יאיר בן משה
יש להפריד בין תעסוקה לפרנסה
כמעט כל המומחים והכלכלנים המודרניים מכירים בכך שקצב פיתוח הטכנולוגי עולה על "הגידול בצרכים" כך שלטווח ארוך אין "תעסוקה מועילה" לכולם. כלומר אם טראמפ יעביר את מפעל המזגנים לנבדה, במקסיקו יהיו מובטלים. ואם ישראלים יקנו "כחול לבן" , בסין יהיו מי שירעבו ללחם. אפשר כמובן לנפח את המנגנון עוד ועוד, וליצור באופן מלאכותי "מקומות תעסוקה". אך העלות של הדבר גדולה מתועלתו.לכן מדינות וארגונים מתחילים לנסות ולבחון באופן מעשי את האפשרות לביטול הקשר ההכרחי בין "פרנסה בסיסית" לבין "ביזבוז הזמן והמשאבים בחתמת כרטיס ושינוע ניירת" מה שמכונה "תעסוקה".מדינות יוזמות קיצור שבוע העבודה, פרישה מוקדמת, הגדלת החופשה השנתית, תקופת הכשרה ולימודים מתארכת וממומנת. ויש שכבר מפעילים תוכניות של שכר בסיסי - ללא תלות בתעסוקה.כפי שכתבתי, אחד הרכיבים השליליים של תוכניות מודרניות אלו הוא "התסכול". כאשר מי "שמובטל מאונס" בחברה שעדיין מצדיעה לרדיפת בצע, קריירה ומותגים, חש מתוסכל וממורמר ודל ערך, דבר המוביל לעוינות, אלכהוליזם ופשיעה. ואכן יש קורלציה כמעט מוחלטת בין אזורי אבטלה - לאיזורי פשיעה.התמזל לנו המזל, ואצלנו בעם היהודי בארצו יש מגזר המוכן לוותר על רדיפת בצע חומרנית, ולא להתנפל על שוק התעסוקה. כל זאת ללא חשש שהבטלה תביאו לידי שיעמום ופשיעה. אנו יכולים לכן להציע מודל ודוגמא לדרך חיים מודרנית נכונה. דרך שתפתור את מרבית הבעיות והכשלונות המוצגים כאן באתר. דרך שתחסוך אנרגיה יקרה, תחסוך השתעבדות וחוסר פנאי. דרך שתוזיל בעקיפין את הדיור, תקטין את נזקי הסביבה וכדומה.בשל שמאלנות הבג"צ, שבשם "השוויון" "הנאור", דורש לממן גם את ילודת אויבי ישראל מבית, נמנע מתן הכנסה למשרתי הקבע ביחידת העילית של המאבק הדמוגרפי - החרדים. זאת למרות שאליבא יאסר ערפאת מצד אחד ושמעון פרס (מאותו צד בעצם), הנושא הדמוגרפי הוא קריטי לקיומנו.ולכן משרתי הקבע במאבק הגיאוגרפי (צה"ל), שגם הם לא מביאים שום "תרומה כלכלית ישירה". זוכים להכנסה גבוהה פי כמה לעומת המשפחות הנושאות בעול דורש ויקר פי כמה הנושאים בעול המאבק הדמוגרפי.הרעבה זו של החרדים - כדי למנוע מימון לאויב הערבי (ע"ע בג"צ), היא המאלצת את אוהבי העם לנסות ולתמוך בהם בדרכים עקלקלות משהו.לקרוא לדבר "שנור" או בטלנות" היא שילוב של שנאת האחר ודעות קדומות עבשות.
0
יאיר בן משה
יעקב, האם להמשיך גם עם "בעצב תלדי בנים"
הרדודים מביאים ציטוט מהתנ"ך - דברי אלוהים - שנאמר "בזיעת אפך תאכל לחם". ונדמה להם שמדובר על ציווי - ואפילו ציווי מוסרי.אך האמת היא כמובן הפוכה. האמירה המצוטטת היא קללה שאלוהים הטיל על האדם בשל חטאו. ובכך גירש אותו מגן העדן. יפה עושים הרופאים המבינים טוב יותר, הם אינם דבקים בקללה שהטיל האל על חווה. "בעצב תלדי בנים", אלא מנסים להקטין את כאבי הלידה, את תמותת התינוקות, וחיסלו את "קדחת ההריון" ושאר צרות מתקופת ימי הביניים. הלוואי והקידמה זו של הרפואה תגיע גם לחסידי איין ראנד והסטחנוביצ'ים הסטאליניסטים. וגם את הקללה שהוטלה אז על האדם בשל חטא היוהרה נרחיק מתוכנו ובכך נתקרב לגן העדן חזרה.המשך סבסוד החקלאות הורסת הסביבה ומקורות המים ומייקרת סל המזון, נובע משמרנים דומים הגוררים את תסביך מצדה, והמצור והרעב שהוטלו על ירושלים. אל ימינו אלו. שמרנים הממאנים להכיר בכך שהומצאו אוניות קירור וחרם והרעבה במצור הם כבר לא סכנה מוחשית.המגבלות שהג"א מטיל על הבניה ומייקרה, גם זו תוצאה של פחדים והיסטריה מתקופת סדאם הראשוןויש הטוענים שמוראות מלחמת העולם הראשונה גם הן גורמות לבזבוז עצום בתחום ההתגוננות האזרחית הסבילה.אך הנזק העיקרי לאיכות חיינו נובע מ"פולחן העבודה והממון", שריד שנגרר איתנו מתקופה של "המנצח לוקח הכל". כאשר רק הזכר החזק בעדר הוא שמיתרבה.עיקר ההוצאה שלנו - ומכאן עיקר ההתרוצצות וההתעמרות שלנו אחד בשני (דבר המכונה "תעסוקה"). מיועד לצריכת ראווה. כאשר אדם משלם עבור חולצה שכתוב עליה רונלדו, פי שלוש מאשר על אותה חולצה ללא כתובת זו. או אשה שקונה בושם יקר, עיקר ההוצאה (והעמל בהתאם) היא לא עבור הבושם עצמו או הבקבוק והאריזה, אלא עבור התמונה של דוגמנית הצמרת המופיעה במגאזין המפרסם את הבושם.לכאורה "זה מה שהאנשים רוצים" אך רק לכאורה, למעשה זו שטיפת מוח שרק בודדים מצליחים לעמוד מולה באומץ ויושר.כמה טוב שבזכות אנשים אמיצים, איננו צריכים להשתעבד ולרכוש שפע תכשיטי זהב ויהלומים כפי שנהוג היה לפני כמה דורות. כמה טוב ונפלא יהיה אם נדע לוותר על סממני אופנה בזבזנית נוספים אשר גורמים לנו להשתעבד ל"יוקרה".למזלנו הטוב יש בתוכנו מגזר המציג אושר שאינו נובע ממותגים וצרכנות חומרנית. כדאי לכולנו לטפח וללמוד ממגזר זה. באופן אבסורדי אולי, דווקא הם הממלאים ציווים מלפני 3000 שנה, מראים לנו דרך להשתחרר מצוו האופנה של תאוות הקריירה ורדיפת הבצע החומרנית. אשר היא החוצצת ביננו לבין גן העדן
0
יעקב
חוזר: התקציב המהפכני של הנשיא טראמפ
"לקרוא לדבר "שנור" או בטלנות" היא שילוב של שנאת האחר ודעות קדומות עבשות."מי שחי על קיצבאות (כסף שנשדד מארחים) הוא בטלן ושנורר. זה חד משמעי, זו ההגדרה של המילים. שום פילפול לא ישנה עובדה זו. זו עובדה חדה וברורה ובלתי ניתנת לעקיפה.קיימים אנשים חולים, זקנים או חולי נפש שאינם מסוגלים לפרנס את עצמם (אינם מסוגלים מסיבות אובייקטיביות). אנשים אלה, אולי, אפשר לעזור להם להתקיים, באמצעות קיצבאות, מחמת החמלה ומידת הרחמים.אינך רוצה לטעון שבחורי הישיבה הם חולים, חולי נפש או נכים. הם לא. לכן הם שנוררים ובטלנים.זה בסדר שיתקיימו על חשבון אחרים שמעוניינים לקיים אותם (למשל החותן). זה לא בסדר שיתקיימו על חשבון שוד של אנשים זרים.
0
יאיר בן משה
האם קציני צה"ל בטלנים?
כידוע גם קציני צה"ל "חיים מכספי ציבור (כסף שנשדד מאחרים)". ולפי הגדרתך (אשר "שום פילפול לא ישנה עובדה זו" כדבריך) הם "בטלנים ושנוררים". וזאת כי המדינה החליטה ובצדק לשלם משכורות נאות למי שפועל למען הקיום היהודי - למרות שאינו מביא שום תועלת כלכלית ואינו מייצר מאומה.כך הדבר גם בנושא המאבק הדמוגרפי, כולנו מבינים את החשיבות הקריטית של הריבוי היהודי לקיומנו, אך בג"צ אוסר על המדינה לשלם למשרתי הקבע במאבק זה - לחרדים. אלא אם במקביל ישלמו גם לאויבי ישראל החיים בתוכנו והחפצים בחיסולנו.לכן נאלץ נתניהו להקטין משמעותית את קצבאות הילדים, משמע להפסיק ולתמוך במשרתי הקבע המצילים את הקיום היהודי בישראל. ובשל עיוות זה נאלצים הגיבורים הללו לפשוט יד ולהתחנן לסיוע.אם בג"צ היה דורש שוויון גם בתחום המאבק הגיאוגרפי - משמע מול תשלומי המדינה למשרתי הקבע בצה"ל ישלמו גם למחבלים. המדינה היתה נאלצת לקצץ את שכר הקצינים, והם היו נאלצים לוותר על שליחותם או לנסות ולקושש פת לחם באמצעות תרומות וקצבאות, האם זה היה הופך את הקצינים "לבטלנים".ומתוך היכרות, החרדים קמים מוקדם יותר והולכים לישון מאוחר הם ונשותיהם יותר מאשר הקצין הממוצע. אך הכנסתם היא חלקיק ממה שמקבל זה שיוצא לפנסיה בגיל ארבעים.מאחר ואתה תומך במתן משכורות לסוג אחד של אוכלוסיה, ובמקביל פיך זב גידופים למגזר אחר - חרף העובדה ששניהם נושאים בעול קיומנו כאן. המסקנה המתבקשת היא שהרקע להתנגדות ולגידופים אינו ההיבט הכלכלי - חברתי המוצהר, אלא שנאת האחר והשונה - או בקצרה אנטישמיות גרידא.
0
פנינה
הצעה שגויה ורעה
אני המומה מהתגובות התומכות בתוכניותיו חסרות האחראיות ושיקול הדעת של הנשיא טראמפ. האדם הזה מסתבר כל יום מחדש עד כמה הוא בור , חסר כל ידע והבנה בכל שטח שהוא - חברה, הסטוריה, גאופוליטיקה, וכמובן גם בכלכלה. הקיצוצים שהוא מנפנף בהם כמו בסכין קצבים - הם כל כך דרמטים לבנייה של חברה מתקדמת והומנית. איך אפשר להעלות על הדעת לקצץ בתכניות ביעור בערות, טיפול בחינוך המשלים, קיצוץ במחקרים רפואיים, קיצוץ בסיוע החוץ למדינות נחשלות ומשטרים אפלים ועוד ועוד ... זה הרי יסחוף את אמריקה ואיתה את העולם כולו אחורה לתקופה אפלה ועצובה.
0
יעקב
מה נעשה בלי הממשלה??
כי הרי רק הממשלה יכולה לחנך, לחקור, לפתח מדינות מפגרות וכו' וכו' וכו'.איך נסתדר בלי אלוקים? (בלי הממשלה)?כול האנשים הם גלמים טיפשים (כמו טראמפ) ורק הממשלה היא כול יודעת וכול יכולה ורק היא תושיענו, אמן סלע.
0
מומחה לקנוניות
חוזר: התקציב המהפכני של הנשיא טראמפ
יאיר,לאכול פירות אחרי קירור של יותר מכמה ימים זה לא טעים ומןהסתם גם פחות בריא.לא אומר שצריך לתת סובסידיה לחקלאות בהחלט לא.רק לא להפריע להם - לשחרר להם עובדים זרים לעבודה.
0
יאיר בן משה
מדוע לשחרר "להם" ולא לאחרים
ואני מניח שכוונתך לתת לפיאודלים (בעברית מכובסת "חקלאים"), את ההטבה להעסיק עובדים זרים. אך במקביל לשלול זאת מסתם בעלי עסק ויזמים שלא גדלו על מורשת מפא"י וגזל אדמות.ואם "פירות אחרי קירור אינם טעימים", הצרכן הוא שיקבע האם טוב לו הדבר או לא. אך אין שום צדק בהטלת מסי מגן בשיעור של 500% על פירות מיובאים (למשל אננס). ולהפוך את הפרי הזול ביותר בעולם - לפרי היקר ביותר לצרכן הישראלי, כל זאת כדי לסבסד קומץ משעבדי תאילנדים מקומיים.מורשת מפא"י - הפיאודלים החקלאים הם הפשע הכלכלי הנורא ביותר. מורשת זו היא שגורמת למצוקה המלאכותית המביאה לייקור הקרקעות לבניה. היא שמייבשת את הכנרת ויוצרת את הבולענים בים המלח. וההגנה על מקורבי מפא"י היא שגורמת לייקור סל המזון למשפחות המצוקה. וזאת בנוסף לשפע הטבות וקצבאות ומתנות ושמיטת חובות ומימון ותספורות שכולם על חשבון מסעודה ואמזלג.אך מעטים מעיזים לצאת נגד הגזל והפשע הכלכלי, וזאת כי המקבלים הם "שמאלנים נאורים" - "יפי הבלורית והתואר" ולא "יהודים מאמינים".
0
יאיר בן משה
ליעקב, כתיבה בסגי נהור היא התחמקות עלובה
כתיבה בסגי נהור היא התחמקות עלובה מדיון ענייני. אם יש לך יעקב מה להגיד - אמור זאת באופן ברור ולא בטכניקה ילדותית מגחכת המוזילה את השיח.
0
@ לוי.
ליאיר בן משה - שאלות
כבודו מעלה על נס את המגזר החרדי. הם "יחידת העילית של המאבק הדמוגרפי". הם מקבילים למפקדי צה"ל, הלוחמים בחזית הגאוגרפית. מכאן המסקנה: על המדינה לממן, באמצעות כספי הציבור, את שני הכוחות המגינים על מדינת ישראל.השאלות:1. כמה ילדים למשפחה הם "מאבק דמוגרפי" - 4 ? 7 ? 10 ? אחר ?2. האם משפחות לא חרדיות (חילונים, כיפות סרוגות, דרוזים, עולים גויים מברה"מ, וכו') עם מספר הילדים שהוגדר, גם הן "יחידת העילית של המאבק הדמוגרפי" ? (ולכן זכאיות למימון כנ"ל)3. האם משפחות חרדיות עם מספר ילדים נמוך מהמספר שהוגדר אינן "יחידות העילית" הנ"ל ? (ולכן אינן זכאיות למימון הנ"ל)4. האם חרדי בגילאי 18-20 הספיק כבר להגיע למספר הילדים שהוגדר ? (כי אם לא, אזי איננו זכאי למימון הנ"ל)5. האם לוחמי המאבק הדמוגרפי הם רק הגברים החרדים, או גם נשותיהם החרדיות ? (כי אז, אולי הנשים הן אלה שתשבנה ללמוד תורה, ואילו הגברים יצאו לפרנס את נשותיהן, ככתוב "שארה כסותה ועונתה לא יגרע") ?
0
@ לוי.
ליאיר בן משה – עוד שאלה
כתבת (תגובה #13) ביחס לצריכת הראווה: לכאורה "זה מה שהאנשים רוצים" אך רק לכאורה, למעשה זו שטיפת מוח שרק בודדים מצליחים לעמוד מולה באומץ ויושר.השאלה: בחירת החרדים בלימוד תורה ובעבודת ה' – האם היא נעשית על בסיס בחירה חופשית מ"שטיפת מח" ? כלום אין כאן, מרגע הלידה, אינדוקטרינציה לאמונות ואורח חיים מאד מסויימים ?ובהקבלה לסיפא של דבריך: האין החרדים שהתפקרו, או שערקו לציונות הדתית, בבחינת " בודדים מצליחים לעמוד מולה באומץ ויושר" ?
0
@ לוי.
ליאיר בן משה - שאלות על 'ערכים'
האם הסתפקות במועט היא ערך ? האם רדיפה אחרי תענוגות החיים היא ערך ? ולא פחות חשוב: מי קובע ? האם האדם הוא הבוחר לעצמו את הקוד הערכי שלו, או מישהו אחר – המפלגה, החברה, המדינה, הם שיכתיבו לו את סולם ערכיו ?האם לימוד תורה הוא ערך ? ולימוד מדעי הטבע ? או עיסוק ביצירה ? האם כל אדם – גבר ואשה – מצוייד ביכולת להקדיש עצמו ללימוד ? ומה יהא על מי שאין לו היכולת הנדרשת ?האם אדם שלא חי חיים ערכיים, חייב (מוסרית, ועל פי חוקי המדינה) לפרנס את זולתו שבחר לחיות חיים ערכיים ?
0
@ לוי.
ליאיר בן משה - ושוב ל'מאבק הדמוגרפי'
האם באמת קיים 'מאבק דמוגרפי' ? מלחמות וטרור, עם הרוגים ופצועים, שכול אלמנות ויתמות, אנו מכירים מקום המדינה (וכמובן אף לפני). אויבי ישראל פגעו בזכויות האדם הבסיסיות ביותר לחיים, חרות וקניין. היש קורבנות במאבק הדמוגרפי ? האם הזכות לחיים, חרות או קניין של מישהו נפגעה במסגרת 'המאבק הדמוגרפי' ?(לא מצאת אלא את עראפאת ולהבדיל שמעון פרס ז"ל, כתנא דמסייע ?)האם אדם המספק שרותי הגנה לחייך ולרכושך לא מביא לך 'תרומה כלכלית ישירה' ? איזה שרות בדיוק מספק לך אדם המוליד ילדים (אם אינו ילדך המספק לך אושר באמצעות נכדים) ?
0
יעקב
שנור הוא שנור, לו חשוב התירוץ
דמוגראפי או לא.קיצבת ילדים שהמדינה משלמת היא מספיק מעל לראש בנושא "המאבק הדמוגרפי" (יותר מדי). לא צריך גם קיצבאות לאברכים. (שלא לדבר על כך שהאברכים כבר נהנים מקצבאות הילדים על ילדיהם, וקיצבת האברך היא כפל קיצבה.)מה שיאיר (או בתיה) אומרים למדינה: "אל תיתנו לו (לפיאודל בקיבוץ, בהתיישבות הפיאודלית), תנו לי (הלוחם הדמוגרפי)". קישקוש.העולם מלא אינסוף אנשים (יותר מדי) הצועקים "מגיע לי". להמציא תירוצים זה קל.הצרה שאת התירוץ שלך (מאבק דמוגרפי) אף אחד לא קונה - חוץ מהעומדים ליהנות מהכסף...אז... במקום לחפש תירוצים מתוחכמים לשנור - יותר כדאי להתאמץ ולהתפרנס בכבוד ולא ליפול למעמסה על הזולת.
0
יאיר בן משה
אכן, הרוב שונאים יהודים
תופעת האנטישמיות - שנאת האחר והשונה - והיהדות בפרט היא נפוצה. כמו שאמר יעקב "אף אחד לא קונה את "התירוץ הדמוגרפי היהודי". כפי שגויים מעטים באירופה הסכימו לרעיון שלא היהודים הרעילו בארות או רצחו את ישו.תופעת היהדות המאמינה אינה מתבססת על "רוב" אלא על צדק.הקריטיות של הנושא הדמוגרפי אינה טענה של החרדים ולא של אוהבי ישראל אחרים. דווקא השמאלנים והעוכרים הם שמנופפים בנושא הזה ומציגים אותו כאיום מוחשי וקריטי לקיום המדינה היהודית.אמנם נכון שהשמאלנים מדגישים זאת כדי לנמק את רצונם לגרש את היהודים מיהודה. אך העובדות הן נכונות. מה שמונע הקמת ממשלת זהבה גלאון - אחמד טיבי , שתביא לחיסול היישות היהודית בארצנו היא העובדה שהריבוי החרדי נותן תשובה "לרחם הערבייה", בקלפי ובכך נמנע האסון.בשל החלטת בג"צ המאלצת את ממשלת ישראל לשלם קצבאות ילדים גם לאויב השוהה בתוכנו, נאלץ נתניהו לקצץ משמעותית בקצבאות ולמנוע בכך תמיכה ביחידות העילית של המאבק הדמוגרפי. אלו עובדות מוחלטות בלי קשר לדעה הפוליטית. ולראייה חרף תרומתו הקריטית, הציבור החרדי הוא העני ביותר בעמנו.ולגבי הפיאודלים משעבדי התאילנדים. אם הקיום היהודי בארצנו היה מותנה בגודל שטחי האספסת ההופכים בהמשך "להרחבות" או לבתי עלמין פרטיים, הייתי תומך בהרחבת הסובסידיה לקיבוצנים. אך מאחר והקיום שלנו מותנה (שוב - אליבא שמעון פרס, ליבני, אולמרט ועמוס עוז - לא הרבנים) בנושא הדמוגרפי נכון לתמוך במי שנושא בעול משימה קריטית זו.
0
יאיר בן משה
ללוי, משפחה היא יחידה כלכלית
נושא קצבאות הילדים ואיתם כמובן גם הפרטים הטכניים לדרך חלוקתם אינו המצאה שלי, כך נקבע עוד בתקופת מפא"י מתוך ראייה שצריך להגדיל את העם היהודי כתשובה למעשי היטלר דאז, ותוכניות תומכי היטלר כיום. הקצבאות קוצצו כפי שציינתי בעקבות החלטת בג"צ שלמעשה ביטלה את ערכן לקיום היהודי בכך שדרשה תמיכה בריבוי האויב השוהה בתוכנומאחר וכך הרי עד שיסולק שלטון כנופיית שמאלני הבג"ץ, אין ליהודים שואפי המשך הקיום ברירה אלא לפעול בדרך עוקפת - כפי שרבין כינה זאת "בלי בג"צ ובלי בצלם". ואכן מוחות יהודים יצירתיים מחפשים משעולים ודרכים עקלקלות להמשיך ולתחזק את המגזר אשר נושא את עיקר העול במאבק הדמוגרפי.כמובן שהדרך הנכונה היא ליצור מדינה לעם היהודי ללא אויב מבית. ובכך לוותר על החשש הדמוגרפי ולסלק במקביל את כל ההטבות והקצבאות, אך כל עוד מסרבים "הנאורים" לבצע הפרדה אמיתית, אין לנו ברירה אלא לממן את השומר בשער בית הספר, את הפקיד הצבאי בקירייה, את מטרטר הטירונים בשיבטה וגם את אחותם שמשפחתה מגדלת ילדים יהודיים רבים ומביאתם לקלפי ומבטיחה בכך את המשך הקיום היהודי
0
@ לוי.
ליאיר תגובה 27#
הנה עוד 2 שאלות אליך:1. הזוהי תשובתך לרשימה מפורטת של כ-20 שאלותי ?!2. היש באמתחתך תשובות יותר קונקרטיות ?שים נא לב, שלא הצגתי התייחסות נגדית להשקפתך. גם לא התייחסות תומכת. רק שאלתי שאלות הבהרה.
0
יאיר בן משה
ללוי, אענה לך בשמחה לכל שאלה
לשאלתך "האם קיים מאבק דמוגרפי"?. כפי שציינתי אליבא מפורסמים ממני, מאבק זה קיים למעלה ממאה שנה, וממשיך וימשיך להתקיים. המאבק למען העלייה לפני קום המדינה, ועד עתה גם הוא כלי נשק במאבק הדמוגרפי. ואכן המדינה משקיעה במאבק זה ממון רב. העלות של המדינה בהעלאת יהודי לישראל כולל הסברה, פקידי ושליחי סוכנות, הטבות, סל קליטה, אולפנים וכדומה היא מעל 260 אלף שח לעולה. ואילו אותו יהודי "מייצור מקומי" - "חרדי" עלותו כולל כל המענקים וההטבות להוריו היא פחות מחצי מכך. מה גם שהסיכוי שילד חרדי יוליד בעתיד ילדים שישארו בישראל גבוה פי כמה מאשר הסיכוי שצאצאיו של העולה הממוצע יתייצבו בעתיד בקלפי. וגם מגמת הצבעתם בקלפי של ילדי החרדים - באופן כמעט מוחלט תומכת בממשלה פרו יהודית. כך שמול החלופות הישימות זול ועדיף לשואפי הקיום היהודי בישראל להשקיע בהגדלת המגזר הדתי - חרדי, על פני כל חלופה אחרת.אמנם נכון, שהמאבק הדמוגרפי אינו כרוך בעבודות רס"ר, צביעת גזעי עצים, עמידה בשלשות, ואבק שרשראות טנקים וחלוקת מדליות ואותות גבורה ופנסיה תקציבית - כפי שמקובל במאבק הגיאוגרפי - צה"ל. אך אין בכך כדי להקטין את הקריטיות והחשיבות של מאבק מתיש זה, שאינו נגמר לאחר 6 ימים ביוני, או 20 באוקטובר, אלא עשרות שנים של צנע ודאגה וטיפול וחינוך ודרך ארץ.אגב, חשוב לזכור, עיקר נפגעי צהל בעשרות השנים האחרונות הם בתאונות דרכים בעת היציאה מהפאב, או נסיונות התאבדות על רקע רומנטי וכיוצ"ב.
0
יעקב
בעיית המסחור בעבודה...
אם אכן יש בעיה של מחסור בעבודה* כפי שטוען יאיר, הרי ה"לוחמה הדמוגראפית" רק מחמירה את הבעיה... כי היא יוצרת יותר בני אדם - שפירושו יותר דורשי עבודה (או דורשי קיצבאות לפי גירסת יאיר).פרפטום מובילה... ככול שאתה תומך יותר הם דורשים יותר... אבל זו עוד תכונה אופיינית לכול שנור...*יש שטוענים שהאנושות ניצבת בפני עתיד של מחסור גדול בעבודה, היות שמרבית העבודה תיעשה בעתיד על ידי רובוטים, שיחליפו את העובדים האנושיים...
0
יאיר בן משה
ללוי, כן גם החרדים שטופי מוח
אך, אין לי מאומה נגד שטיפת מוח לכשעצמה, כאשר שטיפת המוח גורמת למשל לאנשים לעשן סיגריות - היא שלילית. אך אותה שטיפת מוח שתגרום להם להמנע מעישון היא חיובית.כך הוא גם בנושא שלפנינו. מאחר ושטיפת המוח החרדית משוננת כדי להביאם לקיים מצוות כבוד אב ואם, גורמת להם להמנע מלשון הרע, להרבות צדקה ולקיים גמ"ח. (ובמקרה שלפנינו גם להרבות בילודה יהודית, ולנהור לקלפי בהמוניהם הרי היא רצויה.אך לעומת זאת שטיפת מוח היוצרת רדיפה אחר ההדוניזם והחומרניות, המילקי או האדידס את היעד, מביאה לירידה מהארץ לגרמניה וכדומה, ולדעתי היא שלילית.ולגבי המעבר בין הקבוצות בתוך הגוש היהודי (שטריימל לעומת כיפה סרוגה), אין לי דעה ברורה. אך דומני שהסטטיסטיקה בארה"ב טוענת שהסיכוי של חרדי שנכדיו יהיו יהודים, גדול פי כמה מאשר הסיכוי של סתם יהודי.
0
יאיר בן משה
ללוי, לגבי התרומות הכלכליות
שאלת "האם אדם המספק שרותי הגנה לחייך ולרכושך לא מביא לך 'תרומה כלכלית ישירה' ? ובכן, הלוחם מספק לי תרומה כלכלית - אך לא ישירה. משמע להבדיל מפועל ייצור המספק תרומה ישירה, הרי איש הביטוח או הבטחון מספק תרומה כלכלית עקיפה.איזה שרות בדיוק מספק לך אדם המוליד ילדים (אם אינו ילדך המספק לך אושר באמצעות נכדים) ?ובכן, כפי שציינתי, העקרון הדמוקרטי הוא "כמותי". ומאחר והחרדים בשל מאמץ הריבוי המושקע הם המגזר המביא את התרומה היחסית הגבוהה ביותר ובעלת המובהקות הרבה ביותר להמשך קיום שלטון פרו-יהודי בארצנו. הם יותר מכל פקיד או רס"ר ממוצע מבטיחים את המשך קיומי. ומאחר והמשך קיום הינו בקורלציה ל"תרומה כלכלית", הם במאמציהם מביאים לי את התרומה הכלכלית העקיפה החשובה ביותר, ומן הראוי שנגמול להם על תרומתם העצומה. (למרות שהם "שחורים כאלה ומסריחים" - כפי שנהוג להתייחס אליהם בלפידי מר"ץ
0
יאיר בן משה
ליעקב, אכן בדרך כלל גידול דמוגרפי הוא בעייתי
אך המקרה של היהודים בישראל הוא יוצא מן הכלל, מאחר ולאויב החי בתוכנו הוענקו זכויות הצבעה, הדרך היחידה למנוע מהאויב הפנימי וידידיו לשעבד את המדינה לאויבים מבחוץ הבאים להשמידנו היא בקלפי. אין ברירה וכאן נדרשים מצביעים יהודיים רבים ככל האפשר - ואת זה מספקים החרדים.אך כפי שציינת נכון, יש אכן עודף כוח אדם בעולמנו ויש מחסור במקומות תעסוקה מועילים. היתרון של החרדים הוא שברובם מוכנים הם להימנע מלהתנפל על מקורות התעסוקה המתדלדלים. ובכך נזקם בתחום זה הוא נמוך לעומת כל אוכלוסיה אחרת.זאת ועוד. תופעת עודף כוח האדם פוגעת קשות גם בצה"ל. שהולך ומסתרבל ונרקב. ובמקביל משעבד את תקציבו לנושא המשכורות והפנסיות, והנותר מתקציבו לנושא התחדשות והתחמשות הולך ואוזל.יתרונו של המגזר החרדי הוא שגם כאן הם מוכנים לוותר על קריירה צבאית עבודות רס"ר מיותרות והופעות להקות זמר ופנסיה מגיל ארבעים. ובכך הם חוסכים לצה"ל ממון רב ומשפרים בכך את איכותו ומוכנותו לקרב
0
יאיר בן משה
ללוי, תשובותי לשאלותיך בנושא "ערכים"
"האם הסתפקות במועט היא ערך" ?. כן לדעתי הסתפקות במועט היא ערך, היא ההבדל בין אהבה לבין אורגיה. היא ההבדל בין סעודה לבין סביאה. היא הבריאות לעומת האוביסיזם. היא ההבדל בין הנאה לבין התמכרות. בין אדם לבהמה. היא ההבדל בין הדגה בכנרת הצלולה דאז, לעומת הביצה המתייבשת ומתמלחת כיום. האם רדיפה אחרי תענוגות החיים היא ערך ? רדיפת תענוגות היא ערך - עד נקודה מסוימת - ועברנו אותה מזמן.ולא פחות חשוב: מי קובע ? האם האדם הוא הבוחר לעצמו את הקוד הערכי שלו, או מישהו אחר – המפלגה, החברה, המדינה, הם שיכתיבו לו את סולם ערכיו ?מי שקובע הוא האדם "ברגיעתו". משמע לא בעת שהוא תחת השפעת סם זה ואחר, לא כאשר ייצרו קופץ עליו, לא בכעסו ולא בכוסו.האם לימוד תורה הוא ערך ? ולימוד מדעי הטבע ? או עיסוק ביצירה ?"ובכן - לימוד תורה הוא ערך כי הוא מייצר יהודים טובים. לזולתם ולעמם. גם השכלה אחרת רצויה, אך בדרך התועלת שם היא יותר כלכלית ופחות חברתית. "האם כל אדם – גבר ואשה – מצוייד ביכולת להקדיש עצמו ללימוד ? ומה יהא על מי שאין לו היכולת הנדרשת ?"אין חובה ללמוד אישית, די בכך שאתה תומך במי שיכול ומוכן ללמוד"האם אדם שלא חי חיים ערכיים, חייב (מוסרית, ועל פי חוקי המדינה) לפרנס את זולתו שבחר לחיות חיים ערכיים ?"ובכן לדעתי לא צריך להיות קשר הכרחי בין פרנסה לבין חיים ערכיים או לא. בעידן הטכנולוגי בו אנו נמצאים ניתן להבטיח פרנסה בסיסית לכל אדם באשר הוא. ואילו אותם תאבי בצע וחומר שזקוקים לקריירה ועוד ועוד, הם שיצאו לעבוד כדי להשיג את האקסטרה.
0
שחרורון
כל התורה כולה
זאת כל התורה: זכות האדם על גופו, וזכות האדם על ארנקותלמד מה שאתה רוצה, תעבוד, אל תעבוד, תממן לומד תורה, תממן לומדת לימודי מגדר. סט הערכים והאמונות הם שלך ושלך בלבד, הם לא מחייבים אף אחד אחר אפילן אם את עוצם עניים חזק חזק ומקווה שזה המצבתעשה מה שאתה רוצה - ותישא בעלויותאתה יכול לנסות לשכנע (במילים לא בחוקים), אנשים אחרים לתרום למטרה שלך. אנשים אחרים יכולים להשתכנע או לא לתת לך שקל.
0
ראציונאליסט
לפיד צריך לצוטט אותך בבחירות
תודה יאיר, סיפקת לי שני ציטוטים מעולים:בעידן הטכנולוגי בו אנו נמצאים ניתן להבטיח פרנסה בסיסית לכל אדם באשר הוא. ואילו אותם תאבי בצע וחומר שזקוקים לקריירה ועוד ועוד, הם שיצאו לעבוד כדי להשיג את האקסטרה.איזה שרות בדיוק מספק לך אדם המוליד ילדים (אם אינו ילדך המספק לך אושר באמצעות נכדים) ?ובכן, כפי שציינתי, העקרון הדמוקרטי הוא "כמותי". ומאחר והחרדים בשל מאמץ הריבוי המושקע הם המגזר המביא את התרומה היחסית הגבוהה ביותר ובעלת המובהקות הרבה ביותר להמשך קיום שלטון פרו-יהודי בארצנו. הם יותר מכל פקיד או רס"ר ממוצע מבטיחים את המשך קיומי. כל כך הרבה שאלות ערכיות עולות כאן, אבל נסתפק בעיקרים שבהם:1. בזכות מי הגענו לעידן הטכנולוגי בו אנו נמצאים ניתן להבטיח פרנסה בסיסית לכל אדם באשר הוא. האם בזכות החרדים, שרוצים עכשיו להנות ממצב זה? 2. ובזכות מה העולם ממשיך להתפתח ולשגשג? האם זה קשור איכשהו ל "אותם תאבי בצע וחומר שזקוקים לקריירה ועוד ועוד, הם שיצאו לעבוד כדי להשיג את האקסטרה."3. האם דמוקרטיה היא שלטון מוחלט הרוב על המיעוט. האם מוסרי שרוב של 51% ישלול לחלוטין את זכויותיהם של 49%, אבל להפך, ש 49% ישללו את זכותם איננו מוסרי? האם אונס קבוצתי (של הרבה גברים מול אישה אחת) או ארוחת קניבלים (כפר שלם מול קורבן אחד) הם מוסריים משום שכך החליט הרוב?אבל השאלה העיקרית היא העיקרון המוסרי שעל פיו צריכה לפעול מדינת ישראל לפי יאיר:האנשים העובדים, שאינם חרדים, צריכים לעבוד קשה (כך שלא ישאר להם זמן לילדים משלהם) על מנת לפרנס את החרדים, ולתת להם פנאי ללדת ילדים ולחנך אותם לפי דרכם. כלומר לבוז ולשנוא את החילונים, ואת הידע שמאפשר להם ליצור את העושר שמאפשר את הקיום החרדי.ממש מוסר של קן נמלים. יש את הפועלות העקרות (החילוניים) שעובדים קשה בלהגן על הקן, לטפל בצאצאים, ולהביא מזון, ויש את המלכה (החרדים) שעוסקת רק בילודה.או אולי נכון יותר מוסר עבדים. החילוניים צריכים לוותר על צרכיהם, ילדיהם, וערכיהם, ולהשתעבד (הן פיזית, והן שכלית, במובן של הפניית העושר והעוצמה שההשכלה המודרנית מאפשרת) לשירות החרדים. הן לצרכיהם הביולוגים (פרנסה וילודה) והן לצרכיהם הרוחניים (ללמוד תורה ולחיות בביטחון בלי להטריד עצמם בשאלה מי מספק את הקמח והביטחון). רק במצרים של פרעה, שהיא עד היום סמל לשיעבוד ואי צדק, נהגו כך: חייהם והעבודתם של העבדים שועבדו למילוי הצרכים (בניית תשתיות), והאמונות הדתיות (הפירמידות) של הפרעונים.
0
ראציונאליסט
לפיד צריך לצוטט אותך בבחירות
"לדעתי לא צריך להיות קשר הכרחי בין פרנסה לבין חיים ערכיים או לא"כלומר לייצור עושר, שממנו נהנים אחרים, אין קשר למוסר וערכים. מעניין. אשמח לשמוע מהו ערך בעיניך. אני מציע שתקרא את מרד הנפילים של איין ראנד. בספרה היא ממש חזתה את תופעת החרדים בישראל, בתור התגלמות הרשע. חברה שלא מייצרת דבר, חוץ מהגדלת סך הצרכים האנושיים (פיות להאכיל של מובטלים לעתיד, וציוויים דתיים שמגבילים את היכולת לעבוד ולהנות), כלומר הגדלת העוני הסבל הבורות והטירוף.בעולם מוסרי, אדם שיכול לייצר, אך בוחר שלא לעשות זאת, צריך לרעוב ללחם, עד שימות, או עד שילמד שמי שרוצה לחיות, חייו להשתמש בשכלו ובכוח רצונו על מנת לייצר בעולם הזה את האמצעים לקיומו. רק בחברה לא מוסרית, יכול אדם המכחיש את הקשר בין השכל (החשיבה הרציונאלית המדעית טכנולוגית) לעושר, להנות מהעושר, על חשבון אחיו העובד.
0
יאיר בן משה
תשובות לראציונליסט - לפי סדר הופעתן - במקוצר
1. בזכות מי הגענו לעידן הטכנולוגי בו אנו נמצאים תשובה: אנו הגענו לעידן זה בזכות העדפת הספר, ההגות החשיבה והשקידה הלימודית. זו דרך היהדות מימים ימימה - והחרדים ממשיכים בה גם היום2. ובזכות מה העולם ממשיך להתפתח ולשגשג? ראה תשובה לשאלה 1. ובנוסף כפי שציינתי עד דרגה מסוימת יש תרומה חיובית לרדיפת הבצע וההדוניזם. אך מזמן עברנו נקודה זו. כפי שנכון להשקות צמחים במים להגדלת היבול- אך אין זה נכון להטביע אותם בשל השקיית ייתר.3. האם דמוקרטיה היא שלטון מוחלט הרוב על המיעוט. האם זה מוסרי.תשובתי ל 3 כמובן שלא, ולא אני ולא החרדים תומכים בגישה הכמותית - דמוקרטית. אלא זה אילוץ אותו כפו עלינו "הנאורים" חסידי "הדמוקרטיה השוויון ואובמה". אותם המנסים לגייס את הרחם הערבייה כדי למנוע שלטון פרו-יהודי בארצנו.4 - "לפי יאיר: האנשים העובדים, שאינם חרדים, צריכים לעבוד קשה".תשובתי ל 4. גישתי המזהה עודף עצום של כוח אדם מיותר הגורם לניפוח המנגנון וסירבולו ומייקר את חיינו, אינה קשורה לנושא החרדים דווקא. אני תומך בכל דרך שתביא להקטנת העומס על שוק התעסוקה. משמע: עידוד נשים להשאר בביתן, עידוד פרישה מוקדמת, עידוד הקטנת שבוע העבודה, וכן אני תומך בגישת ה"סולידית", אשה (חילונית) מופלאה החולקת באינטרנט את דרכה להסתפקות במועט חומרנית ללא צורך להתרוצץ ולהחתים כרטיס (מה שמכונה "עבודה"). כמו אותה אשה מופלאה, גם החרדים מציעים דרך לחיי אושר ללא צריכת מותגים וסביאה נהנתנית ראוותנית.
0
יאיר בן משה
לרציונליסט - איין ראנד לא שמעה על רובוטיקה
ובעת שהגתה את משנתה, האדם העמל והיוזם הוא שאכן קידם את הרווחה בעולמנו.איין ראנד לא ידעה שהיום די בכך שאחוז אחד יעסוק בחקלאות בעולמנו כדי להזין את כולנו.איין ראנד גם לא חזתה את העברת עיקר התעשייה למזרח הרחוק.ההסתמכות על ססמאות ישנות עשויה להכשיל את הקידמה. הדבר נכון להתעקשות הגנרלים הפולניים במלחמת העולם השניה להמנע מהצטיידות בטנקים והעדפת חיל הפרשים. והדבר דומה להתעקשות שמרנים ושמאלנים להמשך סבסוד שודדי הקרקע והמים ומשעבדי התאילנדים - כי אכן בעבר היה צורך בחיטה מקומית.כמה טוב שצה"ל הפסיק להצטייד בדוידקה (שאכן בעבר הצילה אותנו). כמה טוב שהפסקנו לסבסד את ייצור הסוסיתא, מפעלי הסוכר, אתא, מנפטות הכותנה וכדומה. למרות שכל אלו נולדו ברוחה של איין ראנד.לפני כמה שנים התפרסם כאן באתר זה מאמר המציג שהעלות של "יצירת מקום עבודה" שולי בארצנו עולה הון תועפות. והעלות העקיפה של ניפוח מנגנון כדי "להלחם באבטלה", כפולה ויותר מאשר השכר המשולם לשווא. ומכל צד ועבר תשמע את הכלכלנים המודרניים המצהירים שהעתיד מחייב הקטנת מספר העובדים.אתה יכול כמובן להתעלם מכל אלו, ולהמשיך לצטט סיסמאות עבשות קדומות של איין ראנד, ויעקב ציטט משהו קדום עוד יותר "בזיעת אפיך תאכל לחם". אך מי שמוכן להביט לעובדות ולעתיד בעיניים פקוחות, מגלה שבדרך מקרה ופלא, דווקא משנתם של החרדים שמקורה לפני 3000 שנה - לגבי העדפת התורה הלימוד והמוסר על הבלי העולם החומרני גשמי מוכחת כדרך נכונה עתה. כפי שבדרך מקרה ברית המילה מתקופת אברהם אבינו, גורמת לכך ששיעור הפגיעה של היהודים כיום ממחלות מין מודרניות היא נמוכה יחסית. וכך גם המנהג היהודי העתיק של נטילת ידים לפני האוכל וביציאה מהשרותים.עלינו לברור איזה סיסמאות אנו מאמצים, איזה מהן בעלות ערך נוכחי ועתידי. ואיין ראנד כמו קארל מארכס צדקו רק חלקית, ורק לתקופה מסוימת אולי. להמשיך לדבוק בססמאות אלו הינו מעשה סטאליניסטי מטופש - אך נפוץ.
0
ראציונאליסט
תוכל בבקש לקרוא את מרד הנפילים. כטובה אישית עבורי.
שלוםראשית תודה על שטרחתך לענות לי. וגם עשית את זה בנימוס, מה שלא מובן מאליו, לצערי, בימינו. אני מקווה שתתאזר בסבלנות ותקרא, ואולי גם תשיב, לשאלותיי בהמשך.1) טענת ש: "אנו הגענו לעידן זה בזכות העדפת הספר, ההגות החשיבה והשקידה הלימודית. זו דרך היהדות מימים ימימה - והחרדים ממשיכים בה גם היום". טעות. אבל העובדות מראות שכמעט כל השיפור באיכות חיי האדם, באורך חייו (ממוצע של 40 לממוצע של 80), ובהכנסה לאדם, התרחשה במאתיים השנים האחרונות, עם התפתחות התפיסה המדעית והשוק החופשי (שבמסגרתו כל אדם מקבל רק את מה שהרוויח ולא חי על חשבון אחרים...). אלפיים שנה של לימוד תנ"ך ותלמוד לא תרמו מאומה לרווחה הכלכלית, אבל 200 שנה של עיסוק במדע וחשיבה רציונאלית הביאה עלינו רווחה כה גדולה, עד שאדם בוגר יכול לחשוב שאפשר לחיות בלי לעבוד... נסה לומר דבר כזה למישהו שחי לפני 200 שנה.כמה דוגמאות שמצאתי משיטוט של 5 דקות באינטרנט:http://www.krusekronicle.com/kruse_kronicle/2008/03/charting-histor.html#.WTinNWjytAg https://en.wikipedia.org/wiki/World_economy https://ourworldindata.org/economic-growth 2) טענת ש: "הרובוטים עושים היום את כל העבודה ולכן לא צריך לעבוד". אבל לפני 200 שנה רוב האנשים עבדו בחקלאות. היום מעטים עובדים בחקלאות כי מכונות החליפו את רוב העובדים. אבל אנשים תמיד רוצים איכות חיים טובה יותר. ולכן העובדים שכבר לא עסקו בחקלאות החלו להקדיש את זמנם לייצור עושר מסוג אחר. זו המשמעות של שיפור באיכות החיים. להנות מדברים שבעבר ניתן היה רק לחלום עליהם. החיים "הצנועים" שלך היום, היו נחשבים לעושר לא ייאומן בידי הרמב"ם והעשירים ביותר מבני זמנו.3) ציינת בצדק ש "לא החרדים תומכים בגישה הכמותית – דמוקרטית"אם כך יש לי הצעה נפלא בשבילך. בו נתפצל לשתי מדינות. מדינת ישראל ומדינת יהודה. במדינת יהודה (שבירתה ירושלים, ותכלול את ההתנחלויות ואולי חלק מהדרום בישראל) תוכלו להקים מדינת הלכה, לא לעבוד, לא ללמד ליבה לדחות את המדע המודרני כעבודת אלילים, ולנהל כלכלה שבבסיסה סגידה לצריכה ובוז לייצור. ואילו אנו במדינת ישראל (שבירתה תל אביב) נקיים מדינה דמוקרטית, עם שוק חופשי, שבו השלטון משרת את איכות החיים של האזרחים (ולא מטרות דמוגרפיות או לאומניות) ושבו כל אדם יכול להוציא בדיוק את מה שהוא הרוויח (גם אם זה יותר מידי בעיני שכנו הבטלן). אשמח לראות את התוצאות הכלכליות, ולמצער גם הבטחוניות, שישיגו כל אחת משתי המדינות הנ"ל. 4) כתבת ש : ללא צורך להתרוצץ ולהחתים כרטיס (מה שמכונה "עבודה"). הדרך שבה אתה רואה עבודה מעניינת מאוד בעיני. דומה הדבר לאנלפבית המנסה לתאר אנשים שקוראים ספר, או חירש המתאר את עבודתו של מלחין. במטותה ממך, אם כל מה שעושים בעבודה זה להזיז ניירות ממקום למקום, מהיכן נובע העושר האדיר שאנו רואים סביבנו היום (מכוניות, מזון בשפע, רפואה, מחשבים וכו'), ושלא היה קיים עד לפני 200 שנה, ולא קיים למצער במדינות שאין בהם קפיטליזם ומדע, למרות שגם שם מזיזים לא מעט ניירות. 5) כתבת גם ש: "מכל צד ועבר תשמע את הכלכלנים המודרניים המצהירים שהעתיד מחייב הקטנת מספר העובדים."לא, למעשה רוב הכלכלנים טוענים את ההפך: שצריך להגדיל את אחוז העובדים, והגידול באחוז החרדים באוכלוסיה יפגע קשה בכלכלת ישראל. אלא אם הם ישנו את אורחות חייהם ילמדו ליבה ויצאו לעבודה יצרנית. 6) ולבסוף יאיר, כתבת כמה הערות על איין ראנד ודעותיה, שגרמו לי לחשוד שאינך ממש מכיר את תורתה: "איין ראנד לא ידעה שהיום די בכך שאחוז אחד יעסוק בחקלאות בעולמנו כדי להזין את כולנו.""כמה טוב שהפסקנו לסבסד את ייצור הסוסיתא, מפעלי הסוכר, אתא, מנפטות הכותנה וכדומה. למרות שכל אלו נולדו ברוחה של איין ראנד."אני אקח ניחוש פרוע: מעולם לא קראת את את הספר (או אפילו את תקצירו) "מרד הנפילים" פרי עטה של איין ראנד. מכיוון שהספר מומלץ מאוד בידי קו ישר, אני מציע שתקרא אותו. לטובתך ולהנאתך. אני בטוח שזה יהיה השקעה טובה בהרבה שלך זמנך מאשר להתווכח איתי ושכמותי כאן באתר. אבקש רק שכשתסיים לקרוא אותו (הוא רק 1000 עמודים, לא הרבה לאיש ספר כמוך), תודיע על כך בשרשור זה כדי שאדע שעשיתי מצווה והשכלתי אדם נוסף בישראל. בברכה,ותודה רבה על זמנך,אחיך לעם ישראל
0
ראציונאליסט
תשלח בבקשה לסולידית את השיחה בינינו.
אגב לגבי הערתך: כן אני תומך בגישת ה"סולידית", אשה (חילונית) מופלאה החולקת באינטרנט את דרכה להסתפקות במועט חומרנית ללא צורך להתרוצץ ולהחתים כרטיס (מה שמכונה "עבודה"). כמו אותה אשה מופלאה, גם החרדים מציעים דרך לחיי אושר ללא צריכת מותגים וסביאה נהנתנית ראוותנית.אתה מוזמן לשלוח לה תקציר של תפיסותך הכלכליות, חברתיות וערכיות כפי שפרסת אותם כאן. מעניין מה היא תגיד.אני משער שהיא תסביר לך שיש הבדל בין אדם החי על חשבון מה שהוא עצמו ייצר בעבר, לבין מי שבוזז את מה שלא ייצר בעצמו, וחי על חשבון עבודתם של אחרים. אתן לך משל שסייע לך להבין את ההבדל ביניכם:הסולידית היא כמו איכר שגידל בעבר חיטה, אחסן אותה במזווה, ועכשיו חי חיי בטלה בזכות הכמות שצבר, והכמות הקטנה שהוא מקציב לעצמו כל יום.ואילו החרדי המצוי, שמעולם לא עבד (ושגם אשתו עובדת מעט יחסית, עקב השכלתה הנמוכה, וההפסקות המרובות בעבודה לצורך ילודה), אך מייצר ילדים רעבים רבים (ולכן משפחתו צורכת חיטה לרוב), והוא ומשפחתו חיים לא מתוך החיטה שגידלו בעצמם, אלא ע"י גניבת החיטה מהמזווה של השכן שלהם, שעבד קשה בשביל לגדל ולצבור את החיטה שלו. ולבסוף הם עוד מעיזים להטיף מוסר לשכנם, ולהסביר לו שרצונו לשמור לעצמו ולילדיו (המעטים) את החיטה שגידל בעצמו הם חמדנות, אך רצונם שלהם לאכול את החיטה שלא הם גידלו, היא צניעות. ולבסוף לגבי עודף העובדים: מעולם לא שמעתי שיש עודף ברופאים (שיחקרו איך לרפא את הסרטן, ולעצור את הזקנה) במתכנתים או מהנדסים מוכשרים. אין גבול לצרכים האנושיים ותמיד יש עוד מה להמציא, לחדש, לשפר ולהגדיל את העושר והאושר האנושיים.מנגד מעולם לא שמעתי כלכלנים או ממציאים מתלוננים שאין מספיק פרזיטים בעולם, שחיים וצורכים בלי לייצר (כלומר הם מוכנים "לעבוד" אבל רק בעבודה שאינה מצריכה מאמץ שכלי ואיננה מייצרת שום דבר בעל ערך..., ושלכן גם אין לה ביקוש בשוק החופשי), ושגוזלים מהאדם העובד את עמלו ואת פרי שכלו. וכדי למנוע אי הבנות: זכותם המלאה של החרדים לחיות כרצונם, בתנאי שהם ממנים זאת בעצמם, או מתוך תרומות שניתנו להם מרצון. אך אסור להם להשתמש בכוחה של המדינה (וכל מי שמצביע למפלגות חרדיות תומך בפועל בכך) על מנת לקחת בכוח את תוצרי העבודה שהם לא היו שותפים לה. ושוב אשמח לשוחח אחרי שתקרא את מרד הנפילים. ואם לך יש המלצת קריאה לי, אשמח לשמוע, כי אני תמיד מעדיף ללמוד מאשר ללמד.
0
יאיר בן משה
קראתי את איין ראנד בהיותי נער
ואכן בתמימותי דאז התלהבתי מדמויות המופת מהגישה החדה והברורה והצודקת כל כך - (בתנאים של אז). וכפי שציינת נכון: עדיין יש כלכלנים רבים שמתעלמים מהשינויים העצומים המתחוללים עתה והם ממשיכים לשאת את משנתם אשר נוצקה בהם בבחרותם (ע"י פרופסורים שדעותיהם נוצרו ארבעים שנה עוד קודם לכן).אגב, באותם שנים התלהבתי גם מהמניפסט של קארל מרכס- אך גם זה "עבר לי" כאשר החכמתי ונפגשתי בעובדות ובמציאות.כן בילדותי לימדוני "שרומניה היא ארץ עשירה כי יש לה קרקע פוריה". ואפריקה היא העתיד - כי יש בה שפע מחצבים. את הרעיון שהאדם הלומד הוא "המחצב" הכלכלי החשוב ביותר גילינו רק לאחרונה. (אנחנו החילוניים גילינו - כי החרדים ממלמלים "כי מציון תצא תורה וג"ו - כבר אלפי שנים).אתה כותב יפה ומנומק היטב, לכן אין צורך לגלוש לדמגוגיה ולהכניס מילים למקלדתי - כאילו אמרתי. ההמלצה שלי על "הסזלידית" מתייחסת אך ורק לגישתה לגבי הקטנת הצריכה החומרית והבזבזנית, והעדפת המנוחה והזמן הפנוי על פני צריכת ראווה ומותגים. אל לך לצייר כאילו טענתי שיש ביננו זהות בנושאים אחרים. (היא למשל ללא ילדים) ואני גישתי פוריה והפוכה. ולמניעת ספקות, אם נמשיך לרגע עם הסולידית. הרי רווחי בורסה ושוק ההון הם תוצאה של צפי הצלחה עתידי, המחולקים לפי איפיון השקעת עבר. ולא "אכילת הקרן והחסכון" כמו בדוגמת החיטה והאיכר שהבאת.אם נמשיך עם רוח המשלים אך נעזוב לרגע את החיטה ונעבור למשל הדגים המוכר - לפי הסיסמא הידועה (אהוד ברק לפני כעשרים שנה), אל תתנו להם דגים - תנו להם חכות. וזכה למחיאות כפיים מקוראי איין ראנד ואפילו הרמב"ם. אך האמת היא הפוכה, יש בעולם עודף עצום של חכות. עודף עצום של דייגים. והדרך היחידה לעצור את דלדול הדגה בימים ולשמור על המאזן האקולוגי היא באמצעות הפחתת כמות החכות. ואכן גם בכנרת שלנו משרד החקלאות החליט כבר לפני כ 10 שנים לתת לדייגים רבים סכום קבוע כהכנסה חודשית - וזאת בתנאי "שהם לא ידוגו". ויש מקורבים שמקבלים כסף טוב כדי שלא יגדלו עופות לביצים. ויש חקלאים רבים שמקבלים כסף רב כדי שלא יגדלו מאומה בשדותיהם ולא יבזבזו מים יקרים.בזמנו מפקד לשעבר של סיירת מטכ"ל בשיחתו בנושא גבורה והתנדבות ציין "שהגיבורים האמיתיים הם אותם אלו מחייליו שהסכימו לוותר למען האחרים ולא להשתתף בפעולה רבת הוד ויוקרה.אתה צודק, אין "עודף רופאים" אך יש עודף עורכי דין. ובעתיד (לצערי האישי) יהיה כנראה גם עודף כלכלנים ורואי חשבון כי המחשב יחליף גם את רובנו.מה שאתה מכנה "תוצרי העבודה" או "החיטה" מיוצרים ע"י חלק קטן מהציבור. רוב רובו של הציבור "העובד" עסוק בלמשוך את השמיכה זה מזה, ואינו מביא תועלת כלל (אך עלותו גבוהה וכן גם הבלאי של השמיכה בהתאם). הגישה שלי מבקשת להקטין את העלות, להקטין את החלק הנגזל מידי היצרנים האמיתיים. וזאת באמצעות מתן הכנסה נמוכה לכל אדם המוכן לכך, ללא צורך בערבוב ניירות, ישיבות, קונגרסים, וועדות, משרדים, מזגנים, כבישים עמוסים, זיהום אויר ותאונות ושאר מרעין בישין, אשר עבור התמימים נחשבים כ"עבודה". חמדנות היא לקחת מהמדינה הון רב (כי מצאתי ג'וב של סגן מפקח על צביעת מדרכות וגביית קנסות), וצניעות היא לקחת רק מעט קט, ובמקביל להימנע מהרס הסביבה וכיעורה והצקה לבריות. המשך יבוא - תודה
0
יאיר בן משה
כתשובה ל 40. הנושא הדמוגרפי הוא קריטי לקיומנו
ולכן מי "שמייצר שפע ילדים יהודים" גם אם אין להם סמסונג 7 בגיל 8 או איפון 5 בגיל 6. אך ילדים אלו תוך שנים מספר יתייצבו ברובם המוחלט בקלפי וימנעו בכך הקמת ממשלה עוינת שתביא להשמדתנו, תורם בכך יותר מאשר פקידי בלישכה או רס"ר בקיריה. ומאחר והמדינה מפרנסת הן את הפקיד והן את הרס"ר (שניהם אינם יוצרים מאומה כמובן), נכון להעביר חלק מן המימון המיותר למי שכאמור תועלתו רבה פי כמה.יחד עם זאת אני תומך ברעיון של הקטנת כפיית הערכים של זה על האחר. לכן אני תומך ברעיון להעביר את הערבים למדינה נפרדת (יש להם כבר 22 כאלה), ויש בהחלט מקום לבחון הקמת מדינה נפרדת לתומכי היהודים ואוהביהם בה יוקם מחדש בית המקדש והסנהדרין, לעומתה תקום מדינת רודפי הממון והבצע "ע"ע מילקי" בה יוקמו קזינו, בתי בושת ובגצ"ם.אך עד שחלומי חלומך יתגשם, הבה ונראה כיצד חיים היהודים יחדיו ובקלות. והדרך הנכונה בעיני היא לנצל את היתרונות של כל גוף ומגזר.ומאחר והעלות של יצירת מקום תעסוקה שולי, גבוהה מעלות תשלום דמי אבטלה. עלינו לנסות ולכוון את האבטלה (לעיתים אמנם מוסתרת משהו - אך מחויבת המציאות בעולמנו המודרני ) לעבר אותו מגזר אשר יכול לספוג את האבטלה וההכנסה הנמוכה שבצידה, בלי שהדבר יגרום לו לתסכול וניכור שהופך לאלכהוליזם אלימות ופשיעה. משמע לכוון את האבטלה ההכרחית להקטנת העסקת נשים, הקטנת הצורך בתעסוקה לסטודנטים, הקדמת גיל הפרישה, ועידוד והרחבת ההמגזר בעל הערכים הנוספים מעבר לקריירה ותאוות חומרניות.אני שב וחוזר ומסביר (את שמופיע כאן בשפע באתר זה (אך כמובן ללא קשר לחרדים). אין תעסוקה מועילה לכולם. רוב הציבור חי על חשבון קומץ מביאי התועלת. אך המבנה חלוקת העושר הנוכחי דורש התייצבות להחתמת כרטיס שעון כדי להיות זכאי לגריפת התועלת שהקומץ מייצר.כל שאני מציע הוא לחסוך את התהליך המתיש והיקר של החתמת הכרטיס והרביצה במשרד. ובמקביל להקטין משמעותית את שיעור הגזל של תוצרתם של מביאי התועלת המעטים.
0
יאיר בן משה
לשחרורון 35 וליעקב ולאחרים, מה לעשות עם ועד הבית
וועד הבית "נכנס לי לארנק", דורש ממני לשלם כל חודש עבור הוצאות הגינון בחזית הבניין. למרות שאני בכלל לא אוהב גינות. ואני מעדיף פסולת בניין על דשא.האם עלי להסכים, לסרב, האם תצטרפו אלי להפגנה עם שלטים "פרזיטים צאו לי מהארנק", ?.יתרה מכך, סיפר לי איש וועד הבית, שעיקר ההוצאה היא כדי לתקן את הנזקים לגינה הנגרמים ע"י הכלבים המשוטטים בסביבה ופולשים אליה והורסים. אך הנה נמצא פתרון, והדייר בקומת הקרקע מגדל כלב גדול אשר מרתיע בגודלו את הכלבים הרעים מלהשתלט על הגינה והבית, ובכך חוסך עלות רבה של שיקום הגינון וירידת ערך הבית. אך בעל הכלב המרתיע מבקש שוועד הבית ישתתף בהוצאות אחזקתו של הכלב הגדול, שהם אמנם רק עשירית מהעלות הנחסכת של תיקון נזקי הכלבים הרעים. אך "מה פתאום שאני אשלם עבור כלב - שבעליו ממילא מגדלו מרצונו". - שנאמר "זה הכלב שלו שהוא יטפל בו בעצמו".ובכן איש וועד הבית בדילמה. מצד אחד הוא רוצה לחסוך עלויות לדיירים ולשמור על הגינה. אך מאידך יש התנגדות עזה של שונאי דיירי הקרקע - מה גם שבעל כלב השמירה נוהג ללבוש מעיל שחור ויש לו אף גדול וכפוף..נא הצעתכםיאיר
0
יאיר בן משה
לרציונליסט, בהמשך לתגובתך מספר 40
כתבת יפה: אלפיים שנה של לימוד תנ"ך ותלמוד לא תרמו מאומה לרווחה הכלכלית, אבל 200 שנה של עיסוק במדע וחשיבה רציונאלית הביאה עלינו רווחה כה גדולה, ותשובתי, אכן מהפכות חברתיות, (כמו גם תאונות אויריות) דורשות שילוב גורמים. כדי שהמדע יתפתח ויביא ברכתו התמהיל דורש א. בסיס של הרגלי לימוד וחקר. בץ נכונות להשקעה לטווח הארוך על פני הדוניזם ועכשוויזם. וג. סילוק מגבלות ואיסורים. ואכן הכנסייה הנוצרית (שלא כמו היהודית), אסרה במשך דורות רבים את המדע והחקר, והאינקווזיציה עינתה את הגברים ואת הנשים שרפו כמכשפות. הקטנת האיסורים של הכנסיה הנוצרית איפשרה את הפיכת הלימוד וההגות הטבועים בנו לקרדום לחפור בו. גם הנכונות של אצילי אירופה דאז, לממן את "אנשי הרוח", המלחינים החוקרים והציירים על חשבון "החיטה" של העם העובד בשדה, גם לה יש תרומה רבה לקידום האנושי. יפה כתבת: "העובדים שכבר לא עסקו בחקלאות החלו להקדיש את זמנם לייצור עושר מסוג אחר. זו המשמעות של שיפור באיכות החיים.כפי שטענתי וכתבתי שוב ושוב. יבורכו העוסקים בשיפור איכות החיים, אך כפי שרבים מבינים, החלר, מגובה הכנסה סביר, תוספת ההנאה של דולר שוליהיא נמוכה מתוספת ההנאה של זמן פנוי.והסיבה שמי שיש לו עשרה מליון דולר ממשיך לעבוד קשה, להסתכן, ולנסות לתחמן את מתחריו וכדומה נובעת מהרגל קדום שעדיין מקנן במוח הקופי שלנו "המנצח לוקח הכל". אך כבני תרבות, כפי שנכון עושים אנו כאשר אנו מטפלים גם בילד החלש, ולא מפילים אותו מהקן - "כדרך הטבע" כך נכון לוותר על הרגלים אחרים מתקופת להקות הקופים המקננים בנו. כתבת: מהיכן נובע העושר האדיר שאנו רואים סביבנו היום (מכוניות, מזון בשפע, רפואה, מחשבים וכו'), ושלא היה קיים עד לפני 200 שנה, ולא קיים למצער במדינות שאין בהם קפיטליזם ומדע, למרות שגם שם מזיזים לא מעט ניירות. ובכן אתה מאלצני לחזור שוב על דברי. אכן הקפיטליזם הביא תרומה אדירה, כך גם המדע וגם מפעלי החרושת והעשן, ואולמות ההזעה, והדוידקה. ומצלמות הפילם ומכונות הכתיבה. אך זו אוילות להמשיך עם אותם סיסמאות גם בעידן החדש. זו אוילות להשקות את הצמח עד להטביעו במים. זה פשע חברתי לשלם עשרות אלפי שח פרמיה למנופאי בנמל - כי פעם פרקו את המלט בידיים. זה אבסורד לדרוש ממני לבצע חידוש צניחה - לאחר שהומצא המסוק. זה חטא לשלם לעורך סרטים נטול תעסוקה בשידורי ישראל, לטייס השלישי המיותר במטוס אלעל בו יש רק שני מקומות בקוקפיט. ובכלל זו שטות להמשיך ולשלוח אדם למשרד כאשר המחשב והרובוט עושים זאת טוב ומהר יותר והרבה הרבה יותר זול.ישראל סובלת מנחיתות בנושא "פריון העבודה" לדבר יש שלוש סיבות: הרגלים מתקופת מפא"י והסוציאליזם. מנגנון בירוקרטי מנופח ומסורבל. ועודף כוח אדם נגיש. הדרך הפשוטה ביותר לשפר את פריון העבודה הוא באמצעות הקטנת כמות העובדים. אם חלילה החרדים ייאלצו להצטרף למהומה התעסוקתית, פריון העבודה יפחת עוד יותר והפגיעה בכלכלת ישראל תהא מהותית. מה גם שהדבר יגרום לחלק מהחילונים המועסקים כיום להפוך למובטלים - וכאשר חילוני מובטל בעל כורחו, הדבר מתבטא לעיתים קרובות בתסכול, מירמור והגדלת הפשיעה והאלימות במשפחה.כאמור קראתי את ספריה של איין ראנד בעלומי. אך אשמע בעצתך ואשוב ואקרא זאת שנית, שמא מסתתרת שם בינה יתרה שנעלמה מעיני דאז. אך לנוכח סוג הטיעונים שמעלים חסידיה מול עיני כיום, דומני שאותה תבונה דאז איבדה מרעננותה ותקפותה אך מאחר ומדובר במצווה. שנאמר " שאדע שעשיתי מצווה והשכלתי אדם נוסף בישראל". אתרצה ואחזור לחיק גיבורת העבר - אפרופו אגדות וגיבורות. האם עלי לצפות גם בסרט הפופלארי לא פחות - וונדר וומן ?בברכה,ותודה רבה על זמנך,אחיך לעם ישראל
0
ראציונאליסט
חוזר: התקציב המהפכני של הנשיא טראמפ
היישוב תודה רבה על תגובתך. אני חוזר ומציע שתקרא שוב את ראנד. דבריה רלוונטים להיום כפי שיהיו רלוונטים לעוד 50 שנה והיו רלוונטים לפני 2000 שנה, בעוד שדבריו של מרקס, ושל שאר הכותבים שקראת, לא היו נכונים מעולם. 1+1 תמיד היה שווה 2 ומעולם לא 3, ולא משנה כמה בני אדם חשבו אחרת...אף חברה לא יכולה לשרוד בלי שכל, לא משנה מה הרמה הטכנולוגית שלה. מי שחושב שהקדמונים כבר פיתחו את הטכנולוגיה כל כך (באמצעות שכלם כמובן...) עד שבני דורנו יכולים להתרווח ולחיות בלי לחשוב, יגלה במהרה שלא משנה כמה גבוה הרמה הטכנולוגית שסביבו, הטכנולוגיה הזאת לא תייצר את מה שהוא צריך, ולא תשרת את צרכיו. זה נכון לשדה מניב שלא מטפחים אותו, למפעל שלא מנהלים אותו, ולמערכת מחשבים שלא מנטרים את פעילותה ולא מעדכנים את הקוד שלה מידי פעם, או לרשת נוירונים מלאכותית שלא מפקחים עליה. מי שרוצה לחיות בלי שכל, ולתת לאחרים להחליט במקומו, יגלה במהרה שההחלטות אינן לרוחו. לגבי הסולידית: אתה צודק שהיא חיה כתוצאה מהריבית ולא אוכלת את חסכונותיה ממש, אבל זה לא משנה את העיקרון. הריבית היא תוצר של העושר שיצרה במו ידיה בנעוריה. משל לאדם המגדל את ילדיו, ואז בזקנתו חי מפירות עבודתיו. או מורה המחנך תלמידים שלא תשלום, בתמורה לאחוז משכרם העתידי, או ממציא החי מתמלוגים על המצאותיו. בכל המקרים ההון שיצר ממשיך לייצר עבורו הון, אך מוסרי לחלוטין שהוא ולא אחר יהנה ממנו. לא כך הדבר לגבי מי שחי על חשבון העושר שיצרו אחרים, כשהוא לוקח מהם ללא הסכמתם (חברי הכנסת החרדים מנצלים את כוחם בכנסת כדי לכפות מיסים על החילוניים, וזועמים כאשר הם נוטרים מחוץ לקואליציה וקצבאותיהם מבוטלות).
0
ראציונאליסט
אי אפשר לחיות בלי שכל
יאיר: מה שאתה מכנה "תוצרי העבודה" או "החיטה" מיוצרים ע"י חלק קטן מהציבור. רוב רובו של הציבור "העובד" עסוק בלמשוך את השמיכה זה מזה, ואינו מביא תועלת כלל.אור: עדיין לא הגענו למצב כה קיצוני. אחרת הפערים החברתיים בין המדינות לא היו כה גבוהים, כי קל יותר למשוך מיעוט קטן ויצרני למדינה, מאשר להפוך את רוב האוכלוסיה ליצרני. אני לא מכיר שום מדינה שבה רוב הציבור מובטל, חי בבית מדמי רווחה, ורק מיעוט קטן עובד. נהפוכו, יש קשר ישיר בין היצרנות של האזרח הממוצע, ומספר תושבי המדינה, לבין לעושרה ועוצמתה של המדינה כולה. ולכן שאר הערותיך, לגבי היפוך הערכים שצריך להתחולל בתרבות האנושית, פשוט איננו נכון. ועל כך בהמשך.אבל נניח עכשיו לצורך הדיון שזה היה נכון, כפי שאולי הייתי מניח, בשיחה עם פילוסוף, מה היה עלינו לעשות אילו היו חייזרים על מאדים או אילו אנשים לא היו מתים לעולם. מן הנחה היפוטית כזאת כדי להדגים עיקרון מוסרי.אילו רוב הבני האדם היו כה טיפשים עד שהם היו חסרי תועלת לחלוטין, פיות להאכיל, ואילו מעטים היו כה יצרניים עד שבכוח שכלם הם היו מצליחים לייצר די עושר וביטחון לכלכל את כל בני האדם. ובכן במצב זה אין שום סיבה שהשלטון היה נותר בידי הרבים (תחת דמוקרטיה או אפילו כל צורה מוכרת של דיקטטורה), אלא היה מגיע באופן טבעי לידי המעטים היצרנים. הללו היו מתקוממים לנוכח החלטותיהם המטופשות של ההמונים בבחירות, ופשוט מסרבים לעבוד עבורם, ומהגרים לארץ אחרת. כתוצאה מכך כל הכוח היה מתרכז בידי הארצות שחוקיהם מטפחים את המעטים המוכשרים, והארצות שניסו לנצלם היו מתרוקנות מכישרון וגוועות ברעב, או לפחות נאלצות לתהקפל בפני רצונן של ארצות החכמים. ולכן יאיר אין שום סיבה שנגיד תודה על כך שהחרדים ול"מייצרים שפע ילדים יהודים", אם הילדים הללו יגדלו להיות בורים (בלי השכלה כללית), בטלנים (מובטלים החיים מקצבאות) ופחדנים (לא משרתים בצבא) שרק רוצים לכפות על ילדי, המעטים היצרנים לפי הגדרתך, להתחלק איתם בהון ובביטחון שהם יצרו. אני משער שבדורות הבאים תחווה ישראל בריחת מוחות והגירה מסיבית של חילונים, או לחלופין התפצלות לדתי מדינות, ישראל (ת"א) ויהודה (ירושלים).כאמור בעולמינו הפערים לא כל כך קיצוניים, אבל עדיין ישנם פערים, ואז מתרחשת "בריחת מוחות" ממדינות שעוינות את השכל (העושר ששכלך יצר שייך לכולנו, המוסר צריך להיקבע לפי ספרי הדעת ולא באמצעים לוגיים, רצונך להנות מפרי עמלך הוא חמדנות ואילו רצוננו לשדוד אותך היא צניעות...) למדינות המטפחות אותו. ואז ההמונים הנבערים מקימים צעקה וטוענים שבריחת המוחות נובעת כתוצאה מאנוכיות וחוסר ערכים של המעטים החרוצים. מי שחושב שיוכל לחיות כפרה או כבשה בלי להפעיל את שכלו, שלא יתפלא אם גם היחס אליו יהיה כפרה או כבשה והוא יהנה מכל "הזכויות", "ההשפעה הפוליטית" "הכבוד" וההתחשבות בצרכיו, כפי שהן נהנהות ממנו כיום (אני עצמי צמחוני, אבל אפילו אני לא אסכים לשרת בע"ח ללא תמורה כלשי מהם, ובוודאי שלא לחלוק איתם את השלטון...). כאמור לאור מצב זה שאר הערותיך, על היפוך המוסר, כך שיש להלל את הצרכן, הבטלן, הבור והפחדן, ולא את היצרן הממציא המשכיל והאמיץ, הן תוצר טבעי של חברה טפילית, שאיננה עובדת, לומדת (ליבה) ואינה משרתת בצבא (אבל תומכת בממשלות ניציות ובהפעלת כוח צבאי רב). זהו מוסר שהשודד ממציא לעצמו כדי להצדיק את מעשיו.
0
ראציונאליסט
עגלה מלאה ועגלה ריקה. גם חומרית וגם ערכית.
יאיר: התמזל לנו המזל, ... יש מגזר המוכן לוותר ... ולא להתנפל על שוק התעסוקה.אור: אכן עולם הפוך, בו מי שעובד ומייצר, צריך להגיד תודה למי שצורך, בלא שום תמורה, ותוך כפייה, את פרי עמלו. רצונם של העובדים להנות מפרי עמלם (למשל להרשות לעצמם דירה או יותר ילדים) היא תאבת בצע, ואילו רצונם של אחרים להנות מפרי עבודתם ללא שום תמורה, היא צניעות... ואגב גם ילדים, וזמן פנוי ללמוד, הם סוג של עושר. אדם שעושה, מגדל, ומחנך 10 ילדים איננו עני בשום מובן של המילה. גם אני אשמח שאחרים יממנו אותי כדי שאוכל לעשות כמה ילדים שארצה, שיקרוא לי אבא, יאהבו אותי, יכבדו וייצתו לי, ושאוכל לחנכם לפי ערכיי. אבל אני לפחות מכיר בכך שזהו עוול מוסרי, לדרוש מאחרים לממן אותי. לאחרים זה כנראה כבר לא ברור....יאיר: בזמנו מפקד לשעבר של סיירת מטכ"ל בשיחתו בנושא גבורה והתנדבות ציין "שהגיבורים האמיתיים הם אותם אלו מחייליו שהסכימו לוותר למען האחרים ולא להשתתף בפעולה רבת הוד ויוקרה.אור: כלומר האמיצים המספקים לנו ביטחון צריכים להגיד תודה לפחדנים הנהנים ממנו בלא שתרמו לו כלום? ושוב זה לא שהפחדנים הם פציפיסטיים. נהפוכו. הם הכי בעד גישה ניצית והנאה משלל המלחמה (שטחי יש"ע). הם רק לא רוצים להסתכן או להתאמץ בעצמם (אפילו לא בעבודות עורפיות הדורשות חשיבה ומאמץ). יאיר: חמדנות היא לקחת מהמדינה הון רב (כי מצאתי ג'וב של סגן מפקח על צביעת מדרכות וגביית קנסות), וצניעות היא לקחת רק מעט קט, ובמקביל להימנע מהרס הסביבה וכיעורה והצקה לבריות. אור: כלומר חמדנות היא לגנוב הרבה, ואילו צניעות היא לגנוב מעט. מעניין. כל זה מזכיר לי בדיחה ששמעתי בנעוריי. כשהייתי ילד אמרו לי הוריי שאם התפלל והאמין באמת אלוהים יקשיב לתפילותיי ויעזור. לכן התפללתי שייתן לי אופניים. אבל אלוהים לא עשה נס ולא נתן. אז הבנתי איך אלוהים עובד באמת. גנבתי אופניים של ילד אחר, והתפללתי לאלוהים שיסלח לי, ובליבי ידעתי שסלח....לדון מוסרית אם אדם החי על חשבונך, ולקוות שיבין באמצעות טיעונים הגיוניים בלבד, שהוא טועה ודרכיו אינן מוסריות היא מעשה לא מועיל. אנשים אף פעם לא מבינים את מה שהמשכורת שלהם תלויה בכך שלא יבינו אותה. אבל אני מקווה שלפחות שאר קוראי הבלוג שרואים את הדיון בינננו מבינים מהם הערכים המוסריים של כל אחד מהצדדים, מי ההעגלה המלאה באמת, ומי העגלה הריקה רק מנסה להשיג מעט מהטובין שבעגלה המלאה.
0
שחרורון
חוזר: התקציב המהפכני של הנשיא טראמפ
יאיר בן משה אמר/ה :
וועד הבית "נכנס לי לארנק", דורש ממני לשלם כל חודש עבור הוצאות הגינון בחזית הבניין. למרות שאני בכלל לא אוהב גינות. ואני מעדיף פסולת בניין על דשא.האם עלי להסכים, לסרב, האם תצטרפו אלי להפגנה עם שלטים "פרזיטים צאו לי מהארנק", ?.יתרה מכך, סיפר לי איש וועד הבית, שעיקר ההוצאה היא כדי לתקן את הנזקים לגינה הנגרמים ע"י הכלבים המשוטטים בסביבה ופולשים אליה והורסים. אך הנה נמצא פתרון, והדייר בקומת הקרקע מגדל כלב גדול אשר מרתיע בגודלו את הכלבים הרעים מלהשתלט על הגינה והבית, ובכך חוסך עלות רבה של שיקום הגינון וירידת ערך הבית. אך בעל הכלב המרתיע מבקש שוועד הבית ישתתף בהוצאות אחזקתו של הכלב הגדול, שהם אמנם רק עשירית מהעלות הנחסכת של תיקון נזקי הכלבים הרעים. אך "מה פתאום שאני אשלם עבור כלב - שבעליו ממילא מגדלו מרצונו". - שנאמר "זה הכלב שלו שהוא יטפל בו בעצמו".ובכן איש וועד הבית בדילמה. מצד אחד הוא רוצה לחסוך עלויות לדיירים ולשמור על הגינה. אך מאידך יש התנגדות עזה של שונאי דיירי הקרקע - מה גם שבעל כלב השמירה נוהג ללבוש מעיל שחור ויש לו אף גדול וכפוף..נא הצעתכםיאיר
שאתה קונה דירה (מרצון), אתה מסכים (באופן חופשי) להכפיף את עצמך לחוקי הבניין. אם חוקי הבניין לא מוצאים חן בעינך אתה לא חייב לרכוש דירה.שהורי קנו דירה הם חיפשו בניין עם תקנון מסודר, שמאפשר לקחת צעדים משמעותים מול דייר שהפר את התקנון. כל הדיירים הסכימו מרצון להיות כפופים לתקנון.לעומת זאת, שאתה נולד, אתה לא לוקח על עצמך באופן חופשי את החוקים של המושלים. הם נכפים עליך ולכן אין להם תוקף מוסרי (לא, אין כזה דבר ״חוזה חברתי״)

0
יאיר בן משה
קוויתי שנוכל לשוחח בלי גידופים אך לשווא
ואין לי רצון לקיים דיון כאשר הצד השני נוטף קצף וזעם. אך כדי שלא אחשד כמתחמק, הנה עיקרי תשובותי מול הגידופיםהחרדים אינם בורים, שעות הלימוד שאחריהם רבות יותר מאשר של פרופסור בכיר. אמנם הם לומדים נושאים אחרים (שיש המטילים ספק בחשיבותם), אך בתחומים בהם הם עוסקים השכלתם עמוקה ורחבה.כפי שפרופסור להיסטוריה סיני או יפני אינו בור, גם אם ידיעותיו באנגלית או פיזיקה של הנוזלים הן אפסיות.שעות הלימוד וההגות והחקר הביאו לכך שמוחם של החרדים הינו חד וחריף, וחריצותם ויכולת הניתוח והלימוד שלהם היא לעילא. ולכן אותם מהם הנאלצים לבזבז זמנם ב"עבודה", מצליחים לרכוש כל כישור נדרש תוך חודשים קצרים.החרדים אינם בטלנים הם קמים מוקדם יותר והולכים לישון מאוחר יותר מרוב רובם של החילוניים. ומשקיעים מאמץ רב ושקידה - אמנם בכיוון שלא נראה לך נכון ומועיל. אך נא לבקר את הכיוון ולא להציג אותם כאילו הם "בטלנים". כפי שמי שעובד קשה ומגדל קישואים ותרד, אינו הופך להיות "לבטלן" כי יש רבים בתוכנו שמעדיפים במבה וביסלי על ירקות בריאים.החרדים אינם נצלנים, כפי שציינתי תועלת המדינה מכך שהם מביאים מצביעים רבים לקלפי (מצביעים שאף אתה ציינת כתומכים בזכות היהודים ליהודה), היא גדולה הרבה יותר מאשר תועלתו של פקיד שמאלני עם 2 ילדים ופודל. והעובדה שהמדינה אינה משלמת להם שכר נאה כמקובל למי שמשרת בקבע ביחידת עילית הפועלת למען קיום העם היהודי במדינתו, נובעת מהתנהגות שמאלני בג"צ ומטרתם לפגוע ביהדות וביהודה.החרדים אינם פחדנים. כפי שציינת רבים מהם מתגוררים ביהודה ושומרון וחשופים לסכנה יום יומית של ידידי השמאל. החרדים בלבושם המסגיר הפוסעים עם לילה דרך הסמטאות לכותל, למערת המכפלה, לקבר יוסף, מסתכנים בממוצע יותר מאשר חייל צה"ל רגיל. וכבר ציינתי שבעשרות השנים האחרונות עיקר הנפגעים בצה"ל הם בעת היציאה מהפאב, או בהתאבדויות על רקע אהבה נכזבת, או סתם משחקי נשק.החרדים אינם גנבים. הם מקבלים רק חלקיק קטן מתרומתם הרבה לקיומנו כאן. העובדה שהם נאלצים להלחם על פיסת הלחם נובעת שוב מהיחס המפלה אותו הם מקבלים בהשוואה לאחרים.שוב עלי להסביר. עיקר "העובדים" בארץ אינם מועילים כלל למשק הלאומי, אלא הם רובצים במשרדים ויונקים בהיקף גדול מאותו קומץ שבעבודתו אכן מביא תועלת. ומאחר וזו השיטה, הרי מי שיונק מעט (ובנוסף מביא הרבה מצביעים לקלפי), הינו טוב ומיטיב לעומת הממוצע "העובד" שיונק הרבה ועלותו העקיפה בצורך ביצירת תעסוקה מלאכותית וניפוח מנגנון גבוהה ביותר. אם נשווה זאת לרוסיה בזמנו, רוב בני עמנו "עומדים בתור" - "עובדים" כדי לקבל את ליטרת הבשר. החרדים החוששים מביטול תורה, מעדיפים לוותר על הבשר והמותגים ולא לבזבז זמנם בעמידה בתור. ובכך הם גם מקצרים את התור לחילוני המשועמם במשרדו, וגם מגדילים את מנת הבשר לה יזכה. הם עושי חסד לכולנו בכך שהם לא מסתערים על מקורות התעסוקה המתדלדלים. כי כידוע לא העמידה בתור מייצרת את הבשר, אלא זו רק שיטת חלוקה מטופשת ואכזרית - כמעט כמו השיטה של "רק מי שרובץ במשרד מקבל משכורת".בחינת המוסריות צריכה להתבצע לפי נקודת מבטו של האחר הנבחן. כלומר אם לדעתי לדוגמא זה בלתי מוסרי לעסוק בכריית תעלת הימים למשל, כי היא נזק עצום אקולוגי ואנושי ובזבוז הון עתק. ואילו שתילת עצים מוסיפה לאיכות החיים של האדם, ואני נאבק כדי להמנע מעיסוק בכרית התעלה ומעדיף לשתול עצים - האם אני "בטלן". האם אני "בלתי מוסרי". לפי גישת החרדים לימוד תורה וריבוי ילדים היא הדרך הנכונה לשיפור המצב של הלאום היהודי ובכך הם משקיעים, יתכן ודעתך וגישתך שונה, אך אין זה נכון לכנותם בלתי מוסריים או גידופים אנטישמיים אחרים.אגב סיפור האופניים שלך. המקום בו תנועת האופניים בארצנו היא המפותחת ביותר, הוא בישובים החרדיים המבודדים - מודיעין עילית למשל. והסיבה היא פשוטה - כי אין גניבות אופנים. האנשים שם פשוט לא גונבים - הם מתפללים
0
יאיר בן משה
לשחרורון מה לגבי מימון אחזקת הכלב המועיל
זה לא היה בתקנון, בעת רכישת הבית לא חשבו שתהיה בעיה עם הכלבים המשוטטים. האם נכון "להכנס לי לארנק" כדי למנוע נזק לגינה. האם מותר לעשות כך בסכומים גדולים עבור הגנן, אך אסור לעשות זאת בסכומים קטנים בהרבה עבור הכלב המרתיע?החיים הם תהליך מתפתח ואל לנו להסתמך על תקנונים ישנים אלא עלינו לתת תשובות לנושאים הצצים עם השנים. והנה יש לנו בעיה ונדרשת החלטה. נא לא להתחמק
0
ראציונאליסט
אין סיבה שנריב דווקא אשמח לשתף פעולה
היישוב תודה רבה על תגובתך וזמנך. אני אכן לומד הרבה מתשובותיך הכנות והכתובות בשפה בהירה וקולחת. אין לי שום רצון לריב. מה גם שאני מבין שלמעשה אנחנו מסכימים, ואני מזהה פוטנציאל לשיתוף פעולה עתידי. שנינו מעוניינים לפצל את החברה והמדינה הישראלית היום לשתי מדינות, או לפחות לשני קנטונים עצמאיים: מדינת ירושלים (דתיים) ומדינת ת"א (חילונים). אומנם כל אחד מאיתנו מעדיף לחיות בחצי אחר, אבל זהו הבדל זניח. העיקר ששנינו מסכימים שאין לכפות בכוח על אנשים ערכים שאינם מסכימים להם, ויש לאפשר לכל חברה להתקיים לפי ערכיה. במובן הזה אנו קרובים זה לזה הרבה יותר מרוב הישראלים שלצערי ממשיכים בטיפשותם לנסות לכפות זה על זה את ערכיהם. אשמח אף לנסח בשיתוף פעולה עמך מסמך עקרונות, לגבי גבולות החלוקה והסמכויות בין 2 הקנטונים שנקים. יאיר: ואין לי רצון לקיים דיון כאשר הצד השני נוטף קצף וזעם.אור: אני מצטער אם נפגעת, אבל בשום שלב לא גידפתי או קיללתי. ציינתי עובדות פשוטות כפי שאני מכיר אותן. אם יש לך עובדות אחרות אשמח לשמוע. בפרט נראה לי מוזר שביקורת על החרדים נראית לך פוגענית, בזמן שאתה לא בוחל בביקורת כלפי חילוניים (יאיר על מדינת ת"א: מדינת רודפי הממון והבצע "ע"ע מילקי" בה יוקמו קזינו, בתי בושת ובגצ"ם...) לצד דברי קלס לחרדים.
0
ראציונאליסט
בריחת מוחות ועושר העמים
לגבי שאר טענותיך על כך שהחרדים אינם פחדנים, בורים ועצלנים, הרי שמעולם לא טענתי זאת. התייחסתי רק לדבריך שמהם השתמע עקרונית, בלי קשר לחרדים ולמצב בארץ, שעבודה היא משאב במחסור, ושיש בעולם עודף של יצרנים ומחסור בצרכנים, ולכן על היצרנים, החרוצים, המשכילים והאמיצים שמייצרים את העושר והביטחון להגיד תודה לבטלנים העצלנים הבורים והפחדנים שנהנים מפרי עמלם, ולא להפך. לכן אני חוזר ומציע שתקרא שוב את ראנד. או כל ספר בסיסי אחר בכלכלה. למשל החופש לבחור של מילטון פרידמן. או מבוא לכלכה של תומס סול. רוב דבריך פשוט מנוגדים לקונצנזוס הכלכלי. כעובדה מדינות עשירות הן כאלו עם אוכלוסיה גדולה, משכילה וחרוצה. ואילו במדינות עניות או חלשות יחסית, יש אוכלוסיה קטנה יותר (ראה כלכלת ישראל לעומת סין, למרות שבישראל יש כנראה יותר גאונים מבכל סין, אך התרומה הכלכלית הקטנה של כל עובד סיני מצטברת להון ענק) או שרוב אזרחיהם חרוצים או משכילים פחות ולכן תרומתם קטנה יותר. וקיומה של אליטה קטנה ומשכילה (למשל בדרום אפריקה) לא משנה זאת. אבל גם אם זה היה נכון עובדתית, וזה לא, אין שום סיבה שהיצרנים המעטים יסכימו לעבוד עבור המובטלים הרבים, לקבל את מרותם ולספק את צרכיהם. סביר להניח שאלו זה יהיה המצב, נחווה בריחת מוחות, ומדינות שיתנו זכיות רבות יותר לייצרנים ישגשגו, ואלו שינסו לכפות עליהן לשרת את ההמונים המובטלים יתרוקנו מייצרנים.
0
ראציונאליסט
שתי הגדרות לעבודה
אני חושש שחלק מהמחלוקת בינינו היא לגבי פירושים שונים למילה עבודה:1. עבודה היא כל פעילות המייצרת מוצר או שירות שאחרים (לקוחות) מעוניינים בו, ומוכנים לשלם עליו בצורה חוקית וחופשית. 2. עבודה היא כל פעילות שאדם היה מעדיף לעשות משהו אחר ולא אותה. אנסה להסביר לך את ההבדל באמצעות בדיחה סובייטית ישנה:אורח מחו"ל רואה שני אנשים "עובדים" ביער. אחד חופר בורות והשני מכסה אותם. בסקרנות הוא שואל אותם מה הם עושים. הם משיבים לו שבדרך כלל יש 3 עובדים: אחד חופר בור, השני שותל עצים, והשלישי מכסה את האדמה מסביב לשורשי העץ. אבל היום האדם השני, ששותל את העצים, לא הגיעף ולכן מעשיהם חסרי תועלת. אבל משום ששניהם הגיעו "לעבודה" וכל אחד מהם עושה את "עבודתו", הרי ששניהם זכאים לשכרם.מובן שמעשיהם אינם נחשבים לעבודה לפי ההגדרה הראשונה, הם הרי לא מייצרים דבר. אבל כן לפי ההגדרה השנייה. שהרי ללא השכר(או הפחד מעונש), שניהם היו מעדיפים שלא להיות שם, ולחפור ולכסות בורות.אתה טוען שהחרדים עובדים קשה בכך שהם לומדים תורה, כי הם עונים להגדרה השנייה של עבודה. ואילו אני טוען שלא כי ההגדרה השנייה היא שגויה, ורק ההגדרה הראשונה נכונה.החרדים לא עובדים בלימוד תורה, מתן שירותי דת, והבאת ילדים לעולם, כי משלמי המיסים לא מוכנים לשלם על כך מרצונם. רק המדינה כופה עליהם זאת. כעובדה בכל ממשלה בה החרדים לא היו שותפים, קרי ממשלות של ליכוד-מפדל-שינוי (או ליכוד-בית יהודי-יש עתיד, למרות שאלו בעצם בדיוק אותן מפלגות) הקצבאות שלהם קוצצו, שירותי הדת הופרטו, נעשו צעדים כדי להכריח להתגייס לצבא, ללמוד ליבה, לעשות פחות ילדים וכו'. כלומר זהו דעת הציבור שאיננו חרדי, ורק המפלגות החרדיות, הנתמכות בקולות החרדים, פועלות כדי לכפות זאת על שאר הציבור.
0
ראציונאליסט
אני נגד כפייה ולכן בעד חלוקה
מובן שגם מפלגות אחרות כופות דברים, אבל לפחות הן מודות בכך, ולא מנסות להציג זאת כמשהו שהיה נעשה גם בלעדיהם. להפך הן טוענות שטוב שהן בכנסת כדי להשפיע לכיוון הזה. ושוב זאת הסיבה מדוע אני תומך בפיצול המדינה לקנטונים, כדי לצמצם את הכפייה, ולאפשר לכל קבוצה לחיות לפי אמונותיה שלה. אגב כדי להסיר ספק אני גם מתנגד לסבסוד החינוך, התרבות והספורט. אבל הכסף שהולך לתחומים אלו בטל בשישים לעומת הסכומים העצומים שעולים לנו שירותי הדת, הכפייה הדתית (איסור תחבורה ועבודה בשבת) וכמובן ריבוי הילדים והאבטלה של החרדים. ייתכן שאינך מסכים איתי אבל זה לא רלוונטי. כאמור שנינו תומכים בפיצול. כנ"ל לגבי הטענה כאילו עצם העובדה שאדם מאמין שמה שהוא עושה זאת "עבודה" מקנה לו זכות למשכורת. מבחינה מוסרית (ולהבדיל משוטים רבים אני מאמין שיש אמת מוחלטת ויש צדק אובייקטיבי) כסף ניתן לקבל רק כשוק חופשי, שבו לקוחותיך (או הבוס שלך, שלצרוך העניין גם הוא לקוח שלך) משלמים לך תמורת שירותים שהם רוצים לקבל ממך.בכל מקרה אשמח לשתף איתך פעולה, ולנסח ביחד מסמך,ובהמשך אולי אף ספר, בנושא. להזכירך גם מדינת ישראל התחילה בספר (מדינת היהודים של הסופר הרצל), ולכן ייתכן שגם אנחנו נוכל להוביל לשינוי המיוחד בעתיד ישראל.
0
שחרורון
חוזר: התקציב המהפכני של הנשיא טראמפ
יאיר בן משה אמר/ה :
זה לא היה בתקנון, בעת רכישת הבית לא חשבו שתהיה בעיה עם הכלבים המשוטטים. האם נכון "להכנס לי לארנק" כדי למנוע נזק לגינה. האם מותר לעשות כך בסכומים גדולים עבור הגנן, אך אסור לעשות זאת בסכומים קטנים בהרבה עבור הכלב המרתיע?החיים הם תהליך מתפתח ואל לנו להסתמך על תקנונים ישנים אלא עלינו לתת תשובות לנושאים הצצים עם השנים. והנה יש לנו בעיה ונדרשת החלטה. נא לא להתחמק
אתה ילד גדול. קנית את הדירה, ברכישת דירה יש סיכונים, יש גם הרבה דברים לא ידועים. זה לא משנה. קיבלת את ההחלטה , תשא באחריות. אתה יכול לשכנע, לשאת ולתת, להשכיר את הדירה, למכור אותה וכואתה לא יכול להשתמש באלימות ולגזול רכוש של אחרים שאין להם צד בויכוח (אפילו שאתה מרגיש שדפקו אותך)ברוכים הבאים לעולם המבוגרים. פה פותרים בעיות בלי אלימות

0
יאיר בן משה
אכן דברי הם מחוץ לקונצנזוס
הגישה המבינה שאנו צועדים לסעקראת מצב של חוסר מקורות תעסוקה בשל התפתחות הטכנולוגיה היא חדשה וטרם השתלבה באקדמיה ובספרות. ולכן אני במיעוט מזהיר בנושא זה.והגישה המכירה בערך של מישהו שאינו בקבוצה שלך, מישהו בעל דעות שונות משלך ושחי בדרך אחרת גם היא נדירה. רוב אוהדי מכבי חיפה בטוחים שלא היה פנדל, ואילו אוהדי מכבי תל אביב נשבעים שבמו עינייהם ראו כיצד הוא נוגע ביד בכדור. לכן כחילוני התומך בצדקתם של החרדים אני ממש ממש בודד.אך הבדידות שלי היא נפוצה. למשל בכל המזרח התיכון - כמליארד נפש, רק כ -5 מיליון יהודים (מיעוט זניח יחסית) מאמינים שיש ליהודים זכות למדינה משלהם. וגם באירופה יש רוב לקולות המקבלים את התביעה לחסלנו בדרך זו או אחרת.ומאחר וכך, לא הופתעתי כאשר בקן השומר הצעיר בירושלים צעדנו בסך לקול שאגות המדריך "דרוס כל דוס - השמד כל חרד". אכן תופעת שנאת האחר והשונה היא נפוצה ומקובלת. לעיתים נשמעת בוטה (ע"ע דעא"ש), ולעיתים נשמעת מתונה (ע"ע לפיד). אך הרקע הוא אחד.אך כאנשים אינטלקטואלים, הבה ננסה להפריד בין גישות טכניות שונות למטרה זהה, - אשר לדעתי מאפשרת קיום בצוותא, לבין מטרות שונות והפוכות שמצדיקות היפרדות וטרנספר.לדוגמא. יש מומחים הטוענים שההשקעה בצוללות בצה"ל היא חסרת הצדקה. כי תורת הלחימה צריכה להעדיף את חיל האויר המהיר והזריז על פני כלי ים מסורבלים. יתכן ודעתם נכונה ויתכן ולא, אך אין שום הצדקה לכנות בשל כך את אנשי הצוללת "בטלנים", "טפילים", "פחדנים". אמנם נכון שאף איש צוללת לא נפגע בקרב. והם לא "אוכלים אבק" והם לא רצים על הגבעות. אך הם בדרכם שלהם, מתוך אמונה פנימית שלהם, עושים את מה שהם חושבים למועיל וטוב גם עבורי. ולכן הם אחי וגיבורי, למרות שההשקעה בהם היא על חשבוני ובניגוד לדעתי.החרדים באמת ובתמים סבורים שדרכם היא זו ששומרת על הקיום היהודי ומחזקת אותו. והם פועלים באופן יום יומי שעה שעה למען מטרה זו (המשותפת כאמור גם לי). - (המטרה, ופחות הדרך). ולכן אין זה נכון שאצא נגדם.ומן הרגע שבגרתי וסילקתי את ההתנגדות החייתית המקובלת (שנאת האחר והשונה), יכולתי לבחון את הנושאים לפרטיהם, והנה גיליתי שבאופן מוזר ומפתיע דווקא מנהגים קדומים מלפני 3000 שנה, הופכים למוצדקים בימים אלו (בעבר פחות). למשל נושא ברית המילה, שנראה לי אכזרי פגאני בעבר, מהווה לפי חוקרי הבריאות התשובה הטובה והיעילה ביותר למניעת מליוני מקרי מוות ממחלות מין (בחלקן מודרניות), שכלל לא היו ידועות בעבר.גם רעיון הקטנת ההתנפלות על מקורות התעסוקה הופך להיות נכון ונבון - בשל העברת עיקר התעשייה לסין ופיתוח הרובוטיקה המייתרת את רוב כוח האדם .גם נושא 12 ילדים למשפחה, שבעבר נראה לי מזעזע ובלתי אקולוגי בעליל, הפך להיות מועיל וחיוני בשל מצבנו הגיאופוליטי המיוחד - (פסילת רעיון הטרנספר לאויבים ע"י בג"צ. מה שמחייב מאבק דמוגרפי קשה וקריטי). גם היחס לנשים שנראה לנו כחילוניים מפלה ופוגעני - גיליתי שהוא כך בעיניי המתבונן מבחוץ, ואילו - בתוך המערכת שלהם, האשה מוערכת ונישאת על כפיים וחיי המשפחה והאושר האנושי גדולים יותר מאשר אצל החילוני שטוף היצרים "היוניסקס" ו"המימוש העצמי". ובעברי המאוחר שרתתי כיועץ ארגוני בצה"ל, ואז גיליתי את אשר חשדתי שנים לפני כן כחייל צעיר. שצה"ל סובל מעודף כוח אדם המסרבל ומקשה על ביצועיו ומכלה את עיקר תקציבו ומחבל ביכולתו להצטייד ולהתחדש. וכדי להציל את צה"ל מעצמו חשוב להקטין את רכיב כוח האדם. ומגזרים שאין להם כישורים מיוחדים רצוי שלא ישולבו במערכת עלות כוח האדם בצבא. למזלנו הטוב הערבים, השמאלנים הקיצוניים, וכן גם החרדים, ונשים מי יותר ומי פחות נמנעים ברובם מרביצה בבסיסים וגירוף משטחים וצביעת גזעי עצים (מה שמכונה "שרות צבאי").תופעה זו של עודף כוח אדם מתקיימת כמעט בכל מקום ממוסד וותיק, וביחוד כאשר הוא עוטה על עצמו מערכת סודיות מחד ומערכת הערצה מאידך, המונעות ביקורת עינינית ופתוחה.ואכן אפילו הסיסמה הלפידית שנולדה כדי לפגוע בחרדים באמצעות אילוצם לבזבז את זמנם בצבא, היתה "בשם השיוויון" לא בשם הצורך.המשך יבוא
0
יאיר בן משה
ולגבי נושא ההפרדה והחלוקה
שלא אהיה בלתי ברור, החלוקה של ארץ ישראל שאני מציע היא לפי מטרות ולא לפי אמצעים. משמע כל מי שמטרתו היא טובת היהודים, יתגורר במדינה קטנה אחת זו שממערב לנהר הירדן, ואלו שנגד היהודים היהדות ויהודה במדינה הגדולה פי כמה, זו שממזרח לנהר הירדן. כדי שאובן למרות שאני ואתה לבושים אולי באותו אופן כמו למשל אחמד שעובד איתנו באותו מקום ובאותו שכר ותפקיד, הרי מטרותיו שלו (ברגע של אמת) הן "איטבח אל יאהוד" ומי שתומך בו כמי שתומך במטרותיו. לכן הדרך הנכונה כדי שלא נכפה עליו את מטרותינו אנו היא ההפרדה.ולגבי נושא הכפייה של דרכים והשיטות, כאן אני מציע את המבחן הערכי- אנושי. והתחשבות בצד הרגיש ולאוו דווקא בצד הרוב. לדוגמא, כאשר אנו יוצאים יחדיו למסעדה מהמשרד, ויש בתוכנו רק נכה אחד מתוך 8 סועדים, הרי נצא כולנו למסעדה שיש לה נגישות לעגלה. וכך הדבר גם במקרה של החבר הצמחוני, וכן ידידי כך הוא גם בנושא הכשרותכך נכון לנהוג באופן חברי במשרד, וכך נכון לנהוג באופן לאומי כעםאגב, אתה טועה באופן קיצוני בהערכת עלות החרדים והדת לעומת הוצאות אחרות. ויש לי חשש שהערכת העלות שלך נובעת מאותו מקום בו נבעו הגידופים כלפיהם.
0
יאיר בן משה
המבחן הוא "יחסי עלות תועלת" ולא עבודה
ולא "עבודה" או בטלה. והתועלת אינה נמדדת בנכונות השוק לשלם תמורתה באופן עכשווי, אלא בהערכת התועלת שהשוק יפיק ממנה במצטבר. המבחן אינו האם "היית מעדיף לבצע משהו אחר" אלא האם המאמץ שלך מביא תועלת לזולת, בעלות נמוכה ממנה, בין אם אתה עצמך סובל בעבודה, או דווקא נהנה ממנה.הנכונות "לשלם" מושפעת במידה רבה מהרגלים קודמים. להזכירך היה קשה בתחילה לדרוש תשלום עבור שימוש בכביש, או דמי כניסה לחוף, כאשר לפני כן הדבר היה חופשי. אני עוד זוכר כיצד אנשים הופתעו וסרבו בתחילה, כאשר הציעו מים בבקבוקים בתשלום.מדינת ישראל החליטה בזמנו לשלם כסף רב כדי "להביא יהודים לישראל". מתוך גישה מוצדקת שיש לדבר חשיבות רבה לקיומנו. ונכון להזרים כסף ציבורי למען קיום הציבור. ובכך הפכה את מי שתיווך ופעל למען הבאת יהודים ל"עובד".ההורים מרבי הילדים הם בעצם "עובדים" למען הבאת היהודים לארצנו, אמנם מ"ייצור מקומי" ולא מתוצרת חוץ, אך התרומה אינה פחותה, ובמקרה של החרדים אפילו גדולה פי כמה, מאחר והחרדים נשארים ברובם בארץ וממשיכים להוליד גם בדור הבא, ומתייצבים בקלפי ומצביעים, כפי שאף אתה טענת, בעד היהודים.בג"צ ברוב שמאלנותו דרש שהמדינה תשלם גם למשפחות האויב השוהה בתוכנו, ובכך פגע ביעד הציוני - קיומי של הגדלת הרוב היהודי. בשל החלטה זו, כדי למנוע בזבוז כספים של העם למען תמיכה באויביו, נאלץ נתניהו לקצץ קשות בהכנסתם של "יבואני היהודים מתוצרת מקומית" ובכך למעשה הביא אותם לסף רעב.מאחר והמדינה ממשיכה לשלם כסף רב עבור ייבוא יהודים (אך מתוצרת חוץ), נכון להניח שהמטרה עדיין קיימת. משמע קיים במשוואה שלפנינו רכיב "התועלת". ומאחר והעלות של הבאת יהודי מבחוץ כולל שליחים וסוכנות ותעמולה ואולפן וסל קליטה והטבות בשפע היא מעל 260 אלף שח במחירי 2014, ואילו סיכוי ההשארות שלו ושל ילדיו היא כ 50% ומטה. הרי העלות החליפית של הבאת יהודים מתוצרת מקומית בתנאי תשלום כפי שמבקשים החרדים, (פי 1.6 לעומת המצב הנוכחי), היא נמוכה משמעותית לעומת העלות החליפית (ייבוא יהודים)המשמעות היא שהעיסקה של תמיכה בחרדים היא פנטסטית לציבור המשלם ומביאה לו תועלת רבה בעלות נמוכה.יטען הווכחן "אם זה היה נכון אז לא היתה התנגדות כה עזה לשלם לחרדים היהודים".כפי שטענתי איש אינו רוצה לשלם עבור דבר מה שהורגלת לקבלו בחינם, גם אם יש בכך תועלת רבה. אך זו לא הסיבה העיקרית להתנגדות. שנאת האחר והשונה היא הגורם העיקרי לכך שהאירופאים פרעו ביהודים וגירשו אותם ממדינה למדינה, וכל מדינה הפסידה רבות מתהליך זה, אך עדיין המשיכו בכך.והערבים סביבנו מוכנים לסבול חרפת רעב ולפגוע בבטחונם האישי כל עוד מנהיגיהם מבטיחים להם "לפרוע באחר ובשונה - בנומאחר וכך נוהגים ההמונים גם באירופה וגם באיזורנו, וכך גם בארצנו. אין פלא שאני די בודד בגישתי אוהבת האדם האוהב
0
ראציונאליסט
ליברלים ופרוגרסיבים
יאיר: אך כאנשים אינטלקטואלים, הבה ננסה להפריד בין גישות טכניות שונות למטרה זהה, - אשר לדעתי מאפשרת קיום בצוותא, לבין מטרות שונות והפוכות שמצדיקות היפרדות וטרנספר.אור: מצויין. אני שמח מאוד לשמוע. הבה נתמקד בזה בהמשך השיחה. אשמח לשמוע מהם גבולות החלוקה, ומידת הסמכות, שתינתן לכל אחד משני הקנטונים: מדינת ת"א ומדינת ירושלים. בפרט בתחומי הכלכלה, הביטחון, יחסי החוץ, החינוך, חופש התנועה בין שתי הקנטונים והסמכות להעניק או לשלול אזרחות ממהגרים. יאיר: הגישה המבינה שאנו צועדים לקראת מצב של חוסר מקורות תעסוקה בשל התפתחות הטכנולוגיה היא חדשה וטרם השתלבה באקדמיה ובספרות. ולכן אני במיעוט מזהיר בנושא זה. אור: אתה באמת "מתקדם" (פרוגרסיבי) מאוד. אבל לאן בדיוק בדיוק מתקדמים "המתקדמים"? איכשהו זה תמיד לקומוניזם: משטר טוטליטארי שבו המדינה מתערבת בחיי האזרחים, לכאורה בשם הגנה על "החלשים", אבל למעשה כדי לדכא את האזרחים, ולהחליף תמריצים טובים (לעבוד, ללמוד, לחשוב) בגרועים (להתמסכן, להתקמבן ולציית מפחד). והתוצאה היא סבל היום לכולם, ובפרט ל"חלשים" שעבורם לכאורה נשללה חירותם ועושרם של היצרנים. יאיר: והגישה המכירה בערך של מישהו שאינו בקבוצה שלך...אור: יאיר לאור דעותיך על מי שאינם יהודים לא הייתי ממליץ לך להיכנס לויכוח מי יותר פתוח לאחרים. רק אציין שמדינת ת"א, בהיותה ליברלית ומשגשגת כלכלית, תאפשר כנראה גם ללא יהודים, בתנאי שהם משכילים, בעלי ערך כלכלי, וליברלים, להתאזרח ולהצטרף למדינתם. קשה לי להאמין שמדינת ירושלים תאפשר זאת. ההסתה של חרדים ודתיים נגד חילוניים נפוצה הרבה יותר, בעיתונים, במערכת החינוך (בישראל כידוע יש מערכת חינוך חרדתית ודתית אבל לא חילונית אלא רק ממלכתית), ובדעות שמחזיק ההמון לפי מעשיו ודבריו (חרדי יכול לחיות בכל מקום בת"א אבל חילוני לא יכול לחיות במאה שערים).
0
ראציונאליסט
הצורך בעבודה בעידן המודרני
יאיר: החרדים משולים ליחידה צבאית (למשל הצוללת), שאולי ההשקעה בה לא שווה את ההתוצאה, אך זה לא באשמתם.אור: אבל ההבדל הוא שאנשי חיל הים, ובוודאי לא החיילים הסדירים, לא דחפו לקניית הצוללת ולא מרוויחים ממנה אישית, ואילו החרדים ונציגיהם בכנסת כן... יאיר אפשר בבקשה להתמקד בתוכנית החלוקה ולא בחלוקת ציונים?יאיר: אין יותר צורך לעבוד... בשל העברת עיקר התעשייה לסין ופיתוח הרובוטיקה המייתרת את רוב כוח האדם .אור: אתה מוזמן לנסות ולחיות בחברה שבה לא עובדים ורובוטים וסינים (וכי סינים אינם בני אדם?) מייצרים הכל. אישית אני חושד שהיא לא שונה מכל אוטופיה סוציאליסטית אחרת, הרי גם מרכס טען שבעידן מפעלי התעשייה והניהול הבירוקרטי אין צורך ביזמים ומנהלים חושבים... ושדי בכוח המכונות ושרירי הפועלים כדי שהמפעל יתפקד מעצמו בלי לתת תמריצים לאנשים החושבים, והרי את התוצאות כולנו מכירים.... אבל אולי אני טועה ואתה צודק. זו הרי כל מהותה של תוכנית החלוקה, לאפשר לחרדים להגשים את תוכניתם, בלי התערבות מצידנו החילוניים. יאיר: גם נושא 12 ילדים למשפחה, שבעבר נראה לי מזעזע ובלתי אקולוגי בעליל, הפך להיות מועיל וחיוני בשל מצבנו הגיאופוליטי המיוחד - (פסילת רעיון הטרנספר לאויבים ע"י בג"צ. מה שמחייב מאבק דמוגרפי קשה וקריטי). אור: ומה לגבי עידוד הגירה של כוח אדם משכיל וליברלי למדינה? מדינות כמו קנדה וארה"ב עושות זאת בהצלחה. שלא לדבר על האפשרות של הוצאת המתנחלים (גם אם לא את החיילים) מהשטחים ובכך מניעת רוב ערבי? אבל ניחה. כאמור אינני רואה הבדל בין מיעוט ששולל את זכויות הרוב או רוב השולל את זכויות המיעוט, ובנוסף איני רוצה לחיות במדינה שבה יש רוב התומך במדינת הלכה כך שבעיני, וכפי שכבר הוכחתי גם בעיני רוב הציבור (להזכירך אפילו המפדל, על גלגוליה השונים, תמכה בצמצמום קצבאות הילודה), עידוד ילודה אצל החרדים איננו דבר רצוי. יאיר: גם היחס לנשים ...אור: תלד אתה 10 ילדים, במערכת באומרת לך שתגיע לגיהנום אם לא תציית, ואז נדבר. אבל ניחה. אין לי רצון להיכנס לויכוחים כאלו. די בכך שתתמוך בחלוקה, ושכל צד יעשה כרצונו. יאיר: צה"ל איננו יעיל וסובל מעודף כוח אדם. תופעה זו של עודף כוח אדם מתקיימת כמעט בכל מקום ממוסד וותיק.אור: נכון, ולכן בין השאר אני נגד גיוס חובה. אבל איך כל זה קשור לחרדים. למיטב זכרוני הם מתנגדים רק לשירות חובה עבור עצמם, אבל לא ראיתי שום פעילות משמעותית מצידם, בכנסת או ברחוב, נגד גיוס של אחרים לצבא... ומעבר לכך העובדה שבמקום אחד יש בזבוז וגזל כספי ציבור איננו מצדיק זאת במקומות אחרים. משל לאנס המצדיק את מעשיו בכך שיש גרועים ממנו. מבחינת קורבנותיו זה טריפה וזה נבלה. ושוב אנו חוזרים לפיתרון ההפרדה. מצידי שבת"א יקימו צבא, במקרה הטוב מקצועי במקרה הרע סדיר, אבל בכל מקרה כזה שיגן רק על תושבי מדינת ת"א ועל המטרות החשובות להם. ושמדינת ירושלים תקים לעצמה צבא, עם היכולת הטכנולוגית שלה (האוניברסיטה העברית תחווה כנראה בריחת מוחות מסיבית לכיוון ת"א), ועם הנכונות של אזרחיה להתאמץ ולהקריב בעצמם למען רעיון ארץ ישראל השלמה שזוכה אצלם לתמיכה רבה הרבה יותר בקלפי מאשר בקרב תושבי מדינת ת"א.
0
ראציונאליסט
תוכנית החלוקה במקום התנצחויות מילוליות
יאיר: כל מי שמטרתו היא טובת היהודים, יתגורר במדינה קטנה אחת זו שממערב לנהר הירדן, ואלו שנגד היהודים היהדות ויהודה במדינה הגדולה פי כמה, זו שממזרח לנהר הירדן. אור: לא הבנתי. מהם גבולות החלוקה בעיניך בין מדינת ת"א למדינת ירושלים? אשמח אם תוכל לשרטט מפה או לתאר אותה במילים. אגב הטענה שלאנשי ת"א לא אכפת מהיהודים היא אבסורד, הן משום שהם חלק גדול מהציבור היהודי, והן משום שהם אלו שהקימו ומאפשרים עד היום את הקיום הבטחוני והכלכלי של המדינה.אבל מצידי שתגיד מה שאתה רוצה, כל זמן שתתמוך בתוכנית החלוקה. כשהקנטונים יופרדו, תוכל לגדף אותי כרצונך כל עוד לא תחיה על חשבוני. יאיר: אתה טועה באופן קיצוני בהערכת עלות החרדים והדת לעומת הוצאות אחרות.אור: מעולה, בו נבצע חלוקה לקנטונים (בלי תשלומי העברה ואיזון בין מדינת ת"א לירושלים) ואז נראה. מחכה בסקרנות לפוסט הבא שלך, שבו תפרט בבקשה את הפרטים לגבי תוכנית החלוקה. אשמח להמשיך לדון בזה, ולא בויכוחים עקרוניים על מי יותר מוסרי...
0
ראציונאליסט
תוכנית החלוקה במקום התנצחויות מילוליות
יאיר: החרדים עובדים בייצור ילדים.אור: עבודה ושכר צריכים מוסרית להתקבל בשוק החופשי. אם בעיני עבודתך איננה מועילה אין לך זכות לדרוש ממני שכר עליה. כאמור כבר הסכמנו שרוב הציבור היהודי לא חושב שהיא מועילה, ופועל נגדה כשהוא מקים קואליציה (ליכוד-מפדל-שינוי, קואליציה ימנית במובהק) בלי מפלגות חרדיות. שים לב שתומכי שינוי, וכן חלק ממצביעי הליכוד והמפדל מתנגדים במפורש למימון ילודה מרובה אצל החרדים, כך שלא מדובר רק במגבלות של בג"ץ. אבל שוב אנו סוטים מעיקר. אשמח לשמוע מה דעתך לגבי תוכנית החלוקה שהצעתי. האם תתמוך בה? אגב האם יש לך גישה לאתר של עיתון הארץ? בעבר פורטה שם הצעה לחלוקת הארץ בין מדינת ת"א למדינת ירושלים:http://www.haaretz.co.il/opinions/.premium-1.2764352
0
יאיר בן משה
קצבאות ילדים זו החלטת הרוב
אחד המעסיקים הגדולים בישראל היא המדינה.החלטת ממשלת ישראל לדורותיה היא לשלם למרבי ילדים יהודיים וליבואני היהודים מחו"ל. אך הכללת אויבי ישראל במקבלי הקצבאות היא החלטה אנטי דמוקרטית של בג"צ והיא אילוץמאחר והממשלה היא מייצגת הציבור, ואנו כולנו מסכימים שהיא תשלם משכורות וקצבאות על פי החלטותיה, הרי כאשר היא משלמת "שכר" לעובדי "ייצור היהודים" היא הופכת אותם "לעובדים" בין אם אתה אוהב אותם או לא.
0
יאיר בן משה
חלוקת הארץ לפי הקשר ליהודה
מאחר ולחלק מהציבור יש אכפתיות מעטה לנושא היהדות ויהודה - ולעיתים הוא חובר לאויבי ישראל ומעודדם ישירות או בעקיפין לטבוח ביהודים ולגרשם "מתנחלים תחילה". ההפרדה תהיה לפי קנטון יהודה בצד מערב של נהר הירדן - איזור יהודה וירושלים. וקנטון "כל אזרחיה" בצד המזרחי של נהר הירדן שבירתה עמאן וכיוצ"ב
0
יאיר בן משה
נושא ההתנגדות לריבוי האחר
כל מפלגה מתנגדת לריבוי מצביעים של מפלגה מתחרה. לכן נושא זה צריך להיות מחוץ לויכוח הפוליטי כפי שנושא זכויות האדם אינו מותנה בשיוכו הפוליטי. אך מאחר ומפלגות השמאל טוענות שיש סכנה דמוגרפית (הסכנה שהערבים יהיו יותר מיהודים). ואילו מפלגות הימין אוהבות יהודים. הרי שני הצדדים מאוחדים בדעה שכדאי ונכון להרבות ביהודים וכך גם מתקיים בפועל - עד החלטת הבג"צ המבטלת למעשה את ביצוע הנושא בהיבט המקומי -אך לא העקרוני.
0
יאיר בן משה
"מתוך שלא לשמה -בא לשמה"
החרדים מקפידים על נטילת ידים - כי כך כתוב בהלכה, לא כי זה מונע חיידקים ומחלות. אך כתוצאה מאמונתם - המחלות אינן שכיחות בעמנו.החרדים תומכים בשמירת שבת - כי כך כתוב בתורהאך כתוצאה מכך יש לעולם את ההישג הסוציאלי הגדול ביותר.החרדים מקפידים על כבוד אב ואם כי כך כתוב בעשרת הדיברות. אך כתוצאה מכך תופעת בדידות הזקנים כמעט ואינה קיימת אצל מי שמתנהג כמותם.גישת החרדים לגבי בזבוז הזמן ברביצה בבסיסי צהל "גבורה",או במשרדים "עבודה". אינה נובעת מהכרתם את חוקי פרקינסון והעקרון הפיטרי. אך בשל גישתם המעדיפה לימוד תורה על בזבוז הזמן בהצדעות ובשלשות, ובהעברת ניירות ממגירה א למגירה ג. צה"ל בריא יותר ויש פחות מובטלים חילונים שיכורים ברחובות. והעלות למשק המדינה קטנה. אחד הדברים היפים הוא שבדרך מקרה (או אולי בכל זאת יש איזה תבונה עליונה), הם בתמימותם ובדבקותם בפסוקים עתיקים, מקיימים בפועל דרך מודרנית נכונה ונבונה גם אקולוגית, גם כלכלית וגם חברתית. דרך שרבים לכאורה "נאורים" טרם מודעים אליה.
0
יאיר בן משה
אני בעד עידוד הגירה - עליה לישראל
אך דומני שתופעת האויב מבית ההולך ומתרחב (ע"ע דגלי אש"ף במהומות כפר קאסם) אויב שהולך וצומח כי השמאלנים זקוקים לו בקלפי. היא תרתיע אנשים נטולי אהבת ישראל להגיע לכאן בהמוניהם.ולכן כדי לעמוד בפרץ (או בפרס), עלינו לעודד את מי שבמאמציו מונע הקמת ממשלת שמאל-ערבים, שפירושה השמדת ישראל.אם אתה בדרך מקרה משתייך לאותם השואפים להשמדת ישראל בדרך מעשה או מחדל, מובנת לי נטייתך להתנגד לחרדים. אך מי שרוצה בקיום יהודי בארצנו מן הראוי שישלם שכר הולם למשרתי הקבע ביחידות העילית של המאבק הדמוגרפי.
0
יאיר בן משה
עיונים בתורת הויכוח - הצוללת והמשל
כאשר מציגים משל, הקורא מן הדין שיבין שהמשחק הוא "מצא את המשותף" ולא "מצא את ההבדלים". כי הרי המשל מעצם מהותו מביא משהו אחר. הרי "העצים לא באמת הלכו למשוך עליהם מלך". "והחסידה לא באמת דיברה עם השועל".כך הוא הדבר גם בנושא הצוללות. כמובן שיש הבדלים ושונות בין זאת לבין הנמשל. אך המשותף וזה העיקר הוא שהעובדה שאחר משקיע ומתאמץ בתחום שאולי נראה לי מוטעה ושונה מדרכי שלי. אין בה כדי להצדיק הצגתו כבטלן או פחדן.אם צעיר חרד היה מודה בפני שאמנם סבור הוא שלימוד תורה הוא הדבר החשוב ביותר לעם ישראל, אך מטעמי נוחות וקריירה אישית הוא מעדיף לרבוץ בצבא או במשרד - או אז נכון היה לגנותו. ולא להיפך.אך אתה אור יחסית נאור, הבחור השני שחרחורון כינויו, לא קלט כלל שמדובר במשל -וחבל
0
ראציונאליסט
לא השבת לאף אחת משאלותיי
לא ענית לאף אחת משאלותיי ובפרט לא היכן יעברו גבולות החלוקה בין מדינת ת"א למדינת ירושלים. אלא השמצת את כל מי שמתנגד לך כבוגד ואוייב, על אף שהרוב הדמוגרפי שכה חשוב לך, כולל גם את תושבי ת"א וסביבתה...הבעתי את עמדתי בעקביות: אני בעד מדינה יהודית וישראלית, שבה מתקיים שוק חופשי. לאור העובדה שיש חוסר הסכמה כה עמוק בעם ישראל כיום (בין מי שמוכן לעבוד בשוק החופשי למי שלא, לבין מי שרוצה מדינת הלכה למי שרוצה דמוקרטיה) אני מציע לכונן פדרציה עם שני קנטונים. כדי שכל קבוצה תוכל לנהל את המדינה שלה בהתאם לרצונה. ולגבי איומים צבאיים או דמוגרפית, אפשר בהחלט לשתף פעולה מבחינה צבאית, ובקלות להתגבר על האוייב החיצוני, כפי שעשינו בהצלחה מרובה כבר 70 שנה, גם בתקופות שהיינו חלשים וקטנים בהרבה. לאור זאת אני מבין שהמשך השיחה הוא בזבוז זמן.אתה לא יכול לתת תשובות הגיוניות ומבוססות על עובדות לשאלותיי, ובמקום זה חוזר על סיסמאות ושקרים (כל מי שחושב אחרת ממך הוא בוגד..., רוב העם בעד ילודה חרדית גם עם הוא מצביע בעקביות בקלפי נגד זה..., מדינת יהודה גם תכלול וגם לא תכלול את ת"א ותושביה..., כל מי שמקבל שכר מהמדינה הוא "עובד" גם אם בפועל לא מייצר דבר והציבור איננו מעוניין בשירותיו..., ומי שעובד ומרוויח כסף בשוק החופשי הוא רודף בצע..., זה בסדר לבקר ולהשמיץ את החלונים, אבל כל ביקורת כלפי החרדים היא אנטישמיות...).לכן אני מסיים בזאת את השיחה בינינו.כשתרצה לשוחח, ולנהל דיאלוג ולא מונולוג, אשמח אם תשיב לשאלותיי, אם לא למעני לפחות למען הקוראים הבאים. יאיר: אם אתה משתייך לאותם השואפים להשמדת ישראל בדרך מעשה או מחדל, מובנת לי נטייתך להתנגד לחרדים.אור: מי שמקיים את המדינה, בטחונית וכלכלית הם תושבי ת"א וסביבתה. זה מתבטא בכמות המיסים שהם משלמים, ובאחוזי הגיוס אצלם ליחידות הקרביות. אלו הן העובדות. אם יש לך עובדות אחרות אשמח לשמוע, אבל מסיסמאות חסרות כיסוי אני מתעלם בבוז. הסיבה היחידה שטוקביסטים מסוגלים לכתוב כך כי הם יודעים שתמיד יהיו פרייארים שישרתו אותם.מטרתה של מדיניות ההפרדה לקנטונים היא להפסיק להיות פראייר. אם החרדים רוצים לשלוט בשטחים ולהנות ממדיניות רווחה נדיבה ואחוזי ילודה גבוהים שיממנו זאת בעצמם. מדינת ת"א לא זקוקה להם בהשגת רוב דמוגרפי. יש רוב דמוגרפי מוצק מאוד בגבולות 67, ואין שום בעיה להגן עליהם כפי שהגענו עליהם עד 67. מי שחושב אחרת שיתכבד לבצע זאת בעצמו, ולא לחיות על חשבון משלם המיסים (ולהגדיר את הגזל שלו "עבודה" תוך בוז לכל סוג אמיתי של עבודה יוצרת), וישרת בעצמו בצבא, ולא יבקש מאחרים להגן עליו, ואז בחוצפתו יגדיר את שירותם הצבאי (שנעשה בכפייה, וללא תשלום, בניגוד לתשלום המועבר ליצרני הילדים) כאבטלה סמויה. תתבייש לך.
0
יאיר בן משה
אם גם לדעתך הצבא מנופח ומבוזבז
הרי מי שנמנע ביוזמתו מלהתגייס אליו, מסייע לנו בעקיפין.אך יש שלא מתגייסים מתוך שנאת ישראל - ובהם השמאל תומך ואינו דורש את גיוסו.ויש את אותם שלא מתגייסים מתוך אהבת ישראל, ואותם השמאל שונא ומנסה לאנוס את גיוסם
0
יאיר בן משה
השמאלנים לא יוכלו להתמודד מול הרחם הערבייה
והקנטון התל אביבי יקרוס נוכח הריבוי הערבי בטייבה ובאום אל פאחם. אך מאידך הנושא הדמוגרפי לא יעיק על אוהבי ישראל בהרי יהודה ושומרון, כי ברגע שיוסרו מגבלות הבג"צ ושמאלניו. הערבים יעדיפו לעזוב את הקנטון היהודי ולעבור ל"כל אזרחיה"
0
יאיר בן משה
הרוב הדמוגרפי לא חשוב לי כלל
כי אני תומך בהפרדה בין אויבי היהודים לאוהביהם. אך כל עוד השמאל מונע זאת מחד, ומתריע מפני האיום הדמוגפי מאידך, הרי הצלתנו מותנית באותם שנושאים בעול של המאבק הדמוגרפי.אך מאחר ולאותם נושאי העול מצילי העם יש גם דעות בתחומים אחרים ויש לבוש שונה ומנהגים שונים, נוח לחילוני הממוצע להתעלם מתרומתם הקריטית לקיומנו ולבזות ולהשפיל אותם הן מילולית והן פיזית
0
יאיר בן משה
אינני "בז לעבודה יוצרת" אך לצערי היא מעטה
ורוב המתרוצצים בין משרד ללישכה אינם עוסקים בעבודה יוצרת אלא מפריעים לה וגוזלים את מרבית פירותיה.על כן אני מעדיף לכלכל אותם במשורה ולא לאלצם "לעמוד בתור" כשיטה לחלוקת בשר. "להחתים כרטיס עבודה", כשיטה לחלוקת שכר, או "לחפור בור ולכסותו" כבדיחה הסובייטית.
0
יאיר בן משה
החרדים "לא ביקשו מאחרים להגן עליהם"
נהפוך הוא החרדים ביקשו מאחרים להתחבר אליהם וללמוד תורה יחדיו במקום לבזבז זמנם בעמידה בשלשות וצביעת גזעי עצים (הרי למעשה זה רוב מה שעושים בצבא)
0
יאיר בן משה
בג"צ הוא "ההלכה" החילונית - אנטי דמוקרטית
בג"צ הנוהג לפי דת השמאל, הוא שמבטל את הדמוקרטיה, מבטל את החוקים שהתקבלו לפי ערכי רוב העם היהודי בציון. וזאת מתוך הראייה של השמאל - שישנם ערכים עמוקים ותקפים יותר מאשר רוב מקרי פוליטי. ועל כן השמאל דורש "חוקה" כדי למנוע את שלטון הרוב.זאת בערך גם גישת החרדים. הם סבורים שישנם ערכים עמוקים ותקפים יותר מאשר רוב מזדמן של רוחות אופנה חולפות. אך ההבדל הוא בביצוע. בעוד החרדים נאבקים ומנסים להעביר את המסר באמצעות הסברה והפגנה ומשא ומתן פוליטי. הרי שלטון בג"צ ושמאלניו כופה חוקיו על העם בציון בכוח הזרוע והמשטרה מבצעת מעצרים והשופטים אוסרים וקונסים
0
ראציונאליסט
לצערי אתה טרול שלא מציג את דעותיו האמיתיות
שלוםעל אף שהבנתי שדעותינו שונות נהגתי בך בכבוד, כפי שאני נוהג בכל אדם, וניסיתי להקשיב ולהבין את דבריך, ולהסביר לך את עמדתי בפשטות כנות ונימוס. בנוסף ניסיתי למצוא היכן אנו מסכימים ובמה נוכל לשתף פעולה חרף דעותינו השונות.אבל לצערי אני מבין עכשיו שאינך אלא טרול. אתה לא מציג את עמדותיך מתוך ניסיון כנה לשכנע. אלא אתה ממציא דעות ושקרים, שאינך מאמין בהן בעצמך, רק מתוך רצון לעצבן. אין לי ספק שאילו הייתי מציג דעות ימניות היית בכוונה מציג דעות פוסט ציוניות רק בשביל לעצבן אותי. בכך אני מסיים את השיחה בינינו. אבל אני מקווה שדו השיח הזה שמתועד בבלוג ישמש כהזהרה לכל מי שיבזבז את זמנו בניסיון לשוחח איתך בכנות. אני לא יודע למה אתה מבזבז את זמנך וחייך בצורה כזאת, אבל אני מאחל לך שתמצא שימוש טוב יותר בזמנך.
0
מומחה לקנוניות
חוזר: התקציב המהפכני של הנשיא טראמפ
לרציונליסט,הרי לא יחלקו בחיים(אפילו לא בתאוריה) את ת"א וירושלים.מה אתה רוצה לחזור לימי ממלכת יהודה וממלכת ישראל?אין מנוס מהפרדת הדת מהמדינה זה רק עיניין של זמן.החרדים מצליחים רק בגלל שהצליחו לשכנע את מי שבשלטון שהם נחוצים.הנה בא אפילו חילוני(יאיר בן משה) ומגן עליהם רק מהפחד מהערבים.הרצון שלך לפצל את המדינה לא נובע מהיגיון(רציו לטענתך) אלא מיאוש.אם קשה לך עם החרדים תלך למדינה אחרת ותחזורשהבאלגן יגמר.
0
יאיר בן משה
לרציונליסט, איני טרול, אני כלכלן הגון
ואני תומך בקיום היהודי בארץ ישראל. ואני מוכן לבחון צדקתם של אחרים השונים ממני. ואכן חרף היותי חילוני לחלוטין, גיליתי ומצאתי שדרכם של החרדים מועילה ומצילה את עם ישראל. חוסר הנכונות שלך לקבל מצב בו אוהד מכבי מודה שהפועל לא נגעו ביד, היא הפוגעת בדיון העינייני. ואכן כפי שהסובייטים בזמנו האשימו את מתנגדי הקומוניזם בכך שהם "בלתי שפויים". והשמאל מכנה את אנשי הימין "צ'חצ'חים, בבונים וכדומה. גם בויכוח שלנו בשלב מסוים עזבת את הדיון עצמו ופנית להתקפה אישית. לסגנון טוקבקיסטי של הצגת בר הפלוגתא שלך: כחסר ידע, בור, טרול, חולה רוח, בעל אינטרס אישי, וכדומה.לצערך אולי, מתברר שמוטי הינריך ראה את ההגיון בדברי והדיון נמשך במאמר הבא.אתה מוזמן להשתתף, אך אנא כבד את יריבך. ואל תצא למלחמה, בוא לדיון
0
ראציונאליסט
בדיון, בניגוד למונולוג, מתייחסים לדברי האחר
שלוםכפי שכבר אמרתי, אם אתה רוצה דיון אנא התייחס לדברי. אתה לא חייב להסכים איתי, אדרבא אשמח לשמוע טיעונים חדשים, ללמוד מהם, ולשפר את דעותיי. אבל לצערי כלל לא התייחסת לדברי אלא המשכת לפזר גידופים.אני שואל שוב:מה דעתך על תוכנית החלוקה שהצעתי (בין ת"א לירושלים ובין החילוניים לחרדים)?האם אתה תומך בה?האם אתה תומך בה עקרונית אבל מתנגד לה מעשית מחשש שהיא לא ישימה עקב קושי טכני או גיאורפי?האם אתה עצמך תומך בה, אבל חושש שרוב הציבור לא יסכים ולכן היא חסרת סיכוי?האם יש לך אלטרנטיבה אחרת שתאפשר לקבוצות בעלות ערכים שונים מאוד זה מזה לחיות יחדיו ללא כפייה? ובפרט לאור העובדה שאתה פוסל הן את הדמוקרטיה כדרך לקבלת החלטות, והן את השוק החופשי כדרך לקביעת העושר האישי, מה ההצעה שלך? איך צריך העושר, ואיך צריכות החלטות להתקבל בחברה שיש בה קבוצות עם אידיאולוגיות מנוגדות, ופערים גדולים ביכולת לייצר עושר חומרי?אנא השתדל לתת הצעה מפורטת, בלי לחלק לי שמות תואר, או לדון בכוונותיי.
0

3000 תוים נשארו