הדפס עמוד זה
חמישי, 24 אוגוסט 2017 03:52

זכות השביתה – מציאות מול אידיאולוגיה תלושה

"זכות השביתה" מתבססת על קביעה של קארל מרקס, לפני כ-150 שנים, כי העובד הוא תמיד הצד החלש והמסכן. הבה נראה את אלופי השביתות בישראל... המסכנים.

בקטע על "זכות" השביתה הגיב אבי כהן (דעה טיפוסית ורווחת): "במסגרת חוקי השביתה מאצילה המדינה לעובדים את הסמכות להפקיע זמנית את זכות הקניין של בעלי המפעל. מקובל להניח שזו 'מטרה ראויה'."

למה זו "מטרה ראויה"? ברור וידוע, לא צריך להרחיב: כי העובד דפוק ומסכן, מנוצל וחלש, והמעסיק עשיר, מנצל ורשע. מאיפה יודעים? האם מישהו הסתכל בחוץ מה קורה במציאות? לא. יודעים מתוך הספר "הקפיטל" שכתב קארל מארקס לפני 150 שנה, ובו הסביר באריכות כי העובד מסכן ומנוצל ודפוק וזקוק להגנה. ואם אבי כהן לא קרא את הספר "הקפיטל" (למעטים יש סבלנות לקרוא אותו) הוא קלט את "הידע" (על חולשת העובד) ממקורות משניים (למשל בית הספר), שכולם מבוססים על קארל מרקס. איש לא מסתכל על העובדות בשטח.

בואו ונראה עד כמה חלשים ודפוקים העובדים – למשל – עובדי חברת החשמל. במסגרת הבג"ץ שהגיש המעביד (המעסיק החלש – המדינה) נגד וועד העובדים הבריון והאלים (קרי "העובדים החלשים") נחשפו פרטים על משכורות עובדי חברת החשמל – לא שלא היו ידועים קודם...

2403

"14 משכורות בשנה, 52 אלף ש"ח לחודש: חגיגת שכר שלא תיאמן בחברת החשמל. בונוסים בסך 176 מיליון שקל, חשמל חינם בשווי 121 מיליון שקל... פיצויי פרישה כפולים".

בעתירתה לבג"ץ ציינה המדינה כי עובדי חברת החשמל מוגנים מפני פיטורים. כלומר, לפי הסכמי העבודה שנחתמו מולם אין אפשרות לפטר עובד חברת החשמל, מכל עילה שהיא, אלא בהסכמת ארגון העובדים.

כמו כן, עובדי חברת החשמל הם היחידים במגזר הציבורי המקבלים עם פרישתם גם פנסיה תקציבית – וגם פיצויי פיטורים (בגובה 50% מזכאותם). יתר העובדים במגזר הציבורי מקבלים בדרך כלל אחד מהשניים.

אגב, ההפרשות לפנסיה התקציבית של עובדי דור א' ודור ב' בחברת החשמל מגולמת בתעריף החשמל הציבורי, ונצברות בקופה ייעודית שבה נאספו כבר כ–24 מיליארד שקל.

מעתירת המדינה לבג"ץ עולה כי ב–2016 זכו אלפים מעובדי חברת החשמל למשכורת 13 – מענק בגובה משכורת חודשית בסיסית. סך המענקים הסתכם באותה שנה ב-112 מיליון שקל. בחברת החשמל לא הסתפקו בכך וחילקו בשנה שעברה לכמה מאות מעובדי החברה כפל מענקים – כלומר משכורת 14, בסך 64 מיליון שקל נוספים".

2403 1

ויש עוד הטבות.... קראו את הפירוט המלא במאמר בדה-מרקר.

עובדים מסכנים, חלשים ודפוקים. גם בנמלים משתכרים לא רע... (שוב: תודה לאלי בר-אלי ודה מרקר), קראו שם עוד פרטים מצמרי שיער. השכר בטבלה אינו כולל פרמיות, שעות נוספות, הטבות, פנסיות, סמינרים וכו'.

2403 2

הנה, אם כן, ראו כמה מסכנים ודפוקים ה"עובדים", כמה שהם נזקקים, וכמה שמגיעה להם "זכות" שביתה. כי קרל מרקס כתב לפני 150 שנה שהעובדים דפוקים, וכולם יודעים עד כמה הם חלשים ודפוקים...

הנה ווריאציה על ההצעה שלי לביטול "זכות" השביתה: עובדים שמרוויחים משכורת גבוהה מהמשכורת הממוצעת במשק (שהיא כ- 9,000 ש"ח לחודש) – תוסר מהם "זכות" השביתה. כאמור אי אפשר להכריח שום אדם לעבוד, ופירוש ביטול "זכות" השביתה הוא: הסרת ההגנה החוקית על עובד שובת. מותר יהיה למעביד לראות בעובד שובת כעובד מתפטר.

אם הנימוק האידאולוגי להצדקת "זכות" השביתה הוא הגנה על חלשים – יש להחיל את ה"זכות" הזאת רק על החלשים באמת – שאם לא כן החוק נותן בידי החזקים כוח לשדוד את החלשים – כלומר, העובדים החזקים בגופים ציבוריים כגון חברת החשמל משיגים הטבות מפליגות על חשבון הציבור כולו, שמרוויח, בממוצע פי 3 פחות מהם. איפה "הצדק החברתי"?

ובאותה הזדמנות עוד "הצעת ייעול": יש לפרסם את כל המשכורות של כל עובדי מוסדות ציבוריים ועובדי המדינה. כל המשכורות וכל ההטבות יפורטו באתר פתוח. מדובר במידע ששייך לציבור, מידע על כסף ציבורי, הוא חייב להיות גלוי וידוע, ושלא "יתפרו" עסקנים עסקאות אפלות במחשכים. לא צריך להיות תלויים בחסדים של גילויי אגב בעזרת בג"ץ של המדינה המסכנה נגד בית הדין לעבודה של המדינה. זה כסף של כולנו!

יעקב

עודכן לאחרונה ב חמישי, 24 אוגוסט 2017 04:21

פריטים קשורים

שחרורון
חוזר: זכות השביתה – מציאות מול אידיאולוגיה תלושה
" Democracy is two wolves and a lamb voting on what to eat for lunch."או בעברית, חבורת בריונים חמושה מוציאה לפועל ביזת רכוש הדדית. במקרה הזה: "זכות השביתה" היא סתם סיפור מעשייה שאנשים מספרים לעצמם כדי לא להתמודד עם המציאות
0
ישראל
לא רק עובדי חברת החשמל
"עובדי חברת החשמל הם היחידים במגזר הציבורי המקבלים עם פרישתם גם פנסיה תקציבית – וגם פיצויי פיטורים (בגובה 50% מזכאותם). יתר העובדים במגזר הציבורי מקבלים בדרך כלל אחד מהשניים."לא מדויק לצערנו. גם עובדים במגזר הבטחוני מקבלים מענק פרישה וגם פנסיה תקציבית.
0
יעקב
הם לא היחידים...
עובדי חברת החשמל והנמלים אינם היחידים. הם רק דוגמה, או קצה הקרחון, או שיאני השחיתות. מתרחש שוד הנוראי של הקופה הציבורית בידי עובדי הציבור, בחסות "זכות השביתה".מי שמרוויח מעל למשכורת ממוצעת במשק - אסור לתת בידיו את הנשק של "זכות השביתה". זהו נשק לא צודק. ובכלל - יש לבטל את "זכות השביתה" בכול המגזר הציבורי ולקבוע מנגנון אחר לקביעת השכר (וועדה ציבורית כזו או אחרת).זכות השביתה היא שחיתות בחסות החוק.
0
יעקב
זכות השביתה = סבל הציבור
אנו בפתח שנת הלימודים, וכרגיל היאצפויה להפתח עם שביתת מורים. השביתות האלה גורמות נזק וסבל לצד ג' - אזרחי ישראל, שאינם מעורבים במו"מ השכר, והינם חסרי עונים מול הסבל שנגרם להם. זה לא הגיוני.לא הגיוני שדרישות שכר ייפתרו אך ורק באמצעות שביתות. צריך לקבוע מנגנון קביעת שכר ללא שביתות. צריך לארגן את החיים שלנו כך ששביתה (ואיום בשביתה) לא יהיו חלק שגרתי ויום-יומי בחיינו.
0
יעקב
חסרי אונים
תיקון שגיאה
0
שחרורון
חוזר: זכות השביתה – מציאות מול אידיאולוגיה תלושה
"צריך לקבוע מנגנון קביעת שכר ללא שביתות״ - שוק חופשי מישהו?
0
יעקב
במוסדות ציבור אין שוק חופשי
"צריך לקבוע מנגנון קביעת שכר ללא שביתות״ - שוק חופשי מישהו?הכוונה הייתה במוסדות ציבור. שם שוק חופשי לא עובד, כי המעסיק במוסד ציבורי משלם משכורות מהכסף שלי, לא שלו. גם המעסיק וגם העובד צריכים להיות מפוקחים.אבל חייבים למצוא שיטה שבה האנשים התמימים שאינם מעורבים (כמו התלמידים, החולים, או צרכני החשמל) לא יסבלו לריק משביתות תדירות.צריך לשים קץ לתופעה שמתעללים באנשים בגלל אידאולוגיה מטומטמת מלפני 150 שנה.
0
שחרורון
גופים ללא זכות קיום
חוץ ממספר מצומצם של גופי ציבור (כמו צבא ומשטרה), שנניח להם כרגע כי אין בהם בעיית שביתה, אין שום סיבה שמערכת הבריאות, מערכת ה״חינוך״, חברת חשמל, נמלים ושאר גופי ממשלה ששובתים יתקימו כגופים ממשלתים100% מכל הועדים שבאמת עשו משהו ב5 שנים האחרונות, קיימים בחברות שאינם מצויןת בשוק החופשי (חברות ממשלתיות או חברות שנהנות מהגנה ממשלתית על הקרטל שלהם). אחת הסיבות היא שעסק בסביבה תחרותית לא יכול להתקיים עם ועד עובדים.מדובר פה בהוספת עלבון לפציעה. פעם אחת הממשלה משמידה תחרות וכופה צריכת מוצר גרוע במחיר מופקע (למשל: בריאות, חינוך, פנסייה(. ופעם שנייה העובדים מצטרפים לחגיגת הסחיטה
0
יעקב
ויהי באחרית הימים
בעת בוא המשיח, הממשלה לא תעסוק בבריאות, חינוך וחשמל.בינתיים יש לבטל את "זכות השביתה" (שם שקרי) בגופים ציבוריים.
0
שחרורון
special pleading fallacy
למה צריך לחכות לאחרית הימים כדי שהממשלה לא תטפל בחינוך, בריאות וחשמל (מצב שהיה קיים בעבר במדינות כמו ארהב), אבל אנחנו לא זקוקים למשיח כדי למנוע מעובגי ממשלה לשבות?נכון שלטפל בשורש הבעיה (מעורבות ממשלתית) הוא דורש אולי יותר מאמץ, אבל כל דרך אחרת שתשאיר את הממשלה מעורבת לא תעבוד (אפילו אם תשנה את החוקים טיפה). זה לא יעבוד כי אתה מטפל בסימפטום ולא בבעיהעובדים ממשלתים יכולים להרשות לעצמם לסחוט את הציבור מאותה סיבה שחברי ממשלה אחרים יכולים לסחוט את הציבור. תקרא לזה ״שביתה״, ״פנסייה תקציבית״, או ״שירות לציבור״ (שזה מילה יפה להבאת לקוחות לעסק של באיומי רובה)בנוסף, לדעתי מה שיקרה אם תבטל את ״זכות השביתה״, מישהו ימצא חור וםתאום יצוץ לך ״זכות הנופש״ או ״זכות ההבראה״ או כל שם אחר ל״לא לבוא לעבודה עד שהציבור מקיז עוד כסף״
0
יעקב
אידאולוגיה תלושה
כבר אמרנו?
0
עמית
ממוצע, או מומצא
עקומת ממוצע השכר הינה מוצג מטעה ומעוות.אמנם, יש עובדים המקבלים שכר גבוה--ומעטים יבקשו להתחלף איתם במשמרות ללא גבולות, חגים ללא משפחה, ימים ולילות בשטח, בחם ובקור, וכל כיוצא באלה.ברם, לא כל העובדים חוגגים כנרמז בעקומה.הוגן יותר היה להציג גם (לפחות) חציון, או להשוות שכר מגזרים למקביליהם מחוץ לחברת החשמל (התוצאות לא יתרמו לארגומנט האנטי-חח"יי, לכן לא תראו אותם בדרך כלל).גם תלושי-השכר המוצגים מעת לעת, כמו אגדות השי לחג (בקרוב על מסך הערוץ המתלונן בסמוך אליכם) מציגים תמונה בלתי מדויקת.גרף זה, לצערי, מצטרף לדוגמאות רבות אחרות (אני מזמין את כולם להקדיש מעט זמן לאתר http://callingbullshit.org/index.html).האם הועדים בעייתיים וכו'? כן. רב הטענות לגביהם--נכונות, למרבה הצער. אבל שליפת הגרף המיתולוגי ראויה להיות נכונה ומקצועית באתר כזה.
0
יעקב
השקרים הרשמיים
"אמנם, יש עובדים המקבלים שכר גבוה--ומעטים יבקשו להתחלף איתם במשמרות ללא גבולות, חגים ללא משפחה, ימים ולילות בשטח, בחם ובקור, וכל כיוצא באלה."מדקלם את השקרים הרשמיים של הפוליטביורו.
0
שחרורון
שקרים, שקרים ארורים, וסטטיסטיקה
אולי יש לך העדפה לכלי הסטטיסקי בו ישתמשואבל במקרה הזה משווים ממוצע כללי במשק לממוצע משכורת חח״י. כלומר, הטענה היא לא ״תסתכלו על המספר הממוצע הוא מספר גדול״ אלא ממוצע ככלי להשווהיש לי הרגשה שאם תחליף ממוצע בחציון תקבל השוואה דומה
0
עמית
תשובות ל-13, 14
13. לא. זה מידיעה ממש. לא סיסמאות ריקות.14. גם לא. עשיתי זאת פעם ובדקתי. לא כל השוואה סטטיסטית היא משמעותית. ראה את הקישור המצורף להערתי.לשניכם: לא חלקתי על דברי הכותב, הערתי על השימוש הבלתי ראוי בגרף. הבדל קטן אך משמעותי.
0
שחרורון
חוזר: זכות השביתה – מציאות מול אידיאולוגיה תלושה
נכון שלא כל השוואה סטטיסטית היא משמעותית, אבל זה לא אומר שאין השואות סטטיסטיןת משמעותיותאם יש לך מידע שסותר את הטענה בכתבה הוא שופך אור אחר על העניין אנא הבא את המידע
0
יעקב
יש לי קרוב משפחה
שעובד בחברת החשמל. (יותר מאחד).הגרף למעלה משקף את המצב במדויק.גודל המשכורת כגודל השאלטר (כלומר כגודל הנזק שאתה מסוגל לגרום לאנשים תמימים ובלתי מעורבים, תוך התעללות אלימה בהם).התנהגות הוועדים הגדולים היא חזירית, מכוערת, כוחנית, סחטנית והרסנית.תפסיקו עם פלפולים סטטיסטיים ועם טענות מצחיקות על "עבודה יום ולילה". אלו שקרים.
0
יעקב
התעלמות מהחוק
בנוסף, שכחתי לציין למעלה שהוועדים (או חלקם) מצפצפים על החוקים והחלטות הכנסת, ואיש אינו מצליח לאכוף עליהם את החוק ואת פסיקות בתי המשפט (למשל בנושא הפרשות יתר לא חוקיות לקרנות הפנסיה).ועוד מדברים על "עבודה קשה במשמרות" כאשר מחצית העובדים לא עושים כלום (עובדים מיותרים) לא במשמרות ולא בשעות הרגילות.
0
יעקב
פריון העבודה בחברת חשמל
פעם הזמנתי עבודה של העתקת נקודת ההזנה של קו החשמל לבנין עקב עבודות שיפוץ.ראשית שילמתי 2500 ש"ח מראש כדי שיבוא מהנדס חברת חשמל להעריך מה צריך לעשות. אח"כ שילמתי 6000 ש"ח מראש כדי שיבואו לעשות את ההעתקה. אחרי כמה חודשים הם אכן באו - באו שני רכבים: אחד עם נהג ומפקח, השני עם נהג, ראש צוות וצוות של 3 טכנאים. שני עובדים עשו את העבודה תוך חצי שעה, השאר עמדו והסתכלו. אח"כ נסעו כולם לדרכם ורשמו יום עבודה בחברת החשמל. גרף המשכורות לא משקף את המציאות נכונה: אומנם טכנאי של חברת החשמל מרוויח משכורת פי 3 מטכנאי בחברה פרטית, אבל הטכנאי בחברת החשמל עושה אולי רבע ואולי עשירית מהעבודה של טכנאי פרטי, כי לכול עבודה של חברת החשמל באים מספק מנופח של עובדים (אבטלה סמויה) ורושמים מספר מנופח של שעות.ככה שביחס לתפוקה, מרוויח טכנאי בחברת החשמל לפחות פי 10 מטכנאי פרטי.
0
יעקב
כוננות - תירוץ כספי
עניין ה"כוננות" גם הוא אינו אלא תירוץ לסחיטת תוספות שכר.אכן - העובדים ב"כוננות" - במה זה מתבטא? בכלום.פעם בשנתיים שלוש יש סופה קשה בחורף, ומגייסים את העובדים ליום-יומיים עבודה מאומצת (כאשר לא שובתים) כדי לחבר קווים שנפלו עליהם עצים.חוץ מזה - הם מקבלים "כוננות" כול השנה ולא עושים דבר. הכול ישראבלוף.
0
עידן סואן
סטטיסטיקה אפשר לראות מזוויות שונות
מספר הנרצחים בארה"ב מנשק גבוה פי 25 מעל הממוצע במדינות המפותחות כשנשק נמצא בסיטואציה של אלימות משפחתית הסיכוי לאשה להירצח גבוה פי חמש. בדיקות רקע חסמו 3 מיליון בקשות רכישת נשק ב-20 שנה האחרונות. (משמע, הפיקוח כן עוזר).שבעה ילדים/נערים נהרגים בארה"ב בכל יום מנשק בממוצע. ההשוואה למיתות אחרות כמו מבתי חולים וצ'יזבורגרים קצת ילדותית. ברור שיש עוד גורמי מוות, האם זה אומר שלא צריך לטפל בשום גורם מוות אלא אם כן הוא גורם מוות מספר אחת? כמו כן, האמירה "מגוחך לחשוב כי פושעים יצייתו לחוקי הפיקוח על כלי נשק, הרי הם פושעים" מטעה כי היא מסתכלת על כל מוות מפשיעה כאילו זה ברור שהפושע היה משיג נשק בכל צורה שהיא. לא מסכים עם זה. הגישה הנוחה לנשק בהכרח יוצרת אסקלציה של הפשע עצמו במרבית המקרים. אני די בטוח שאם פלשתינאים ביו"ש היו יכולים לקנות 16M במכולת היו הרבה יותר פיגועים והרוגים. העובדה שלא קל להשיג נשק ביו"ש מקטינה את כמות הפיגועים וכמות ההרוגים והפצועים (מעצורים בגוסטב מישהו?) בסופו של דבר הבלוג מתעלם מאחד הגורמים המשמעותיים ביותר וזו התרבות האמריקאית. גם בקנדה אפשר יחסית בקלות לרכוש נשק אבל אנחנו לא רואים כמות מיתות מנשק כמו בארה"ב. למה? התרבות שונה. ב-2012 בארה"ב היו 8,083 רציחות שבהם היה מעורב נשק. בקנדה באותה תקופה – 172. כמה “mass shootings” (ארבע נרצחים לפחות ובוצע במקום ציבורי) ראיתם בקנדה? ארה"ב מובילה עולמית בתחום הזה ( בממוצע אחד כל שבועיים!!!). בכל האירועים האלו הרוצח בנה סטוק נשק ברמה צבאית. האם הגישה הנוחה לנשק לא תרמה לקלות שבה הנשק נאסף? האם מישהו באמת חושב שרוב האירועים האלו היו קורים אם לרוצחים לא הייתה גישה כה קלה לנשק? המסקנה? האמריקאים צריכים לשנות את החוק שכבר אינו מתאים לעידן המודרני ולתרבות האמריקאית (למרות ששינוי החוקה כמעט בלתי אפשרי). אפשר לטעון שלקיחת החירות פוגעת באנשים אבל עדיין טובת הכלל מצדיקה זאת.
0
מומחה לקנוניות
עידן נפלת למזימה של האו"ם
לקחת את הנשק מאזרחים.הנשק הוא סמל לחירות.על היכולת להגן על עצמך בלי צורך במדינה.הרבה מהרציחות מבוצעות ע"י ארגוני ביון שונים בשבילשאנשים כמוך יאמינו לסיפור.
0

3000 תוים נשארו