שלישי, 24 יולי 2018 04:03

הטפות ירוקות: נביאים מודרניים מטיפים לעם לחדול מחטאים

פרופ' עדי וולפסון מטיף בטור שלו בידיעות אחרונות מה עלינו לעשות כדי להציל את כדור הארץ מהתחממות נוראית. מוגזם, לא רלוונטי, לא מעשי.

2461

פרופ' עדי וולפסון, "ירוק" בעל טור קבוע ב"ידיעות אחרונות" מספר לנו מה צריך לעשות כדי להציל את כדור הארץ מההתחממות הנוראית. כרגיל אצל מטיפים, רבים מהדברים שהוא אומר מוגזמים ורבים אחרים לא רלוונטיים או לא מעשיים.

וולפסון: "אנחנו שורפים דלקים, צורכים מוצרים ושירותים, אוכלים מזון ומייצרים פסולת, ופולטים גזי חממה". נכון. אנחנו חיים.

"אמנם הגזים הללו, המצטברים ברום האטמוספירה, הכרחיים כדי לאפשר חיים על פני כדור הארץ, אך כשהכמות שלהם גבוהה מדי, הם מייצרים מעין שכבה שכולאת את החום ויוצרת אפקט של חממה".
נכון אבל לא מדויק. הגזים קיימים ואפקט החממה קיים, הם טבעיים ולא קשורים לבני האדם, ובזכות אפקט החממה אנו יכולים להתקיים על פני כדור הארץ. כלומר, בזכותם כדור הארץ אינו סלע קפוא וקר שאינו מאפשר חיים. התוספת שבני האדם מוסיפים לגזי החממה הטבעיים היא זעירה עד זניחה.

"כל אחד מאתנו פולט גזי חממה, פחות או יותר. בממוצע, כל אזרח בישראל פולט כ-10 טון פחמן דו-חמצני אקוויוולנטי לשנה כ-27 ק"ג ליום".
לא מדויק. כל אחד נושם ואגב כך פולט פד"ח (גזי חממה). גם החיות. אם נחדל מלנשום נפלוט קצת פחות. אבל, הכמות של 27 ק"ג ליום מתייחסת לכל הפעילות במדינה, כולל תעשייה, תחבורה, וכד'. זו לא פליטה אישית של האדם כפרט.
פרופ' וולפסון ממליץ, ברמה האישית, שנאכל פחות בשר, נלך יותר ברגל (פחות במכונית) ויותר בתחבורה ציבורית. המלצות טובות ובריאות, ואני, אישית, עושה כל אלה ככל האפשר (אני ילד טוב, אם כי לא בדיוק ילד). אני מוסיף המלצה שלי: להיות אדם ישר, לא לשקר, לא לגנוב, להתפרנס בכבוד מעבודתנו, לכבד את הזולת. מה הקשר בין זה לפליטות והצלת כדור הארץ? כלום. אבל ילד טוב כדאי להיות.

לרשויות המקומיות ממליץ וולפסון: "מעבר לתחבורה ציבורית יעילה יאפשר הפחתה משמעותית של הפליטות וגם של הפקקים. אפילו ציפוף עירוני ובנייה רוויה יכולים להפחית את הפליטות בכ-25%."
אלו סיסמאות ריקות. "תחבורה ציבורית יעילה" היא סיסמא ריקה לחלוטין מתוכן. התחבורה לעולם לא תהיה מספיק "יעילה" לטעמם של הפרופסורים... "תחבורה יעילה" זו סיסמא אוטופית. בעולם המציאות יש מגבלות. התחבורה שיש היא מה שאנו מסוגלים לעשות, אין אחרת, לא יכולה להיות תחבורה אוטופית. התחבורה הציבורית יש לה גם מגבלות משלה. היא פולטת פליטות גם כן, והרבה יותר גרוע – מזהמת את האוויר. נסיעות תכופות של אוטובוסים מונעים בדיזל, מפרקיים, ענקיים, בתל אביב, עם 5-10 נוסעים כפי שקורה בפועל במרבית שעות היום (מידע אישי), אינם תורמים להפחתת הפליטות. אדרבה. האוטובוסים (תחבורה ציבורית) הם הגורם העיקרי לזיהום האוויר בערים, זיהום שהורג אנשים ממש, כאן והיום, בניגוד לפליטות הפד"ח שהן, אולי, סכנה תיאורטית רחוקה.

וההמלצה השגרתית: מדינת ישראל צריכה לעבור ל"ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות, כגון אנרגיית שמש ורוח, שעדיף על ייצור חשמל מדלקים מאובנים".
לא מעשי. אנרגיית הרוח היא מפגע בריאותי וסביבתי נוראי, הטורבינות מרעישות, הורסות את הנוף, קוטלות ציפורים ומייצרות מעט מאד חשמל, מפני שאין הרבה רוחות באקלים ארצנו. והן עולות ביוקר. נזקן גדול בהרבה מהתועלת. אנרגיה סולארית היא בלתי יעילה ויקרה, (למרות שהיא לא מזיקה כמו טורבינות רוח). לא חשוב כמה לוחות שמש נתקין וכמה מיליארדי שקלים נשרוף עליהן, כמעט כל האנרגיה תמשיך להיות מסופקת מדלקים פחמיים, כי האנרגיה הסולארית לא מסוגלת לספק את צרכינו. זה חזון שווא (כמו "תחבורה ציבורית יעילה").

הטפותיו של פרופ' וולפסון הן מנטרה שבלונית, מנותקות מהמציאות, אבל הן יפות.

יעקב

הירשמו כאן לקבלת התראה על כתבה חדשה באתר

עודכן לאחרונה ב חמישי, 02 אוגוסט 2018 05:56
טלי
אבל אני כבר מקיימת את דרישות הנביא
יש לי חברים רבים. אני לא מכירה מישהו שאוכל בשר כל יום, אז יום אחד בשבוע של שביתת בשר - כולם עושים, לא ביג דיל.אני גם הולכת ברגל ולפעמים נוסעת באוטובוס כמו שהנביא דורש.אז אני את שלי עשיתי, אני צדיקה, אבל לפי הנבואות לא תרמתי דבר להצלת כדור הארץ – האדם תמיד רע וחוטא.אולי הפרופסור יקים עמותה שתחלק "כתבי מחילה" כמו הכמרים הנוצרים בימי הביניים. אנשים כמוני זכאים לכתב מחילה לקראת סוף העולם המתקרב.
0
דוד
פליטת גזים רעילים
לא מספרים לנו כמה גזים רעילים פולט אוטובוס מונע בסולר. השמועה אומרת שיותר מפליטת הגזים של 50 מכוניות פרטיות.
0
שחרורון
חוזר: הטפות ירוקות: נביאים מודרניים מטיפים לעם לחדול מחטאים
nassim taleb-זה עם הברבור השחור-קורא לאנשים כמו הפרופסור ״איטלקטואל אבל אידיוט״הפרופסור היקר (לכיסו של משלמי המיסים), אינו חי בעולם האמיתי או מיצר משהו שנמדד לפי ערך התוצר. הוא יושב באקדמיה, מנותק משפיטת המציאות, ומבלבל את המוח (וגם כותב שירים - מסתבר שהוא משורר)אם אנרגיה סולארית כל כל יקרה לליבי, שיתכבד ויפתח עסק. אולי יתחיל לבנות אוטובוסים לא מזהמים או יזום קמפיין לאכילת פחות בשר. אני מניח שיותר קל לחיות על חשבון משלם המיסים ולשלשל מהפה
0
דוב הקוטב
לגבי תחבורה ציבורית
בערים גדולות ממש (אין כאלה בישראל) רכבות (תחתיות ועיליות) יכולים להוריד את רמת השימוש ברכב כולל אוטובוסים (לי למשל אין רכב מ-2007) באופן משמעותי.ההפחתה בכמות הפחמן נובעת מכך שתחנות כוח כולל גז טבעי ופחם, ובוודאי תחנות כוח גרעיניות והידרואלקטריות (היכן שיש) יעילות יותר ממנועים של רכב פרטי ואוטובוסים.יתרון נוסף הוא העתקה של הזיהום ממרכזי הערים למקומות עם אוכלוסיה דלילה יותר.אין כאן שום פתרון קסם - פשוט הנדסה טובה יותר.
0
יוסי ברנע
אגב אוטובוסים
יש גם אוטובוסים חשמליים
0
יעקב
איפה האוט' החשמליים?
מבין 3-4 אלף אוטובוסים בארץ - יש אולי תריסר אוטובוסים חשמליים "לנסיון" (נסיון שלא נגמר אף פעם).יהיו אוטובוסים חשמליים בעתיד אי"ה. האוטובוסים שיש עכשיו מזהמים באופן נוראי, וחלק גדול מזה מיותר... אין הגיון שאוטובוס ענק, מפרקי, יסע כול היום והלילה במרכזי הערים כדי להסיע 10 נוסעים...
0
יוסי ברנע
מדוע אין הם פועלים
זו שאלה שונה מאי זיהומם
0
נדב.
חוזר: הטפות ירוקות: נביאים מודרניים מטיפים לעם לחדול מחטאים
לא ברורה הנקודה לגבי הילד הטוב. למה זה טוב להמעיט בבשר וללכת ברגל?בנוסף לכך, זה שאתה עד לקווי אוטובוס שלא מגיעים לתפוסה מלאה, לא מעיד על כך שאוטובוסים זה המזהם הכי משמעותי בערים. וגם לא שהזיהום הזה הורג אנשים. מה שנקרא, דרוש מקור. כנ"ל לגבי ה27 ק"ג ביום."סכנה תאורטית ורחוקה" מה זה סכנה תיאורטית? למה רחוקה?
0

3000 תוים נשארו