הדפס עמוד זה
רביעי, 12 דצמבר 2018 05:21

פאריס מתחממת

.נשיא צרפת, מקרון, העלה מיסים על דלק בתירוץ של "מאבק האקלים". הצרפתים מוכנים לעשות הכול "למען האקלים" עד שזה נוגע בכיס שלהם

הנשיא הצרפתי, מקרון, העלה את המיסים על בנזין ודיזל בתירוץ של "מאבק" האקלים. כתוצאה מכך פרצו הפגנות גדולות ומהומות בפאריס ובשאר ערי צרפת. בעל טור, שמרן החצר של הניו יורק טיימס, ברט סטיבנס, כתב מאמר טוב ראו בהמשך. (תרגום ותמצות שלי. הקישורים אל הסימוכין).

2483 

רבים מגנים את הנשיא טראמפ על כך שאינו עושה דבר "למען האקלים". נשיא אחר למד השבוע שגרוע יותר זה כן לעשות משהו... ממשלתו של עמנואל מקרון נאלצה לבטל העלאה של 6.5% במחירי הדיזל בגלל הפגנות ומהומות אלימות. המס נועד לעודד מעבר לאנרגיה מתחדשת.

תושבי צרפת (וכל אירופה) משלמים כבר היום יותר מ- 6 ₪ לליטר בנזין, יותר מפי 2 מאשר בארה"ב (בגלל מיסוי). זה קורה בארץ (צרפת) בה האבטלה היא 9.1% (לעומת 3.7% בארה"ב), וההכנסה הפנויה החציונית היא רק כ- 1,930 $ לחודש. המפגינים טוענים שבעת שמקרון מודאג מסוף העולם, הם מודאגים מסוף החודש.

האמונה הנפוצה גורסת כי פרשנים שמרנים בורים, וחבורה של אילי נפט רשעים הם המכשול לפעולה "למען האקלים" – אמונה שמוכחת כאבסורדית. הנשיא לשעבר (המתקדם) אובמה סרב להעלות את מיסי הדלק ב- 2009 (כאשר הדמוקרטים שלטו בקונגרס) ולא בגלל הכניעה לאחים קוך (אילי נפט שמרנים). מפגיני האפודים הצהובים בצרפת אינם שמרנים במיוחד, והם נהנים מתמיכה של 84% בציבור הצרפתי.

שגויה הדעה שהבעיה הגדולה בנושא האקלים היא שלמנהיגים אין האומץ לעשות את הנדרש. הבעיה היא שכל אותן פעולות "למען האקלים" שהפעילים דורשים אינן פועלות. העשייה אינה משיגה תוצאות רצויות. הצעדים לא יצליחו, לא בעתיד הנראה לעין ומחירם גבוה. לפני שממהרים להאשים את אלה שלא עושים דבר שהם לא שווים כלום, האם לא מוטב שתומכי הפעולה יציעו משהו רציני, מעשי ויעיל שניתן לבצע?

חשבו על הנעשה עד כה. פרוטוקול קיוטו מ- 1997? הסנט בארה"ב הצביע 95-0 נגד הצטרפות ארה"ב להסכם (שלא השיג דבר). הצבעת הנגד כללה מנהיגים דמוקרטים של אז, ג'ון קרי וטד קנדי. מכסות פליטת פד"ח סחירות? אירופה הנהיגה אותן ב- 2005 – התכנית לקתה בניהול כושל ושחיתות ולא השיגה דבר. תכנית אחרת היא הביו-דלק (הפקת אתנול מצמחים – או שריפת המזון שלנו בתור דלק). התכנית הפכה לאסון מבחינה כלכלית וסביבתית וגרמה, וממשיכה לגרום רק נזק כלכלי וסביבתי. סובסידיות ענק לאנרגיה מרוח ושמש? גרמניה, למשל, השקיעה ותשקיע עד 2025 כ- 600 מיליארד דולר בהפקת אנרגיה מרוח ושמש – ומה השיגה? מטרות צמצום הפליטות לא הושגו, אך מחירי החשמל עלו לשמיים.

הסכם פאריס לאקלים, מ- 2015? רק שתיים מ- 198 המדינות שחתמו (מרוקו וגמביה) ממלאות את ההתחייבות שלקחו על עצמן. צמצום השימוש בפחם? סין והודו, שפולטות יותר מ- 1/3 הפליטות דווקא מגדילות את השימוש בפחם – כי הן צריכות חשמל.

לכידה וקבורה של פחמן דו חמצני (CCS)? אולי בעתיד, היום זה לא עובד. אגירת אנרגיה בבטריות (כדי לנצל את השמש והרוח התזזיתיים)? לא מעשי היום.

מה בכל זאת יכול לפעול מבחינה כמותית ובמסגרת זמן סביר כדי לצמצם פליטות ולשפר את האקלים? אנרגיה גרעינית. זו טכנולוגיה בוגרת ומוכחת, יעילה, חופשית מפליטות, ודי בטוחה. וזה מחזיר אותנו לצרפת. במשך שנים הפליטות של צרפת היו נמוכות מאד, כי הם מפיקים 75% מהחשמל שלהם מאנרגיה גרעינית. אז מה הם עשו? העבירו החלטה ב- 2015 להקטין את השימוש באנרגיה גרעינית ל- 50% ולסגור תחנות כוח גרעיניות. הם גם החליטו לאסור חיפושי גז – בעוד בארה"ב המעבר מפחם לגז הוא הגורם העיקרי לצמצום הפליטות.

המדיניות שצרפת נוקטת (גם כל אירופה, ומרבית מדינות העולם) אינה מדיניות של מאבק יעיל בשינויי האקלים. זו מדיניות של פעולות סרק סמליות ויקרות שמשיגות ההיפך מהמקווה – העלות הגבוהה נופלת למעמסה על הציבור. זה לא אומר שלא צריך לשאוף להיאבק נגד שינויי האקלים. מה שצריך זה להתרכז במחקר עד שיפותחו שיטות וטכנולוגיות יעילות. פריצות הדרך המדעיות והטכנולוגיות ייתכן שייקח להן עשרות שנים עד שיושגו, אם בכלל.

אבל, היסטוריה ארוכה של כישלונות בפעולות אקלימיות, צריכה ללמד פעילים ופוליטיקאים להיות יותר שקולים וזהירים בהשקפותיהם ודרישותיהם – יותר רגישים למחיר האנושי (לסבל) של פעולות הסרק. כדאי שיקשיבו יותר לביקורת. אם יש לך אבחון נכון (של בעיית האקלים) אין פירושו שיש לך תרופה; ותרופות רעות יכולות לגרום יותר נזק מהמחלה.

עד כאן ברט סטיבנס בניו יורק טיימס. אמן.

לא שהאבחון של הפעילים (של בעיית האקלים) נכון... הוא מוגזם.

יעקב

 הירשמו כאן לקבלת התראה על כתבה חדשה

עודכן לאחרונה ב רביעי, 12 דצמבר 2018 05:49

פריטים קשורים

אירופאי
הכל נכון אבל...
להערכתי, "מס לטובת האקלים" היה רק הקש ששבר את גב הגמל, לפלבס (Plebs) נמאס מרמיסת תרבותם, מורשתם וכן גם פרנסתם לטובת אידאליים של האליטות אשר לחלוטין מנותקות מרחשי העם, אולי האות הזה יהווה נקודת מפנה מהתדרדרותה של אירופה אך לא הייתי בונה על זאת, הקרע הקיים בין האליטות לעם משחק לטובת הקיצוניים.
0
שחרורון
חוזר: פאריס מתחממת
אם מקרון רוצה להלחם ב״בעיית האקלים״ הוא יכול להפסיק לעודד הגעת ״פליטים״ אפריקאים. הזזת מאות אלפי אנשים יוצרת פליטה מוגברת של גז שמצטרפות לנפיחות שיוצאוצ מפי הבירוקרטים שעוסקים בנושא
0
יעקב
קרע בין האליטות לעם
יש ב"עם" (ברבים מהאנשים) תחושה של ניכור והתנגדות כלפי... כלפי מי?לא הייתי אומר כלפי ה"אליטות"... לדעתי זה כלפי השילטון - כלפי הממשלה ופקידיה ומוסדותיה.הסיבה: ברורה לחלוטין (לפחות לאור האידאולוגיה שלנו) - הסיבה לניכור והתנגדות היא שהממשלה גדולה מדי, כוחנית ומדכאת... ומטילה יותר מדי מיסים כדי לממן, בין השאר, מנגנון שליטוני גדול ויקר ועקר... יותר מדי פרזיטים מתקיימים על חשבוננו, מכוח הממשלה...זאת לפחות הפרשנות שלי... לפי האידאולוגיה שלי...אני חושש שאחרים חושבים אחרת. למשל: מפגיני צרפת דורשים יותר קיצבאות, קיצבאות יותר גדולות, העלאת שכר מינימום... כנ"ל המחאה החברתית בישראל (מ 2011) - שדרשו דירה בדיזינגוף לכול דורש במחיר "בר השגה".לפי דעתי - כאשר הממשלה גדולה מדי - תמיד יהיו מחאות וניכור והתנגדות, כי תמיד יהיו קבוצות שיחשבו שהן לא מקבלות מספיק מהכסף של אחרים, דרך הממשלה.
0
אירופאי
פרספקטיבה אירופאית
יעקב אמר/ה :
לפי דעתי - כאשר הממשלה גדולה מדי - תמיד יהיו מחאות וניכור והתנגדות, כי תמיד יהיו קבוצות שיחשבו שהן לא מקבלות מספיק מהכסף של אחרים, דרך הממשלה.
אין לי כל בעיה לקבל זאת ככל אצבע למרות שאני לא רואה קורולציה בין גודל הממשלה לניכור תושביה, סינגפור למשל. או מדינות הומוגיניות (כשהם היו הומוגיניות לפני כ 30 שנה) כגון מדינות סקנדינביה.אך אין כל טעם לדון בנושא, אנחנו מסכימים כעיקרון. הקרע הוא הרבה יותר גדול מאשר גודל הממשלה, יש מגמת שחיקה רצינית בחופש הדיבור באירופה, העיתונות היא חלק מהאליטות וישנו קוצנסוס על מה מותר ומה אסור לפרסם, ישנם נושאים אשר על אף שהינם לגיטימים לדיון', למשל הגירה , הדיון בהם הוא טאבו. ולהתנגד לקו האליטות הינו להיות קיצוני. המודוס אופרנדי של אירופה הינו להתעלם ממשאלי עם כשהיא רואה צורך בכך. אירופה הולכת למקום לא טוב, זה לא רק ההגירה, אך הגירה מסיבית של אנשים שאין כל סיכוי שהם התאקלמו לא עוזר. וזה גם לא עוזר שלזאת outlet בחופש דיבור אשר יכול להביא להתדיינות מחלימה.

0
אירופאי
פרספקטיבה אירופאית
יעקב אמר/ה :
אני חושש שאחרים חושבים אחרת. למשל: מפגיני צרפת דורשים יותר קיצבאות, קיצבאות יותר גדולות, העלאת שכר מינימום... כנ"ל המחאה החברתית בישראל (מ 2011) - שדרשו דירה בדיזינגוף לכול דורש במחיר "בר השגה".
הדרישות האילו מפתיעות אותי חלקית, למיטב הבנתי הגרעין של המפגינים הינם בעלי עסקים קטנים, ומשהוא לא מסתדר אלא אם כבר גופים אנרכיסטים הצליחו לתפוס במושכות . ובנוסף, אירופה היא לא ארה"ב, בארה"ב קיימים הסימפטומים של אותה המחלה, אך לא רק שהם עדיין לא סופניים, בארה"ב יש נוגדנים בגודל של כ 50% מהאוכלוסיה ויש את התיקון הראשון, באירופה זה לא קיים.

0
דוד
מפתיע שכאן אנחנו זורמים עם מחיר הדלק
ולא רק זה, אלא כשמישהו מוכן לקדוח עושים לו את המוות ומבריחים אותו.
0
יעקב
הפגנות אלימות
ההפגנות בצרפת נעשו אלימות, ויש בהן הרס רב של רכוש. זה מכוער, זה לא משהו שאני יכול לאהוב, גם אם אחת המטרות שלהם (ביטול מס הדלק) היא צודקת.יש שמדווחים על סיסמאות אנטישמיות (מקרון זונה של היהודים, היהודים מרוויחים - העם סובל).ההפלה של הממשלה בצרפת באמצעים אלימים זה לא דבר טוב (זה עוד לא קורה, אבל...). כנראה שהחוליגנים השתלטו על ההפגנות או תפסו טרמפ עליהן, והמצב לא סימפטי.
0
יעקב
הברברים באים
צרפת המתורבתת מתנדנדת, הברברים בשער... (בשער הניצחון).
0
אירופאי
הבעיה התחילה לפני שנים רבות.
לרובינו באתר יש בעיות עקריוניות ומוסריות עם מיסים אך יש להשוות זאת לסטדרט אירופאי ולא של קו ישר."מס על דיזל על מנת להינות מזיהום אוויר מופחת" הוא לא משהוא שאירופאי ממוצע לא יכל לבלוע עד היום, בשמחה או בלי, ולהמשיך את חייו ללא כל ניד עפעף. אך אכשיהוא המדיה מציגה זאת כך, וזה חלק מהבעיה, קשה להבין את הנתונים כאשר לערוצי התקשורת יש נרטיב מקובע לספר...לא תמצא אותי מגן על אדם אשר פוגע ברכוש לא לו. וגם לא בשביל המחאה הכי מוצדקת בעולם. אך כדי להבין אין הגענו עד הלום, צריך להבין שהיו מחאות שקטות ושלוות אשר מעולם לא הגיעו לחדשות, אפילו שאנשים אשר השתתפו בהם ספגו עיתים נזק פיזי משוטרים ו/או תביעות על ידי המדינה. לא לחינם המגמה בצרפת(ובאירופה) היא תמיכה בהפגנה. הכתובת הייתה על הקיר זמן רב שמשהוא כמו זה יקרה, נמנע כל דיון עניני, אזרחים עם דיעות לא תואמות(הרוב) קוטלגו כקיצוניים, כך שלא מפתיע שהם מצאו את עצמם חוברים לקיצוניים האמיתיים, היו שצפו זאת כבר לפני כ 8 ואף 10 שנים, והפצירו שהדינמיקה החולינית הזאת תפתר.בכל מקרה. אם כל הדיון היח קשור לכלכלה או "למאבק על האקלים" אז הכל היה צריך לדעוך אחרי שמקרון ביטל את החוק. זה לא קורה ומהמגמה מראים ניצנים אירופאים.https://en.wikipedia.org/wiki/Yellow_vests_mo vement
0
אירופאי
על ברברים ואנטישמיות
זוהי עוד בעיה באירופה, תמיד הייתה, כך שקשה לעמוד על חומרת המצב רק ע"י סלוגונים על יהודים אשר הושמעו ע"י איש אקראי.זה מאוד נאיבי להאמין שאנטישמיות תעלם אחרי כ 1800 שנים מאירופה בהינף יד תוך מספר שנים מועט עי" חקיקת חוקים. האנטישמיות נמצאת בשפה(סלג) בצורת החשיבה היא מוטבעת והיא תתפרץ כאשר התנאים יהיו נוחים לכך, וזה בהחלט לא עוזר כאשר ילד אירופאי ממוצע לומד עם ילדי מהגרים אשר הגיעו ממקום ששם אנטישמיות בוטה היא לא משהוא שצריך להתבייש בו.גילוי נאות, לעולם לא נפגעתי מכל גילוי אנטישמיות בעשרות שנותי כאן, אך אני לא עיוור לסימפטומים.
0
אירופאי
הפלת הממשלה באמצאים אלימים?
צרפת.....לא כל כך מסתדרים עם אוייב חיצוני, אך בעריפת ראשים היו להם השגים לא קטנים, כך שכל החשבון עוד פתוח. אני עדיין מקווה שהבירוקרטים יתעוררו, ומהגמה תשתנה.
0
שחרורון
חוזר: פאריס מתחממת
אירופאי אמר/ה :
צרפת.....לא כל כך מסתדרים עם אוייב חיצוני, אך בעריפת ראשים היו להם השגים לא קטנים, כך שכל החשבון עוד פתוח. אני עדיין מקווה שהבירוקרטים יתעוררו, ומהגמה תשתנה.
צרפת די עשתה לעצמה שם של מוגי לב, ואחרי המצאת הבגאט ורנה דקארט הם די החליטו שהם תרמו מספיק לאנושותמפתיע אותי שההתנגדות דווקא באה מהם - אבל שיהיה להם בהצלחה. אולי הפעם הם יצליחו להעיף את הצורר האירופאי ויעזרו לשחרר את האנגלים

0
אירופאי
?raising hopes to high
אני מאוד אופתע אם התוצאה של כל זאת תהיה חיובית. הצרפתים לא מוגים,הם פשטו מוקסמים מהיופי של הצרפתית(וזה נכון) אך הם שוכחים להפסיק לדבר ולהיות פרגמטים(משעשע לעבוד עם צרפתים וגרמנים באותו מרחב), וה EU הוא גן עדן לצרפתי ממוצע, הרבה דיבור ובירוקרטיה.אם יש מדינה באירופה עם האוכלוסיה הכי קטנה אשר יכולה להבין את מבקרי קו ישר, להערכתי זאת צרפת.בכל מקרה קישור מצורף לעדות על תושבת קלה(Calais) בסביבות 2015(?) אשר מספרת על אלימות משטרתית כלפי אנשי משפחות אשר התאספו למחות על העובדה שמרכז העיירה שלהם הפך להיות מערב פרוע עקב תכנון כושל של ההגירה המסיבית.שווה לראות הכל למי שלא מכיר.https://youtu.be/UKAQX74yRyc?t=368בזמנו אפשר היה למצוא בקלות את הקישורים למעשים עצמם, אך היום יש יותר מדי וסטים צהובים מסתירים.
0
יעקב
סיכום עד כה
אף אחד לא יודע מה קורה בצרפת. מה שקרה הוא מכוער, ונראה די רציני (ההפגנות הכי רציניות מאז 1968).כולם מופתעים ואיש לא יודע מה קורה כי המפגינים עצמם לא אחידים, הם רבים, ואין אחידות בהם, ואין הנהגה.מהומות לשם מהומות... פורקן זעם...
0
אירופאי
בדיוק. טוב בערך
יעקב אמר/ה :
אף אחד לא יודע מה קורה בצרפת. מה שקרה הוא מכוער, ונראה די רציני (ההפגנות הכי רציניות מאז 1968).כולם מופתעים ואיש לא יודע מה קורה כי המפגינים עצמם לא אחידים, הם רבים, ואין אחידות בהם, ואין הנהגה.
מדיוק. היית צריך להפסיק כאן. יעקב אמר/ה :
מהומות לשם מהומות... פורקן זעם...
מתנשא מה. אם אף אחד לא יודע מה קורה, איך אפשר להגיע למסקנה כל שהיא? זוהי האשמה כבדה ל 80% מהצרפתים שתומכים בהפגנה.

0
אירופאי
חוזר: פאריס מתחממת
אם יש המבין צרפתית להלן למה התמיכה הרחבה בצרפת במחאה.https://www.youtube.com/watch?v=WfDNHj72Tfoאוכל לתרגם אם יש עניין.שוב אני לא תומך באלימות, אני גם משוכנע שרוב הצרפתים לא, וקשה בשלב זה לעמוד מה אחוז הואנדלים, האם הם הגוף העיקרי או איזה נספח עלוב עם יכולות הרסניות מרשימות, והחוסר אמון במדיה, אשר היא רכשה ביושר, לא עוזר לענות על אף אחת מהשאלות האילו, והם אחד הגורמים להקצנה. ימים יגידו מה קורה פה.
0
אפרים ב.
לאירופאי - יש עניין בתרגום
אשמח לקרוא את התרגום
0
אירופאי
אוקי אשתדל השבוע, אפרסם זאת כאן
בהקדם האפשרי
0
דוד
לגבי גרמניה
הטענה על גרמניה שגויה. היקף הזיהום פחת ועוד יפחת.
0
יעקב
מה זה זיהום?
דו תחמוצת הפחמן אינה זיהום. באשר לגרמניה: פליטות דו תחמוצת הפחמן בגרמניה לא ירדו בשלוש השנים האחרונות.אני מאד מעריך ששיתפת אותנו בנבואתך ש"עוד ירדו"
0
אירופאי
תירגום
ניסיתי להוסיף את התירגום ישירות לוידאו, אך מסתבר שהוא צריך לעבור Review. ע"י מי ומתי לא אדע.אפשר להוריד את כיתוביות כאןhttps://tinyurl.com/ydbygrn6ואפשר להוסיף אותם לוידאו ב youtubeבאתר הוידאו https://tinyurl.com/yahl5kaeלחיצה בגלגל השיניים -> Subtitles/CC -> ו Add subtitles מצד שמאל יהיה Upload file וזהו.מוקדש לשחרורון שחושב שעתידה של צרפת ורוד.
0

3000 תוים נשארו