הדפס עמוד זה
ראשון, 10 ינואר 2010 00:00

הגיבנת ממשיכה לצמוח

הסקטור הציבורי בארצות הברית ממשיך לצמוח בעוד שהסקטור שיוצר את העושר מצטמצם. פחות עושר צריך לפרנס יותר "אוכלי חינם".

הסקטור הפרטי קטן, הציבורי גדל, בארה"ב הגיבנת, או המעמסה, של הסקטור הציבורי בעלייה, בעוד הבסיס, הסקטור היצרני, שאמור לשאת על גבו את הגיבנת, מצטמק.

התעסוקה בסקטור הפרטי בארה"ב ירדה משיא של 115.8 מיליון ב- 2007 ל-108.5 מיליון כעת, ירידה של 6%. הסקטור הציבורי לעומת זאת נשאר יציב, ברמה של 22.5 מיליון.

גם השקפת האנשים בסקטורים אלה בנושא הכלכלה שונה. בסקטור הציבורי, הרוב חושבים שהמשבר חלף, והוא לא השפיע עליהם במיוחד, בסקטור הפרטי האנשים (לפי משאל דעת קהל) אומרים שנפגעו יותר, והם עדיין מודאגים. 

המגמות האלה לא מקריות, כותבים במאמר המצוטט. מרבית הכסף הממשלתי של תכנית ה"תימרוץ" של שנה שעברה שימש למימון גופים ציבוריים ומניעת פיטורין בהם. העובדים בסקטור הציבורי מאוגדים באיגודים מיקצועיים במספרים הרבה יותר גדולים מאלה בסקטור הפרטי. האיגודים המקצועיים הם אחד מעמודי התווך של המפלגה הדמוקרטית. ההוצאה הממשלתית (ה"תימרוץ") שימשה להעברת כסף לסקטור מקורב פוליטית לממשל. כלומר - העסקים מתנהלים כרגיל. 

גם אצלנו התופעה מוכרת. מי שעובד בסקטור הפרטי, ובייחוד העצמאים הקטנים יחסית ועובדיהם, סובלים קשה בכול משבר, בזמן שעובדי הסקטור הציבורי חסינים, כי הסקטור הציבורי רק גדל, לעולם אין הוא קטן, למרות שבעת משבר יש צימצום גדול בהכנסות המדינה ממיסים.

יעקב

עודכן לאחרונה ב חמישי, 28 דצמבר 2017 04:20

פריטים קשורים

3000 תוים נשארו