הדפס עמוד זה
רביעי, 10 אוגוסט 2011 00:00

מחאת האוהלים בצ'ילה

צ'ילה, המדינה המוצלחת ביותר בדרום אמריקה, כלכלה יציבה וצומחת, וגם החופשית ביותר. מחאת האוהלים בצ'ילה דורשת את הגשמת הרעיון הקומוניסטי – שכוח עליון (הממשלה) יעניק חינוך ברמה גבוהה, חינם ולכל. אוטופיה.

צ'ילה היא מדינה קטנה יחסית בקצה העולם התחתון, בדרום אמריקה, ואוכלוסייתה כ- 17 מיליון תושבים.

צ'ילה נחשבת למדינה המוצלחת והמסודרת ביותר בדרום אמריקה, כלכלתה היציבה והצומחת ביותר באיזור, וגם החופשית ביותר. הנשיא פינושט הנהיג רפורמות מעמיקות של כלכלה חופשית בשנות ה- 1980, שהוציאו את צ'ילה מהבור הכלכלי העמוק שהייתה תקועה בו עד אז והפכו אותה ממדינה ענייה של העולם השלישי למדינה בורגנית משגשגת. עיקר הרפורמות נשמרו באדיקות גם על ידי מספר נשיאים סוציאליסטיים שכיהנו ב- 22 השנים מאז עזב פינושט את השלטון. לפני קצת יותר משנה נבחרה הממשלה ה"ימנית" הראשונה (אחרי פינושט), של סבסטיאן פיניירה איש עסקים עשיר, בעל חברת תעופה גדולה, תחנת טלוויזיה ועוד עסקים.

כעת מתרחשת תנועת מחאה המונית של צעירים וסטודנטים - כשהמטרה המוצהרת היא תיקון מערכת החינוך. לפני פינושט היו 7 אוניברסיטאות ממשלתיות בצ'ילה בהן למדו כ- 150,000 סטודנטים. פינושט איפשר הקמת בתי ספר פרטיים ואוניברסיטאות פרטיות (כמו המכללות אצלנו). היום לומדים באוניברסיטאות למיניהן מעל למיליון צ'ילנים - אני חושב שזה כל הצעירים בגיל האוניברסיטה. האוכלוסייה הכללית לא גדלה בהרבה מאז 1980, גידול מספר הסטודנטים לא נבע מריבוי האוכלוסייה הכללית.

תנועת המחאה מקיימת זה כמה חודשים הפגנות המוניות של תלמידים וסטודנטים ברחובות הערים, הפגנות של 100 אלף, שביתות שבת ושתלטויות על בתי ספר, משמרות מחאה קבועים ליד משכן הנשיא, שביתות רעב, חסימות צירים ועימותים עם המשטרה.

מה דורשים הסטודנטים? חינוך חינם מגיל אפס, עד גיל 25 - עד אחרי האוניברסיטה. הם מתלוננים שהחינוך במכללות הפרטיות יקר מאד והם לא יכולים לעמוד בזה (למרות שכולם כן לומדים), והחינוך בבתי ספר עירוניים יסודיים ותיכוניים - המנוהלים על ידי העיריות - ברמה נמוכה מדי. הם דורשים שהממשלה תנהל באופן ריכוזי את כל בתי הספר והאוניברסיטאות ותספק חינוך חינם, באיכות טובה לכל דורש. הם דורשים אוטופיה עכשיו. הם דורשים הגשמת הרעיון הקומוניסטי - שכוח עליון (הממשלה) תביא להם חינוך ברמה גבוהה, בחינם, ללא מגבלה. הם מסרבים להכיר שבמציאות יש מגבלות, שכסף לא צומח על עצים, שאירגון מערכת חינוך היא משימה לא פשוטה, ושהממשלות בדרך כלל כושלות במשימות הגרנדיוזיות ובהגשמת הבטחות אוטופיות. הנה המאפיין של הדור החדש: מגיע לי!

מעל לכל הם מוחים נגד הממשלה ה"ימנית" שהעזה להיבחר לשלטון בבחירות חופשיות. זוהי אנרכיה מונעת מרעיונות קומוניסטים אוטופיים שלא מתו, אלא חזרו לאופנה בשנים האחרונות. זו מחאה של ילדי השמנת, שהשפע היחסי שבו הם חיים - הרחוק כל כך מהעוני שבו חיו הוריהם, מאפשר להם להתעסק בחלומות אוטופיים. יש פה גם בורות היסטורית באשר לאופן שבו נכשלו האוטופיות האלה בעבר בכל מקום שנוסו.

ויש כמובן כישלון במערכת החינוך אם הילדים של ימינו אינם מוכנים להכיר במגבלות מציאותיות ולדרוש את השמיים, באמצעים כוחניים.

מזכיר מה שקורה אצלנו.

יעקב

הודעה:

הודפסה מהדורה מצומצמת ראשונה של החוברת "למה הדירות כל כך יקרות ואיך אפשר אחרת". הספרון מונה 60 עמודים ונועד להפצה. לא עומד לרשותי שום מנגנון הפצה, וההדפסה מומנה מכיסי הפרטי. מי שמעוניין לקבל שתי חוברות, מתבקש לשלוח (לפחות) שטר של 20 ש"ח במעטפה אל: ת.ד. 23086 ת"א 61230 לכיסוי הוצאות אריזה, משלוח והדפסת מהדורה נוספת. קוראים שמוכנים לממן הדפסת כמויות גדולות, יכולים לתרום באמצעות PAYPAL (קישור מימין למטה). יש אפשרות לקבל חשבונית ישירות מבית הדפוס על שם התורם. 

מוטי היינריך

עודכן לאחרונה ב שלישי, 02 ינואר 2018 05:29

פריטים קשורים

אריאל
פינושהלא יודע אם הייתי קורא לו "נשיא" ולא יודע אם הייתי אומר שהוא "עזב את השלטון" - בכל זאת דיקטטור.
0
אלמוג
דרוש הסבר...סליחה על הבורות אך ברצוני לשאול מדוע העשירים משלמים פחות מיסים?! אם אפשר פירוט בדבר אשמח לקרוא.
0
אליהו, חיפה
הסבר על מה? ממתי משלמים פחות?העניים לא משלמים מיסים בכלל - לכן רק העשירים ומעמד הבניים משלם מיסים.מכאן עולה השאלה: כמה מהנטל אמור ליפול על כלל חצי מהאוכלוסיה שמשלם מיסים, וכמה על "העשירים" המעטים.התשובה הנפוצה היא "פרוגרסיבית": עשירים יותר משלמים אחוזים גבוהים יותר, וודאי שגם סכומים גבוהים יותרזה נובע מהטענה שלשירותים הניתנים תמורת המס יש ערך עקיף גבוה בשבילם. כשדורשים מהעשירים המעטים מס מופרך בהיקפו, לתוספת המס אין שום תועלת בשבילם, והם מוצאים דרכים להימנע מתשלום מס (הרווחים מופנים לטובת חברה בבעלותם, הם נרשמים כתושבי חוץ, או סתם מוציאים את העסקים מהמדינה המושחתת). המדינה יכולה לנסות להילחם בזה - אבל זה יעלה לה הרבה מאוד כסף, יפגע בעיקר בשכבות הביניים, ובסופו של דבר, עקב מספר העשירים המצומצם, יביא לפחות הכנסה ממיסוי פרוגרסיבי סביר.לכן העשירים לא משלמים מעל אחוז מסויים שנחשב סביר - והמיסים מגיעים למדינה במקום להיות מבוזבזים.כל הטענה שעשירים לא משלמים מיסים נובעת מההנחה שכל רכושם אמור להיות מולאם,ולכן תמיד הם "לא משלמים מספיק מיסים".
0
יופיטר
צ'ילה זהו הנס הכלכלי הגדול של המאהוההוכחה החד משמעית לנכונות תורתו של מילטון פרידמן, את מה שקרה שם צריך ללמוד לפרטיו בכל מקום חפשי של לימודי כלכלה (לא באוניברסטאיות הממשלתיות הישראליות), לכן כל החברתיים למיניהם השולטים על הפירסום, מחביאים, מטשטשים, ומסלפים את מה שהתרחש בצ'ילה
0
בבב
פינושה הציל את צ'ילי מגורל וונצואלהואת זה הקומוניסטים לא מסוגלים לסלוח לו, פינושה הוא חסיד אומות העולם מושמץ כאילו הוא פול פוט...על פול פוט שבמוא ידיו חיסל את כל העתיד של קמבודיה שותקים ולא מדברים, כי הוא מהברנז'ה, את פינושה הצדיק שהקריב את עצמו למען צ'ילה, משמיצים ללא הרף.
0
אלמוג
לאליהו...לא הבנתי עדיין איך זה מוצדק שהם ישלמו פחות מיסים?
0
פרי שמש
דמוגרפיה/סוציאליזם/המתבגרים הנצחיים3 גורמים עקריים משולבים גורמים למשבר בעולם המפותח:1. סוציאליזם מופרז, דורש תקציבים גבוהים שאין לממשלות. עודף בהלוואות לעמידה ב"הטבות לעם, ולמיוחסים". 2. עודף סוציאליזם מביא לתופעת "המתבגרים הנצחיים" צעירים שבטוחים שההורים ואח"כ הממשלה חייבת לדאוג להם. וכך, גם כשעברו גיל 30 ממאנים להתבגר ולהתמודד בכוחות עצמם עם קשיי החיים (בישראל "מפונקים/ מגיע לי").3. ילודה נמוכה מאוד (במיוחד אירופה ויפאן, אך גם באמריקה הלבנה), גורמת לכווץ האוכלוסיה, במיוחד הצעירים. גורם לכלכלות להעצר, להקטנת גביית מיסים, לגרעונות בקרנות הפנסיה. ככל שחברה עשירה יותר=פחות ילדים. ברוב המדינות המפותחות רק כ 1.3 ילדים לאם.הגורמים: פמניזים, אמצעי מניעה, התפרקות מוסד המשפחה.כאשר שלשת הגורמים משולבים, הקריסה רק מואצת.אצלנו, בעקבות ילודה גבוהה (כ 2.8 ילדיםלאם), תקציבים מרוסנים-עדיין אין משבר כמו בשאר "המפותחות"!
0
יעקב סתר
סוציאליזם חזיריהדרישה למילוי צרכים - כל הצרכים - ע"י המדינה היא לא פחות מסוציאליזם חזירי. מדוע? כי התיאבון האינסופי של הצרכים מנותק לחלוטין ממחשבה על מקור המימון, ואם יש מחשבה - אזי הכוונה היא להפקיע מידי היצרנים ("העשירים") חלק גדול יותר מרכושם כדי לממן בזה את הצרכים של אלה שרוצים לקבל אותם חינם.יעקב סתר
0
קו עקום
רודן שרצח בעינויים 3,000 אישוכלא עשרות אלפים.פי 5 יותר מצ'ה ופידל שהימין כל כך חוגג על "רצחנותם" כביכול.גנרל שהפיל בהפיכה צבאית משטר סוציאליסטי שנבחר בבחירות דמוקרטיות.כנראה שפשוט... כאלה אתם.
0
יבגני
לאריאל:זה נכון שפינושה הגיע לשלטון בהפיכה צבאית ושלט כדיקטטור במשך כמה שנים, אבל זה היה נחוץ ע"מ להשיג יציבות ולבער את החתרנות הקומוניסטית. בהמשך הוא יצר חוקה (בתיקונים קלים, החוקה הזאת משמשת את צ'ילה גם כיום), שכללה תקופת מעבר זהירה לדמוקרטיה ושלט כנשיא אזרחי. הוא-עצמו פרש מהשלטון אחרי שהפסיד במשאל עם בנוגע לשאלה זו - כמה דיקטטורים אתה מכיר שמפרסמים תוצאות אמיתיות של משאלי עם, כאשר אלה לא לטובתם?ועכשיו כמה הערה קטנה לכותב:צ'ילה היא אכן מדינה משגשגת ומסודרת, אבל זה לא מדוייק לצייר אותה כמדינה המוצלחת היחידה בדרום אמריקה - גם אורוגוואי היא מדינה מוצלחת מאוד.
0
יעקב
סוציאליזם חזירי - משפט גדולמחיאות כפיים ליעקב סתר.סוציאליסם חזירי - זה תמצית תנועת המחאה.סוציאליזם של "מגיע לי" על חשבון אחרים - של "תנו לי עוד, ועוד".מגיע לי דירה בחינם במרכז ת"א, שהמדינה תגדל את הילדים מגיל 0 עד 25, ושאנו ההורים נוכל לבלות ולעשות חיים ללא מחויבויות, על חשבון הברון.
0
יעקב
פינושט נלחם נגד קומוניסטים אלימיםבשנות ה 1970 פעלו תנועות "מהפכניות" קומוניסטיות שדגלו בתפיסת הבשלטון בכוח וברצח וטרור.פינושט נלחם בהם בדרך היחידה שיעילה - בכוח. 3000 האנשים שאכן נהרגו בעת שלטונו היו טרוריסטים קומוניסטים אלימים.המלחמה הייתה קשה, ולא נקייה במיוחד מאף צד.החטא הגדול של פינושט שהוא הצליח למגר את הטרור השמאלני.המימשל הקודם, של איינדה, אכן נבחר בבחירות דמוקרטיות, אבל הוא הפר את החוקה של צ'ילה, והוכרז כבלתי חוקי על ידי הסנאט של צ'ילה.
0
אליהו, חיפה
לאלמוג - זה לא מוצדק, ולא קורהעניים (חצי מהאוכלוסיה) לא משלמים מס הכנסה בכלל.מעמד הביניים משלם מס באופן פרוגרסיבי - ככל שהוא מרוויח יותר הוא משלם יותר. לא מדובר באחוז קבוע, מדובר באחוז שגדל בהדרגה עד למקסימום.עשירים משלמים את האחוז המקסימלי. לפי ההגדרה - מקסימום הוא גבוה או שווה לכל השאר ולכן העשירים לא משלמים פחות - הם משלמים יותר.גנבים תמיד יספרו לך למה מוצדק לגנוב, ולמה המקרה שלהם מיוחד.סוציאליסטים תמיד יספרו לך על אוצרות אגדיים ש"מותר לגנוב אותם".משום מה כל מדינה שהתבססה על גניבת אוותם כספים קרסה.לא ברור מה המסקנה?ניסחו אותה לפני יות מ3000 שנים בשתי מילים:לא תגנוב.
0

3000 תוים נשארו