שלישי, 21 יוני 2011 00:00

מאחורי הקלעים של ''הצלת יוון'' – מי יסבול משמיטת החובות?

הצרות של יוון לא מסובכות להבנה – השאלה אינה האם יוון תגיע לחדלות פירעון, אלא רק מתי תגיע. "אירועים מכוננים" לעיתים אינם כה פשוטים, ומאחורי הקלעים מתנהל סרט שונה לגמרי. כך מסתבר גם בסיפור היווני.

הרקע לסיפור שבהמשך ידוע, קראנו וכתבנו, הנה שוב תמציתו: יוון חייבת כסף כבד לבנקים בעולם, בעיקר לבנקים אירופאים שמחזיקים באגרות חוב שהנפיקה ממשלת יוון כדי לממן את "מדינת הרווחה" היוונית. לממשלה היוונית אין כסף לפרוע את אגרות החוב שעומדות לפירעון ואין ביכולתה לגייס הלוואות נוספות במחיר "סביר" כדי לגלגל את החוב לשנים הבאות (כמקובל בכל המדינות "המתקדמות"). 

מה עושים? אפשר להכריז על שמיטת חובות חלקית או מלאה – כלומר לכפות "תספורת" על מחזיקי אגרות החוב ולהעמיד אותם בפני עובדה: "קבלו 20 סנט על כל דולר שאנחנו חייבים לכם ותגידו יפה תודה". ואפשר לארגן ליוון "פריסה רכה" של החוב במסגרתה מוחלפות אגרות החוב שפירעונן מיידי באגרות חוב שפרוסות לזמן ארוך, הלחץ המיידי על הבנקים יורד, והם לא חייבים לרשום מייד הפסד בספרים. יש רק בעיה קטנה – כל הבנקים והנושים צריכים להסכים לזה כדי שאף אחד לא "יצא פרייאר" משום שעמיתו בכל זאת זכה לפירעון הלוואה. "הפתרונות" האפשריים ברורים, והצרות של יוון לא מסובכות להבנה – השאלה אינה האם יוון תגיע לחדלות פירעון, אלא רק מתי תגיע. 

"אירועים מכוננים" לעיתים קרובות אינם כה פשוטים כפי שהם נראים, ומאחורי הקלעים מתנהל סרט שונה לגמרי. כך מסתבר גם בסיפור היווני. 

הבנק להסדרים בינלאומיים פרסם נייר בו רוכזו נתונים מעניינים על הרכב התחייבויות בנקים בעולם. 146 עמודים עמוסי נתונים שלא מומלץ לקרוא... למי שרוצה להימנע מכאב ראש. הבלוג The Street Light חסך לנו את כאב הראש וריכז בטבלה אחת את הרכב המחזיקים בחוב הלאומי של מדינות PIG (פורטוגל,אירלנד ויוון) – למי המדינות חייבות את הכסף.

החובות המדינתיים "הרעים" שמחזיקים בנקים בעולם נחלקים לשני סוגים: חוב ישיר – בנק שמחזיק אגרת חוב של ממשלת יוון; וחוב עקיף – בנקים וחברות ביטוח שהנפיקו "פוליסת ביטוח" לחוב ריבוני בצורה של תעודות CDS. אם מדינה הופכת לחדלת פירעון, קורה "האירוע הביטוחי" שהפוליסה מכסה והבנק המבטח צריך לשלם למחזיק אגרת החוב המבוטח את הפסדיו. 

עיון בטבלה מראה, במקרה של יוון לדוגמה, בנקים צרפתים מחזיקים ישירות בחוב יווני של 56.8 מיליארד דולר אך הנפיקו מעט פוליסות ביטוח לחוב. לעומת זאת, מוסדות פיננסים אמריקאים ביטחו את החובות של ממשלת יוון בסכום גבוה של 34.1 מיליארד דולר.

1167

עכשיו מתחיל הקטע המעניין. כאשר נשרף בניין שואלים "ברחוב" מי חברת הביטוח שתישא בנזק. כאשר הילדים ביוון משחקים בגפרורים בוערים נשאלת אותה שאלה. אופי "הסדר החוב" עם יוון יקבע מי יישא בעיקר הנטל. אם תהיה "פריסה רכה" של החוב, יסבלו מכך בעיקר האירופאים שמחזיקים בחוב ישיר – פירעון האג"ח בו הם מחזיקים יידחה – חדלות הפירעון של יוון לא תוכרז רשמית, אלא תידחה. אבל אם לא תושג הסכמה לפריסה, יוון תכריז על "פשיטת רגל" ואז ייכנס לתוקף "האירוע הביטוחי" ובנקים אמריקאים שמכרו ביטוחים ב- 34.1 מיליארד דולר יצטרכו להכניס את היד לכיס. מי קנה את הביטוחים? בעיקר בנקים אירופאים. כלומר, חלק מהחוב הישיר שמוחזק על ידי בנקים אירופאים מכוסה בביטוח של מוסדות פיננסים אמריקאים. לכן האמריקאים לוחצים להסדר של "פריסת חוב רכה" כי אז לא יופעל הביטוח... האירופאים מעדיפים (לא בהתלהבות) "חדלות פירעון", כי אז יקבלו חלק מהנזק מהמבטחים האמריקאים. שתי קבוצות המוסדות הפיננסים מעדיפות כמובן שממשלות אירופה (כלומר, בעיקר גרמניה...) יכסו את החוב היווני באמצעות כספי משלם המיסים.

מדוע העדיפו הבנקים האירופאים להחזיק כמות כה גדולה של אג"ח יווני ורכשו ביטוח עליו בפרמיות גבוהות יחסית, לעומת התנהגות אמריקאית הפוכה: העדפה להנפיק תעודות ביטוח על החוב ולא להחזיק אג"ח יווני (בכיתוב "יוון" הכוונה לכל קבוצת המדינות שעל סף תהום)? לכותב הבלוג אין הסבר לתופעה מוזרה זו והוא מזמין את הקוראים להעלות רעיונות.

מהטבלה עולה שמוסדות אמריקאים מכרו לבנקים אירופאים כ- 130 מיליארד דולר בפוליסות ביטוח נגד חדלות פירעון (הם מכרו פי כמה "פוליסות ביטוח" – הטבלה מסכמת רק 3 מדינות "מבוטחות"). אלה סכומי עתק שעלולים להכות בבנקים האמריקאים "המבטחים" ולנגוס את ההון העצמי שלהם. בנקים אלה מבוטחים גם הם על ידי מוסד הביטוח הפדראלי FDIC, אבל "נפילה" כזאת היא מעל ומעבר לכוחותיו של ה- FDIC ואולי אפילו לא מכוסה על ידו. כאן אנחנו חוזרים לתסריט הידוע של בנקים ש"גדולים מכדי ליפול", הכדור יתגלגל אל הממשל האמריקאי שיבעט אותו מייד אל משלם המיסים האמריקאי. כרגיל.

מוטי היינריך

עודכן לאחרונה ב שלישי, 02 ינואר 2018 05:08
אפרים
למה הם עושים את זה?1. "ההסבר המדעי " : הרווחים של חמשת הגדולים ממכירת CDS הסתכמו ב 2010 ב מעל 10 מיליארד דולר, הפיזור הוא עצום, הם מוכרים ביטוחים לאג"ח של המון מדינות, כך שדיפולט מזערי של הקטנים, עדיין ישאיר אותם ברווח. ( בדיוק כמו הקו המנחה קרנות השקעה ב "אג"ח זבל" ) . הרי לא יעלה על הדעת ש"מדינות רציניות" כמו ארה"ב, גרמניה, אנגליה , צרפת ויפן יעשו דיפולט . ואם כן יעשו? אז ממילא העולם יתרסק וזה כבר לא משנה...2. "גירסת שלי יחימוביץ' " ( לצערי כנראה הגירסא הנכונה ) - מנהלי הבנקים חייבים להציג ריווחיות כדי לקבל בונוסים שמנים בכל שנה. ומה עם הסיכון לטווח הארוך? בטווח הארוך כולנו מתים כדברי ידידנו קיינס...
0
אפרים
יעקב, מהיכן חוסר הביטחון?חמשת הגדולים - בנק אוף אמריקה, ג'יי פי מורגן, סיטי, גולדמן סכס ומורגן סטנלי חשופים ביחד נטו ל כ 2 טריליון דולר ב CDS שמכרו... ( בפועל מכרו הרבה יותר אבל חלק קיזזו בקניה ).ולעניין הביטוח ע"י ה FDIC , כשגלאס - סטיגל היה בתוקף, ( עד שנת 99 ) בנקים אלו לא כוסו כלל ע"י ה FDIC אלא רק ה SAVINGS AND LOANSוהאמת שלמיטב זיכרוני , פול ווקר ניתק את חמשת הגדולים לאחרונה מבנקאות מסחרית
0
לוי
זוכרים את "כוכב המוות" ?מהסרט מלחמות הכוכבים - נא הכנסו לכתובת שלהלן ...http://www.flickr.com/photos/sully_aka__wste ra2/3344154331/_______________ _______________ __ושאלה מעניינת נוספת:מה יהיה סכום הנזק הביטוחי משמיטת אגרות חוב אפשרית של ממשלת ארה"ב ? ומי יהיו הנושאים בנזק ?
0
יעקב
איני בטוח שה CDS מוחזקים על ידי בנקביטוח אג"חים - CDS - איני בטוח שנעשה על ידי בנקים אמריקאיים. זה נעשה על ידי משקיעים אמריקאיים, לאו דווקא בנקים.בכול מקרה צפוי הסדר חוב restructuring ולא חדלות פרעון.איני יודע אם ה CDS מכסה גם "הסדר חוב" או רק חדלות פרעון.הבעיה העיקרית עם יוון שבריטניה סירבה לתרום ל"הצלה", וגם גרמניה מהססת, ורק צרפת לוחצת.אני מנחש שבסוף יהיה "הסדר חוב", כלומר בועטים את הבעיה קדימה.
0
יעקב
חדלות פרעון כבר התרחשהחדלות הפרעון, של יוון לפחות, כבר התרחשה. לא משנה אם הכריזו על כך או לא.עכשיו הדיונים הם אם להדפיס עוד כסף (אירו) ולתת לנושים, או לרשום לנושים הפסד, או שילוב בין השניים (רישום הפסד חלקי = גילוח + הדפסה על החלק האחר).באשר לארה"ב, עדיין המשקיעים מביעים אימון ורוכשים אג"ח אמריקאי במחיר חאד גבוה. עד מתי ? תיק"ו.
0
אאא
החובות של אנגליה,צרפתספרד ,איטליה וארה"ב מעניינים יותר כי הם בסדרי גודל אחרים לגמרי והן גדולות מכדי שגרמניה תוכל להציל.ולדעתי המצב שלהן,במיוחד של ארה"ב ובריטניה,גרוע משל יוון.חדלות פרעון היא בעיה גדולה ולא איזה פתרון פלא כמו שמוצג כאן.
0
הבנקאי
לא צריך לחשוב ולנחשבחלק השני של המאמר שמוטי מתייחס אליו מופיעים הנתוניםhttp://streetlightblog .blogspot.com/2011/06/indirect-us-exposure-to-euro-debt.html
0
יעקב
הבנקים מכרו CDSאני חושב, או יותר נכון - מנחש - שהבנקים מכרו CDS ללקוחות שלהם. אני לא חושב שהם קנו מכספם שלהם. אני לא חושב שחלק מהרזרבות של הבנק מוחזקות ב CDS ים. אבל אני לא ממש יודע.
0

3000 תוים נשארו