שני, 22 יוני 2015 10:46

תחילת הסוף של תעשיית ההייטק הישראלית?

בשנת 2014 חל מפנה היסטורי מדאיג בענף ההייטק: החלה "התאגדות" עובדים בחסות ההסתדרות והקמת וועדי עובדים. הפליאה היא כיצד הענף החזיק מעמד ללא ההסתדרות במשך למעלה מ-25 שנים.

באמצע שנות השמונים נולד כוכב בשמי קליפורניה – המחשב האישי. החל עידן ההייטק. "הרך הנולד" תפס את הממסד הפוליטי הישראלי לא-מוכן. אף אחד מהמגזרים המסורתיים בכלכלה, או לובי אינטרסנטי קיים, לא ראה בהייטק, שזה עתה נולד, איום קיומי על מיקומו בסמוך לפטמות הכסף של משרדי הממשלה. אילו היה עולה רעיון להקמת מפעל שטיחים או צמיגים נוסף, הייתה מתרחשת "מלחמת עולם" – בידי מי תיפול השליטה – ההסתדרות וחברת העובדים, סקטור אחר, או אולי סתם "משקיע פרטי" שמקורב לשר... אבל בהייטק למזלנו הם לא הבינו ולא ראו בו איום על קבוצות האינטרס הקיימות. 
 

1555

 
הענף החדש לא היווה חזקה מסורתית של שום קבוצה ותיקה ולא איים על אף סקטור. לכן, לא נוצר לובי של ותיקים שעלול היה ללחוץ על הממסד לחקיקה להגנת הותיקים. העדר חזקה מסורתית, יחד עם חדשנות הענף וגילם הצעיר של מועסקיו – מנעו יצירת תמריץ להשתלטות הממסד. לא התפתחו לחצים ל"הסדרת הענף", ל"הגנה על האזרח", או להסכמי עבודה "קיבוציים". הפוליטיקאים בממשלה, בכנסת ובהסתדרות נרדמו. כך ניתנה הזדמנות לענף ההי-טק להתפתח כמעט באין מפריע. 

ענף ההיי טק אינו מאופיין בהשקעות כבדות בקרקע, ציוד, מבנים. מכונות, תשתיות חשמל ומים כבדות. בדרך כלל לא נדרשה "הקצעת קרקע" ממנהל מקרקעי ישראל. הענף גם לא נדרש לרישיון ייבוא לתשומות וגם לא לרישיון תפעול מיוחד. אופי הענף עזר להתחמקות מהביורוקרטיה הממשלתית-מפלגתית. 

לא קשה לתאר היכן היינו היום, אילו כבר בשנות השמונים כל מתכנת היה צריך להצטייד ב"תעודת מתכנת מורשה" מטעם משרד המדע, כל בית תוכנה וחברת סטארט-אפ היו נזקקים לרישיון ולרישום במשרדי "רשם התוכנה והמחשוב" הממשלתי. שיווק תוכנה ומוצרי הייטק לחו"ל היה נתון בידיה הבלעדיות של "מועצת המחשוב הלאומית". כל השקעה בהייטק הייתה צריכה אישור של המועצה (כדי למנוע כפילויות וכדי לדאוג ל"שיוויוניות"...) ובמליאת המועצה היו יושבים נציגי מפלגות ו"נציגי ציבור"... 

בזמן קצר יחסית, תוך כ-15 שנים, הפך הענף ל"קטר המוביל" של הכלכלה הישראלית. 
לא אלמן ישראל... עו"ד חנינא ברנדס יזם חקיקה להקמת "רשות לאומית להייטק" (גלובס 4.9.2007). הנושא גם הועלה על ידי ח"כ מודי זנדברג, אך לשמחתנו העניין נתקע (בינתיים...).

הרעיון ל"רשות לאומית להייטק" נשמע מאד הגיוני למוח הסוציאל-דמוקראטי ואפילו נכתבה טיוטת חוק. וכך נאמר שם: "יש להכפיף את כל הגורמים העוסקים בתחום אל הרשות המוצעת..." אלמלא פורסם שמו של יוזם ההצעה, אחד מעורכי הדין המובילים בישראל, היינו משערים שהיוזם הוא פוליטיקאי שבאמתחתו מונחת כבר הצעה לאיוש יו"ר הרשות החדשה וחברי מועצת הרשות... על כך כבר נאמר שהדרך לגיהינום רצופה בכוונות טובות... אם אכן נקבל כתמימות את כוונותיו של עורך הדין המלומד.
 
הווירוס מכה שוב
 
בשנת 2014 חל מפנה היסטורי מדאיג בענף ההייטק: הווירוס הסוציאליסטי חדר לגוף בהצלחה והתמקם לתמיד – ההסתדרות. עובדי הייטק בחסות ההסתדרות, התאגדו והקימו וועדי עובדים בחברות כמו נס, קומברסSAP. גם אחרות בדרך. הפליאה היא כיצד הענף החזיק מעמד ללא ההסתדרות במשך למעלה מ-25 שנים.
 
הנזק לא יהיה מיידי, אבל הוא בלתי נמנע. זו רק שאלה של זמן שפעילי הוועד יפסיקו לעבוד בהייטק, יקבלו שכר מלא ויעסקו "פול-טיים" בהגנה על "זכויות העובדים". נזכה לראות במהרה בימינו בשביתות מלאות ושביתות האטה בחברות הייטק. פיטורים של מתכנת יהיו בלתי אפשריים ואבטלה סמויה תתרחב. מנהלים יחששו לגייס עובדים נוספים ויעדיפו "מתכנתי קבלן". אחרים יעדיפו מיקור חוץ בהודו.
 
לא רחוק היום שהוועדים ידרשו ש"נציגיהם" ישבו בדירקטוריון החברה כמו "בנאורות שבמדינות אירופה". גם "הסכמים קיבוציים" יגיעו – שכר אחיד ללא קשר ליוזמה ותרומה לחברה. מינוי ראש צוות תוכנה יהיה באישור הוועד. ולבסוף – עובדים זועמים על "פגיעה בזכויותיהם" יכלאו את המנכ"ל במשרדו.
 
זה טבעם של "חוקי עבודה מתקדמים".
 
מוטי היינריך

עודכן לאחרונה ב רביעי, 18 מאי 2016 04:01
גרי 23/06/2015
הכל נכון והכל כבר נאמר
לעומת זאת לא ראיתי שום התייחסות מצד כותבים קפיטליסטים לנושא הרכבת הקלה-צרה גדולה בתל אביב.
0
יעקב 23/06/2015
אין להאמין בכוונות טובות ללא הוכחה
"אם אכן נקבל כתמימות את כוונותיו של עורך הדין המלומד."אין כזה דבר עורך דין בעל כוונות תמימות.יש לשער שהבטיחו לו נתח מהרשות החדשה לכשתוקם, או לפחות הבטיחו למקורבים שלו (כלומר - הנתח שלו עקיף).
0
הטייקונים והממשלה
טובת העובדים עדיפה על טובת ההיי-טק
!
0
יואל 26/06/2015
ל-3
הוכחה לטענה יש?למה המדינה צריכה "לבחור צד" מלכתחילה? למה דווקא "טובת" העובדים קודמת?בגלל שיש יותר מצביעים שכירים מאשר מצביעים מעסיקים?
0
יעקב 26/06/2015
"טובת העובדים" היא שיהיו הרבה
מפעלים מצליחים.ולא שאחדים יתברגו במשרות שמנות בלי לעבוד בחסות ההסתדרות
0
Liberty 06/07/2015
Armpit of the world
So nice to read these articles from the sunny prairies of the true blessed land, America. Thank you, Moti. for opening my eyes a few years ago. Israel is going the way of Greece and nothing will change it, because smart youth has immigrated, and the already overwhelming fraction of stupid religious and socialist filth will remain. I appreciate your describing the method to that madness and saving my family from this armpit. Am Israel chai! (garua)
0
יסודו של דבר
עלות הקיום בישראל בשמים
הפתרון הוא למגר את בועת הנדלן הממשלתית,שמממנת את הערבים והחרדים, בשיטה המוכחת:www.buat-nadlan.com/2012/04/10.html
0

3000 תוים נשארו