הדפס עמוד זה
ראשון, 19 יולי 2015 05:26

הסטטיסטיקה הסלקטיבית של ידיעות אחרונות על תאונות דרכים - "בגלל ממשלת נתניהו"

על פי ידיעות אחרונות הכול שחור: מספר הרוגי התאונות בישראל מזנק בניגוד לאירופה. אין בנתון שגוי זה קשר למציאות ולא לדו"ח האירופאי עליו "מסתמך" העיתון.

הכתב לענייני רכב של ידיעות אחרונות נאמן כנראה ל"רוח המפקד", לקו הכללי של העיתון נגד ממשלת נתניהו. במהדורה המודפסת (09/07/2015) פורסמה כתבה שכותרתה: "באירופה דווקא מפחיתים את הקטל בדרכים". הכותב מסתמך על דוח 2014 של המועצה האירופית לתאונות דרכים.

על פי ידיעות אחרונות הכול שחור. מספר ההרוגים בתאונות בישראל מזנק לעומת הפחתה משמעותית באירופה, ישראל במקום ה-25 מבין 32 מדינות בהפחתת שיעור התאונות. והמסקנה הנחרצת:

"השר לבטיחות בדרכים חייב להפסיק להתעלם ממספר ההרוגים הגדל והולך בכל שנה ולקחת אחריות... לכנס ישיבת חרום בממשלה... להכין תוכנית שתחזיר את ישראל למצב שבו היא מצילה חיי אזרחים ולא מפקירה אותם"... מילים כדורבנות.

לפעמים צריך לגשת למקורות הסטטיסטיים, "לחפור" ולא להסתמך רק על הפרשנות העיתונאית לסטטיסטיקה.

מסתבר שכתב "העיתון הנפוץ במדינה" בחר מתוך הדוח נתונים סלקטיביים: הכותב משווה את העלייה במספר ההרוגים במחצית הראשונה של שנת 2015 בישראל (תקופה קצרה ומקרית שכלל לא נסקרת בדוח האירופאי שהנתונים בו הם עד 2013) לשיפור שחל באירופה בשנת שנים קודם לכן. השוואה נוספת היא השינוי שחל במדינות הנסקרות בין השנים 2001 ל- 2014 (בדוח המקורי אין בכלל נתונים השוואתיים על 2014). המסקנה: נורא ואיום.

מעיון בדוח המקורי מסתבר שמתוך כ-10 תרשימים, רק באחד מצבנו לא טוב – בדוח השינוי במספר ההרוגים בשנים 2012-2013. לא מדובר במספר ההרוגים האבסולוטי, אלא בשינוי באחוזים במספר ההרוגים.

אז מה אומרות כל הטבלאות האחרות בדוח?

בשנים 2010-2013 פחת מספר ההרוגים כמעט בכל המדינות הנסקרות – ישראל במקום ה-10 מתוך 32 מדינות – ממש לא רע. אם מרחיבים את התקופה הנסקרת 2001-2013 אז מספר ההרוגים בתאונות ירד בישראל בערך ב-50% בערך כמו הממוצע האירופאי. במספר ההרוגים יחסית לנסועה ב-2013 (מספר ההרוגים לכל מיליארד ק"מ נסיעה של אדם-רכב), אנחנו במקום העשירי – בשליש העליון של המדינות "הנאורות".

והנה ההפתעה ש"מקלקלת" את הכותרת של ידיעות אחרונות:

בגרף שמתאר את "הסיכון בכבישים לכל מיליון תושבים" ישראל מככבת בראש המדינות הבטוחות לנהיגה באירופה! אנחנו במקום השני יחד עם שוויץ הולנד ודנמרק. לפנינו רק אנגליה ושבדיה.
 

1561

כתבנו כבר על "מיתוס הנהג הישראלי המופרע". אז נצטט את הסיום של אותה כתבה:

כאן המקום לסגת לרגע מהתקינות הפוליטית המקובלת ולהצביע על חלקם הגדול של ערביי ישראל בתאונות הדרכים. ערביי ישראל מהווים כ- 20% מהאוכלוסייה, אך כמעט מחצית מהרוגי תאונות הדרכים (2013) הם ערבים. מה הסיבה? כנראה תשתית כבישים לקויה ורכב ישן יותר במגזר הערבי, אך בהחלט גם זלזול מקובל ב"חוקים של יהודים".

למרות ידיעות אחרונות, ולמרות המגזר הערבי 
 אנחנו בין "הטובים" – ממש בראש הרשימה. לא הכול שלילי ולא הכול בגלל נתניהו...

מוטי היינריך

עודכן לאחרונה ב שישי, 27 מאי 2016 20:18

פריטים קשורים

עמי 19/07/2015
היטבת לתאר את העוולהומעשה של ידיעות
אכן מילים לעניין ללא הפוליטקלי קורקט אשר מעוות ומסלף את המציאות ללא הרף . ראוי כי תעלה על נס עוד עשרות מקרים בהם עיתון זה מעוות ומסלף.
0
דוב הקוטב 19/07/2015
מצב העיתונות בישראל מחפיר
לעיתונאים יש עמדות - אין דבר כזה עיתונאי מאוזן וזה מובן - אבל העיתון - לפחות עיתון שמכבד את עצמו צריך להציג צדדים שונים ודעות שונות מפי עיתונאים שונים וגם (או בעיקר..) לא עיתונאים. לא רק שזה לא קורה - מה שכן קורה -- משני הצדדים של המפה הפוליטית - פשוט מביך, עלבון לאינטלגנציה -
0
אאא 21/07/2015
ידיעות הוא כבר מזמן
לא "הנפוץ במדינה" וגם לא בדיוק עיתון.ולמה אתם חושבים שמדינה אמורה לשאוף לצמצם תמותה ?רוב המדינות בעולם סובלות לא רק מהתפוצצות אוכלוסין אלא גם מהזדקנתהאוכלוסי ה.תמותה מוגברת אמורה להיות יעד חשובשל כל מדינה חפצת קיום.
0
יואל 21/07/2015
ל-אאא
האם מותך שלך אאא הוא חלק מה"יעד חשוב" שלדעתך המדינה צריכה לקדם?או שזה מותם של אנשים אחרים שלא שותפים למשאלת המוות שלך שאתה מעוניין שיקחו חלק בעידוד התמותה?
0
חשבון פשוט
תגובה ל אאא
5. תגובה ל אאאחשבון פשוט (22/07/2015)״תמותה מוגברת אמורה להיות יעד חשובשל כל מדינה חפצת קיום״לא עלה בדעתך שקיום ותמותהלא בדיוק הולכים ביחד?משרד האמת של אוקיאניה (מהספר 1984) לא היה מנסח זאת טוב יותר!
0

3000 תוים נשארו