הדפס עמוד זה
שני, 03 פברואר 2014 19:30

פרופ' עזרה זהר הלך לעולמו

פרופ' עזרה זהר נפטר. הלוויה תתקיים מחר, יום ג' 4/2/2014, בהר הזיתים בירושלים בשעה 13:00.

עזרה היה הראשון שהצביע על הדרך להשתחרר מאזיקי המשטר הריכוזי החונק את הפוטנציאל הטמון באזרחי ישראל.

עזרה זהר נפטר בשיבה טובה (92). הלוויה תתקיים מחר, יום ג' 4/2/2014, בהר הזיתים בירושלים בשעה 13:00.

על עזרה זהר פועלו ותבונותיו אפשר לכתוב עמודים רבים ובתחומים שונים. המשותף לכל תחומי פעילותו היה סירובו לקבל השקפה "מקובלת" ורווחת כמובנת מאליה – רק בגלל שכך חושבים "כולם".

כך נהג כרופא, כאדם, כיהודי ציוני וכך גם בהשקפותיו על מדינה, חברה וכלכלה.

אחד מהקורסים אותם לימד כפרופסור בפקולטה לרפואה היה כיצד לקרוא מחקר ומאמר רפואי: אין להסתפק במסקנות הכותב, אלא צריך גם להבין כיצד הגיע למסקנותיו, כיצד נאספו הנתונים וכיצד נותחו. לשאול שאלות.

עד לאמצע שנות ה-60 "ידע" כל חייל וכל מפקד בצה"ל ששתיית מים תוך כדי מסע ומאמץ גופני – מזיקה לכושרם של החיילים. בצה"ל הייתה נהוגה "משמעת מים" – כלומר, קיצוב במנות המים שלחיילים מותר לשתות. מחזורים רבים של חיילים ומפקדים חונכו על ברכי "משמעת המים". צריך להתאפק מלשתות מים, ובמקרה הטוב – רק להרטיב את הפה ולירוק את המים... או להכניס לפה אבן קטנה כדי לשמור על לחות... האמונה הייתה כה חזקה ורווחת שגם תנועות הנוער ובתי הספר אימצו את "משמעת המים". "כולם" ידעו שזו אמת מדעית, אפילו כאשר לאורך שנים מתו עשרות או מאות חיילים ובני נוער כתוצאה מהתייבשות – קראו לזה "מכת חום" והמליצו לחבוש כובע. איש לא העז לערער על האמונה.

עזרה זהר, כקצין רפואה בדק את מקרי ההתמוטטות הרבים בצה"ל והגיע למסקנה שמדובר פשוט בהתייבשות. קשה היה לערער את האמונה ב"משמעת המים" – כמעט כל צה"ל התייצב נגדו. בעמל רב הצליח לשכנע את הפיקוד העליון לערוך ניסוי מדעי. לבסוף קיבל היתר לניסוי במסגרתו נערך מסע רגלי בתנאים קשים מאילת למטולה בליווי צוות רפואי מורחב, מעבדה ניידת וקבוצת ביקורת שחייליה שתו מים בשפע.

עם מסקנות המחקר קשה היה להתווכח – משמעת המים בצה"ל בוטלה. חייהם של מאות חיילים ונוער ניצלו.

את הקשר הראשון שלי עם עזרה זהר יצרתי מייד כשסיימתי לקרוא את ספרו "בצבת המשטר" שיצא לאור בשנת 1976. הספר היה מהפכני. לראשונה מישהו העז לכתוב שהמחסור בקווי טלפון ורשימת המתנה של שנים לקבלת קו טלפון נובעים מהשליטה הממשלתית בתקשורת. שעיירות הפיתוח (שנקראות היום "פריפריה") נכשלו בגלל שפוליטיקאים הקימו אותן ואסרו על בניה פרטית, שאין בניה בגליל ובנגב כי הממשלה שולטת בקרקעות ובהיתרים ויישובים חדשים מאושרים על פי מפתח מפלגתי. עזרה זהר היה הראשון שכתב שמכונית לא צריכה להיות מצרך מותרות, ומחירי הדיור לא צריכים להיות גבוהים פי שלושה מאשר בארצות הברית. הספר ניפץ עשרות מיתוסים סוציאליסטים שרוב הישראלים האמינו בהם כתורה מסיני. הספר היה לרב-מכר.

עזרה גדל והתחנך בקיבוץ משמר העמק תחת מטריה של הטפה אידיאולוגית קומוניסטית. האמונה באידיאל הסוציאליסטי סחפה את רובו הגדול של היישוב בארץ עוד לפני קום המדינה ובאה לביטוי באופייה של המדינה לאחר הקמתה. שטיפת המוח והשכנוע היו כה עמוקים שגם כיום טרם הצלחנו להשתחרר ממיתוסים אלה. דווקא על רקע זה בולט המהפך המחשבתי והאידיאולוגי שליווה את עזרה – וזאת בזכות כישרון ההתבוננות והניתוח הלוגיים.      

בספרו "בצבת המשטר" בחן עזרה חלק מתחומי החיים במדינה והגיע למסקנה שהסיבה לנחיתות הכלכלית שלנו יחסית למערב נעוצה בשליטת המדינה על הכלכלה, על התעשייה, החקלאות, התקשורת, ההתיישבות – ובעצם על מה לא?
                                

1442כאמור, מיד לאחר שסיימתי לקרוא את הספר, לקראת סוף שנות השבעים – יצרתי קשר עם עזרה. כך עשו רבים אחרים ויחד ניסינו ליישם את רעיונות החופש הכלכלי וחופש הפרט במצע של תנועה פוליטית – "תנועת עצמאות". לא הצלחנו לשכנע די מצביעים כדי להפוך לגורם משפיע, אבל הקשר שלנו עם עזרה נמשך ברציפות עד לחודשים האחרונים.


עזרה זהר הוא אביו הרוחני של אתר "קו ישר". עזרה קרא את פרקי האתר בטרם נחשף, העיר הערותיו והוסיף מתבונותיו. עזרה גם נרשם כראשון ברשימת התומכים
 באתר.

מחר לא נחלוק לו "כבוד אחרון" – הכבוד ותרומתו של עזרה לרעיון יימשכו. עזרה הצביע על הדרך להשתחרר מאזיקי המשטר הריכוזי החונק את הפוטנציאל הטמון באזרחי ישראל, ומונע מיהודי התפוצות לממש את כישוריהם וכישרונם בישראל. הדרך אותה התווה היא הדרך היחידה למדינה שטוב לחיות בה.      

יהיה זכרו ברוך.

מוטי היינריך 

עודכן לאחרונה ב שלישי, 12 אפריל 2016 05:20
עומר גריג 03/02/14
עצוב
חדשות עצובות.קראתי את "בצבת המשטר" לפני זמן רב, כעותק מצולם ודהוי.אולי זה המקום להתחיל לפעול ע"מ להוציא את הספר מחדש או לפחות להעבירו למדיה אלקטרונית?זוהי תהיה "הנצחה" אמיתית וראויה לעניות דעתי.
0
יוסי ברנע 03/02/14
עצוב מאוד
עזרה היה אחד האנשים החכמים והאידיאליסטים-פוליטיים שהכרתי. למדתי ממנו רבות.
0
יעקב לקס 03/02/14
על משמעת מים ועל משמעות חברתית
הייתי עד לנסיון ההצמאה/שתיה של פרופ' זוהר במהלך סדרת אימונים שהתקיימה בקיץ 1954 (ולא כמו שכתבתם). 3 מחלקות פלוגת הנח"ל קיבלו מנות מים: מחלקה מס' 1 (גרעין פלד שהשלים את קיבוץ מגן) שתו ליטר אחד ביממה; מחלקה מס' 2 (איני זוכר מי היו אלה) יכלו לשתות 5 ליטר ביממה ומחלקה 3 (השלמת קיבוץ כיסופים) יכלו לשתות ללא הגבלה...התוצאה היתה כמו שכתבתם אבל ביטול משמעת המים היה מוקדם יותר, 1956 או בסמוך לה.פרופ' זהר ייזכר גם כמי שהגדיר את משולש ערד - מצפה-רמון - אשקלון כאזור הנוח ביותר למגורי האדם.על השקפותיו החברתיות, המתאימות לרוח האתר הזה אני חולק מכל וכל.בכל אופן אזכור אותו לטוב.
0
shlomom 04/02/14
יהיה זכרו ברוך .
איש יקר מאוד
0
סטלה קורין ליבר
אבי המחאה
הכרתי את עזרה כמפקד המיתולוגי של בית חולים שדה ברפידים במלחמת יום הכיפורים. אחר כך בא הספר "בצבת המשטר" - הגיוני, חדשני, מורד במוסכמות. שנים אחרי כשהייתי לכתבת כלכלית בגלובס הבנתי שעזרה זוהר היה לא רק האב הרוחני שלי אלא גם אבי המחאה החברתית האמיתית - שרק נדחתה בכמה עשרות שנים,. והוא לא יזכה לראות אותה לכשתגיע.
0
אבי 04/02/2014
היה אדם גדול משכיל וחכם
פרופסור עזרה זוהר ז"ל היה פרופסור לרפואה, אבל ההבנה העמוקה שלו בכלכלה ובכל מה שצריך לעשות כדי להגיע לשוק חופשי בישראל היתה תרומה גדולה לכל מי שמאמין בתנאי שוק חופשי ותחרות ללא שליטה של ממשלה ומפלגות.
0
יופיטר 04/02/2014
גברת קורין תמיכתך בהמלצות ששינסקי
סותרות את כל רעיונות האתר. חבל. בשעתו היתה לי התכתבות ארוכה עם עזרה ז"ל. למרות אומץ לבו והבנתו את רעיונות הקפיטליזם [זהו הכינוי] עדיין האמין בטיעון של המשטר כי יש צורך בבעלות המדינה על קרקעות כדי להצילם מהשתלטות ערבית. כל מה שכתבתי לו הוא, שתמיד צריך לחפש מתחת לטיעוני המשטר, את הסיבה האמיתית, הרצון של המשטר להגדיל ולהאדיר את כוחו, וכי דווקא שלטון המשטר על הקרקעות בהיותו מסואב ומסורבל וחסר אינטרס קפיטליסטי אמיתי הוא הגורם הפחות יעיל למניעת השתלטות ערבית על קרקעות המדינה. סופו של דבר, שעזרא ז"ל הסכים אתי. צר מאד על לכתו של תומך חם לב, ורהוט ביטוי ברעיונות החופש
0

3000 תוים נשארו