הדפס עמוד זה
שלישי, 18 פברואר 2014 19:37

תחנת הכוח הסולארית האחרונה

אנשים נסחפו בהיסטריה והתלהבות מאנרגיה מתחדשת, ובנו בכסף ממשלתי פילים לבנים שלא עובדים. הדבר לא יכול להימשך לאורך זמן. תחנת הכוח התרמו-סולארית הגדולה בעולם נחנכה בקליפורניה. התחנה האחרונה.

1445

ביום חמישי האחרון נחנכה רשמית, תחנת הכוח התרמו-סולארית הכי גדולה בעולם – אייבנפה, במדבריות קליפורניה (80 ק"מ מלאס ווגאס), בארה"ב. התחנה ענקית... היא משתרעת על שטח של כ- 14 קמ"ר ויש בה כ- 350 אלף מראות, כל אחד בגודל של דלת מוסך. המראות מורכבות על גבי בסיס נע, הנשלט על ידי מחשבים, שמכוונים את המראות כל העת, אל 3 דוודים ענקיים, בנפח 2200 מ"ק כ"א, המורכבים על ראשי מגדלים בגובה 110 מ'. המראות מרכזות קרני שמש על הדוודים, שיוצרים קיטור, המניע טורבינות שיוצרות חשמל. הספק התחנה (כאשר השמש זורחת) הוא כ- 390 מגאווט, כלומר פחות ממחצית ההספק של תחנת כוח פחמית גדולה כמו זו בחדרה.
 

עלות התחנה – כ- 2.2 מיליארד דולר. הקבלן הראשי של הפרויקט היא חברת ברייטסורס בעלת שורשים וטכנולוגיה ישראליים ("לוז" לשעבר), שזכתה גם במכרז התחנה התרמו-סולארית באשלים, בנגב, תחנה בהספק 121 מגאווט ( כשליש מהתחנה בקליפורניה). 
 
התחנה נבנתה בעזרת הלוואה בערבות ממשלתית בסך 1.6 מיליארד דולר – כלומר מרבית המימון של הפרויקט בא ממקור ממשלתיים. היא גם נהנית מסדרה של תמיכות והטבות מס ברמות שונות, וגם – בעיקר – ממנדאטים ממשלתיים, המחייבים את רשתות החשמל לקנות את החשמל הסולארי, יעלה כמה שיעלה, כדי לעמוד במכסות מינימום לחשמל מתחדש המתחייבות בחוק.
 
הבעיה היא – כמו שאומר הניו יורק טיימס (עיתון ליברלי וירוק ללא רבב) – שזו כנראה גם תהיה התחנה האחרונה מסוגה. לא הולכים לבנות עוד תחנות כוח תרמו-סולאריות. אחת הסיבות לכך היא שהטכנולוגיה האלטרנטיבית יותר זולה. פאנלים סולאריים פוטו-וולטאיים ההופכים קרינת שמש ישירות לחשמל, ללא קיטור או טורבינות, וללא צורך השקעה ענקית, מרוכזת או שטחי אדמה גדולים (הם מורכבים על גגות).
 
סיבה נוספת היא שינוי ב"אווירה". ההיסטריה החממיסטית שכחה מעט, הכסף הממשלתי הגדול שזרקו ללא חשבון, נגמר. ללא מימון ממשלתי אין פילים לבנים. משקיעים נוספים, כמו חברת NRG  שהשקיעה 300 מיליון דולר בפרויקט אייבנפה, אינם ממהרים להשקיע עוד. מנכ"ל NRG  אמר: "נחכה ונראה איך התחנה עובדת ורק אח"כ נחליט, אולי, על השקעות נוספות בתחנות מסוג זה". גישה מאד הגיונית. חברת גוגל השקיעה 168 מיליון דולר באייבנפה, אבל, דן רייכר, שעבד בגוגל והחליט בזמנו על ההשקעה אומר שהאופנה של השקעה ב"קלין טק" (טכנולוגיה ירוקה) חלפה וירדה מאד לאחרונה.
 
אנשים נסחפו בהיסטריה והתלהבות מאנרגיה מתחדשת, ובנו בכסף ממשלתי פילים לבנים שלא עובדים. הדבר לא יכול להימשך לאורך זמן.
 
ובאשר לפרויקט אשלים אצלנו – למה רצים בריצת עמוק קדימה? לא היה חכם יותר להמתין כמה שנים לראות איך אייבנפה (ותחנה דומה בספרד) עובדים, והאם זה כדאי, לפני ששורפים כסף ממשלתי גדול בהתחייבות ל- 25 שנה? עוד לא מאוחר לבטל את פרויקט אשלים. עכשיו הסימנים כבר ברורים – זה לא יעבוד.
 
הנה הדיווח של "הארץ" – לפי סוכנות אי. פי.:
הדיווח הזה נוטף אופטימיזם על העתיד הוורוד של האנרגיה הסולארית, שעדיין מספקת, כעת, פחות מ- 1% מהאנרגיה של ארה"ב. האופטימיות מצוצה מהבטן, מבוססת על עמדתו האידיאולוגית של הכתב ולא על עובדות. היא מנותקת מהמציאות. הכתב של הניו יורק טיימס עשה עבודה יותר טובה... הוא שאל כמה אנשי מקצוע, ולא הסתפק בציטוט נאומי הברכה המליציים והנבובים שנישאו בטכס החנוכה. הוא הביא דיווח מציאותי יותר. זו כנראה תהיה התחנה התרמו-סולארית האחרונה.
 
יעקב

הנה כתבות נוספות בנושא:
 
עננים בשמיים הסולאריים
החשמל הסולארי יקר 
סובסידיות סולאריות - בור ללא תחתית
הבזבוז הסולארי - פרק נוסף
חשמל סולארי מיותר בנגב

בלוף האנרגיה הסולארית - טירוף עולמי

עודכן לאחרונה ב שישי, 27 מאי 2016 16:57

פריטים קשורים

אוהד קמין 19/02/14
עמוק או אמוק
במקרה או שלא במקרה מתורת ההיסטריה הבלתי תבונית של המשקיעים בחתונת האוח הזו כריצה לעומק והכוונה, מן הסתם, לכך שמדובר בבני אדם שנתקפו בשיגעון ריצת האמוק של האידיאולוגיה המוטעית הדוחפת אותם להפסד עמוק של השקעתם
0
יעקב 19/02/14
ל 1: צודק - שגיאת כתיב פרוידיאנית
.
0

3000 תוים נשארו