הדפס עמוד זה
ראשון, 08 יוני 2014 04:40

הפטנט האיטלקי: הכללת כסף שחור של זנות וסמים בנתוני התמ"ג

התוצר של איטליה צפוי לזנק ב-2 אחוזים שלמים הודות להכללת "הערכות" על היקף המסחר בסמים, זנות והברחת סיגריות. הפעם זה נעשה רשמית, בהנחיית הרגולטורים של האיחוד האירופאי בבריסל. מי מרוויח מהתעלול?

הצמיחה באיטליה אפסית, או אפילו שלילית. "המצב" ברוב מדינות אירופה לא מזהיר. ישבו חכמי האיחוד האירופאי ודנו בכובד ראש איך אפשר לשפר את "המצב" בלי להכביד על משלם המסים – ללא קיצוצים וצנע – ללא פיטורי עובדים וללא צמצום הסקטור הציבורי. סיעור המוחות הניב רעיון מדהים בפשטותו לשיפור נתוני התוצר הגולמי. רעיון, שלמרות מקוריותו וחדשנותו, זכה לתמיכה גורפת שהפכה במהרה לדירקטיבה מנוסחת בפקודות המטכ"ל של אירופה: יש לשנות את חישוב נתוני התמ"ג באופן שיכלול את ערכה של פעילות "שחורה" כגון סמים, זנות והברחות סיגריות.
 

1471

כלכלה שחורה
 
האיטלקים קפצו משמחה והכריזו מיד, כי לפי הרישומים הידועים בדיוקם של ממשלת איטליה – כלכלת הפשע מהווה כ- 10% מהתמ"ג והיקף הכלכלה השחורה עומד על כ-17% מהתמ"ג. לפיכך צפוי התמ"ג האיטלקי לזנק בבת אחת ב- 2 אחוזים שלמים! בהחלט מקור גאווה לפוליטיקאים ברומא שרק לפני כשבועיים קדרו פניהם לנוכח הנתון שכלכלת איטליה רשמה צמיחה שלילית "באופן בלתי צפוי" ברבעון הראשון של 2014.   
 
לא נופתע, אם בשנה הבאה תפרסם ממשלת איטליה הודעת תיקון, לפיה נפלה טעות בהערכת היקף כלכלת הפשע. ממש במקרה, נשמטו בתחשיבי 2014 הנתונים על כלכלת הפשע של סיציליה – ולכן צריך לתקן את נתוני הצמיחה באחוז וחצי נוספים ב-2015.
 
אם עובדי הסקטור הציבורי באיטליה לא מעורבים ישירות ב"ייצור וצריכה של סמים", וגם לא בזנות ובמכירה של אלכוהול וסיגריות מוברחות – אז איך הם מצליחים לחשב את היקף כלכלת הפשע?
 
נתוני התוצר הלאומי משמשים ככלי למדידת "מצב הכלכלה". הכלכלה השחורה היא בהחלט חלק בלתי נפרד מהתוצר האמיתי של הכלכלה – אנשים מחליפים ביניהם מוצרים ושירותים שחלקם אפילו מוסריים אך בלתי חוקיים באופן שרירותי (לדוגמה: זנות והימורים). הבעיה היא שכמעט בלתי אפשרי להעריך את היקפה של הכלכלה השחורה וכל נתון שמפרסמים מבוסס על "תחושת בטן". אם זו תחושה שמצוטטת מפיו של כלכלן בכיר, אז קוראים לניחושים "הערכות". את נתוני התוצר "הלבן" קל יותר למדוד ברמת דיוק סבירה.
 
כאשר כלכלנים מטעם המדינה מחברים את "התוצר השחור" עם "התוצר הלבן" הם יכולים לייצר נתוני תמ"ג כרצונם.
 
הגדיל לעשות כתב דה-מרקר, שבטוח מתהדר בתואר ראשון בכלכלה מאוניברסיטת תל אביב, שהעתיק ללא שמץ של ביקורת את השטות שכתבו "סוכנויות הידיעות". אלה ציטטו את האידיוט מהאיחוד האירופאי, בוגר תואר ראשון בכלכלה בסורבון (פריז) שהצהיר במסיבת עיתונאים: "הצעד עשוי לעודד את התמ"ג של איטליה ב-2% ולסייע לה לצמצם את הגירעון התקציבי".
 
איך בדיוק ישתנה "המצב" באיטליה בזכות התעלול החשבונאי ומהיכן יגיעו המיסים הנוספים ש"יצמצמו את הגירעון"?
 
אז זהו, הפוליטיקאים האיטלקים לא לגמרי פסיכים. השיפור "המפתיע" בכלכלת איטליה יאפשר לאיטליה להציג "צמיחה חיובית", שיפור ביחס חוב-תוצר ואולי אפילו לשפר את דירוג האשראי של הממשלה. זה מה שצריכים הבנקים הבינלאומיים שמתמסרים בקלות לממשלות שמרמות אותם, ובאישורו של הרגולטור. ממשלת איטליה תעמוד ב"קריטריונים" לקבלת הלוואות חדשות מבנקים ש"גדולים מכדי ליפול" – הרי תקנות החשבונאות הלאומית החדשה הונחתו בהוראה ישירה של הרגולטורים בבריסל. הבנקים יציגו בינתיים רווחים, הפוליטיקאים יסדרו לעצמם שקט יחסי לשנתיים הבאות (זוכרים? בשנה הבאה מתווספים לתמ"ג הנתונים של סיציליה...) והברון מינכאוזן הציל את עצמו מטביעה בביצה בעזרת משיכת שערות ראשו שלו.
 
מוטי היינריך

עודכן לאחרונה ב שבת, 28 מאי 2016 07:27

פריטים קשורים

יהודי מיהודה
לא היבנתי איך זנות והימורים זה מוסר
לא היבנתי איך זנות והימורים זה מוסרי?
0
יופיטר 08/06/2014
מה לא מוסרי בדבר שנעשה ברצון בין
א' וב'? חשבת פעם גם על האפשרות שפעמים רבות זנות זו הדרך היחידה של נשים רבות להתפרנס ולהתקיים? מה האלטרנטיבה שאתה מציע לאומללות האלו? פקידות סעד? עוזרות של אלון חסן בנמל? יכול להיות שאם הזנות הייתה חוקית לא הייתה מעורבות של פשע בענף. כנ"ל הימורים. אין סיבה שממשלות ילאימו את הענף לשם רווחת הפקידים. אם ההימור חוקי מעורבות הפשע מצטמצמת. סחר במריחואנה ממזמן היה צריך להיות חוקי וממוסד ונתון לשקול דעת של אדם.
0
יופיטר 08/06/2014
יכול לצמוח דבר חיובי. הממשלות
יפסיקו את החרפת המלחמה בהון השחור, מלחמה העלולה לגרום נזק יותר מתועלת, העלולה לגרום לשיתוק ולבריחת הון
0
יעקב 08/06/2014
ממשלות לא נלחמות בהון שחור
ההיפך. חלק גדול מהשרים והפקידים פעילים בצורה אינטנסיבית, בצורה זו או אחרת ב"שוק השחור". כמה שיותר שוק שחור - המדינה ואנשיה, כולל הפוליטיקאים, משגשגים יותר.כול הסיפורים על "מלחמה בשוק השחור" הם למראית עין, הם סיסמאות.ביד שמאל נלחמים בשוק השחור וביד ימין נהנים ממנו.לו הממשלה לא הייתה מכבידה במיסים לא היה שוק שחור. מאידך - מאחר והיא כן מכבידה במיסים - אי אפשר לחיות בלי שוק שחור.חוץ מזה - כול האמונה בסטטיסטיקות כלכליות שהממשלה מפרסמת - כמו התל"ג - היא תמימה. כול הסטטיסטיקות "מהונדסות". מידת האמת בהן לא גדולה.
0
י 08/06/2014
יש היום קושי גדול בהעברות הון
מחשבון לחשבון הרבה יותר מבעבר.. הבנקים הפכו לפקידי האוצר - בכל מקום - נשאלות שאלות. גם במכס אינך יכול להכניס מזומן - נדמה לי - מעל 80 אלף ₪. הכנסת סכום גדול מזה ולא הצהרת הינך עבריין. מי שלא התנסה בנסיון של העברת הון מפריח מילים בעלמא
0
יכין 08/06/2014
בהחלט נכון לכלול את השחור בתל"ג
כמובן שיש להחיל את עקרון העקביות ואסור להשתמש בזאת כתרגיל רמיה לצורך יצירת מצג שווא. אך כעקרון נכון להכיל את כל האינטרקציות הכספיות בתוך התל"ג.כמובן שיש לבצע חישוב אחר לגבי שיעור המיסוי הצפוי בתנאים אלו. אך אם ברצוננו לאמוד נכון את היקף הפעילות העסקית יש לכלול גם עסקים שאינם מקובלים על ארגוני נשים צדקניות וכדומה.
0
י 08/06/2014
לא צריך לכלול הון שאתה רודף את
בעליו ועושהו בתמ"ג. ההון שנקרא שחור שאינו כולל את הון הפשע הוא הון נפרד של החירות והחופש, אין לו ולא כלום עם ההון המזויף הבירוקרטי הגזול הנקרא הון לבן
0
יעקב 08/06/2014
למה לא גם שוחד ?
הנה הצעה: לכלול גם תשלומי שוחד בתל"ג. אז התל"ג של רוסיה, ברזיל וכאלה היה קופץ מאד. http://www.bloombergview.com/articles/2014-05-30/sex-drugs-and-accounting-in-europe
0
יואל 08/06/2014
ישנה עוד נק' שלא צוינה במאמר
מלבד חוסר היכולת של הלמ"ס המקומי למדוד את גודל הכלכלה השחורה כדי להעריך את התוספת לתל"ג יש להוסיף את חוסר התוכלת בכך...כפי שציין מוטי הסיבה העיקרית לשיטת המדידה החדשה היא להעלות פקיטית ולאורך שנים את התל"ג על מנת להציג יחס חוב-תוצר בשביל בעלי האג"ח האיטלקי (הנושים של איטליה).בתיאוריה עתידה איטליה לשלם לנושיה מתקבולי המיסים העתידיים, מיסים נגבים מהאוכלוסיה היצרנית באיטליה, אלה שאחראים על הסקטור הפרטי בתל"ג.יחס חוב-תוצר אמור להראות את היחס בין ההתחייבות של המדינה ליכולת הפירעון שלה.אם אותו הון שחור איננו ממוסה( וכמובן שאיננו ממוסה) אז שיקללו בתל"ג לא צריך לשנות את היחס חוב-תוצר או להשפיע על דירוגי האשראי.הטריק הנוכחי כמו כל הכלכלה העולמית בנויים של "נשחק בנדמה לי"
0
יעקב 08/06/2014
ההצעה לא של איטליה - של אירופה
אלו תקנות האיחוד האירופי, מ 2010, המחייבות את כול מדינות אירופה לכלול את ההכנסות מזנות, הימורים וסמים בתל"ג. מחייבות !!וגם כסף שחור משתתף בכלכלה. למשל: הכסף שהזונות מרוויחות משמש לתשלום שכר דירה וקניות - כלומר משתתף בכלכלה.באשר להחזר חובות, של איטליה, ספרד, יוון או אפילו צרפת ובריטניה - תשכחו מזה. זו מזמן פיקציה. ממחזרים חובות מכסף מודפס יש מאין. החוב רק גדל. חלק גדול מהכלכלה העולמית היא כולה פיקציה.
0
יוסי ברנע 08/06/2014
גדול!
מספורי מינכאוזן!
0
חיים 09/06/2014
פשע והון שחור הסיבה לקיומן היא.....
ממשלות חייבות שתהיה להן אליטת פשע שהן אמורות להילחם בה.מהסיבה הפשוטה כך היא יכולה להחזיק משטרה גדולה וחזקה שאמורה לטפל בהן כשלמעשה המשטרה בסופו של יום נטפלת לאזרח הקטן ובפושעים הגדולים היא מנהלת רומן אהבים .כשהמטרה הסופית כמובן החזקת כח גדול בסטנד ביי לשליטה בעם במקרה של הפיכות והפגנות .כי אם ישאלו למה צריך משטרה כ"כ גדולה וחזקה יגידו לך אנו במצוקת כח אדם וחסר לנו מי שילחם בפשע ואז אתה תאמר נכון חסר לנו ביטחון אישי תוסיפו עוד כח הפעם פירטתי קצת יותר את נתגובה כי שמתי לב שפה לא מבינים בקיצור
0
י 09/06/2014
למה לא גם שוחד?
לא רק ברזיל ורוסיה גם של ישראל.
0
יעקב 09/06/2014
שוחד עוד לא בתקנות האיחוד האירופי..
.
0

3000 תוים נשארו