הדפס עמוד זה
שני, 22 דצמבר 2014 16:05

בתור לעבודה בישראל

פועלים ערבים, עם רישיונות עבודה בישראל, מבזבזים למעלה משליש יום עבודה בעמידה בתור משפיל. אפשר אחרת.

"מבט" של הערוץ הראשון שידר כתבה (16.12.14) על תור הכניסה לעבודה בישראל בנקודת בידוק בירושלים. אלפי ערבים מיהודה ושומרון מצוידים באישורי עבודה בישראל קמים בשעה 2 לפנות בוקר, נוסעים לנקודת הבידוק, עומדים שעות רבות בתור לא-אנושי ומסיימים את תהליך "הבידוק" בערך ב-07:30. הביטוי "עומדים בתור" אינו משקף את המציאות המשפילה. ראו תמונות שצולמו ממסך הטלוויזיה. הערבים שמטפסים על הגדרות לא נדחפים כדי לעקוף את התור, אלא נמלטים מהדוחק הבלתי אנושי ב"תעלה" למטה. 

1514 3התעלה
 


1514 4
הדוחק


1514 2הפתח לעבודה
 

התור, שקשה לכנותו "תור", הוא התעללות גסה באנשים; השפלה, עוול, ואיוולת מכל נקודת מבט אפשרית – אנושית, כלכלית, מדינית.

ללא קשר לעמדה המדינית של הגולש, שמאל או ימין, יהודים וערבים ימשיכו לחיות זה לצד זה באותו חבל ארץ. הנימוק השגור של השמאל ה"מתקדם" ו"ההומאני" – "אנחנו פה והם שם"  – לקוח מעולם הפנטזיה. מה שיהיה בעתיד הנראה לעין זה ש"אנחנו והם" גם פה וגם שם. גבולות שיציירו אומות העולם, או פוליטיקאים מקומיים, יתנפצו אל סלעי המציאות המזרח תיכונית. פועלים ערבים ימשיכו להיכנס לישראל מעזה ומיהודה ושומרון, ואולי גם ממדינות ערב אחרות למשך שנים רבות מאד. יהיו תקופות של עליות וירידות, סגר מלא, סגר חלקי או מכסות רישיונות עבודה – המציאות של פער כלכלי עמוק בינינו לבין השכנים הערבים היא שתקבע את היקף העובדים שיחלחל אלינו – לא גדר, לא חומה, ולא החלטות פוליטיות.

אם אי פעם יהיה כאן שלום, הוא לא יושג על ידי הסכמים רשמיים – אלא רק כתוצאה מדעיכה איטית של הסכסוך. איטית ומאד ממושכת. התנהגות נבזית והשפלה של ערבים לא מקדמים את השלום הרחוק. מחסומים מיותרים ולא-יעילים שרובם לא תורמים אפילו מילימטר של ביטחון – רק מטרטרים ומקשים על חיי היום יום של הערבים. מסע של ארבע שעות בדרך לעבודה מעלה, בצדק, את רף השנאה. גם אתם תשנאו את נתניהו, את לבני או את לפיד – כאשר תעמדו בתור של מאות אנשים, לדרכון או לתעודת זהות, במשרד הפנים בתל אביב.

הפועלים נחוצים למשק הישראלי לעבודות שמסיבות שונות לא מתאימות לישראלים. בזבוז של 4 שעות עבודה מועילה מידי יום מייקר לנו את עלות העבודה. פריון העבודה של השוטרים שמועסקים בבידוק בטחוני ושל הפקידים מנפיקי רישיונות העבודה נמוך מכפי שיכול היה להיות. תמורת אותו בידוק ותמורת אותה העבודה המושקעת ב"ייצור" רישיון עבודה – יכולנו לקבל הרבה יותר שעות עבודה של פועלים. לנו זה עולה יותר.

לאיוולת יש גם מחיר תדמיתי ומדיני שלילי – והפעם מוצדק לגמרי.

אין כלל בעיה טכנית וארגונית לבנות מעבר מהיר ויעיל שהשהיה בו נמשכת עשר דקות. אין בעיה טכנית להכריח כל שוטר או חייל במחסום להתייחס לכל גבר ערבי כ"אדוני" ולכל ערביה כ"גברת". לא "הכיבוש משחית", אלא ממשלה באשר היא "משחיתה".

 

1514 1תור לחנות מוצרי צריכה בסיסיים ברוסיה הקומוניסטית
 

"אין בעיה לבנות מעבר יעיל"? יש בעיה. הצרה היא שאנחנו דנים בשרות ממשלתי שנעדר כל תמריץ חיובי. ככה זה בדרך כלל כשממשלה נותנת "שירותים". על משרד הפנים כבר דיברנו? ומה עם הסחבת בבתי המשפט? בהוצאה לפועל? התור בטאבו? ונתיב הייסורים לקבלת היתר בנייה? שירותים אלה ניתנים לישראלים שמוחים, מתלוננים, כותבים ודנים עליהם בתקשורת. אז מה אפשר לצפות משירות ממשלתי שניתן לערבים שאפילו אינם ישראלים?

בעשורים האחרונים חל שיפור הדרגתי ניכר בשירות הממשלתי לאזרח בישראל. השיפור ניכר בכל רבדי השירות הציבורי – ממשלתי, עירוני, ביטוח לאומי ועוד. אין ספק שהשכלולים הטכנולוגים תרמו גם הם לכך. תמונות תור דומות היו חזיון שכיח למדי בישראל שלפני 40 שנה: מידי בוקר במשרד הרישוי בחולון, במשרד הפנים בבניין שלום בתל אביב, או במשרדי הטאבו ביפו...

מדינה מתקשה לנהל מערכות מורכבות כמו חינוך ובריאות, ולפעמים אפילו מערכות פשוטות כמו את התור לעבודה בירושלים. לכן אנחנו מצדדים בצמצום פעילות ממשלתית – כמה שפחות יותר טוב. אם יש הכרח בשירות ממשלתי, אז עדיף לספק אותו באמצעות מיקור חוץ של חברה פרטית. זו אינה "הפרטה", כפי שטוען "השמאל ההומאני". לצערנו, זה עדיין יהיה שירות ממשלתי – אך הוא יתבצע באמצעות חברה חיצונית.

לחברה חיצונית אפשר להכתיב בהסכם ההתקשרות מדדי ביצוע, איכות עבודה ושעות עבודה לא שגרתיות. יש אל מי לבוא בטענות ואפשר גם להחליף חברה שלא מספקת תוצאות משביעות רצון. נסו להכתיב לעובדי מדינה נורמות עבודה חדשות, או אפילו רק מעבר למשרדים חדשים... פקידי מדינה במשרדי ממשלה, במשטרה או בצבא חסינים כמעט לחלוטין מפיטורים ואפילו מביקורת עד לפנסיה.

מוטי היינריך

עודכן לאחרונה ב רביעי, 18 מאי 2016 04:48

פריטים קשורים

רבי דוד, נהריה
אכן תמונות קשות
ומיותרות. כמה מסובך ומורכב למדינת הייטק כשלנו לרשום את האנשים ולזהותם באמצעות זיהוי ביומטרי כלשהו?אם כבר מכניסים אותם, אז לפחות כבני אדם ולא כחיות. עצוב.
0
יוסי ברנע 22/12/14
כל טענה בסלע!
הבדיקות הממושכות בתנאים המשפילים הם ההפך מתרומה לביטחון. צודק מוטי שניתן ( אם יש כמובן נכונות) לייצר אלטרנטיבה למצב הקיים.
0
בן הארץ 22/12/14
צריך לזכור יהודים וערבים חייו טוב
במשך כל שנות הגלות כשיהודי אירופה נשחטו ונטבחו ללא הפסקה , יהודי ערב חייו דיי בביטחון ושיגשוג , היום כשחובת ההוחכה עלינו אנו שוחכים להחזיר להם על הטוב שהשפיעו עלינו עמי האיסלם!
0
יעקב 22/12/14
בזבוז כסף אדיר ומטופש
אחד מבזבוזי הכסף האדירים והמטופשים ביותר שעשתה ממשלת ישראל בשנים האחרונות היה בניית חומת ההפרדה מבטון. חומה שכולה פורונקל המשחית את הנוף - והתועלת שבה פחות מאפס.
0
נתן 22/12/14
ניתן להעלות את הכתבה לפייסבוק?
אני רוצה לחלוק אותה בפייסבוק, זה יועיל להפצת המסר.
0
אשר 22/12/14
עצוב
באמת מראות עצובים ומיותרים.הממשלה לעולם לא תשתנה, ולעולם תשאף לגדול וליהיות חסרת יעילות. זהו חוק טבע כמו כלים שלובים.הדבר היחיד שישנה את זה היא הטכנולוגיה, שמשחררת את האינדיבידואל מכבלי הקולקטיב.דוגמא טובה מהעת האחרונה היא כיצד רעיון של אינדיבידואל התפשט בעזרת האינטרנט כאש בשדה קוצים עד שגרם להפלתו של הדיקטטור מהחזקים בהיסטוריה- מוברק במצרים (כמו כן, זו היתה ההפיכה מהמהירות בהסטוריה כנגד דיקטטור, מלווה בשפיכות דמים זניחה ביחס להפיכות שידעה ההיסטוריה )
0
יעקב 23/12/14
מה שהפיל את מוברק זה היה הגיל שלו
הוא איבד את אחיזתו.המהפכה "האינטרנטית" הייתה אירוע מקרי והביאה אסון, והיא איננה דבר שיש לשמוח עליו. רק במקרה הציל הצבא את מצריים שוב ממשטר איסלאמיסטי. בינתיים...הבעיה עם התור של העובדים הערבים היא שהם אינם מצביעים בבחירות בישראל, לכן הסבל שלהם לא מעניין איש.
0
יעקב 23/12/14
האינטרנט דבר טוב
זה לא שהאינטרנט לא דבר טוב - זה דבר מצוין.רק - הממשלות יכולות לשלוט על האינטרנט ולהטיל עליו מגבלות, כמו שעושה, למשל, ממשלת סין. גם ממשל אובמה החל לדבר על "רגולציה" של האינטרנט.
0
עפר 23/12/14
גם כשהממשלה אחראית יכול להיות טוב
במהלך שירותי הצבאי, שירתתי בגשר אלנבי.באותה תקופה הפעיל המנהל האזרחי את מעבר הגבול ע"י חיילים בסדיר. התור היה ארוך, הבדיקות לכל האזרחים מבישות, וכמות כח האדם עצומה.בשלב מסוים עבר תפעול המעבר לרשות שדות התעופה. הוכנסו מכונות שיקוף מתקדמות, כמות העובדים ירדה פלאים, טיב הבידוק הבטחוני השתפר והיחס לנוסע השתפר מאוד.שוק חופשי הוא טוב, אבל גם ממשלה יכולה להיות גרועה או טובה.
0
א 23/12/14
לעופר מ-9
זה למעשה ההבדל בין סדיר לצבא מקצועי. הבאת עובדים מקצועיים שזהו תפקידם מן הסתם טובה יותר מחיילים בחובה.
0
עפר 23/12/14
ל-10 - צודק
.
0
יואל 23/12/14
לא הבנתי. מה הצעה ליעול??....
.
0
צבי ירושלים 24/12/14
יש לנו ציווי-לא תחונם (דברים ז' ב
אנו לא מעסיקים ערבים מאידיאל. לא קשור לימין ושמאל אלא בגלל שהתורה צוותה אותנו לא לחון את האויב שחי בארצינו. הציווי כולל לא לתת להם חניה בקרקע. או פרנסה או כל דבר שיגרום להם להרגיש בנוח ולגרום להם להשאר בארץ. וזו הסיבה שאנו לא מעסיקים את האויבים שלנו. ועל ידי קיום מצווה זו אנו זוכים לקיים עוד מצווה - "וחי אחיך עמך" (ויקרא כ"ה ל"ו) שתהיה פרנסה ליהודי נוסף ולא נמות ממחבל ארור. יש דברים שחשובים מכסף. החיים. אני מסכים איתך מר היינריך אבל בעניין החיים שלי אין פשרה. (תלך למעבר קלנדיה ותראה כמה מחבלים עוצרים שם כל יום עם נשק להרג יהודים). אנו צריכים להתיעל? כבר ענה ח"כ פייגלין שאמר שעלינו לעודד הגירה של ערביי ארץ ישראל. את התקציב הביטחון מאז הסכם אוסלו צריך היה להפנות לעידוד הגירה של ערביי ארץ ישראל . לפי החישוב כל בית אב היה מקבל מליוני שקלים פיצויים. איזה מדינות יקבלו אותם? יש מדינות מערביות שיקבלו בשמחה כל אזרח שמגיע עם כסף. (פייגלין סיפר לנו שהוא ראה בשדה התעופה בקנדה המון מהגרים . והשומרים ספרו לו שהם מגיעים חסרי פרוטה. וכשהוא שאל מה יקרה אם המהגרים יגיעו עם 10,000 דולר? הם ענו לו ש סטיבן הרפר יבוא בעצמו לשדה התעופה עם שטיח אדום כדי לקבל את פני המהגרים.) בקיצר יש פיתרון להכל רק צריך לחשוב בגדול בצורה מנהיגותית ולא ניהולית. (מנהיגותיות נמדדת בחזון - כמו שלבן גוריון היה חזון להעלות לארץ 2 מליון יהודים , כך גם אנו צריכים מנהיג עם חזון להיפרד מ 2 מליון ערבים. כל שאר ראשי ממשלות בלי תוכנית כזאת נחשבים מנהלים ולא מנהיגים. הם רק יודעים לשמור על הסטאטוס קוו, מנהיג הוא מי שיוצר מצב חדש)
0
בתיה אבן 24/12/14
עיקר "התור" הוא הפקק בכבישים
אמנם מדובר ביהודים ולא באויבים ולכן אין התקשורת אצה רצה לתאר את הסבל, אך מירב שעות העבודה ושעות החיים בארצנו מבוזבזות ב"תור" בכבישים. תור שהוא מסוכן יקר פי כמה התאור המרגש והבכייני של אויבי ישראל המקבצים כדי להכנס אלינו, מי לשבור שבר ומי סתם לרצוחהתור השני הפוגע בחיינו הוא התור לקבלת שירות, והכי גרוע הוא התור לצדק. משך הזמן בו אדם ממתין עד שעניינו מתברר בבית המשפט. אנשים רבים מוותרים על זכויותיהם או מנסים להשיג אותן בדרכים עקלקלות בשל "התור" שאורכו שנים ועשרות שנים עד לקבלת פסק הדין.התור השלישי בחומרתו הוא התור לקבלת שירות מהרשויות למשל זמן ההמתנה עד קבלת אישור בניה, אישור מכון התקנים עבור ייבוא, או אישור שימוש בתרופה חדשה. גם כאן מדובר בעונש נורא וסבל איום אך אף צלם לא רץ בעקבות איש "בצלם" כדי להראות את הזוועה והאווילותאך השיא הוא ה"תור" של היהודי השואף להתפלל בהר קודשו, כאן הדבר אסור בתכלית והמשטרה והוואקף פועלים יחדיו נגד הזכות האנושית הבסיסית המוקנית לכל אדם בעולמנולכן, בטרם יחמץ לבבנו מול סבלו של האויב המתדפק בשערנו, עלינו בראש וראשונה לדאוג לבני עמנו שגם זכויות ייסוד בסיסיות נמנעות מהן.אך כאמור, לדאוג ליהודי - אינו נחשב "נאור" לכן השמאלנים יזילו דמעות תנין מול העיכוב לאויב.
0
יעקב 24/12/14
הערבים עובדים ולא הורגים
הערבים הרבים שבאים לעבוד אצלנו אינם אוייבים - הם עובדים והם נחוצים, הם עושים עבודות נחוצות, שרבים מהיהודים, ה"הוגים" והמצטטים פסוקי תנ"ך מסרבים לעשות.אם יותר יהודים היו יוצאים לעבוד, ולא מעקמים את האף בטענה "זו עבודה לא מתאימה לי", או בטענה "יותר חשוב ללמוד תורה ולא להיות עבד לדת העבודה" - אם יותר יהודים היו עובדים - היה פחות צורך בעובדים זרים, ערבים, תאילנדים או סיניים.וכמו שמוטי כתב: הערבים הם בני אדם, הם השכנים שלנו, ותמיד יהיו, ואת זה צריך לזכור.
0
בתיה אבן 25/12/14
בג"צ ושמאלניו אסרו על "עבודה עברית"
קבוצות בניה שהוקמו כדי לבצע עבודות על טהרת נאמני העם היהודי, "עבודה עברית", פורקו בצוו בית המשפט ומשת"פיו.לעבוד באותו אתר יחד עם הערבים הנו נושא מסוכן - (ע"ע איש הסנפלינג שנרצח בידי בני עוולה "נחוצים"), והאברך שחוסל ע"י מפעיל הטרקטור בירושלים.הכניעה לאויב הערבי השוהה בתוכנו היא שמונעת ייבוא של עשרות אלפי פועלים סיניים אשר יבצעו את העבודות בזול ובלי חבלה וטרור.הערבים הם בני אדם, ובהחלט ראוי שיהיו עצמאים ואוטונומיים במזרח ארץ ישראל - ממלכת ירדן של היום, ולא נפתה אותם לעבוד או לשהות בחלק הקטן הנמצא ממערב לנהר
0

3000 תוים נשארו