הדפס עמוד זה
חמישי, 25 דצמבר 2014 16:07

וועדת גרמן : איך מתחמקים מלנהל את מערכת הבריאות באמצעות וועדה

שיטת הוועדות נוחה ומתאימה לפוליטיקאים. כך אפשר לברוח מאחריות, מניהול מעשי, מעשייה של ממש, ולהסתתר מאחורי הוועדה. אפשר להעביר את הזמן בתפקיד, ליהנות מהמעמד והצ'ופרים, בלי לעשות כלום.

מערכות ציבוריות-ממשלתיות קשה לנהל – כמעט בלתי אפשרי. מערכות אלה שייכות ל"כולנו". כלומר, לא שייכות לאף אחד. אין "בעל בית" ברור וסמכותי היכול לנהל את המערכת בצורה טובה ויעילה. גורמים רבים בוחשים לכאן ולכאן, יש חוסר בהירות ומריבות על סמכויות, כולם נלחמים נגד כולם, והמערכת לא מתנהלת כלל, כלומר מתנהלת בצורה מקרית וכושלת ולרוב גם מושחתת, מבזבזת כסף רב, מבלי להשיג מטרות חשובות ולספק שירותים דרושים . כולנו מכירים את המערכות האלה – למשל: מערכת החינוך, הנמלים, הרכבות, חברת החשמל, רשות השידור או, במיוחד, מערכת הבריאות.

 

הדברים נאמרים אגב מערכת הבריאות הציבורית ודו"ח וועדת גרמן, אשר כונסה לפני כשנה וחצי והגישה כעת את הדו"ח שלה. יעל גרמן נכנסה לתפקיד שרת הבריאות לפני כשנה וחצי, אך במקום לנהל את מערכת הבריאות היא כינסה וועדה.

 

 

ההיגיון מחייב ששר חדש, אשר אינו מכיר כלל את מערכת הבריאות, חייב להקדיש אולי חודש ללימוד אינטנסיבי ויסודי של המערכת, בעזרת מנכ"ל מומחה בתחום, ועוד שנים או שלושה יועצים מנוסים, מנהלי בתי חולים או מנכ"לים לשעבר של משרד הבריאות (כולם גם רופאים). אחרי לימוד כזה ניגשים לביצוע. אם צריך עוד תקציבים – דורשים אותם מהאוצר ומראש הממשלה, מעבירים את ההחלטות הדרושות בממשלה, משנים נהלים או תקנות, מעבירים חקיקה, אם צריך,  בקיצור: מנהלים את המערכת.

 

 

לא כך מתנהלת מערכת ציבורית-פוליטית. המערכת, בראשות יעל גרמן, ממנה וועדה רבתי, בת 15 חברים – רובם עורכי דין וכלכלנים שאינם מכירים את מערכת הבריאות ואין להם מושג ירוק בנושא. הוועדה יושבת במשך יותר משנה, מקיימת יותר מ- 100 ישיבות, שומעת יותר מ- 100 עדים (כולל מנהלים במערכת הבריאות המושבתים מעבודתם לצורך מתן העדות). אח"כ הוועדה עוד עמלה חצי שנה ברישום וניסוח המסקנות הגורליות שלה, ולבסוף מפרסמת דו"ח עב כרס, שאיש אינו קורא. פרסום הדו"ח מתרחש יום אחרי שהממשלההתפטרה ושרת הבריאות עזבה את התפקיד. לו לא התפטרה הממשלה, בוודאי היו מתעכבים בניסוח המפורט של מסקנות הוועדה עוד חצי שנה

.

 1515       מקור: כלכליסט
 

הסוף עם דו"ח זה יהיה כמו הסוף של כל הוועדות הממשלתיות הרבות (וועדת טרכטנברג, וועדת יוגב, הוועדה לשרות השידור) – הדו"ח ייגנז וישכח. בינתיים, במשך שנה וחצי, לא עושה השרה יעל גרמן שום פעולה ניהולית של ממש במערכת הבריאות – כי "העניין נמצא בטיפול הוועדה". כלומר – הוועדה היא תירוץ לאי עשייה, או לכסת"ח של השרה, או לשיתוק והתעלמות מעשית מהבעיות.

 

העבודה בשיטת הוועדות נוחה ומתאימה לפוליטיקאים. ראשית היא מאפשרת להם לברוח מאחריות, מניהול מעשי, מעשייה של ממש, ולהסתתר מאחורי הוועדה. היא מאפשרת להם להעביר את הזמן בתפקיד, ליהנות מהמעמד והצ'ופרים, בלי לעשות כלום. היא גם מאפשרת להם ליהנות ממוניטין ויוקרה: השרה גרמן תיזכר כמי שהקימה ועמדה בראש "וועדת גרמן". אם ישאלו אותה נכדיה: מה עשית למען מערכת הבריאות היא תענה בגאווה: הקמתי וניהלתי את "וועדת גרמן".

 

חוץ מזה, מינוי וועדה מאפשר לשרה לחלק ג'ובים והכנסה צדדית יפה למקורבים פוליטיים ואחרים – 15 חברי הוועדה ועוד עוזרים ומזכירים למיניהם. הפוליטיקאים אוהבים לחלק צ'ופרים כאלה, מכספי הציבור למקורבים – על זה בנוי בסיס הכוח הפוליטי שלהם.

 

על התוכן, או יותר נכון – חוסר התוכן – של דו"ח גרמן אכתוב בקטע נפרד.

 

 

יעקב

עודכן לאחרונה ב רביעי, 18 מאי 2016 04:27

פריטים קשורים

יופיטר 25/12/14
הבעיה של גורמן ושל רבים אחרים שהיא
כל ימיה התפרנסה מהקופה הציבורית, משרה כזו או אחרת, חוק שיחיב כל הרוצה במינוי ציבורי להפעיל כבעלים במשך שנתיים לפחות גוף עצמאי כמו מכולת, סוכנות מכירות, מסגריה, נגריה, מפעל יצרני כזה או אחר היה מבריא את המערכת לחלוטין, שלא לדבר אם היה מצב בו אין משכורת על עבודה "ציבורית" אמנם רק האמידים היו מתאימים למשרה ציבורית חינם, אבל יותר היו אנשים היו מתאימים לקטגוריה של אמידים שאינם זקוקים למשכורת "ציבורית"
0
יאיר שפי 26/12/14
ניהול על ידי ועדות או על ידי אגו
טוב שהוספת "ההיגיון מחייב ששר חדש, אשר אינו מכיר כלל את מערכת ...". מה קורה כששר בא עם דעות מוצקות, שקיבל אותן "מפי הסוס" (קרדינל של כנסיה, ארגון ארצי של ..., אדמו"ר, ארגון בינלאומי נחשב, מוסד מחקר נחשב, ...)? הוא מתחיל להפעיל עודף ניהול, שנובע משמו הטוב ומכוחו הפוליטי על ועדות הכנסת, ומקבל גיבוי של התקשורת השבויה בידי ה- - PC "פוליטקאלי קורקט". למשל: השרים גלעד ארדן ועמיר פרץ, שהריצו את חוקי המיחזור (מיכלי משקה קטנים, חוק האריזות, חוק איסוף מוצרי חשמל, חוק שקיות גופיה). קראו וצפו: חוק האריזות ומיחזור : http://www.green-logic.info/2011/02/blog-post_24.htmlו"מגזין המיחזור 2011": https://www.youtube.com/watch?v=eYeKG_fov94&list=UUvEoGPnmceF5bN9EM_p7J6wבלי ועדות, עם אגו עצום, תושבי המדיננה מוציאים מכיסם סכומי עתק כדי לעשות בחוסר יעילות פעולות שאסור, ולפחות - מיותר - לעשותן.לזה תצטרך פרסם כתבה נוספת. אפשר גם אחרת.
0
יופיטר 27/12/14
אכן מבטלים את חוק המיחזור וכבר
מורידים במקצת את יוקר המחיה. מאלצים את משקי הבית לשלם תוספת עבור בקבוקים , ומפרנסים בכך ארגוני פשע
0
יופיטר 27/12/14
מן העתונות
"עם השנים הצליחו "האילוזים" להשתלט באופן כמעט מוחלט על שוק ההימורים בירושלים וכן על תחום מחזור הבקבוקים".
0

3000 תוים נשארו