הדפס עמוד זה
חמישי, 19 מאי 2016 04:42

אסון סוציאליסטי הומינטרי בוונצואלה

וונצואלה היא מדינה סוציאליסטית טיפוסית: אין מזון, אין מים, אין חשמל, אין תרופות. אנשים מתים. המדינה מתפרקת לחלוטין.

וונצואלה אימצה את הסוציאליזם כשיטה לניהול המדינה, תחת שליטה הקודם, הוגו צ'אבס (אשר נפטר ב- 2013) וסגנו וממשיכו – ניקולס מדורו. המפלגה השולטת היא PSUV – המפלגה הסוציאליסטית המאוחדת של וונצואלה, והאידיאולוגיה השולטת היא "סוציאליזם של המאה ה- 21", שאינו שונה במאום מהסוציאליזם של המאה ה- 19 – שמו הנכון: מרקסיזם (על שם קרל מרקס). המאמר הארוך בקישור, מוויקיפדיה, הוא מפורט וממצה.

המשטר הסוציאליסטי בוונצואלה מתאפיין בכל המאפיינים הרגילים של סוציאליזם. עסקים רבים, בייחוד הגדולים שבהם (כמו תעשיית הנפט) הולאמו. הוטל פיקוח על המחירים ועל המטבע הזר. מפעלים רבים (בינוניים וקטנים) הועברו לידי "וועדי העובדים". קרקעות הולאמו, או "חולקו מחדש" – לנאמני המשטר. הטבות בדיור, בריאות וחינוך ניתנו לכל האוכלוסייה, ללא תשלום – על ידי הממשלה. התוצאה של הנדיבות הממשלתית: אינפלציה של מאות אחוזים.

בניגוד למודל המזרח-אירופאי של הלאמת כל העסקים והרכוש הפרטי – בוונצואלה לא הייתה הלאמה גורפת, ועדיין יש עסקים פרטיים, שפועלים בתנאים קשים מאד, כשהאיום בהלאמה או "מסירה לפועלים" מרחף עליהם כל הזמן.  

מצב זכויות האדם בוונצואלה גרוע – עוד מאפיין טיפוסי של המשטרים הסוציאליסטיים. מאסרים שרירותיים, הכאות של אסירים, איסור הפגנות, צנזורה, התנכלות למתבטאים נגד המשטר, מערכת שיפוטית המשרתת את השלטון ולא את האזרח – אלה מאפיינים את המשטר. יש גם מעשי רצח של מתנגדים, אם כי לא בקנה מידה המוני כמו שהיו במזרח אירופה או בסין. המשטר אינו לגמרי דיקטטורי, עדיין יש בחירות מדי פעם ויש בית נבחרים, אבל – הם חסרי סמכויות.

התוצאה של המדיניות הסוציאליסטית של וונצואלה – מבחינה כלכלית ומבחינת רווחת התושבים וניהול אורך חיים רגיל – דומה לשאר המשטרים הסוציאליסטיים: אסון מוחלט. וונצואלה הייתה פעם מדינה עשירה, הודות למרבצי הנפט שלה, מהגדולים בעולם.

הנה תמונות מהאסון שמתרחש בוונצואלה: החנויות ריקות, אנשים עומדים בתור ללחם, גם מים אין – מביאים מים בדליים. חשמל אין – הנהיגו שבוע עבודה של יומיים בסקטור הציבורי כי אין יותר חשמל. התרופות אזלו בבתי החולים, אנשים מתים בגלל מחסור בתרופות או בטיפול רפואי בסיסי. הטיפול חינם – אלא שאין טיפול, אין ציוד ואין תרופות.
 

1630

 
הפשיעה גואה, הכול גונבים ושודדים. מאמר ארוך של משה נעים מדווח על האסון המתרחש בוונצואלה.
 
וונצואלה היא מדינה סוציאליסטית טיפוסית: אין מזון, אין מים, אין חשמל, אין תרופות. אנשים מתים. המדינה מתפרקת לחלוטין.
 
יעקב

פריטים קשורים

נחמיה תנא
מה שמפליא
לאחר שהסוציאליזם נכשל שוב ושוב , עדיין יש אנשים "נאורים" המאמינים בו בכל לב. אפילו במדינה כארה"ב שצמחה תוך אימוץ הקפיטליזם, ישנה תמיכה מפתיעה במועמד קשיש המנפנף בססמאות סוציאליסטיות הנודפות ריח נפטלין.
0
חשבון פשוט
איזהו חכם? הלומד מניסיון אחרים
פגשתי ברלינאים שהללו את נפלאות הסוציאליזם, שאלתי אותם אם הסוציאליזם כל כך נפלאלמה מזרח גרמניה נכשלה?והם בתגובה התחילו לגמגם.יש מצב שמנת המשכל אפילו של האזרח הממוצע בגרמניהפשוט לא מספיק גבוהה כדי לקיים משטר קפיטליסטי.המין האונשי פשוט טיפש מידיואנחנו משלמים על זה שוב ושוב ושוב.
0

3000 תוים נשארו