הדפס עמוד זה
חמישי, 26 מאי 2016 04:57

"אידיוטים מועילים" בעלי פרס נובל

נאיביות שגובלת בטיפשות אינה פוסחת על חתני פרס נובל. פרופ' אהרון צ'חנובר שוכנע בביקורו בצפון קוריאה שפניהם לשלום. אף מילה על מדינה שלמה שכלואה בכלא אכזר.

"אידיוטים מועילים" היה כינוי, המיוחס ללנין, למבקרים מעריצי השיטה הסובייטית מן המערב. אין עדות חותכת לכך שלנין אכן אמר את הדברים, ואפשר שהאמירה יוחסה לו בגלל יחס הזלזול שלו לאנשי שמאל שאינם בולשביקים. "מועילים" הכוונה: מועילים לתעמולה הסובייטית.

בשנים הראשונות למשטר הסובייטי, נהגו מנהיגיו לארגן סיורים מודרכים לאישים מן המערב שרחשו אהדה למהפכה הסובייטית כה.ג. וולס, ג'ון דיואי, ג'ורג' ברנרד שו ואחרים, כדי להציג בפניהם את "הישגי" המהפכה הסובייטית. אותם אישים שבו למערב והיללו את פלאי המהפכה, את אנושיותו הרבה של סטלין ואת ההצלחות הרבות של הקולקטיביזציה, תוך התעלמות מרצון מפגמיה. מיותר לציין שהביקורים נערכו ב"קולחוז לדוגמא" או "בית חרושת לדוגמא", שהיו כולם תפאורה וזיוף – היו הצגה. כל ה"פועלים" וה"איכרים", המאושרים שהרבו לשבח את המשטר ואת תנאי החיים שלהם – היו סוכנים של הק.ג.ב. ששיחקו תפקיד. המבקרים לוו תמיד על ידי סוכנים "מתרגמים" ולא הורשו לדבר חופשית עם אף אדם רגיל. מאידך, אדם מן הישוב שהיה מעז לדבר עם הזרים ללא אישור ונוכחות סוכן היה מסכן את ראשו. את כל זה האידיוטים המועילים לא ידעו ולא הרגישו (מכאן "אידיוטים").

יש שמכנים אותם גם "אידיוטים שימושיים". מסתבר שאידיוטים מועילים לא מתים, בכל דור ודור יש להם נציגות מכובדת.

הדברים אמורים  בביקור של שלושה חתני נובל בצפון קוריאה, החודש. ביניהם היה גם הישראלי, ד"ר אהרון צ'חנובר (משמאל בתמונה).

1632

צ'חנובר (והאחרים) הרצו בפני "סטודנטים" – כך היה נדמה לו. הוא לא הרגיש שהם סוכני המשטר. הם ביקרו ב"מוסדות מדעיים" (בתפאורות).

האם צ'חנובר לא יודע על האופי הרצחני והמטורף של המשטר בצפון קוריאה? האם לא היו אנשים נורמליים שהיה יכול להתייעץ איתם לפני שנסע? מה הוא מיהר להשתתף בהצגת תעמולה מטורפת של שליט בלתי שפוי ורצחני? איזה עניין יש לנובליסטים לחזק את המשטר הרצחני על ידי השתתפות בהצגות הבל תעמולתיות? מזל שיצא משם ללא פגע. יש לציין שזו לא יוזמה פרטית של צ'חנובר, והוא יצא מטעם "ארגון השלום העולמי", שבו משתתפים מאות חתני נובל. בכל זאת – כל אדם אחראי למעשיו שלו.

"נראה שהצפון קוריאנים צמאים לשלום", אמר צ'חנובר עם שובו. צמאים לשלום?? הם קודם כל רעבים ללחם, ואח"כ הם צמאים לקצת חירות ורווחה, ולכיבוד מינימאלי של זכויות האדם על ידי השלטון שאירח את צ'חנובר. את הדבר הזה לא הראו המארחים (מטעם המשטר) לתיירים הנובליסטים, ואלה לא ראו, כי לא הראו להם, והם לא התעניינו במיוחד. "לא נפגשנו עם שום גורם בהנהגה העליונה" טורח להסביר צ'חנובר, הם רק נפגשו עם פקידי משטר מדרגה בינונית ומטה. הם לא נפגשו עםאף אדם שאינו נציג המשטר. אולי הם לא מודעים לכך.

השליט הקוריאני ארגן את הביקור כדי שה"מועילים" יפיצו תעמולה במערב בגנות הסנקציות שהוטלו על צפון קוריאה על ידי האו"מ בגין פיתוח הנשק הגרעיני. פרופ' צ'חנובר מילא תפקידו כנדרש, ודיבר על ה"צמא לשלום" של הצפון קוריאנים, אבל שכח להתייחס לפצצות האטום שבהם הם מאיימים להפציץ את שאר העולם (את קוריאה הדרומית וארה"ב למשל). אכן... "מועיל" מאד.

הנה סיפור של עיתונאי בריטי BBCארגון תקין-פוליטית לחלוטין, שנסע לכסות את האירוע, ונעצר (אומנם רק ל- 10 שעות) בידי המשטר המטורף.

יעקב

עודכן לאחרונה ב שישי, 27 מאי 2016 20:33

פריטים קשורים

אשר פט
יעקב, קוראי האתר הזה...
...יודעים על ה"אידיוטים השימושיים", יודעים על המשטרים המטורפים וכו'. עם כל הכבוד למאמר המעניין, שמענו וקראנו והיו מאמרים בנושא.השאלה שיהיה מעניין לראות עליה מאמרים של הכותבים באתר זה היא "למה אנשים שבתחומים אחרים הנם הגיוניים לחלוטין הופכים נאיביים ואינם רואים שהם מרומים כמו ילדים קטנים?" זו השאלה, ולמעשה, אפשר לשאול שאלה עוד יותר מתוחכמת על המקורות של הנטייה לשמאל ומדוע היא קיימת (כמעט) אך ורק בחברות התרבות היהודו-נוצרית (מה שבגדול זה תרבות הנקראת "תרבות המערב").אכן אלה שאלות לא קלות.
0
נחמיה תנא
אנשים דגולים
בכל אחד מתחומי החיים ישנם אנשים דגולים. כך הם למשל זוכי פרס נובל, מנצחי תזמורות, זמרים וכד'. עדיף אם האנשים הדגולים הללו יתבטאו בתחומיהם, ולא ינסו - בזכות הפרסום לו זכו - לכפות את דעותיהם החברתיות והפוליטיות. דעותיהם אינן נחשבות יותר מאלו של סתם אזרחים.
0

3000 תוים נשארו