חמישי, 13 דצמבר 2012 09:06

זה עולה לנו בחשבון החשמל - גרוע ממה שחשבנו!

המדינה מאלצת את חברת החשמל להפסיד כ-450 מיליון שקל בשנה על תשלומים למתקיני פאנלים סולריים. הם מתחייבים בשם חשבון החשמל שלנו ל-20 שנה. בזבוז חסר תועלת במקום התקנת מסנני זיהום על ארובות תחנות הפחם.

חברת החשמל פרסמה את הדוחות הכספיים הרבעוניים שלה. המצב, עם כל הגירעונות, ההפסדים והבזבוזים הוא בכי רע. לא אנבור יותר מדי בפצע מוגלתי זה, רק אתרכז בעלות החשמל הסולארי.

מסתבר שהמצב גרוע ממה שחשבנו. חברת החשמל תשלם לספקי חשמל סולארי פרטי – לבעלי הפאנלים הסולאריים 900 מיליון ₪. לא ברור מהדיווח של דה-מרקר אם זה סכום שנתי (ל- 12 חודש) או הסכום השנה עד עתה ( 3 רבעונים) – נניח הנחה מקלה שזה סכום שנתי.

חבר'ה, זה כסף גדול.

אם נניח שהחברה משלמת לבעלי הפאנלים תעריף של 200 אג' לקוט"ש (שהתחייבה בו בחוזים ל- 20 שנה, שנחתמו לפי כשנה) לעומת תעריף של כ- 100 אג' לקוט"ש שהיא גובה מהצרכנים (תעריף תעוז שעת שיא) – הרי חצי מהסכום הנ"ל (לפחות) הוא הפסד נטו.

ההפסד נטו הוא 450 מיליון ₪ לשנה! (לפחות!).
ועוד היד נטויה. החברה חותמת כל הזמן חוזים חדשים (ל- 20-25 שנה) עם בעלי פאנלים, ועם התחנות הסולאריות המתוכננות באשלים.

מה השגנו תמורת זה? ירידה ב- 0.5% בפליטת הפד"ח? (כנראה שאפילו זה לא). זה מה שיציל את העולם משריפה גלובאלית?

בכסף הזה (ברבע מהכסף הזה!) אפשר היה לסיים מזמן להתקין מסננים בכול התחנות הפחמיות נגד זיהום של ממש (ולא נגד דו תחמוצת הפחמן שאינו זיהום). אפשר היה לעשות יותר למען הסביבה, שלא לדבר על צרכים אחרים כמו בריאות או חינוך.

בדיוק היום התכנסה ועדת השרים לאנרגיה מתחדשת ואישרה מכסות חדשות של 300MW לפאנלים סולאריים – פירושו – עוד מכסות בשיטת התעריף המובטח. הם טוענים שזה דרוש כדי "לעמוד ביעדים שנקבעו" – בשיטת "העיקר היעדים, ויעלה כמה שיעלה". הם כנראה לא שמעו על החלטה יותר חדשה של הממשלה (בה הם חברים) האומרת "מכסות חדשות יבחנו לפי כדאיות כלכלית". שר האוצר הודיע שיערער, ואמר (בערך): "משוגעים, זה עולה 1.6 מיליארד שקל ב- 25 השנים הבאות" (לפי חשבון גס שלי יעלה מעל 4 מיליארד ₪).

צריך להפסיק מיד את ההתנהלות ההיסטרית, חסרת האחריות, בשיטת "יעלה כמה שיעלה", ושיטת ה"יעדים" שנקבעו בזמנו על ידי הממשלה בשליפה מהמותן, ללא שום בדיקה ושיקול.  יש לחדול מלחתום חוזים ארוכי טווח במחיר מובטח (גבוה) לחשמל סולארי.

הכסף נשרף בשמש במקום למנוע זיהום אוויר

או דיווח בוואינט:

חרף המאמצים המושקעים בהרחבת השימוש בגז טבעי - בכירי חברת החשמל הצהירו בכנס בנושא תמהיל הדלקים, שמשק החשמל בישראל ימשיך להישען על פחם בשנים הקרובות. יו"ר הדירקטוריון: "הפחם הוא צינור הגז השני שלנו".

כ- 70% מהחשמל בישראל מיוצר כרגע מפחם. הגז יחל להגיע בכמויות רק בשנה הבאה, אבל, בלי קשר, רוב תחנות הכוח הגדולות בארץ (רבין, רוטנברג) פועלות על פחם וימשיכו לפעול על פחם.

חלק מכושר הייצור של חברת החשמל הוא טורבינות גז, כבר היום, אבל הגז הוא עדיין החלק היותר קטן בכושר הייצור. בשנים הקרובות יכנסו לפעולה תחנות כוח פרטיות שבבנייה, וגם תחנת הכוח הגדולה של חברת החשמל באשקלון, ואלה יעבדו על גז. חלקו של הגז צפוי לעלות בשנים הקרובות, אבל התחנות הקיימות ימשיכו לפעול על פחם, עוד שנים רבות. הדבר גם הגיוני: למרות שיש רזרבות גז גדולות לא צריכים להיות תלויים רק במקור אנרגיה אחד (הגז). הביטחון המחייב שתהיה גמישות בדלקים ויכולת להשתמש בכולם.
יו"ר חברת החשמל אמר: "היום אנו יודעים כיצד להתמודד עם פליטות המזהמים הנפלטים בשריפת פחם".

יודעים, יודעים, אבל לא מיישמים את הידע, ולא התקינו עדיין אמצעי סינון מודרניים על כל התחנות הפחמניות, בגלל אילוצי תקציב. לא מצאו מאיפה לקחת 60 מיליון דולר לנושא. ממשיכים לזהם את האוויר בחלקי גופרית, פיח, תרכובות כספית, עופרת וחנקן. את זה אפשר וצריך למנוע על ידי התקנה, במהירות האפשרית, של אמצעי סינון מודרניים.

מאידך מצאו תקציב של אולי 500 מיליון ₪ עבור "מכסות לאנרגיה סולארית" שתורמות תרומה זניחה להפקת החשמל. כמות החשמל הסולארי (שעולה כאמור 500 מיליון ₪ לשנה) היא זעירה ולא משפיעה על כלום.

צריך להפסיק עם שיטת המכסות הסולאריות והתעריפים המובטחים. השמירה על הסביבה ועל איכות האוויר מחייבת התקנה מהירה של אמצעי סינון זיהום על תחנות הפחם, שיהיו איתנו עוד שנים רבות. חשוב למצוא תקציב למסננים ולא לבזבז כסף על מכסות סולאריות.

יעקב

עודכן לאחרונה ב רביעי, 24 ינואר 2018 19:58

3000 תוים נשארו