רביעי, 14 דצמבר 2016 04:43

שטייניץ והשקר הירוק

יש סוגים רבים של שקרים: סתם שקר, שקר לבן, ויש גם שקר ירוק – שטייניץ מדקלם אותו. שקר אנרגיית הרוח והשמש לכולם.  

1681 

 

יש קטגוריה שנקראת "שקרים לבנים" – כאשר עדיף, אולי, לשקר מאשר לאמור את האמת. למשל: אם אשתך שואלת אותך: "יקירי, אתה אוהב אותי?" מה אתה יכול כבר לענות?

לקטגוריה זו נוספו השקרים הירוקים. ראו את הכותרת בכלכליסט: "שטייניץ: תוך 10 שנים רוב ייצור החשמל בישראל יגיע מאנרגיה ירוקה". זו, כמובן, שטות מחלטת ושקר גס, אבל... זה שקר ירוק, זה שקר אופנתי, זה שקר שגורם לשומע להרגיש טוב (כמו התשובה לשאלת אשתך). ואולי, זה גם שקר שלא גורם נזק. שירגישו טוב הטמבלים, מה אכפת לי? בעוד 10 שנים אני לא אהיה שר ולא אהיה חייב דו"ח לאף אחד.

צריך לאמור ששטייניץ היה זהיר, וכנראה שהוא לא אחראי לכותרת, אותה כתב עורך מתחכם ב"כלכליסט" (שימו לב למילה העדינה "מתחכם" – עוד שקר לבן...). שטייניץ אמר (ציטוט של כלכליסט): "בעוד 10 שנים שיעור החשמל ממקורות מתחדשים יהיה 80%, והמקורות המתחדשים הם שמש רוח וגז". 

בסדר, הנה עוד שקר ירוק: חשמל מופק מגז הוא "מקורות מתחדשים". נבהיר: הגז הוא דלק פחמי, "מאובן" (מתכלה, לא "מתחדש", בדיוק כמו הפחם והנפט), שגורם לפליטת הפד"ח הנוראיות. הוא פולט ב- 50% פחות פד"ח מהפחם, וב- 90% פחות מזהמים, אבל הגז איננו, בשום אופן, "מקור מתחדש".

באותו כנס נאמר כי "משרד האנרגיה צפוי להקצות עד שנת 2030 היקף של 17% מסך צריכת החשמל עבור אנרגיות מתחדשות, העיקרית שבהן אנרגיה סולארית." זה יותר הגיוני, ואפילו יותר קרוב לאפשרי מבחינה טכנית, אבל זה עומד בסתירה גמורה לכותרת של כלכליסט. וגם: העובדה שמשרד האנרגיה "יקצה" (אם יקצה) לא אומר שזה מה שיהיה...

המצב היום הוא שהשמש מפיקה אולי 2% מהחשמל הנצרך, וזה אחרי לפחות שמונה שנים של מאמץ עליון להחדיר אנרגיית שמש באמצעות סבסוד כבד, בשיטה "יעלה כמה שיעלה". התפוקה של אנרגיית רוח היא בדיוק אפס, מהסיבה הפשוטה שאין הרבה רוחות בארצנו, ולכן גם לא מתקני ייצור חשמל מרוח (טורבינות רוח). הלוואי שגם לא יוקמו, כי הם מהווים פגיעה קשה בטבע, בנוף, בבני אדם ובציפורים.

השמש והרוח אינם אלא אשליה כי הם לא מסוגלים לספק חשמל באופן סדיר, ויציב, ובכמויות הגדולות הנדרשות – ולא חשוב מה אמר שטייניץ וכמה סובסידיות תשלם הממשלה. הגז, לעומת זאת, כבר מספק היום כ 40% מהחשמל שלנו, והוא בהחלט מסוגל לספק את הכול. זה יהיה ממש לא חכם שכול אספקת החשמל שלנו תהיה מבוססת על דלק אחד ויחיד (הגז) אבל זה בהחלט אפשרי טכנית; וכנראה, נוכח מרבצי הגז שלחופינו, גם כדאי מבחינה כלכלית.

עוד אמר שטייניץ: "החזון שלנו הוא שבכל משק בית ובכל בניין יוכלו לשקול ברצינות לייצר את החשמל שלהם על גגותיהם בעצמם, ולכן נקל על הבירוקרטיה ונאפשר את זה מבחינה רגולטורית". הלוואי, כן יהיה רצון. הלוואי שכל אדם ואדם יוכל להתקין לוחות שמש על גג ביתו כרצונו, בלי שום מגבלות, בלי "הסדרות" בלי סובסידיות, בלי "מונה נטו", בלי מכסות ובלי אישורים. אם אכן כל אדם ואדם יתקין על גגו לוחות שמש נוכל, בתיאוריה, להפיק כ- 20% מצריכת החשמל שלנו מהשמש. כי זו עובדה: השמש מפיקה חשמל כ- 20% מהזמן. לא יותר. (וגם באותם 20% מהזמן יפעלו מרבית תחנות הכוח הגזיות, כי לא ניתן לכבותן ולהדליקן מחדש כול כמה שעות).

אז הנה, השקרים הירוקים הצטרפו לשקרים הלבנים – כולם מדקלמים אותם, ואף אחד לא מאמין להם.

יעקב

 

עודכן לאחרונה ב רביעי, 14 דצמבר 2016 05:13
מוטי היינריך
כולם מאמינים
"השקרים הירוקים הצטרפו לשקרים הלבנים – כולם מדקלמים אותם, ואף אחד לא מאמין להם."(כמעט) כולם כן מאמינים, אחרת הכתבה הייתה מיותרת...
0
יעקב
לוחות שמש - הכנסה על חשבון אחרים
טעות היא לחשוב שאם יוסרו מכשולים בירוקרטיים, וכול אחד יוכל להתקין (על חשבונו) לוחות שמש על גג ביתו - ירוצו כולם ויתקינו. (זה עוד שקר ירוק).לוחות שמש הם יקרים ואיש לא יתקין לוחות שמש על חשבונו על גגו, כי החסכון שיחסוך בהוצאות חשמל לעולם לא יכסה את עלות לוחות השמש.כול לוחות השמש שהותקנו אי פעם, בארץ ובעולם, אני מדגיש: כול לוחות השמש - הותקנו אך ורק במטרה אחת: ליהנות מהסובסידיה שהממשלה משלמת (באמצעות חברת החשמל) למתקיני הלוחות.לוחות השמש אינן מתקן להפקת חשמל, הן מתקן להפקת סובסידיות ממשלתיות, כלומר הכנסה על חשבון אחרים.
0
יעקב
מיליארד שקל לשנה
כול שנה, בהתחייבות ל 25 שנים. והסכום עולה כול שנה עם התקנת לוחות שמש מסובסדים נוספים נוספים.זו העלות שאנו כבר משלמים היום עבור לוחות השמש (וזה מעבר למחיר החשמל שהן מספקים).זו עוד עובדה שמעטים מודעים לה - אני מדגיש: מיליארד שקל לשנה עלות הסובסידיות ללוחות שמש שאנו משלמים כבר עכשיו, דרך חשבונות החשמל.
0
שמעון גרובר
חוק פאנלים סולאריים
ב-1976 חוקקה הכנסת את חוק דודוי-השמש. היום יא חייבת לחוקק את חוק הפאנלים הסולאריים, שיחייב הצבת פאנלים על כול גג ועל כול קיר, בהתעלמות מוחלטת מהיבטים אסתתיים, או אז נגיע בקלות ל-40% הפקת חשמל סולארית.
0
שמעון גרובר
דודי שמש "מפיקים" חשמל
כמיליון דודי-שמש חוסכים כ-10% מצריכת חשמל לחמום מים, אז בצדק אפשר לכנותם כמתקנים לאנרגיה מתחדשת, ויחד עם חוק הפאנלים הסולאריים נגיע ל-50% אנרגיה מתחדשת. בנוסף, ניתן להגדיל את נצילות הקולטים אם הם יכוסו בזכוכית דו-שיכבתית במקום החד-שיכבתית הנהוגה היום.
0

3000 תוים נשארו