שני, 26 דצמבר 2016 06:26

שקרים ירוקים של גוגל

גוגל משתתפת בחגיגת השקרים הירוקים שהפכו לנורמה תקינה פוליטית. גודל השקר כגודל החברה. 

השקרים הירוקים הפכו לנורמה, וכל העולם מרגיש חובה עמוקה להשתתף בחגיגת השקר והצביעות. גוגל, אחת החברות הגדולות בעולם, מנפיקה שקרים המותאמים לגודלה. גוגל פרסמה הודעה דרמטית שהחל מהשנה הבאה היא תפיק את כל (100%) החשמל שהיא צורכת (וזה הרבה) ממקורות מתחדשים

 

1684

 

 וואו! כל האנרגיה שלה מתחדשת! איזה יופי! ומי אמר שמקורות מתחדשים אינם יכולים לספק את צרכי החשמל שלנו – הנה הם מספקים את כל צרכי גוגל! נכון? לא נכון. שקר ירוק.

גוגל עובדת 24/7. 60,000 עובדיה ברחבי העולם, עם מאות מרכזי שרתים צורכים הרבה חשמל. גוגל צריכה חשמל 24/7, לא רק כאשר השמש זורחת, או הרוח נושבת, שזה בערך 20% מהזמן. גוגל מקבלת חשמל סדיר ויציב מהרשת (מתחנות גרעיניות, פחמיות וגזיות) בדיוק כמו כולם. בפסקה לפני אחרונה, בתחתית העמוד של הודעתם, הם מודים בעובדה בסיסית זו. כלומר – הם מקבלים חשמל מהרשת. הטענה שגוגל פועלת בחשמל ירוק היא שקר. (בכל מרכז תפעול יש להם, מן הסתם, גם דיזל-גנרטור ענק למקרה חרום של הפסקת זרם מהרשת).

אז מה העניין עם טענתם? ובכן – גוגל חתמה חוזי רכישה ארוכי טווח עם מתקני רוח ושמש שמפיקים חשמל "ירוק". אבל, מאחר ואין לגוגל מה לעשות עם חשמל זה (באותו רגע ואותו מקום בו הוא מופק) – החשמל נמכר מיד לחברות החשמל המקומיות (בלי קשר למרכזי התפעול והשירות של גוגל), במחיר סיטונאי. כלומר באותו מחיר שהם קנו מהיצרנים. (חברות החשמל חייבות ממילא לרכוש את כל החשמל הירוק שהיצרנים מייצרים כאשר הרוח מואילה לנשוב, כי תקנות ממשלתיות מחייבות אותן לעשות זאת, יעלה כמה שיעלה).

אז מה הועילה גוגל? מה ההבדל בין המצב שהיצרנים הירוקים מוכרים ישר לחברות החשמל לבין המצב שהם מוכרים לגוגל וגוגל מוכרת מיד לחברות החשמל באותו רגע ואותו מחיר? אין שום הבדל. פשוט, ההתערבות של גוגל והחוזים לרכישת חשמל ירוק אינם רלוונטיים לשום דבר. הם סתם תרגיל פיקטיבי של פרסום עצמי, או בעברית קלסית: בלוף. (בעברית מודרנית קוראים לזה ספין).

גוגל חברה מאד ירוקה, בלי קשר לספין הזה (הם עצמם הצהירו על כך!). היא משקיעה כסף במתקני חשמל מתחדש. כך למשל היא שותפה בפרויקט הסולארי-תרמי הגדול אייבנפה, בקליפורניה. כמה כסף השקיעה גוגל באייבנפה? לא ברור. אייבנפה מומנה באשראי בנקאי בערבות ממשלת ארה"ב, וממענקים ממשלתיים. בעלי הפרויקט (ביניהם גוגל) כנראה השקיעו בערך אפס מהכיס שלהם. לעומת זאת הם ייהנו מהכנסות גבוהות ממכירת חשמל מסובסד. באותו אופן השקיעה גוגל בעוד פרויקטים ירוקים, יחד עם עוד משקיעים רבים. "השקיעו" (אם השקיעו מעבר למענקים ולהלוואות) כדי להרוויח מהסובסידיות לחשמל ירוק.

אז, היום השקר הירוק אופנתי מאד, וכל חברה מרגישה חובה להנפיק שקר גדול ממתחרותיה.

 

יעקב

 

עודכן לאחרונה ב שני, 26 דצמבר 2016 08:35
יוסי ברנע
יש היבט נוסף
מעבר לניתוח הכלכלי שאני לא חולק עליו, יש צורך להתייחס לנזיקים לבריאות שגורם הפחם. גם אם הוא זול עדין צריך להתחשב במשמעות השימוש הסביבתית בו.
0

3000 תוים נשארו