הדפס עמוד זה
שלישי, 25 יוני 2019 03:57

ונניח ששדה דב בתל אביב מעולם לא היה קיים...

מה היה קורה אילו שדה התעופה דב, בלב תל אביב, לא היה בכלל קיים? יום אחד, עקב לחצים פוליטיים, עיריית ת"א בתמיכת ראש הממשלה היו מנסים להקים שדה תעופה חדש בין שכונות המגורים תוך הפקעת קרקע פרטית. קל לתאר את המהומה שהייתה קמה.

השאלה הגורלית על סדר היום היא האם שדה דב ייסגר סוף סוף? סוגיה שמעסיקה אותנו השבוע, יותר מתוקפנות הרפובליקה האסלאמית של איראן...

שדה דב בצפון תל אביב נבנה ברובו על קרקעות פרטיות, בשיתוף שלטונות המנדט הבריטי, בשנת 1938. השדה ממוקם כיום ממש במרכזן של שכונות מגורים ב"גוש הגדול" ומטוסים ממריאים ונוחתים במרחק של כ- 200 מטרים ממרפסות של דירות מגורים. הזוי.

2511

הדיון בתכנית לפינוי השדה החל לפי כ-60 שנים... וכמיטב מסורת תכנון הבניה בישראל העניין נמשך... מתנהלים דיונים... מה בוער? "ניירות עמדה" התעופפו, "חוות דעת" נכתבו, אדריכלים תכננו אלפי דירות על השטח שיפונה, יועצים משפטיים הצדיקו את שכרם ועורכי דין קיבלו את שכר טרחתם הרבה. הכנסת על וועדותיה דנה ודשה בפינוי, בית המשפט החליט, בגץ פסק. כולם (כמעט)הסכימו: פינוי ב-1 ביולי 2019.

הנימוקים "המנצחים" במקומותינו להחרמת זכות קניין (בקרקעות, במקרה זה) הם בדרך כלל "צרכים" של אחרים, ובעיקר – "פתק מהרופא" או "שיקול בטחוני". זכות הקניין בסולם הערכים הסוציאליסטי מדורגת במקום נמוך.

ראש עיריית אילת מתנגד לפינוי שדה התעופה בגלל "פתק מהרופא" – יש תושבים באילת שצריכים להגיע לבדיקה בבית חולים איכילוב, נחיתה בנתב"ג תאריך את הדרך ב-25 דקות. על האילתים שצריכים להגיע לבלינסון, שיבא ולאסף הרופא (הקרובים לנתב"ג) – ראש העיר לא חס.

ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, הצטרף מסיבות לא ברורות למתנגדים לפינוי השדה. אולי בגלל שהוא לא שמח לתוספת דירות בתל אביב. טוב, הוא לא ראש העיר היחיד שמתנגד לקצב הילודה הגבוה בישראל שמצריך דירות חדשות.

שר התחבורה הזמני בצלאל סמורטיץ' הודיע גם הוא על התנגדותו לפינוי השדה – אפשר להבין אותו: בחירות מתקרבות, אולי האילתים שצריכים להגיע לאיכילוב ולמשחק כדורסל ביד אליהו יזכרו אותו ביום הבחירות.

נתניהו נתון ללחצים מפעילי ליכוד באילת (לא אלה שצריכים להגיע לבית חולים שיבא שקרוב לנתב"ג). הוא מבצע בימים אלה סקרים באילת כדי לוודא את הקף הנזק (או התועלת) האלקטוראלי בכל חלופה. הדבר האחרון שמעניין אותו הם 16,000 הדירות המתוכננות שבנייתן תסתיים בעוד כ-20 שנים. גם זכויות קניין לא מעניינות כשהבחירות קרובות.

הפינוי הוא גם "עסק טוב" לציבור בישראל. חלק מהקרקעות בבעלות המדינה, וצפויה הכנסה של עשרות מיליארדים משיווק קרקעות ומיסי בנייה. חלק מהכסף שיתקבל מיועד למימון פינוי בסיסי צה"ל במרכז הארץ אל הנגב. בשטחי המחנות שיתפנו תתפשר בנייה נוספת של עשרות אלפי דירות.

אבל הפוליטיקה מכתיבה העדפת שיקולים הקשורים לבחירות בעוד 3 חודשים, הבחירות בעוד 15 שנים – פחות מעניינות.

קיימת בעיה משפטית פעוטה איך לבטל החלטות קודמות על פינוי השדה. עכשיו עובדים בקואליציה על תפירת "נימוק בטחוני" לחילוניים ונימוק של "פיקוח נפש" לדתיים והכול יסתדר.

2511 1

ונניח ששדה דב מעולם לא היה קיים...

במקומו היו גבעות כורכר, שבילי טרקטורונים ביום וזונות בלילה... כמו בחוף תל ברוך הסמוך בימיו הטובים.

ונניח שראש עיריית אילת, מגובה בהפגנות תושבים סוערות, היה דורש להקים על גבעות הכורכר השוממות שדה תעופה כדי שתושבי אילת יוכלו להגיע בנוחיות לאיכילוב. "מה כבר דרשנו שאל ראש העיר במסיבת עיתונאים... בסך הכול הקמת שדה תעופה קטן באמצע תל אביב". ראש העיר המשיך והסביר את היתרונות התיירותיים שיצמחו לאילת כאשר המוני תל אביבים יטוסו לאילת מתוך עירם במקום לנדוד לנתב"ג.

ראש העיר האילתית מטעם הליכוד רצה להתחנף לשמאלני תל אביב הידועים והציע לקרוא לשדה החדש שיוקם מצפון לרידינג על שם לאה רבין, אשת ראש הממשלה המנוח.
מרכז הליכוד גויס לטובת הקמת השדה ושר התחבורה הודיע על התקדמות התוכנית לשדה חדש בתל אביב. חוות דעת ביטחונית שהוגשה הדגישה את חשיבותו של שדה תעופה המתוכנן בעת חירום, להטסת קצינים בכירים לדיונים אל מחנה מטכ"ל בתל אביב.

לא קשה לתאר את הסערה שהייתה קמה בתל אביב בעקבות הרעיון ההזוי להחרים קרקע פרטית ולבנות שדה תעופה בקרבת שכונת מגורים. תושבי השכונות הקרובות היו מודיעים "רק על גופותינו" – "לא נאפשר לבולדוזרים לעלות לקרקע".

ארגוני הסביבה הירוקים היו מארגנים שרשרת הפגנות נגד זיהום האוויר, נגד רעש המטוסים הצפוי ונגד ניתוק העיר מהים. ראש עיריית תל אביב היה מוחה נמרצות על בזבוז משווע של עתודות הבנייה היחידות בעיר תוך הבטחה לזעזע את אמות הסיפים של ערכאות המשפט. אלפים מתושבי תל אביב היו מארגנים הפגנות מידי יום שישי על הגדר נגד הקמת השדה. אין ספק שבני גנץ ויאיר לפיד היו מצטרפים למוחים נגד הקמת שדה תעופה. עורכי דין החלו לרכז שמות של אלפי בעלי דירות בסביבה לתביעת פיצויים על ירידת ערך דירותיהם אם יוקם שדה תעופה בשכונה. מדברים על פיצויים במיליארדי שקלים.

הצגת הצביעות הטובה בעיר

כולם מחכים לנתניהו (שמחכה לסקרים מאילת...). הצביעות חוגגת, העובדות לא חשובות וגם זכות הקניין בטלה. המערכת הפוליטית הקרויה "דמוקרטיה" תנצח.

מוטי היינריך

 הירשמו כאן לקבלת התראה על כתבה חדשה באתר 

עודכן לאחרונה ב שלישי, 25 יוני 2019 04:16

פריטים קשורים

מוטי היינריך
זו עלולה להיות הטעות הגדולה של נתניהו
נושא שולי לכאורה שאינו נוכח היום במערכת הבחירות עלול לסיים את הקריירה הפוליטית של נתניהו.אם נתניהו ייכנע ללחצים לדחייה/ביטול פינוי שדה דב, יהיה לכחול-לבן קלף כלכלי חזק נגד נתניהו:"נתניהו הגדיל פי כמה את הנזק שכחלון גרם לכלכלת ישראל. אובדן הכנסות של עשרות מיליארדי שקלים וביטול בניית עשרות אלפי דירות. דחייה לאחרית הימים".
0
יואב נצר
שד"ת בים כמו בבוסטון
בזכות המדף היבשתי הארוך והגבוה.עלותו שבריר ממיליארדי הדולרים של האדמות עליהן הוא יושב.
0
יעקב
חוסר יכולת לקבל החלטה
בישראל כמו בכול הדמוקרטיות הבירוקרטיות המערביות אי אפשר לקבל החלטה. 60 שנים של דיונים, וועדות, פורומים, "גורמים מוסמכים" בגצ"ים ומה לא והחלטה אין. כלומר שום החלטה אינה סופית, ועל כול החלטה מערערין בלי סוף כולל הפגנות בעד ונגד, ושום דבר לא מתבצע.בסוף זה מגיע להחלטה של אדם אחד - נתניהו (שגם עליה יהיו מערערים ובג"צים).האם משטר דיקטטורי לא יותר טוב? גם בו היו ניגשים לנתניהו להחליט, וחוסכים 60 שנה של דיונים וועדות ובג"צים...הממשלה אינה אלוהים. היא אינה מסוגלת להחליט ולא לבצע. ואם כבר מתבצע משהו, איכשהו, בטעות, כמעט בטוח שההחלטה מטופשת ושגויה.
0
יעקב
סן פאולו
דרך אגב - בהרבה ערים בעולם יש שדות תעופה באמצע העיר, מוקפים שכונות מגורים מכול עבר. למשל: בסן פאולו יש שדה תעופה בינלאומי גדול באמצע העיר, כנ"ל בבואנוס איירס, מומבאי ובטח בעוד מיליון ערים שאיני מכיר אישית. שדה התעופה תמיד מתחיל מחוץ לעיר, רחוק, ועם הזמן העיר מתפשטת ועוטפת אותו.
0
לא לפייסבטק
בג"צ
על פי העדוע לי יש החלטת בג"צ האומרת שיש לפנות.אז יסבירו נא לי כל מתנגדי הפינוי מדע אין להשמע לפסיקת בג"צ בנושא זה. אך בנושאים אחרים אסור לגעת בפסיקות כאילו הן רודש קודשים.הצבעות חוגגת.
0
יעקב
בג"צ אבסורדי
מאז שבג"צ אימץ את ההלכה האבסורדית "הכול שפיט", ומאז שהוא מתערב בכול דבר, הוא הפך חלק מהאבסורד היום-יומי של הממשל הישראלי, שכולנו מבקרים, וצוחקים ממנו.בג"צ הפך את עצמו לוועדת השרים לענייני רגולציה של הגבינה.
0
יעקב
נתב"ג
הנה מזכירים לנו שבעיה הרבה יותר גדולה משדה דוב הוא נתב"ג, שמגיע לגבול יכולת הקיבול של טיסות ומטוסים. יש צורך דחוף להכשיר שדה תעופה נוסף בישראל, תוך מקסימום עשור.הממשלה יודעת על הבעיה אבל לא מסוגלת להחליט על הקמת שדה תעופה חדש, שלא לדבר כלל על קביעת מקום והליכי הרישוי. המצב קשה.https://www.themarker.com/news/aviation/.premium-1.7407081
0

3000 תוים נשארו