הדפס עמוד זה
ראשון, 14 יולי 2019 04:29

הודו: רפואה פרטית ברמה גבוהה לצד העדר שירותי רפואה

איך מספקים שירותי רפואה ל-1.3 מיליארד הודים, רובם עניים? מי שיכול לשלם מקבל שירות מעולה. האחרים מסתפקים במועט, ולא רק בשירותי רפואה.

מוטי בעד "חיסול הרפואה הציבורית". זה יקרה בערך מתי שיבוטלו הביטוח הלאומי וקצבאות הסעד, אי שם בעתיד הרחוק האוטופי.

בואו נבחן את מערכת הבריאות בשתי ארצות, לדוגמה: הודו – ארץ ענייה, וגרמניה – ארץ עשירה – ונראה (בין השאר) מה הממשלה תורמת (או גורעת) למערכת הבריאות.

נתחיל בהודו. בהודו חיים כ- 1.3 מיליארד בני אדם, כ- 1/3 מהם (400 מיליון!) חיים מתחת לקו העוני. קו העוני בהודו עומד על הכנסה שנמוכה מ-2 דולר ליום. שני דולר ליום לא מספיקים אפילו לאוכל, כלומר העניים סובלים מתת תזונה. סביר שקיימים בהודו עוד 400 מיליון "לא עניים" שמרוויחים 3, 4 או 5 דולר ליום. גם הם רעבים. ברור שלכול אלה אין בכלל כסף עבור רופאים או שירותי בריאות. יגידו ה"חברתיים" – הממשלה צריכה לממן את הרפואה עבורם. בסדר, אבל מאיפה תיקח הממשלה כסף? הממשלה איננה אלוהים, היא לא מייצרת כסף משמים, הכסף שיש לממשלה הוא כסף שלקחה מאזרחיה. בהודו לא כול כך יש ממי לקחת, ולכן אין גם לממשלה כסף. (רק כ- 40 מיליון מתוך 1.3 מיליארד הודים משלמים מיסים. האחרים – רובם עניים מתחת לסף המס או עובדים בכלכלה השחורה).

מאידך יש בהודו ביקוש לשירותי רפואה. ביקוש אין פירושו צורך... צורך תמיד יש... ביקוש פירושו צורך פלוס יכולת לשלם. יש בהודו גם, אולי, כמה עשרות מיליונים של "עשירים" והם זקוקים לשירותי רפואה. כמו בכל תחום בשוק חופשי – הביקוש מוצא ספק. יש בהודו רפואה פרטית (למטרות רווח) בכמות המספקת את כל הביקוש וברמה מעולה. יש בתי חולים שבהם עובדים גם רופאים הודיים בעלי הסמכה מארה"ב, תחת פיקוח של חברות אמריקאיות, בהם רמת השרות היא רמה אמריקאית ואף יותר, והמחירים הם עד עשירית בלבד מהמחירים בארה"ב. הרבה אמריקאים באים להודו לעשות ניתוחים במחירים סבירים (תיירות רפואית). הרפואה הפרטית (בתשלום, למטרות רווח) בהודו מצוינת, וחופשיה מפיקוח או התערבות של ממשלת הודו. גופים מקצועיים פרטיים, מהודו ומארה"ב מפקחים על רמת השרות בבתי החולים והם עושים עבודה מהימנה. לסיכום: יש בהודו רפואה (פרטית, בתשלום) לתפארת, בכמות מספקת לפי הביקוש ובמחירים מאד סבירים. (רפואה בחינם אין – כי אין דבר כזה).

או. קיי. ומה עם המיליארד הודים שאין להם כסף לשלם על רפואה? שאלה טובה. התשובה אכזרית אבל טבעית – אין כסף – אין שירות. שירות עולה כסף. אין ארוחות חינם. אין רופאים שעובדים בחינם, ואין ציוד רפואי ותרופות בחינם. מיליארד העניים בהודו – גישתם לשירותי הרפואה מצומצמת מאד.

הממשלה מנסה לעזור. הממשלה גם הקימה מרפאות בהרבה ישובים כפריים, אותן היא מתקשה לאייש ברופאים או אחיות. סגל רפואי מסרב לגור ביישובים מרוחקים שאין בהם תחבורה, חינוך כבישים וחשמל. יש גם בתי חולים ממשלתיים שמספקים שירותים בחינם לעניים. הם לוקים בחסרונות הרגילים של כל גוף ממשלתי: מנהלים גרועים, מינויים פוליטיים, בירוקרטיה מנופחת (הוצאות אדמיניסטרציה), שחיתות, סרבול, מחסור ברופאים, במכשירים ובציוד. בתי החולים הממשלתיים מעטים, ומצויים רק בערים (בעוד 70% מאוכלוסיית הודו חייה עדיין בכפרים). התורים בבתי החולים הממשלתיים ארוכים מאד. הממשלה גם מסייעת לעניים בהחזר הוצאות (חלקי?) על טיפולים רפואיים, שניתנו על ידי רופאים פרטיים.

יש גם בתי חולים אוניברסיטאיים, בהם הסטודנטים (בפיקוח הרופאים) מטפלים בחולים בחינם, במסגרת לימודיהם (כמו הסטאז'רים אצלנו). יש גם בתי חולים חינמיים של ארגוני צדקה. כל אלה הם, כמובן, טיפה בים של מאות מיליוני ההודים העניים. העניים (בייחוד בכפרים) נעזרים בכל מיני שיטות רפואה "מסורתיות" (כלומר פרימיטיביות), עם זקנים "מומחים" שמכינים שיקויים מעשבי מרפא. יש גם הרבה פרה-מדיקים (אחים) וגם רוקחים, ורופאים מדומים (מזויפים), ותרופות מזויפות. יש הכול. בסופו של דבר – מאות מיליונים לא מגיעים לשירותי רפואה מודרנית, ומתים ממחלות "פשוטות" כמו שחפת, זיהומי קיבה או מלריה. שלא לדבר על רפואה "מסובכת" יותר כמו ניתוחים להסרת גידולים, צנתורים, מעקפים או קוצבי לב – מותרות רחוקות מאד ממרבית ההודים.

הנה עוד מספר נתונים: 70% מההודים שמשתמשים בשרותי רפואה משלמים מכיסם, ללא ביטוח וללא עזרה ממשלתית. תשלומים על טיפולים רפואיים היא מהסיבות העיקריות לפשיטת רגל, או הדרדרות כלכלית של משפחות בהודו.

רק כ 60% מהתינוקות בערים, ורק 40% בכפרים מקבלים חיסונים. תמותת הילדים (עד גיל 5 ) היא כ- 70 לאלף (לעומת ארה"ב, כ- 8 לאלף). חלק מהתמותה נובע מאי חיסון והיעדר גישה לטיפול רפואי, אבל חלק אחר נובע מתת תזונה. כ- 43% מהתינוקות בהודו סובלים מתת תזונה (ותת תזונה של אימותיהם). וגם מתנאי היגיינה ירודים בפחונים ובאוהלים בהם חיות המשפחות העניות, ללא מים זורמים או סניטציה.

מערכת בריאות אינה קיימת בחלל ריק, יש לראותה בהקשר לרמה הכלכלית הכוללת של כל מדינה. לארצות העניות יש צרכים רבים (גם לעשירות) – צרכים כמו מזון קודמים לכל, תנאי מגורים סבירים, תשתיות חשמל, מים כבישים... תעסוקה וכו'. הרפואה אינה בראש סדר העדיפויות ואינה השירות החשוב ביותר שחסר.

התמונה של מאות מיליונים ללא טיפול רפואי היא התמונה קשה. אבל – מי שחושב שיש פתרונות פלא – חי בעולם הדמיון. אולי ¾ מהאנושות חייה בתנאי עוני דומים... כל אפריקה (כולל מצרים)... כל אסיה... באזורים אלה אין שירותי רפואה, ואין עוד הרבה דברים – למשל חשמל. פיתוח כלכלי – יצירת העושר – הוא תנאי ראשוני לשיפור שירותי הרפואה. בלי עושר אין רפואה.

האם אני יכול לגנות את המעט שממשלת הודו עושה (רפואה "ציבורית") כדי להביא שירותי בריאות לעניים בהודו (מרבית האוכלוסייה)? האם אפשר לטעון שממשלת הודו פוגעת בשרותי הבריאות? לא. קודם כל – קיימים וזמינים בהודו שרותי בריאות פרטיים, חופשיים, (על בסיס כלכלי), וברמה גבוהה (למי שיש ביכולתו לשלם), ללא הפרעה ממשלתית – וזה טוב. העזרה שהממשלה נותנת לאלה שעניים מכדי לשלם אינה פוגעת במערכות האחרות.

בהמשך (בכתבה נפרדת) אנסה לראות מה קורה בגרמניה (ואצלנו) – כדוגמה לשירותי בריאות בארץ עשירה, ארץ בה יש בידי מרבית האוכלוסייה האמצעים לקיום שרותי בריאות סבירים (ברמה זו או אחרת).

יעקב

הערה והתנצלות: אינני מומחה לנושא הרפואה ואיני יכול לטעון שאני מכיר היטב את המערכת בהודו או בגרמניה. רפואה היא, כאמור נושא גדול ומורכב וקשה ורב פרטים. דברי מבוססים על רשמים כלליים שנוצרו מביקורים קצרים, וקריאת מאמרים. אני מקווה שלא שגיתי בגדול, והתמונה שאני מצייר, נכונה, בקווים כלליים, בלי להיכנס לפרטים.

הירשמו כאן לקבלת התראה על כתבה חדשה באתר

עודכן לאחרונה ב ראשון, 14 יולי 2019 04:47

פריטים קשורים

פופל מריאוס
רפואה הורגת
יעקב הייתי מנסה לבדוק האם במבחן התוצאה הרפואה המודרנית היקרה מביאה לבריאות טובה יותר ? או שהורגת באחוזים ניכרים את העשירים יותר מאת העניים המשתמשים ברפואת הסבתא ? לדוגמא ידוע שבעת המחסור במזון באירופה במלחמת העולם השניה באופן פרדוקסלי התחלואה היתה אפסית ....זוכר שקראתי את זה באיזה שהוא מקום מזמן.
0
יעקב
מבחן התוצאה - רפואה עוזרת
אני לא חושב שרפואה הורגת. ואין שום ספק שרפואה בסיסית (שאינה יקרה בכלל) מצילה חיים, והרבה. חיסונים מצילים תינוקות. אנטיביוטיקה מרפאה מחלות זיהומיות. וכו'.יש מחלות קשות רבות שהרפואה עדיין לא יודעת לרפא. אבל, לפני שמגיעים למחלות הקשות האלה - יש הרבה מאד מחלות "פשוטות" שבהן הרפואה עוזרת מאד.קח למשל דבר כמו קוצבי לב. הם מאריכים חיים ב 5-10 שנים למיליונים של בני אדם.
0
שחרורון
התרופה הכי טובה היא מניעה
התרופה הכי טובה לחלק גדול מהמחלות היא מניעה (חפשו את הספר "HOW NOT TO DIE" - העובר על גורמי המוות המובילים ומסוקר מחקרים שעוזרים במניעתם ע" תזונה ופעילות גופנית - מפתיע - אני יודע)הבעיה שבני אדם - הם בני אדם - והם מגיבים לתמריצים. אם יש לך רופאה חינם (או שאתה חושב שהרפואה היא בחינם) הסיכוי ששקיע במניעה נמוך יותראוכל זול, רפואה חינם ו"חינוך" חינם - יוצרים אנשים שמנים, חולים וחסרי יכולת חשיבה
0
יעקב
גם רפואה נחוצה
מניעה זה טוב, אבל גם רפואה נחוצה. אחרי כול ה"מניעה" עדיין יהיו אנשים חולים.
0
שחרורון
חוזר: הודו: רפואה פרטית ברמה גבוהה לצד העדר שירותי רפואה
יעקב אמר/ה :
מניעה זה טוב, אבל גם רפואה נחוצה. אחרי כול ה"מניעה" עדיין יהיו אנשים חולים.
בודאי. בשביל זה יש ביטוח (או Friendly society שהושמד עי מגע האנטי-מידאס של המדינה). ביטוח שעלותו ואיכותותלוי במצב הבריאותי (משהו שאינו חוקי כרגע בארהב) ומכסה אסונות לא פתק לבי״ס מהרופאהנקודה היא שהמערכת הקיימת פותרת אנשים מאחריות על עצמם

0
אפרים ב.
חינם לפעמים עובד
שחרורון אמר/ה :
הבעיה שבני אדם - הם בני אדם - והם מגיבים לתמריצים. אם יש לך רופאה חינם (או שאתה חושב שהרפואה היא בחינם) הסיכוי ששקיע במניעה נמוך יותראוכל זול, רפואה חינם ו"חינוך" חינם - יוצרים אנשים שמנים, חולים וחסרי יכולת חשיבה
לפי התיאוריה שלך רוב ארצות מערב אירופה היו מוצפות בשמנים וחולים. למיטב ידיעתי - בארה"ב בה הרפואה פחות חינמית - המצב גרוע בהרבה.

0
שחרורון
חוזר: הודו: רפואה פרטית ברמה גבוהה לצד העדר שירותי רפואה
אפרים ב. אמר/ה :
שחרורון אמר/ה :
הבעיה שבני אדם - הם בני אדם - והם מגיבים לתמריצים. אם יש לך רופאה חינם (או שאתה חושב שהרפואה היא בחינם) הסיכוי ששקיע במניעה נמוך יותראוכל זול, רפואה חינם ו"חינוך" חינם - יוצרים אנשים שמנים, חולים וחסרי יכולת חשיבה
לפי התיאוריה שלך רוב ארצות מערב אירופה היו מוצפות בשמנים וחולים. למיטב ידיעתי - בארה"ב בה הרפואה פחות חינמית - המצב גרוע בהרבה.
הרפואה בארה"ב היא למעשה חינם (אלא אם אתה עובד ומגיע להכנסה בה אתה משלם מיסים). בארה"ב גם יש תלושי מזון, וסבסוד ממשלתי לתעשיות הג'אנק פוד.

0
יעקב
לא בכול הממשלה אשמה
למשל: השמנת יתר. אם כי הנחיות התזונה שממשלת ארה"ב פרסמה התבררו כעת (והם מודים) שהיו בלתי נכונות.מוטב לממשלה לא להתעסק בפרסום הנחיות תזונה.בכול זאת - ההשמנה היא בעיה של אחריות אישית.
0
אירופאי
חינם עובד? אולי, אולי לא.
אפרים ב. אמר/ה :
לפי התיאוריה שלך רוב ארצות מערב אירופה היו מוצפות בשמנים וחולים. למיטב ידיעתי - בארה"ב בה הרפואה פחות חינמית - המצב גרוע בהרבה.
נקודה טובה, רק האם אפשר להוכיח קשר של סיבה ומסובב בין רפואה חינם לבריאות? כאשר יש מספר פרמטרים כל כך גדול אשר משפיע על בריאות התפריט, המצע הגנטי, האקלים, זיהום לוקאלי,לחץ, הטרוגניות וכו'.כיום ה common wisdom טוען שלתפריט , חיי חברה בריאים, לחץ מתון וחיוניות הם הבסיס לחיים בריאים וארוכים. נשמע הגיוני, וגם נכון לווליקבמבה אקוודור ויוזוהירה יפן גם לפני שהרפואה הייתה חינמית ושני הכפרים האילו רחוקים ממרכזי רפואה מודרנית עד היום. חשוב להזכיר שגם ה common wisdom הינו לא הוכחת סיבתיות.

0
יעקב
חיים ארוכים
"הבסיס לחיים בריאים וארוכים"...אם נתקלת ברופא (חינמי או לא) הלכו החיים ה"בריאים". הפטנט הוא להצליח לחיות בלי לפגוש יותר מדי רופאים.מאריכי החיים הם בדרך כלל אלה שמצליחים להתחמק מרופאים.
0
מוטי היינריך
אלה שמצליחים להתחמק מרופאים...
"אלה שמצליחים להתחמק מרופאים" הם בדרך כלל אנשים שהתמזל מזלם למות בריאים.
0
יעקב
אני מכיר בן 92
שלא ראה רופא או לקח תרופה מימיו. בהחלט סביר שהוא ימות בריא.
0
יעקב
הודו מדינה גדולה
לכן יש בהודו אולי כמה עשרות מיליונים של "עשירים" (פחות או יותר), בצד מיליארד העניים.העשירים האלה יוצרים ביקוש לשרותי רפואה (בתשלום) ולכן יש בהודו שרותי רפואה מסחריים ברמה טובה.במדינות אחרות, יותר קטנות, אין מספיק עשירים כדי שיווצרו שרותי רפואה טובים, ולכן, העשירים, באותן מדינות קטנות, חייבים לחפש טיפול רפואי (אם צריך) בארצות אחרות.
0

3000 תוים נשארו