הדפס עמוד זה
ראשון, 26 ספטמבר 2021 08:47

האם מוסרי שהמדינה תכפה עלינו צמצום של אי שוויון ופערים?

קיים קונצנזוס בדרישה לצמצום אי השוויון הכלכלי, הפער בין עשירים לעניים. האם מוסרי שהמדינה תכפה את המשימה לעזור ל"חלשים" על אזרחיה?

בס"ד

הקונצנזוס

קונצנזוס הוא הסכמה כללית, רחבה, ללא חילוקי דעות.

קיים בישראל קונצנזוס בדרישה לצמצום אי השוויון הכלכלי, הפער בין עשירים ועניים, בין העשירונים העליונים והתחתונים. קונצנזוס של מי? של כל ממשלות ישראל לדורותיהן, של כלל המערכת הפוליטית; של חוקרים ואנשי אקדמיה; של התקשורת; ושל הציבור הרחב.

זו אינה נחלתו של השמאל הכלכלי, כגון ח"כ תמר זנדברג. זו התפיסה של שר האוצר לשעבר מר כחלון. זו תפיסתה של ממשלת הליכוד ה"קפיטליסטית" שעיצבה את ה"משרד לשוויון חברתי" בשמו ומבנהו הנוכחי, זו תפיסתו של בנק ישראל, כמודגם בדברי הנגידה לשעבר קרנית פלוג: "צמיחה מכלילה היא הדרך הנכונה ביותר לצמצום פערים בחברה הישראלית משום שתפנה יותר תקציבים למדיניות הרווחה."

 2615

היות וכך, המדינה, באמצעות הרשות המחוקקת והמבצעת, נוקטת במדיניות מעשית לצמצום אי השוויון, הפערים.
כלי העבודה המרכזיים ליישום המדיניות הם:

  • •  מיסוי גבוה על העשירונים הגבוהים, במקביל להעברת תמיכות כספיות לעשירונים הנמוכים.
    •  העברת תמיכות כספיות ייעודיות לקבוצות שונות שהוגדרו כחלשות: נכים, אימהות חד-הוריות, וכו'.
    •  כללי רגולציה שונים המיטיבים עם קבוצות שונות שהוגדרו כחלשות, כגון עובדים (ביחס למעסיקיהם), שוכרי דירות (ביחס למשכירים), וכו'.

מה עומד בבסיס פעולות אלה? מה העיקרון המנחה מדיניות זו? מהו הקונצנזוס המנחה את ההכרה בהכרח לצמצם את אי השוויון והפערים?

מצד מקבלי ההעברות וההטבות, התשובה ברורה: הם מקבלים מתנה. הם משפרים את מצבם. יש להם אינטרס מעשי בצמצום אי השוויון והפערים. אבל מה עם משלמי ההעברות וההטבות? אלו שמהם נוטלים כדי לתת למקבלים? העשירונים הגבוהים, המעסיקים, העצמאים, משכירי הדירות, אנשי המקצועות החופשיים, אנשי ההיי-טק ורבים אחרים? להם בוודאי אין אינטרס מעשי "לתת". נכון, חלקם אמנם ינסו להתחמק מהנטל, אבל זו תהיה התחמקות "הנדסית". משהו כמו: ברור שצריך לשמור על הבסיס הצבאי, רק שאני אוציא גימלים כדי להתחמק. חלקם אפילו יעזו לבטא התנגדות, אבל גם ההתנגדות תהיה "טכנית", לא אידיאולוגית-עקרונית. משהו כמו תרעומת על גובה מדרגות המס העליונות, או אי הסכמה עם הקריטריונים לחלוקה (למשל, לתלמידי ישיבות).

אבל! על דבר אחד תהיה הסכמה כללית, ללא חילוקי דעות: על נקודת המוצא ה מ-ו-ס-ר-י-ת: אי השוויון והפערים הם חוסר צדק. לכן זה צודק לנקוט בפעולות לצמצומם. צודק לקחת מאלה שיש להם על מנת לתת לאלה שחסר להם.

תומכים ב"מוחלשים" באמצעות העברת כסף מאלה שיש להם לאחרים שחסר להם

מנקודת מוצא זו, הבה נפליג בדמיון לעתיד טכנולוגי יותר מתוחכם. לעתיד בו ניתן לקחת מאלה שיש להם לא רק את כספם, אלא גם דברים אחרים. למשל, לקחת גנים משובחים מאדם אחד, ולשתול אותם באדם אחר, בעל גנים דלים. למשל לקחת יכולות מנטליות משובחות – תבונה, כח רצון, יצירתיות – מאדם אחד ולשתול אותם באדם אחר, שתכונותיו אלה חלשות ונחותות. טכנולוגיה מתוחכמת זו תופעל בדיוק כמו שהטכנולוגיה הפשוטה בהווה מאפשרת לקחת כסף מאדם אחד, ולשתול אותו בחשבון הבנק של אדם אחר.

הנה מעט דוגמאות:

  • •  מה, זה צודק שרפאלה היפהפייה, מלכת הכיתה, תעביר בעפעוף אחד את כל הבנים החתיכים לדום, בעוד שאסתי, המכוערת של בית הספר, תתייסר בבדידותה?
    •  זה צודק שלברון ג'יימס, הבנוי לתפארת, אלוף היכולת והמוטיבציה, יהיה תותח על, וישתכר בהתאם, בעוד החבר יוס'קה, הנמוך, החסר כל כשרון, יבלה את חייו המקצועיים על הספסל של הפועל כפר שמריהו מליגה ג'?
    •  האם צודק שמוצרט, ופול מקארטני, חוננו ביכולת ליצור מוסיקה נפלאה, בעוד שאלפי מוסיקאים כושלים מצליחים ליצר מוסיקה שמשעממת אפילו את בני משפחתם האוהבים?

מה, לאסתי וליוס'קה אין רגשות? הם לא בני אדם? במה חטאו שמגיע להם חיים מרים? זה לא צודק. זה לא צודק שיש כאלה שחסר להם, בעוד שיש אחרים שיש להם, והרבה.

אז ברוך השם, יש לנו טכנולוגיה מתקדמת, זמינה, בטוחה, ואפילו לא יקרה, שיכולה לנסר קצת גנים של יופי (למשל תווי פנים וצבע עיניים) מרפאלה, ולשתול אותם באסתי. לנסר מעט יכולת ומוטיבציה מלברון ולשתול אותם ביוס'קה. לנסר טיפה יצירתיות ממוצרט ופול, ולשתול אותם בכמה מוסיקאים כושלים.

רפאלה לא תהפוך למכוערת, חלילה! היא עדיין תהיה מלכת הכיתה, רק קצת פחות. גם לברון עדיין יהיה קינג ג'יימס, אבל טיפונת פחות. וכך כל היפים, החזקים, הכישרוניים, היצירתיים, הבריאים, הצעירים – כולם יוותרו על קצת, ויעניקו תוספת – של יופי למכוערים, תוספת כוח לחלשים, כישרון ויצירתיות לחסרים, תוספת בריאות לחולים, ותוספת נעורים לקשישים.

נכון, תמיד קיימת הסכנה שיעלה לשלטון איש רע ונטול מעצורים, והוא ינסר קצת יותר גנים של יופי מרפאלה, ועוד טיפה נוספת של יצירתיות מסר פול, ועוד מנה מוגדלת של נעורים ובריאות מהצעירים, ועדיין, רפאלה לא תהפוך למכוערת. חלילה! במקסימום היא תהיה בחורה רגילה. כשאר חברותיה לכיתה (במחשבה נוספת, זה צודק. מאד צודק. למה הרפאלה הזאתי צריכה להמשיך להיות מלכת הכיתה?!).

ובחזרה להווה המיושן שלנו, זה עם הטכנולוגיה הקיימת, שיודעת לנסר רק כסף...
שאלה: לאלה שחסר להם, שחייהם באמת קשים ומרים, שאולי לא ישרדו – האם זה צודק שחסר להם? האמנם זה חוסר צדק לעזור להם?

טוב, אז חייבים לברר את המושג 'צדק'...

נבקש להבחין בין אדם שרכושו נגנב, לבין אדם אשר איבד את רכושו, לא מידי גנב, אלא כתוצאה מאסון טבע. למשל רעידת אדמה. כולנו נסכים כי הגנב ביצע מעשה רע, חסר צדק. אבל האם אפשר לטעון כך גם נגד אסון הטבע? האם המונח 'צדק' רלבנטי לכוחות הטבע?

נכון שמצבו של האדם הנפגע הורע בין אם בידי גנב, ובין אם מידי מכת הטבע, אבל ההבדל עצום: את הגנב נאשים, ונדרוש שיפצה אותנו (ואולי גם נדרוש להטיל עליו עונש נוסף), ואילו את הטבע איננו יכולים להאשים ולדרוש ממנו פיצוי. אז מה עושים היום: תופסים אדם אחר, אדם שלישי, הופכים אותו לממלא מקום הטבע כנתבע, ודורשים שהוא יפצה את האדם הנפגע. באיזו הצדקה מוסרית? מה אשם האדם האחר?

זה מיושם כיום ברמת המדינה. אזרח ישראלי א' הוכה, אזרח ישראלי ג' שאינו קשור – מפצה. מדוע לא ליישם זאת ברמת הגלובוס כולו? א' אזרח יפן שהוכה בצונאמי, ג' אזרח קנדה יפצהו. מישהו מוכן לקבל היגיון כזה? אז מדוע זה הגיוני אם המרחקים הגאוגרפיים יותר קטנים, ומה הופך את זה להגיוני כאשר א' וג' הם אזרחים של אותה המדינה?

יחד עם זאת, אנשים טובי לב ורחומים בהחלט יכולים להירתם לעזרת המסכן שידו לא הייתה משגת אפילו כדי לרכוש פוליסת ביטוח. ללא קשר לאזרחות המדינה וללא קשר לגאוגרפיה. לא רק שאין בכך פסול, זה אפילו מוסרי.

אבל! מוסר הוא עניין פרטי שלהם. מוסר לא יכול להיות חוק מדינה מחייב.
אמר וחזר קאטו הזקן: יש להרוס את קרתגו. ואנחנו נשנן: את המוסר צריך להפריד מן המדינה.

לוי שרגאי

הירשמו כאן לקבלת התראה על כתבה חדשה

עודכן לאחרונה ב ראשון, 26 ספטמבר 2021 09:38

פריטים קשורים

Anonymous
יש כאן נקודה חשובה שלא התייחסת אליה. חברת המסכנים (למשל אלו שרעידת אדמה גרמה להם להיות חסרי בית, ולגור באיזה אהל) היא חממה לחברת פשע. אולי זה לא צודק, אבל בדרך כלל, בשכונות עוני רואים את העשירים, ובגלל קנאה, או טעמים אחרים, מתפתחת תרבות של מסכנות, שכוללת היתרים (לא מקובלים מוסרית, לו יהי) לפגוע בעשירים.
אנו כחברה רוצים למנוע מצב כזה. כמובן שחינוך טוב, יכול לעזור. כך למשל בחברה החרדית, שאלמלא כוחה הפוליטי, סביר שאיש לא היה דואג לקחת מאחרים ולתת לה, ולא רק כיון שאינה מקובלת על הציבור, אלא בגלל שהמסכנות שלה אינה גורמת בעיות לאחרים, אלא לה בלבד. אבל ברגע שחברת מסכנים בפועל מביאה לידי פשיעה ופגיעה בחברה (ואני מסכים, לא בצדק, אבל לא תמיד המציאות צודקת), הרי שחלק מחוסן החברה באופן כללי, תלוי בדאגה לאותה חברה שלא תהיה כל כך מסכנה. ולכן החברה מתירה לעצמה לקחת מהעשירים ולתת להם.

2
שחרורון
דוגמא מופתית לממשלה יוצרת בעיה ואז מגיעה כדי לתקן אותה ויצרת בעיה קשה יותר

המלחמה בעוני האמריקאית (קרא ״המלחמה בעניים״) קיימת כבר 50 שנה. אחוז העניים מלפני המלחמה ירד בממוצע באחוז בשנה. מהתחלת ה״מלחמה״ נבלמה הירידה

עוד דוגמא. מטבע ציוי וזיוף מטבע יצר את אחד הפערים הגדולים ביותר. ארהב עד שנות השבעים היתה חופשית יותר והפערים קטנים

הממשלה צריכה להפסיק לעזור

0
טל
הדוגמא הכי טובה היא אהבה…
בדרך כלל, כששואלים אנשים מה הכי חשוב בחיים - רבים עונים אהבה, בריאות, אושר. יש שיגידו שאדם עשיר שמעולם לא היה ״אוהב ונאהב״ הוא למעשה עני מאוד... ואילו אדם עני עם אהבה ומשפחה הוא ״עשיר״.

מה אם היינו מכריחים גברים להתחתן רק לשנתיים, ואז לעבור למערכת יחסים עם אישה לא-נאהבת… או להיפך? כי לכולם מגיעה אהבה!! גם אם היא מזויפת והושגה בכפייה…

1
לוי.
לטל ...
דוגמא נפלאה. ניתנת ליישום כבר היום, אפילו ללא הטכנולוגיה המדע דמיונית. עם עוד טיפ-טיפה מאמץ אטטיסטי - הכנסת תחוקק את "החוק לצמצום הפערים באהבה", מכוחו תקים הממשלה את "משרד הזוגיות", והשרה שתעמוד בראשו תתקין את התקנות המתאימות.

בלי קשר, זה מזכיר לי ...
בחור ובחורה חיים יחדיו בזוגיות, ללא נישואין, שנים רבות. יום אחד אומרת הבחורה לבחור (בעצם שניהם כבר די מבוגרים): תגיד, מה דעתך שנתחתן.
והוא עונה: הגזמת ! בגיל שלנו, מי יסכים להתחתן איתנו ?!
shocked

0

3000 תוים נשארו