חמישי, 08 אוקטובר 2015 16:37

שלושה אנשים נקלעו לאי בודד...

הסיפור המצויר מעמוד השער של "קו ישר" ניתן להורדה בפורמט PDF. "איך כלכלה צומחת ומדוע היא לא?". הקומיקס ממחיש איך קפיטליזם וחופש מאלצים את היזם שתמריצו רווח אישי, להעלות את רמת החיים של האחרים.

זו אינה התחלה של בדיחה.

הקומיקס הוותיק שקישור אליו מופיע בעמוד הפתיחה של "קו ישר" ניתן להורדה בפורמט PDF.

"איך כלכלה צומחת ומדוע היא לא?" הוא סיפור מצויר דמיוני על שלושה אנשים חסרי כישורים וידע כלשהו שנקלעו לאי בודד, מבלי שלפני כן חיו במסגרת אנושית מודרנית. אנשים "קדמוניים" שמתקיימים אך ורק ממאכל של דג אחד ליום לאדם. זה מה שהם מצליחים לתפוס בים בידיים חשופות. מאכל של דג אחד ליום לאדם – מספק די קלוריות לקיום... וכך חולפים הימים, שורדים. ממש חיות אדם.


1575


העלילה מתפתחת וממנה ניתן להבין את העקרונות החשובים בכלכלה. מצבו הבסיסי והראשוני של האדם הוא עוני וחוסר-כל, זו ברירת המחדל של הקיום האנושי. מקור הרווחה והעושר הוא מוח האדם: יכולתו להמציא, להשקיע, להסתכן, ולהתמחות בתחום בו יצטיין. רק כך אפשר ליצור תפוקה עודפת מעבר לצריכה השוטפת לקיום. את עודפי התפוקה בני האדם מחליפים ביניהם – מסחר.

"עודפי התפוקה" בסיפור הם דגים. בעזרת המצאות בסיסיות אנשי האי מצליחים לדוג יותר דגים מצרכי הקיום היום יומי. הם מתחילים ליצר "מוצרי הון" (מוצר ששימושו אינו לצריכה סופית אלא ליצור מוצר צריכה) – רשת דיג. עודפי דגים ניתן לשמר ולאכול בעתיד (חיסכון) וגם להשתמש בדגים מיובשים ככסף... הסיפור ממחיש איך נוצר כסף כאמצעי חליפין, חשיבותו של החיסכון, ומהו הון סיכון.

יסודות הכלכלה שזורים בעלילה הדמיונית, כולל היווצרותה של ריבית, הלוואות, ובנק. צמיחת כלכלת האי היא המשך ישיר של הגדלת פריון העבודה. לא הכול שליו בין בני אדם ותמיד יצוץ הבריון שירצה לבזוז את פרי עמלם של אחרים. כך נולד הצורך בבחירת שליטים ש"יעשו סדר" – קיבלנו ממשלה ופוליטיקאים.

אבל האינטרסים הפוליטיים סוטים מהאינטרסים של תושבי האי. הבאג הדמוקראטי מתפתח במלוא כיעורו, ובאופן כמעט בלתי נמנע מתפתחת "מדינת רווחה" עם שלל "זכויות" על חשבון האזרחים העובדים. לבסוף כלכלת האי קורסת, לא לפני שאנחנו מבינים כיצד נוצרת רגולציה ממשלתית,  אינפלציה ומי אשם בה.   

סיפור הקומיקס ממחיש איך קפיטליזם וחופש מאלצים את היזם שתמריצו רווח אישי, להעלות את רמת החיים של האחרים. איך כלכלה חופשית מאפשרת לאנשים להתעשר על ידי הגדלת הרווחה של ההמונים. אך הסדר הקפיטליסטי שהביא לשגשוג קורס תחת תוצאות הדמגוגיה הסוציאליסטית – התפתחות כמעט בלתי נמנעת בשיטת המשטר "הדמוקראטית" המקובלת.

היוזמה להפקת הקומיקס בפורמט PDF נזקפת לזכותו של משה וויאקובסקי (גולש שאותו אני לא מכיר אישית). משה גם ביצע את העבודה.

אז הנה הקישור. ניתן להוריד, להדפיס, לפרסם, ולהפיץ – עם לינק ל"קו ישר", אך אין לעשות שימוש מסחרי:

איך כלכלה צומחת ומדוע היא לא (PDF)?
 
מוטי היינריך

עודכן לאחרונה ב חמישי, 14 ינואר 2016 04:42
מארק 08/10/2015
אפשר לשתף המצגת בפייסבוק?
!
0
מוטי היינריך08/10/15
אפשר לשתף בפייסבוק ציין מקור ולינק
!
0

3000 תוים נשארו