שבת, 03 מאי 2014 04:20

אין ארוחות חינם - ג'נרל מוטורס

כעת מסתבר ההפסד של משלם המסים האמריקאי מפרשת "הצלת" ענק הרכב ג'נרל מוטורס ב-2009. אין הצדקה לקחת כסף מאזרחי המדינה ולהעבירו לעובדי GM להצלת משכורותיהם המופלגות. לא מן הנמנע שתידרש "הצלה" נוספת בעתיד.

בשנת 2009, בשיא המשבר הכלכלי, נחלץ הממשל האמריקאי להציל את ג'נרל מוטורס מפשיטת רגל. הוא הזרים כ- 50 מיליארד דולר ל"תכנית ההבראה" של ג'נרל מוטורס, ועוד כ- 12.5 מיליארד לקרייזלר. למעשה התקיים תהליך פשיטת רגל מזורז בניהול פקידי ממשלה ואישור של שופטים. בתהליך זה נסגרו מספר רב של בתי חרושת שהעריכו שאינם כדאיים. אותם חלקים (או בתי חרושת, או מותגים) שהיו יחסית "בסדר" זכו להזרמת כסף והבראה.
 
למעשה הפסידו בעלי המניות הישנים את כספם, וכן מרבית הספקים ובעלי החוב. היחידים שלא הפסידו הם העובדים והאיגודים המקצועיים באותם מפעלים שזכו ל"הצלה", אשר המשיכו ליהנות מההטבות המופלגות שאיגודיהם המקצועיים השיגו במרוצת הזמן. בהליכי פשיטת רגל רגילים מממש כונס נכסים מטעם בית המשפט את נכסי החברה, ומחלק את הכסף בצורה צודקת (כלומר פרופורציונית) בין הנושים. אבל, תהליך פשיטת הרגל הזו התנהל לפי התכתיבים של הממשלה והשקפותיה הסוציאליסטיות – לכן – הנושים ובעלי המניות והאג"חים הפסידו את כספם, אבל הפועלים לא הפסידו את "זכויותיהם".
 
הממשלה הזרימה כאמור כ- 50 מיליארד דולר, כספי ציבור (או כספים ממכבש הדפוס) כדי לאפשר המשך העבודה והייצור במפעלים שהוחלט להציל. היא לקחה לעצמה 61% ממניות החברה החדשה. בנוסף, הזרימו כסף ממשלות קנדה ומחוז אונטריו, שלהם ניתנו אחוזים נוספים של הבעלות. עוד קיבלו מניות בחברה החדשה האיגודים המקצועיים (קרנות הפנסיה שלהם), כנראה כנגד חובות שהחברה חבה להם, וקצת גם מחזיקי האג"חים. המניות שבאחזקת ממשלת ארה"ב נמכרו במרוצת הזמן, בבורסה. הממשלה הייתה הבעלים הרשמי של ג'נרל מוטורס. GM הממשלתית, שכונתהgovernment motors  במשך שנים מספר, מכרה מניותיה האחרונות בדצמבר 2013, וחזרה להיות חברה ציבורית – לא ממשלתית.
 
כעת, כאשר סוכמו המספרים של ההזרמה מול ההכנסה ממכירת המניות, מסתבר שממשלת ארה"ב הפסידה 11.2 מיליארד דולר בפרשה זו. כמה הפסידו ממשלות קנדה ואונטריו לא פורסם.
 
חסידי ההצלה טוענים שהצילו 1.5 מיליון משרות בארה"ב, והחברה החדשה (אחרי ההצלה) יוצרת הכנסה של מעל 90 מיליארד דולר במיסים (פדראליים ומקומיים). הטענות האלה נועדו להצדיק את כדאיות הוצאת הכסף הציבורי, אבל אין בהן הרבה ממש. גם בתהליך פשיטת רגל רגיל היו נמכרים המפעלים ה"טובים" למשקיעים אחרים שהיו ממשיכים להפעיל אותם, להעסיק עובדים ולשלם מיסים.
 
עוד פרטים על ההצלה ניתן למצוא כאן.

אחרי הליך פשיטת הרגל המיוחד (מנוהל וממומן על ידי הממשלה) מפעילה ג'נרל מוטורס  34 מפעלים בארה"ב לעומת 47 קודם, ומעסיקה 68,500 עובדים לעומת 91 אלף קודם.
 
האם תהליך ההצלה של GM באמצעות כסף ציבורי היה מוצדק? עקרונית הוא לא יכול להיות מוצדק. הממשלה לא צריכה לעשות עסקים, ולהוציא כסף של הציבור על הרפתקאות כלכליות. אין הצדקה לקחת כסף של אזרחי המדינה כדי להעביר לעובדי GM להצלת משכורותיהם המופלגות. אבל, במקרה הזה, אפשרה התערבות הממשלה לנהל את תהליך פשיטת הרגל במהירות מופלאה (כחודש), ואפשרה המשך הפעילות, על בסיס כלכלי, של חלק גדול ממפעלי החברה. תהליך פשיטת רגל רגיל (ללא התערבות ממשלתית) היה נמשך שנים, והיה עלול, בגלל זה, להיגמר בנזקים גדולים יותר.
 
בכל אופן – אין הצלות חינם. הציבור האמריקאי שילם כ- 12 מיליארד דולר. כמה הפסיד הציבור הקנדי אינני יודע, בטח עוד כרבע מהסכום הנ"ל. ומה שיותר גרוע  - GM 
נראית כאילו היא חזרה לקו ההתחלה, כלומר – כאילו תזדקק בקרוב להצלה נוספת. היא לא מצליחה למכור מכוניות קטנות (שבמילא האמריקאים לא אוהבים) – ומתקשה לעמוד בתחרות מול היריבות שלה מבית ומחוץ. מגרשי הסוכנים שלה מלאים מכוניות לא מכורות. מה שהיא כן מכרה היא מכרה באמצעות אשראי "סאב פריים" – דהיינו – כסף קל שהלוותה לקונים ללא דירוג אשראי טוב, שעלולים לא לעמוד בהחזרים. החגיגה של אוהבי ההתערבות הממשלתית, שטוענים: "הנה, ההתערבות הייתה נחוצה להצלת תעשיית הרכב" הייתה קצת מוקדמת. זה אופייני למצבים כאלה, כל "הצלה" יוצרת צורך ל"הצלה" נוספת בעתיד. תכינו עוד 12 מיליארד. "הצלה" שבנויה על כסף ציבורי קל, ולא על מאבק אמיתי עם הבעיות של שוק קשה ותחרותי – היא רק מקדמה ל"הצלות" נוספות.
 
ואם כבר מדברים על תעשיית הרכב  הנה סרטון מאלף על חורבות העיר דטרויט.

 

DETROIT WILD CITY - TEASER from florent tillon on Vimeo.

 

זו העיר שנחרבה על ידי האיגודים המקצועיים, שהבריחו את תעשיית המכוניות למקומות אחרים. זו העיר שאוכלוסייתה ירדה מכ- 2 מיליון בשנות החמישיםל-700  אלףכיום, העיר שפשטה את הרגל. התמונות של השכונות והבניינים הריקים משרות אווירה של סוף העולם.

1463



יעקב

עודכן לאחרונה ב שישי, 22 אפריל 2016 09:27
יופיטר 07/05/2014
מהעתונות
הפסדי החברות הממשלתיות זינקו ל-800 מיליון שקל בשנה - אך בחב' החשמל, רפאל והנמלים חוגגים על חשבונכם עם יותר מ-30 אלף שקל בממוצע לעובד
0
יעקב 07/05/2014
GM חברה ממשלתית כן או לא ?
ממשלת ארה"ב מכרה את כול מניותיה ב GM בדצמבר 2013, כך ש GM היא כעת, מבחינה פורמלית "חברה פרטית" - כלומר לא ממשלתית.מיותר לציין שכול המנהלים והעובדים ממשיכים למשוך שכר גבוה, כמו קודם, על פי העיקרון הקדוש "אין פוגעים בזכויות עובדים". עקרון זה נשמר גם בעת הליכי פשיטת הרגל ובעת הניהול הממשלתי (לכאורה). זאת - בגלל הפוליטיקה - פשיטת הרגל ותהליך ה"הבראה" נוהלו על ידי ממשלה שתלויה באיגודים המקצועיים מבחינה פוליטית, ולכן - לא "פגעה" בהם כלל - היא הטילה את כול ההפסדים על שאר הנושים - בעלי המניות, אג"חים, וספקים.כעת נשאלת השאלה מה יקרה בפשיטת הרגל הבאה של החברה ה"פרטית" הזו ? נחשתם. עוד הצלה מהקופה הציבורית.אז GM חברה ממשלתית או פרטית ?
0
יופיטר 07/05/2014
מהעתונות. כך זה כשנותנים לילדים
לשחק בכסף שלנו כאילו היו צעצועים: בנק ישראל דיווח היום כי יתרות מטבע החוץ של ישראל ממשיכות לעלות. בסוף חודש אפריל הסתכמו היתרות בכ-86.5 מיליארד דולר, גידול בסך 921 מיליון דולר לעומת סוף חודש מארס. הבנק רכש 590 מיליון דולר כאשר 290 מ' ד' נרכשו במסגרת התוכנית לקזז את השפעת הגז מ"תמר" ועוד 300 מ' ד' נרכשו במסגרת התערבות נוספת בשוק."בחסות החג, ולמרות שאמש לא התקיים מסחר רשמי בישראל, בשוק הספוט העולמי הדולר-שקל המשיך אמש לנוע ואף צנח לשפל חדש מתחת לשפל של מארס ב-3.454 שקלים, וזאת בעקבות הקריסה הכללית של הדולר בעולם", ציינו הבוקר בחדר המסחר של FXCM ישראל. "הדולר-שקל נסחר כעת ברמתו הנמוכה ביותר מאז אוגוסט 2011. נראה כי הסנטימנט כלפי הדולר בעולם נמצא בשפל עמוק, כאשר אתמול צנח מדד הדולר לרמתו הנמוכה ביותר מזה כחצי שנה".
0

3000 תוים נשארו